محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832633819
چرا پیامبر(ص) رفتارهای زشت دیگران را با برخورد خوب پاسخ می داد؟
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
چرا پیامبر(ص) رفتارهای زشت دیگران را با برخورد خوب پاسخ می داد؟ فرهنگ > دین و اندیشه - حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی می گوید: خدای عالم در قرآن به او فرموده است که بدی را با بهترین وجه پاسخ بده، حتی اگر با پیغمبر(ص) با سوءخلق و سوء رفتار برخورد می کردند، پیامبر گرامی براساس مکارم اخلاق و برای رضای خدا و حب فی الله با نیکی پاسخ می داد.
به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در گفت و گو با شفقنا درباره اخلاق از نگاه پیامبر(ص) سخن گفته است. خلاصه این سخنان وی را در ادامه میخوانید. تعالی بخشیدن به اخلاق فردی و اجتماعی * اخلاق به عنوان یکی از شئون اساسی و زیرساختی انسان به شمار می رود؛ به این معنا که شئونات رفتاری، کرداری و گفتاری انسان مبتنی بر اخلاق شکل می گیرد. بر این اساس اخلاق یک بنیان اساسی و در حقیقت جلوه های فردی و اجتماعی برگرفته از آن بنیان است. به همین دلیل، بحث اولویت اخلاق فردی یا اخلاق اجتماعی یک بحث تبعی است و اصل اخلاق است که در نگاه دین به عنوان اصل و اساس شناخته شده است. اصل اخلاق عبارت از ملکات نفسانی، فضایل انسانی و دور داشتن نفس از رذایل و خبائث نفسانی است. بر این اساس اگر نگاه دین در سطح اخلاق به عنوان یک جریان اصیل و زیرساختی در نظر گرفته شود، موارد فردی و اجتماعی یک بحث روبنایی به شمار خواهد رفت. * اگر جامعه به این اصل اساسی و بنیانی در حوزه تفکر انسان و دین توجه کند و با طرد رذایل اخلاقی، واقعا فضایل نفسانی را جایگزین کند، آنگاه براساس یک تدبیر درست و شایسته، آن اخلاق را در حیات فردی یا اجتماعی به نمایش می گذارد و به آن عمل می کند. در نتیجه اخلاق فردی و اجتماعی، اموری در عرض همدیگر نیستند، بلکه دو جلوه از یک حقیقت و واقعیت هستند؛ اگر آن حقیقت وجود داشته باشد، اخلاق فردی و اجتماعی نیز هر دو حضور دارند و اگر وجود نداشته باشد، هیچ کدام از آنها در صحنه نخواهند بود. دین به آن نقطه اساسی که شکل گیری ملکات نفسانی و فضایل انسانی است، به نام اخلاق اشاره می کند. اخلاق فردی مطلوب در نگاه پیامبر(ص) * نگاه پیامبر(ص) به اصل اخلاق است. این اخلاق گاهی اوقات در سطح مباحث فردی و نفسانی انسانی یعنی در خصوص مسایل شخصی او و گاهی نیز در سطح اجتماع شکل می گیرد. به طور مثال اینکه انسان، منظم و مرتب و با خود، صادق باشد، دورو نباشد و با خود، منافق گونه برخورد نکند، از جمله موارد مرتبط با اخلاق فردی هستند. در عین حالی که ملکات نفسانی، متعدد هستند، برخی از آنها ملکات اساسی تر و پایدارتری به شمار می روند و به عنوان رئوس اخلاق شناخته می شوند. از جمله آنها مساله خودپسندی، عُجب، تکبر و غرور است که همه آنها در یک فضای اخلاقی تصویر می شوند. این موارد ریشه بسیاری از مسایل سوء اخلاق خواهند بود. همانطور که اگر انسان به تواضع، فروتنی، بردباری، حلم و نظایر آن هم توجه کند، این هم به عنوان اصل دیگری است که بسیاری از رفتار و گفتار و کردار انسانی هم مبتنی بر آنها خواهد بود. * برخی از جلوه ها در حوزه ذایل اخلاقی مثل تکبر، حسد، خودبینی و عُجب در منطق اخلاق به عنوان اصول رذایل اخلاقی شناخته می شوند، همانطور که در جنبه فضایل اخلاقی هم بحث عدالت، حکمت و شجاعت را هم در کتاب هایی مانند «جامع السعادات» یا «معراج السعاده» با عنوان اصول اخلاقی می شناسند. اگر جامعه به آن اصول اخلاقی که ریشه در نوع جلوه های اخلاقی دارد، توجه کنند و بتوانند آنها را در هستی خود راه دهند، می توانند در بسیاری از مسایلی که در حوزه عمل، رفتار و گفتار پیش می آید، مصونیت پیدا کنند. یک ویژگی اخلاقی در پیامبر(ص) برای به دست آوردن دل مردم * یکی از عمده ترین مسایل در این باب، بحث محبت و دوستی است که مبنای آن، دوستی به عنوان «حب الله» یا «حب فی الله» است. حب الله به معنای این است که انسان، خدا را دوست دارد و حب فی الله یعنی انسان برای رضای الهی نسبت به دیگران محبت می کند و دوستی و علاقه نشان می دهد. اگر حب فی الله در جامعه ما شکل بگیرد، بسیاری از مسایلی که گاهی اوقات انسان احساس می کند برای او سخت است و او را دچار مشکلات می کند، با آن حب فی الله ترمیم می شود. خدای عالم هم از انبیای الهی این را خواسته که است برای رضایت من و تحصیل رضایت من چه کاری را انجام داده اید. * دو جریان اساسی وجود دارد؛ الحب فی الله و البغض فی الله که این دو تمامی فعالیت های انسانی را تحت پوشش خود قرار می دهد. بر این اساس حتی اگر انسان به دیگری نیکی کند و از وی بدی ببیند، هیچ نگران نیست چراکه در منظر الهی و برای تحصیل رضایت خدا این کار را انجام داده است. انبیاء الهی و به ویژه شخص رسول گرامی اسلام هیچ نگران نمی شده اند، حتی اگر دیگران بدی می کردند، زیرا چارچوب همه فعالیت ها، دانش ها و اعمال او را در منظر خدا بودن و حب فی الله و بغض فی الله تشکیل می داده است. همانطور که خدای عالم در قرآن به او فرموده است که «ادفع بالتی هی احسن» که بدی را با بهترین وجه پاسخ بده، حتی اگر با پیغمبر(ص) با سوءخلق و سوء رفتار برخورد می کردند، پیامبر گرامی براساس مکارم اخلاق و برای رضای خدا و حب فی الله با نیکی پاسخ می داد. ویژگی های شهروند و جامعه متخلق به مکارم اخلاق * یک شهروند، یک سلسله حقوق و یک سلسله تکالیف دارد که اگر این تکالیف را خوب و به درستی انجام دهد، حقوق وی نیز تامین خواهد شد. تکالیف شهروندی بسیار مهم است و باعث قوام یک جامعه می شود. در صورتی که افراد یک شهر یا یک کشور به لحاظ اندیشه، تعقل و به لحاظ عمل، اعتدال داشته باشند، این امکانپذیر است. جامعه ای که از حد عقل تجاوز کند یا از حد عدل تعدی کند، به تکالیف شهروندی خود عمل نکرده است و طبعا یک جامعه پراکنده و متشتت خواهد بود و حقوقی که برای آن هست، مترتب نخواهد شد. آنچه پیامبر گرامی از انسان ها خواسته است، در قرآن نیز با خطاب های متعدد «یا ایها الذین آمنوا» بیان شده است. برخی از این گونه آیات، ناظر بر مباحث عبادی و تعداد قابل توجهی نیز ناظر بر مسایل فرهنگی و اجتماعی است. به طور مثال اینکه حتی ادب گفت وگو را به ویژه در گفت وگوی با پیغمبر رعایت کنند، قول لیّن و آرام و قول سدید و استوار داشته باشند، بدگویی و عیب جویی نکنند و موارد دیگر. اینها از مسایلی است که از تکالیف شهروندی محسوب می شود و زمینه را برای استیفای حقوق شهروندی فراهم می کند. * آنچه که امروز به عنوان یک جامعه یا امت وسط و شاهد از جامعه شیعی انتظار دارند، عقلانیت و اعتدال است. عقلانیت در بخش اندیشه و اعتدال در بخش عمل و اخلاق و متاسفانه آنچه امروز کمتر شاهد آن هستیم، این دو امر اساسی است. با توجه به اینکه جامعه ما در حال راه یافتن به جامعه جهانی و ارتباط با آن است، باید سرآمد این امر بود. باید به عنوان امت وسط و شاهد شناخته شویم و این زمانی امکانپذیر است که بتوان دو بعد عقلانیت و اعتدال را حاکم کرد. به این معنا که انسان هم از افراط و تفریط پرهیز کند و هم از آنچه امروزه به عنوان گردش های راست گونه یا چپ گونه شناخته می شود که این صرفا با تدبیر و درایت امکانپذیر است. /6262
کلید واژه ها: حضرت محمد (ص) - اخلاق -
جمعه 25 اردیبهشت 1394 - 17:09:04
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]
صفحات پیشنهادی
تحریف سیرهی نبوی/ کتاب زندگانی پیامبر چرا به نمایشگاه آمد و چرا رفت!
تاملی در برخی کتب منتشر شده تحریف سیرهی نبوی کتاب زندگانی پیامبر چرا به نمایشگاه آمد و چرا رفت وقتی یک نویسنده جعلیات تاریخی چند مستشرق غربی را به عنوان عقاید اهل سنت منتشر میکند بیشتر از هر نهاد دیگری این وظیفهی علمای اهل تسنن است که دروغ پردازیهایی اینچنین را محکوم کپاسخ حضرت کاظم(ع) به هارون که امامان را از نسل پیامبر نمی دانست/جذب افراد با صبر و چشم پوشی از خطاها
پاسخ حضرت کاظم ع به هارون که امامان را از نسل پیامبر نمی دانست جذب افراد با صبر و چشم پوشی از خطاها فرهنگ > دین و اندیشه - بیست و پنجمین روز از ماه رجب سالروز شهادت امام موسی کاظم که درود خدا بر او باد است او که از صبر بسیار به فروبرنده خشم شهرت یافت امام موسی کآیا وحی مختص پیامبران است یا به افراد عادی هم الهام میشود؟/ آیتالله جوادی آملی پاسخ می دهد
آیا وحی مختص پیامبران است یا به افراد عادی هم الهام میشود آیتالله جوادی آملی پاسخ می دهد فرهنگ > دین و اندیشه - آیتالله جوادی آملی گفت وحی دو قسم است وحی علمی و وحی عملی قسم اول مخصوص پیامبران و اولیاست که شما اخبار از غیب احکام و شریعت میشود اما وحی عملی آبرخورد چراغ خاموش دوموتور سیکلت در همدان
برخورد چراغ خاموش دوموتور سیکلت در همدان همدان - ایرنا - رییس پلیس راه استان همدان گفت دو دستگاه موتور سیکلت در مسیر روستایی قراکند رزن رو در رو برخورد کردند که در نتیجه این حادثه یک نفر فوت و سه مجروح شد سرهنگ مهدی شاکری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود این سانحه دلخروزیرارشاد: با کتابهای زیرمیزی برخورد میشود/ کتابهایی که از سوی کشور عمان در اینجا حضور دارد کتابهای خوبی
وزیرارشاد با کتابهای زیرمیزی برخورد میشود کتابهایی که از سوی کشور عمان در اینجا حضور دارد کتابهای خوبی است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تهران درباره احتمال عرضه کتابهای غیرمجاز به صورت زیرمیزی گفت مسلما اگر چنین چیزی وجود داشته باشد مسوولانچرا برخوردی با سایتهای شرط بندی نمیشود؟ + فیلم
بخت آزماییهایی که خیلیها را سیاه بخت میکند چرا برخوردی با سایتهای شرط بندی نمیشود فیلم چند وقت است که تب شرط بندیها حسابی بالا گرفته و دارایی برخی جوانها را پایین آورده است به گزارش گروه صوت و فیلم باشگاه خبرنگاران چند وقتی است که در فضای مجازی سایتهایی برای پیشموسوینژاد تشریح کرد چرا انصارالله تجاوز عربستان را با حملات نظامی پاسخ نمیدهد؟
موسوینژاد تشریح کردچرا انصارالله تجاوز عربستان را با حملات نظامی پاسخ نمیدهد کارشناس مسائل خاورمیانه گفت خودداری انصارالله از تجاوز به خاک عربستان به معنای عدم توانایی نیست بلکه در حال حاضر استراتژی انصارلله گسترش نفوذ و قطع دست فاسدین و وابستگان به دولت آل سعود در داخل یمن ااولین قاری قرآن، جبرئیل امین و دومین قاری قرآن کریم پیامبر است
یوسفی مقدم اولین قاری قرآن جبرئیل امین و دومین قاری قرآن کریم پیامبر است شناسهٔ خبر 2569886 - چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم دریازدهمین نشست اساتید قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم گفت در حقیقت اولین قاریدر پاسخ به مخاطبین جام / تیپ زدن برای مرد چه حکمی دارد؟
پرسمان در پاسخ به مخاطبین جام تیپ زدن برای مرد چه حکمی دارد هرگز انسان نباید به نوعی آراسته باشد که انگشت نما ی سایرین گردد به گزارش سرویس دینی جام نیوز در پی درج نظری ذیل مطلب «شاخه های هفتگانه درخت شهوت وآثار آن» توسط یکی از بینندگان محترم سرویس دینی جام نیوزچرا به حضرت زینب(س) لقب عقیله داده اند؟/ آیا انسان های عادی نیز می توانند به این مقام عقلی برسند؟
چرا به حضرت زینب س لقب عقیله داده اند آیا انسان های عادی نیز می توانند به این مقام عقلی برسند فرهنگ > دین و اندیشه - سرّ اشتهار حضرت زینب س به عقیله بنی هاشم در گفتاری از آیت الله جوادی آملی برخی عاقل نیستند و به دنبال تحصیل عقلند برخی عاقلند و عقل برای آن ها بآقاى رحیم پورازغدى! پاسخ خوبى نبود
آقاى رحیم پورازغدى پاسخ خوبى نبود وبلاگ > جوادی محمدجعفر - چند شب پیش سخنرانى اى ازآقاى رحیم پور از شبکه اول سیما پخش شد که در پایان آن شخصى سؤال کرد شما گفتید کشتن یک انسان کشتن همه انسانهاست و گفتید ما بمب اتم نمی سازیم داراى این فرهنگ هستیم پس ساختن موشک را کهچرا نسبیگرایی جذاب است؟/ نقد تیموتی ویلیامسون به نسبی گرایی
ترجمه چرا نسبیگرایی جذاب است نقد تیموتی ویلیامسون به نسبی گرایی شناسهٔ خبر 2567398 - جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۷ دین و اندیشه > اندیشمندان نسبی گرا مدعی است بین حقیقت مطلق و جزم گرایی رابطه مستقیمی وجود دارد ولی این اشتباه است می توان به وجود حقیقت مطلق باور داشت بدونرونمایی از قرآن حکیم ویژه دانشجویان/ پاسخ به شبهات مربوط به قرآن
به همت مرکز طبع و نشر قرآن کریم صورت گرفت رونمایی از قرآن حکیم ویژه دانشجویان پاسخ به شبهات مربوط به قرآن شناسهٔ خبر 2575661 - یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها حسین بابایی مولف قرآن دانشجویی گفت تلاش ما این بود که با توجه به اینکه مخاطبانتجسم اعمال خوب مؤمن در قبر و قیامت
حدیث تجسم اعمال خوب مؤمن در قبر و قیامت وقتی خداوند مؤمن را از قبرش بر میانگیزاند همراه او مثالی خارج میشود که پیشاپیش وی حرکت میکند و به وی میگوید نگران و محزون مباش به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام جعفر صادق علیه السلام فرمود وقتی خداوند مؤمن را از قبرش در رمطهریخوانی، چرا و چگونه؟/ تحلیل رهبر انقلاب ازمیراث معرفتی مطهری
مطهریخوانی چرا و چگونه تحلیل رهبر انقلاب ازمیراث معرفتی مطهری شناسهٔ خبر 2566311 - شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۶ دین و اندیشه > اندیشمندان رهبر انقلاب در بیاناتی درباره اهمیت آثار شهید مطهری می فرمایند اگر بنده میخواستم برنامهی حوزه علمیهی قم را بنویسم بلاشک یکی ازبرخورد موتور سوار با تیر چراغ برق
در این فیلم کوتاه بیننده شاهد بی احتیاطی مهلک راننده یک اتومبیل خواهد بود که به گزارش جام جم آنلاین به نقل از له دبیل موتورسوار در خیابانی از کنار یک اتومبیل عبور می کند راننده اتومبیل بی آنکه در آینه نگاه کند ناگهان به سمت راست منحرف می شود موتورسوار بد اقبال ناگزیر به پیچرا فیزیک به فلسفه نیاز دارد؟
ترجمه مقاله چرا فیزیک به فلسفه نیاز دارد شناسهٔ خبر 2567387 - سهشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشمندان آنچه فلسفه به علم تقدیم می کند ایده های عرفانی نیست بلکه روشی دقیق است شکاکیت فلسفی بر نقطه ضعفهای مفهومی در نظریه ها و مباحثات تمرکز می کند به گزارش-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها