محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843492652
چرا نسبیگرایی جذاب است؟/ نقد تیموتی ویلیامسون به نسبی گرایی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ترجمه؛
چرا نسبیگرایی جذاب است؟/ نقد تیموتی ویلیامسون به نسبی گرایی
شناسهٔ خبر: 2567398 - جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
دین و اندیشه > اندیشمندان
نسبی گرا مدعی است بین حقیقت مطلق و جزم گرایی رابطه مستقیمی وجود دارد. ولی این اشتباه است، می توان به وجود حقیقت مطلق باور داشت بدون این ادعا که یقیناً به آن دسترسی پیدا کرده ایم. به گزارش خبرنگار مهر، متن پیش رو برگرفته از گفت و گویی بین تیموتی ویلیامسون و نایجل واربرتون است که توسط زهیر باقری نوع پرست ترجمه شده است.تیموتی ویلیامسون (متولد ۱۹۵۵) فیلسوف بریتانیایی و استاد دانشگاه آکسفورد است. زمینههای تخصص وی شامل معرفتشناسی، منطق، فلسفه زبان و متافیزیک میشود. وی در حال حاضر استاد دانشگاه آکسفورد است.نسبیگرا، کسی است که از گفتن «من اشتباه میکنم، حق با توست» یا «حق با من است، تو اشتباه می کنی» پرهیز می کند و بر این باور است که هر شخصی نقطه نظر خود را دارد و هر نقطه نظری از منظر همان نقطه نظر صحیح است ولی از نظر دیگر دیدگاهها صحیح نیست و چیزی فراتر از این دیدگاه نمی تواند درست و غلط بودن نظرهای ما را مشخص کند.نسبی گرا نافی وجود هر گونه حقیقت مطلق است. تغییر دادن دیدگاه برخی از اشخاص بسیار دشوار و گاهی غیرممکن است ولی این دلیل نمی شود که آنها در اشتباه نیستند. به طور کلی وقتی شخصی نمی خواهد دیدگاه اشتباه خودش را تغییر دهد مشکل خودش است ولی در صورتی که این افراد بخواهند بر اساس باورهای اشتباه خود عمل کنند و برای دیگران دردسر درست کنند، دیدگاه آنها به مشکلی برای همه تبدیل خواهد شد.در برخی از زمینه ها نسبی گرایی به شکلی همه گیر پذیرفته شده است، از جمله می توان به دیدگاه افراد در مورد آثار ادبی، هنری و سینما اشاره کرد. به عنوان مثال قضاوت هایی از این دست که دلیلی ندارد بگوییم شکسپیر بهتر از دیگر نویسنده ها است، برای اکثر ما آشنا هستند. یکی از دلایل رواج نسبی گرایی در زمینه هایی مانند ادبیات این است که معرفی معیار یا سنجش علمی برای اینکه کدام یک از دو نویسنده یا اثر بهتر هستند بسیار دشوار است. ولی دست نیافتن به معیار سنجشی علمی به این معنا نیست که حقیقتی در این مورد وجود ندارد.دیوید هیوم چیزی شبیه به یک سنجش تجربی-علمی برای آثار ادبی معرفی کرد. از نظر او آثار ادبی که در گذر زمان مورد احترام باقی می مانند و ارزش آنها صرفاً به دوره ای کوتاه محدود نمی شود، آثاری ارزشمند هستند. ولی برخی نویسنده ها از یاد می روند، نادیده گرفته می شوند یا آثار آنها خوانده نمی شود و کسی نمی تواند از ارزشمند بودن یا نبودن این آثار آگاه شود.به عنوان مثال نویسنده های زن در غرب تا مدتها به فراموشی سپرده شده بودند و به تازگی توجهی دوباره به آثار آنها شده است. در صورتی که چنین توجهی به آثار این زنان نمی شد شاید دیگر هرگز خوانده نمی شدند. بنابراین معیار هیوم با اینکه می تواند به ما کمک کند ولی نمی تواند چندان قابل اتکا باشد. در مورد آثار ادبی، مانند دیگر زمینه ها، همیشه احتمال دارد قضاوت یا باور ما اشتباه از آب در بیایند. حتی بهترین قضاوت های ممکن در زمینه ادبیات نیز الزاماً با حقیقت یکی نیست و ممکن است اشتباه از کار در بیاید. هرچند این احتمال وجود دارد که شخصی با تواناییهای داوری پخته تر، نسبت به دیگرانی که چنین توانایی را ندارند به باورهای درست بیشتری برسد ولی باید به یاد داشت که بهترین قضاوت ها نیز الزاما با حقیقت یکی نیستند.با توجه به اینکه معیاری مطلق برای سنجش ارزش آثار ادبی یا هنری بدست نیامده است این پرسش مطرح می شود که حقیقتی که نمی توان به آن دست یافت چه اهمیتی دارد؟ در این موارد باید بین آنچه حقیقت دارد و آنچه نسبت به آن معرفت داریم تمایز قائل شویم. ندانستن چیزی، به معنی نبود حقیقت درباره آن نیست. به عنوان مثال هیچ کس نمی داند که در سیاره ها یا کهشکان های دیگر حیات وجود دارد یا خیر ولی این دلیل نمی شود که هیچ جای دیگر حیات وجود نداشته باشد.ویلیامسون با فیلسوفهای عملگرایی (پراگماتیست) مخالف است. به عنوان نمونه ویلیام جیمز ـ از پیشگامان عمل گرایی ـ بر این باور بود که مفید بودن، حقیقت را تعیین می کند. یعنی هر باوری که مفید باشد حقیقت دارد. ولی این دیدگاه قابل قبول نیست. سالیان دور، دقیقاً در جایی که شما نشسته اید، دایناسوری راه رفته است یا نرفته است.از آنجایی که دانستن یا نداستن این نکته فایده ای برای ما ندارد بنابراین از نظر جیمز حقیقت هم نمی تواند داشته باشد. این در حالی است که فایده مندی این باور ارتباطی با یکی از این دو واقعیت که این دایناسور اینجا راه رفته بوده یا نه ندارد، حتی سوال عجیبی مانند اینکه آیا در این نقطه دایناسوری راه رفته است یا خیر، معنادار است ولی شاید اهمیت نداشته باشد یا امکان پاسخ گفتن به آن را نداشته باشیم. اینها را نباید با هم اشتباه گرفت.چرا نسبی گرایی این قدر جذاب شده است؟ ویلیامسون بر این باور است که برخی افراد می ترسند با پذیرش این موضع که برخی باورها غلط و برخی دیگر صحیح هستند و افراد گاهی در اختلاف نظرها به روشی منطقی به نتیجه تن نمی دهند این اختلاف نظر به جنگ قدرت تبدیل شود و هر که قدرتمندتر است، فارغ از اعتبار استدلال هایش بتواند نظرش را بر دیگری تحمیل کند.یکی از دلایل جذابیت نسبی گرایی این گمان است که با پرهیز از سخن گفتن در مورد حقیقت مطلق می توان مانع تحمیل نظرات با تکیه بر قدرت شد. در واقع نسبی گرا مدعی است بین حقیقت مطلق و جزم گرایی رابطه مستقیمی وجود دارد. ولی این اشتباه است، می توان به وجود حقیقت مطلق باور داشت بدون این ادعا که یقیناً به آن دسترسی پیدا کرده ایم. برخی دیگر با توجه به سابقه استعماری غرب که تلاش داشته که ارزش های خود را به دیگران تحمیل کند به این نتیجه رسیده اند که ارزش های غربی صرفاً متعلق به غرب هستند و نه جهانی و به همین دلیل به نسبی گرایی روی آورده اند. ولی نباید فراموش کرد که افرادی که غرب سعی داشته ارزش هایش را به آنها تحمیل کند نسبی گرا نبودند. افراد تحت استعمار دیدگاه خود را داشتند و این دیدگاه را صرفاً دیدگاهی بین دیدگاههای دیگر نمی دانستند و آنها هم همان اندازه که غربی ها به ارزش های خود پایبند بودند، به ارزش های خودشان پایبند بودند.ولی از آنجایی که غربی ها قدرت نظامی قوی تری داشتند توانستند دست کم در مواردی ارزش های خود را به کشورهای استعمارزده تحمیل کنند. نسبی گرایی به استعمارزدگان کمکی نخواهد کرد و جلوی استمعارگرایی را نیز نخواهد گرفت چرا که تحمیل ارزش ها توسط استعمارگر نه توسط استدلال در یک اختلاف نظر که با زور انجام می شود. بنابراین با گفتن اینکه نظر آنها درست است و نظر ما هم درست است نمی توانیم جلوی تحمیل ارزش ها را بگیریم، در حالی که یکی از اهداف مهم نسبی گرایان این است. یکی از دلایلی که افراد به نسبی گرایی در اخلاق روی می آورند این است که از گذشته تا به حال و همچنین در کشورها و فرهنگ های متفاوت، تنوع بسیار زیاد اخلاقی وجود دارد. ولی بنا نهادن نسبی گرایی بر اساس این تنوع تاریخی و جغرافیایی و فرهنگی قابل دفاع نیست. با نگاه تاریخی به علم درمی یابیم که تنوعی که علم از گذشته تا به حال داشته است بسیار بیشتر از اخلاق است. علمی که ما امروز به آن دست یافته ایم با علم یونان باستان تفاوت های بنیادین دارد. این در حالی که است که تفاوت اخلاق در یونان باستان با اخلاق در جوامع امروزی بسیار کمتر از تفاوت علم در این دو دوره است.آیا می توان گفت که نسبی گرایی اخلاقی مطلقاً صحیح است؟ اگر شخصی نسبی گرایی را به حوزه اخلاق محدود کند و عنوان کند که نسبی گرایی اخلاقی مطلقاً صحیح است خود را نقض نکرده است. چرا که نسبی گرایی اخلاقی دیدگاهی درباره درستی یا نادرستی چیزی نیست. نسبی گرایی اخلاقی در واقع دیدگاهی در مورد دیدگاههایی است که درست و غلط برای خود معرفی می کنند. بر همین اساس اشتباه است که فکر کنیم نسبی گرایی اخلاقی ما را به مدارا یا رواداری دعوت می کند چرا که نسبی گرایی اخلاقی هیچ چیزی در مورد درست و غلط های اخلاقی نمی گوید و حاوی هیچ گونه پیام اخلاقی نمی تواند باشد.تنها نتیجه نسبی گرایی اخلاقی این است که هیچ حقیقت مطلقی در اخلاق وجود ندارد. برخی از نسبی گرایان از این نکته آگاه هستند و مدارا یا رواداری را جزیی از نسبی گرایی به حساب نمی آورند و از افتادن در تله این اشتباه فرار می کنند. ولی این افراد در تله ی دیگری گیر می افتند. نسبی گراها دیدگاه اخلاقی خود را دارند مثلاً می خواهند بگویند که «تجاوز بد است».بیان کردن قضاوت های اخلاقی یا داشتن باورهای اخلاقی بر عدم تقارنی بین یک سری از دیدگاههای اخلاقی و دیدگاههای که با آنها در تعارض هستند دلالت دارد. برای اینکه بتوانیم به این عدم تقارن متعهد باقی بمانیم باید برای دیدگاه اخلاقی خود حقیقت قائل باشیم. بنابراین تله دومی که نسبی گرا در آن گیر می افتد این است که عدم تقارن آنها را به سخن گفتن در مورد حقیقت دیدگاههای اخلاقی وادار می کند.مشکل اصلی نسبی گرایی این است که نمی توان آن را به شکلی منسجم ارائه کرد. فیلسوفی که اغلب به عنوان یک نسبی گرا در مورد حقیقت از او یاد می شود نیچه است. ولی حتی نیچه هم باورهای خود را در مورد چگونگی امور داشت و نظراتی را که با نظرات خودش همخوان نبودند را عمیقاً اشتباه می دانست. صرف داشتن اندیشه – هر اندیشه ای - شما را به عدم تقارنی میان افراد همفکر و ناهمفکر با شما متعهد می کند.اگر قرار باشد دیدگاهی داشته باشید (هر دیدگاهی) یعنی به شکلی خاص به مسائل نگاه می کنید و این یعنی پذیرفتن اینکه دیدگاه مخالفی وجود دارد. ممکن است نسبی گرا بخواهد از این تله نیز فرار کند. تنها راه پیش روی او این است که به هیچ دیدگاهی تعهد نداشته باشد، حتی خود نسبی گرایی!نسبی گرایی را نمی توان به صورت منسجمی ارائه کرد، حال سؤال اینجاست که چرا باید برای رد کردن دیدگاهی چنین فاقد انسجام، وقت صرف کرد. ویلیامسون اشاره می کند که در جوامع امروزی از نسبی گرایی بسیار استقبال شده است. درست است که این استقبال ناشی از سردرگمی است ولی همین سردرگمی ها می توانند تأثیرگذار باشند. به عنوان مثال این روزها افراد بسیاری می گویند هر کسی دیدگاه خودش را دارد و همه دیدگاهها ارزش یکسانی دارند.این افراد فراموش می کنند که این خود یک دیدگاه است و باید با این دیدگاه که «برخی دیدگاهها از دیگر دیدگاهها برتر هستند» ارزش یکسانی داشته باشد! سردرگمی هایی که نسبی گرایی به بار می آورد می تواند در مسئولیت پذیری و عمل اخلاقی افراد تأثیرگذار باشد. نسبی گرایی چیزی جز قانع شدن به شعاری بی مایه به این بهانه که به وسیله آن می توانیم با یکدیگر در صلح زندگی کنیم نیست. اختلاف نظر یکی از بنیادی ترین مسائل بشر است و برای بررسی آن به رویکردی عمیق تر نیاز است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]
صفحات پیشنهادی
نشست «نسبیگرایی اخلاقی و رواداری اجتماعی» برگزار میشود
در پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت نشست نسبیگرایی اخلاقی و رواداری اجتماعی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2577695 - دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت نشست نسبیگرایی اخلاقی و رواداری اجتماعی فردا با سخنرانی حسین شیخ رضایی بنقدی بر اظهارات لیبرالی وزیر کشاورزی دولتهای سازندگی و اصلاحات چرا خودکفایی مزخرف نیست؟
نقدی بر اظهارات لیبرالی وزیر کشاورزی دولتهای سازندگی و اصلاحاتچرا خودکفایی مزخرف نیست عیسی کلانتری وزیر کشاورزی دولتهای هاشمی رفسنجانی و اصلاحات چند روز پیش گفته بود که طرحهای خودکفایی و اصرار بر خودکفایی محصولات کشاورزی مزخرف است عیسی کلانتری وزیر کشاورزی دولتهای هاچرا نویسندگان و ناشران برای نسل نو از آثار و برکات نماز نمینویسند؟
چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۶ قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت ناشران و نویسندگان جوان در حوزه نماز ورود پیدا کنند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایسنا منطقه همدان محمود مظفر در جلسه تجلیل از فعالان فرهنگی و نویسندگان حوزه داستان پیرامون نماز اظهار کرد در بازدیدچرا عده ای با قرآن مومن می شوند و عده ای نه؟!
چرا عده ای با قرآن مومن می شوند و عده ای نه میزان ایمان فرد به معتقدات برابر با میزان پذیرش موعظه است فرد با شنیدن موعظه بین باورهایش و موعظه تناسب برقرار می کند و به میزان باورش آن را می پذیرد بیشتر رفتارهای آدمی بر مبنای اعتقادی او شکل میگیرد مبانی اعتقادی فرد توجیهکرسی نظریه پردازی علم دینی: نقد و بررسی الگوی حکمی ـ اجتهادی
با ارائه خسروپناه برگزار میشود کرسی نظریه پردازی علم دینی نقد و بررسی الگوی حکمی ـ اجتهادی شناسهٔ خبر 2574432 - شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۰ دین و اندیشه > اندیشمندان کرسی نظریه پردازی علم دینی نقد و بررسی الگوی حکمی ـ اجتهادی با نظریه پردازی خسروپناه فردا 20 اردیبهشت درگردهمایی هزار حافظ قرآن همزمان با شهادت امام هفتم در شاهچراغ(ع)
چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۰ مدیر مؤسسه قرآنی بیتالاحزان از گردهمایی یکهزار حافظ قرآن در شاهچراغ ع همزمان با سالروز شهادت امام موسی کاظم ع خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه فارس حجتالاسلام علی شاهسونی در جمع خبرنگاران گفت گردهمایی بزرگ حچرا دیه زن نصف دیه مرد است؟
چرا دیه زن نصف دیه مرد است نصف بودن دیه زن نسبت به مرد مادامى است كه دیه به میزان یك سوم ثلث نرسد و الاّ دیه مرد و زن در كمتر از ثلث با هم مساوى است لذا اگر دلیل نصف بودن دیه زن مسئله نقص او بود باید همه جا دیه او نصف دیه مرد مى شد تمامى احكام اسلام بر پایه مصالح و مفاسدکتاب «هگل و پدیدارشناسی روح» نقد و بررسی میشود
کتاب هگل و پدیدارشناسی روح نقد و بررسی میشود شناسهٔ خبر 2579674 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست نقد و بررسی کتاب هگل و پدیدارشناسی روح با حضور میثم سفیدخوش سیدمسعود حسینی و محمدمهدی اردبیلی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار میشود به گزنقدی بر دیدگاه مستشرقان درباره نقش جهاد در گسترش اسلام
نقدی بر دیدگاه مستشرقان درباره نقش جهاد در گسترش اسلامدر این پژوهش ابتدا دیدگاههای مستشرقان درباره عوامل گسترش اسلام با یک طبقهبندی اجمالی ارائه گردیده و سپس دیدگاهی که رابطه گسترش اسلام با جهاد را عمیق میداند مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته و ناسازگاری آن با مبانی نظری اسلام وواقعا چرا اپل اینقدر محبوب است؟
به گزارش جام جم کلیک کیفیت و سطح فناوری محصولات اپل معمولاً در حد رقبایش است اما کاری که اپل میکند این است که به جای مانور روی سختافزارهای قویتر و بالاتر بردن سرعت و قدرت سعی میکند آنها را سادهتر و با تمرکز بر راحتی کاربر در استفاده از گجت بسازد ومنجیگرایی فیلسوفانه زمینی و قدسی
منجیگرایی فیلسوفانه زمینی و قدسیابرمرد نیچه نیز همچون انسان آرمانی فردید منجی است و در آینده ظهور خواهد کرد اندیشه انتظار در هر دو فیلسوف برجسته است نیچه و فردید هر دو آشفته سخن گفتهاند و در مورد آنها نمیتوان از منظومه افکار سخن گفت بخش دوم و پایانی ابرمرد آرمانی است نمجموعه کتابهای معرفت با حضور دکتر دینانی نقد و بررسی میشود
در نمایشگاه کتاب تهران مجموعه کتابهای معرفت با حضور دکتر دینانی نقد و بررسی میشود شناسهٔ خبر 2573328 - شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست نقد و بررسی مجموعه کتابهای برنامه معرفت تدوین اسماعیل منصوری لاریجانی با حضور دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانیچرا دختران امام کاظم(ع) ازدواج نکردند؟
به مناسبت شهادت امام موسیکاظم ع چرا دختران امام کاظم ع ازدواج نکردند شناسهٔ خبر 2579892 - پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی در میان دختران امام موسی کاظم ع که شمارشان کم هم نیست نهتنها حضرت معصومه س که سایر دخترانشان نیز ازدواجبرگزاری نشست «بررسی و نقد مطالعات میان رشته ای در ایران و جهان»
بیستوهشتمین نمایشگاه کتاب تهران برگزاری نشست بررسی و نقد مطالعات میان رشته ای در ایران و جهان شناسهٔ خبر 2580397 - پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست بررسی و نقد مطالعات میان رشته ای در ایران و جهان با حضور سه تن از اعضای هیات علمی پژوهشکدمطهریخوانی، چرا و چگونه؟/ تحلیل رهبر انقلاب ازمیراث معرفتی مطهری
مطهریخوانی چرا و چگونه تحلیل رهبر انقلاب ازمیراث معرفتی مطهری شناسهٔ خبر 2566311 - شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۶ دین و اندیشه > اندیشمندان رهبر انقلاب در بیاناتی درباره اهمیت آثار شهید مطهری می فرمایند اگر بنده میخواستم برنامهی حوزه علمیهی قم را بنویسم بلاشک یکی ازچرا تلاش دنیایی آرامش نمیاره؟!
چرا تلاش دنیایی آرامش نمیاره روحیه قناعت از عدم دلبستگی به دنیا ایجاد میشود فرد قانع از انجام گناه و کسب مال حرام نگران است و این نگرانی او را از معاصی دور میکند بهیقین کسب آرامش و احساس رضایتمندی مهمترین نیاز انسان معاصر جهان است دنیازدگی و تنوعطلبیهای افراطی و تجملخواچرا برای نقد باید از پزشک اجازه گرفته شود؟/چالش پنجساعتهی اساتید برای نقد «در حاشیه»
چرا برای نقد باید از پزشک اجازه گرفته شود چالش پنجساعتهی اساتید برای نقد در حاشیه نشست نقد و بررسی میانرشتهای سریال در حاشیه توسط انجمن جامعهشناسی ایران و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات سهشنبه - 22 اردیبهشت ماه - در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها