تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834915891
چرا تلاش دنیایی آرامش نمیاره؟!
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: چرا تلاش دنیایی آرامش نمیاره؟!
روحیه قناعت از عدم دلبستگی به دنیا ایجاد میشود فرد قانع از انجام گناه و کسب مال حرام نگران است و این نگرانی او را از معاصی دور میکند
بهیقین کسب آرامش و احساس رضایتمندی مهمترین نیاز انسان معاصر جهان است. دنیازدگی و تنوعطلبیهای افراطی و تجملخواهیهای غافلانه که از جمله بحرانهای اخلاقی عصر کنونی بهشمار میآید، میل به خودخواهی، تکاثر، افزونطلبی و سستی روابط انسانی را رقم زده و احساس تنهایی، اضطراب و افسردگی را بر زندگی آنها سایه افکنده است.سخن این است که با چنین وضعیتی آیا قناعت میتواند آرامش را برای انسان به ارمغان آورد آرامشی که حاصلش سلامت و امنیت فرد و جامعه است. ریشههای فقر و مشکلات مالی و آسیبهایی چون دروغگویی، کمفروشی، گرانفروشی و ... که در جامعه رو به فزونی است را میتوان در زیادهخواهی و عدم قناعت جستجو کرد.
قناعت در معناى درست آن، یعنى چشم و دل سیر بودن، به کفاف بسنده کردن و عدم فزونخواهى است، که از والاترین کمالات انسانى است؛ در نگاه امیرمومنان على(علیه السلام) چنین قناعتى بستر زندگى متعالى است، چنانکه آن حضرت فرموده است:کفَى بالقَنَاعَةِ مُلْکاً، وَ بحُسنِ الخُلُقِ نَعِیماً.] وَ سُئِلَ عَلَیْهِ السَّلامُ فَلَنُحْییَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً فَقَالَ: [هِى القَنَاعَةُ.
قناعت، دولتمردى را بس، و خوى نیک، نعمتى بُوَد در دسترس.] و حضرتش را از معنى «فَلَنُحْییَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً: هر آینه، او را به زندگىاى پاک و خوش زنده داریم» پرسیدند، فرمود: [آن قناعت است.
آنکه به کمال قناعت متصف شود، به زندگى پاک و خوش دستمىیابد. در اصل، قناعت بسنده کردن به حد و اندازهاى است، اما کدام حد و اندازه؟ برخى قناعت را بسنده کردن به فقر یا وضع موجود و اوضاع نکبتبار فهمیدهاند، مشخص است که چنین تلقى نادرستى کاملًا با روح دین و موازین آن ناسازگار است، که هیچ پدیده اجتماعى همچون فقر محکوم و مطرود دین نیست؛ چنانکه على(علیه السلام) خطاب به فرزندش محمد بن حنفیه فرمود:
یَا بُنَى! إِنِّى أَخَافُ عَلَیکَ الفَقْرَ، فَاستَعِذْ باللهِ مِنْهُ، فَإِنَّ الفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِینِ، مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِیَةٌ لِلمَقْتِ.
پسرم! همانا از تنگدستى، بر تو بیمناکم؛ پس، از آن به خدا پناه ببر که تنگدستى دین را زیان دارد، خِرَد را سرگردان کند و دشمنى آرد.همچنین آن حضرت فرموده است:
الفَقْرُ المَوْتُ الأَکبَرُ.
تنگدستى مرگِ بزرگتر است.
بنابراین، قناعتى که امیرمومنان على(علیه السلام) بدان فراخوانده است، بسنده کردن به فقر و نادارى و تنگدستى نیست، بلکه بسنده کردن به کفاف است؛ یعنى آدمى به اندازهاى معقول و معتدل در زندگى بسنده کند و خود را اسیر حرص و آز و فزونخواهى ننماید؛ چنانکه فرموده است:
مَنِ اقْتَنَعَ بالکَفَافِ أَدَّاهُ إِلَى العَفَافِ.
هر که به کفاف قناعت کند، او را به پاکى کشاند.روحیه قناعت از عدم دلبستگی به دنیا ایجاد میشود فرد قانع از انجام گناه و کسب مال حرام نگران است و این نگرانی او را از معاصی دور میکندبین قناعت و آرامش رابطهای مستقیم برقرار است. آرامش نیروی مثبت روحی و روانی است که به خودی خود حاصل نمیشود بلکه توسط عواملی دیگر حاصل میشود. مثلاً رضایت و خرسندی ناشی از قناعت، عاملی آرامش آفرین است. امام علی(علیه السلام) در وصف و ستایش یکی از «خباب بن الارت» میفرماید: خدا رحمت کند خباب بن الارت را، با کمال میل اسلام آورد و با اختیار هجرت کرد و به اندازه کفایت در معیشت قناعت ورزید و از خدا راضی گشت و با مجاهدت زندگی کرد. (نهجالبلاغه، 1384: حکمت 43)امام در این حدیث رضایت از خداوند و زندگی توأم با مجاهدت را نتیجه منش قناعتجویی، بیان میفرماید. انسان قانع در آرامش است زیرا نگران روزی فردای نیامده خود نیست و توجهاش را به داشتههایش معطوف کرده است. برانگیخته شدن خوی قناعت محرکی است که شرایط ناهموار زندگی را برای انسان هموار میسازد. حیات طیبه که در قرآن آمده است در تفسیر امام علی(علیه السلام) همان زندگی همواری است که تنها با قناعت نصیب انسان می شود. (همان: ح 229)
عوامل نگرانیزا را میتوان در دو قسم بیان کرد؛ عامل نگرانکنندهای که از اختیار انسان خارج است مانند حوادث طبیعی چون سیل و زلزله و ... و عامل نگرانکنندهای که اضطرابزا و در اختیار انسان و قابل کنترلاند که باید عامل کنترل آنرا یافت و با آن آرامش را بهدست آورد. انسانی که گرفتار حب دنیا و حرص است، قناعت میتواند آنرا کنترل و نگرانیها را با توکل و امید به مدد الهی مبدل کند و باعث ایجاد آرامش شود. امام علی(علیه السلام) فرمود:
چه نیکو است فروتنى توانگران نسبت به بینوایان براى بدست آوردن ثواب و پاداشى از خدا، و نیکوتر از آن بىاعتنایى و گردنکشى بینوایان در برابر توانگران و امید و توکلشان به کرم خداى بخشنده است ... . (همان: ح 406)از نشانههای امیدواری تجلی امید، در رفتارهای فردی و اجتماعی انسان است. امام علی(علیه السلام) مىفرماید: هرکس به خدا امیدوار باشد باید امید او در کردارش آشکار شود، هر امیدواری جز امید به خدای تعالی، ناخالص است و هر ترسی جز ترس از خدا نادرست است. (همان: خ160)بین قناعت و آرامش رابطهای مستقیم برقرار است. آرامش نیروی مثبت روحی و روانی است که به خودی خود حاصل نمیشود بلکه توسط عواملی دیگر حاصل میشود. مثلاً رضایت و خرسندی ناشی از قناعت عاملی آرامش آفرین استروحیه قناعت از عدم دلبستگی به دنیا ایجاد میشود فرد قانع از انجام گناه و کسب مال حرام نگران است و این نگرانی او را از معاصی دور میکند. امام علی(علیه السلام) در توصیه به قناعت خطاب به پسر حنیف میفرماید: به من گزارش دادند که مردی از سرمایهداران بصره، تو را به مهمانی خویش فراخواند و تو بهسرعت بهسوی آن شتافتی، خوردنیهای رنگارنگ برای تو آوردند و کاسههای پر از غذا پیدرپی جلوی تو مینهادند، گمان نمیکردم مهمانی مردمی را بپذیری که نیازمندانشان با ستم محروم شده و ثروتمندانشان بر سر سفره دعوت شده اند، اندیشه کن در کجایی؟ و برسر کدام سفره میخوری؟ پس آن غذایی که حلال و حرام بودنش را نمیدانی دور بیافکن و آنچه را به پاکیزگی و حلال بودنش یقین داری مصرف کن. (همان: نامه 45)امام على(علیه السلام) سفارش مىکند که انسان به کفاف قناعت نماید و آزمندى را از خود دور نماید که آزادى، راحتى، پاکى و پاکدامنى در زندگى در گرو چنین کمالى است.
مَنِ اقتَصَرَ عَلَى بُلغَةِ الکَفَافِ، فَقَدِ انتَظَمَ الرَّاحَةَ، وَ تَبَوَّأَ خَفْضَ الدَّعَةِ.[۷]
هر که به اندازه کفاف بسنده کند، آسایش و راحتى خود را فراهم آورد و گشایش و آرامش را بهدست آورد.تبیان
شنبه 19 اردیبهشت 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]
صفحات پیشنهادی
- ایران همواره برای برقراری ثبات و آرامش تلاش کرده است
سفیر ایران در فرانسه ایران همواره برای برقراری ثبات و آرامش تلاش کرده است تهران - ایرنا - علی آهنی سفیر کشورمان در فرانسه گفت ایران همواره راهبرد تلاش برای برقراری ثبات و آرامش را در سیاست خارجی خود در پیش گرفته است آهنی در مصاحبه با نشریه فرانسوی ژون آفریک که متن آن امروزآغاز ثبتنام دوره آموزشی _ مطالعاتی چلچراغ حكمت
آغاز ثبتنام دوره آموزشی مطالعاتی چلچراغ حكمت شناسهٔ خبر 2561140 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها دوره آموزشی ـ مطالعاتی چلچراغ حكمت با هدف تربيت پژوهشگر و مربی انديشههای متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر دوره آموزشپرسش و پاسخ دینی/ اگر روزی انسان مقدر است، پس چرا باید برای آن تلاش کرد
پرسش و پاسخ دینی اگر روزی انسان مقدر است پس چرا باید برای آن تلاش کردامام صادق ع میفرمایند رزق بر دو نوع است یکی به صاحبش میرسد اگر چه آن را نجوید و دیگری مشروط به جستن آن است پس آن رزقی که برای بنده در هر صورت تقسیم شده است به او خواهد رسید گر چه تلاشی نکند به گزارش خبربا تلاش دولت تدبیر و امید، شاهد آرامش اقتصادی در کشور هستیم
وزیر آموزش وپرورش در دیدار با مردم اقلید فارس با تلاش دولت تدبیر و امید شاهد آرامش اقتصادی در کشور هستیم خبرگزای پانا وزیر آموزش وپرورش در جمع مردم اقلید فارس با اشاره به مهار تورم بیش از 40 درصد در کشور گفت با تلاش دولت تدبیر و امید شاهد آرامش اقتصادی در کشور هستیم ۱۳۹۴ چهچرا عبادت دو مسلمان در زمین فوتبال را رسوائی میخوانند؟
از تبعیض نژادی تا تبعیض مذهبی چرا عبادت دو مسلمان در زمین فوتبال را رسوائی میخوانند چرا وقتی دو مرد به آرامی در گوشه یک زمین فوتبال در انگلیس عبادت میکنند اقداماتشان را رسوائی میخوانند به گزارش سرویس جام نیوز "اولیور هالت" خبرنگار شناخته شده انگلیسی در روزنامتأکید مدیرکل تبلیغات اسلامی ایلام بر ایجاد فضای آرامش برای معتکفین
سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۰ مدیر کل تبلیغات اسلامی ایلام گفت انتظار میرود در سال جدید با همدلی و همزبانی و همت مضاعف و کار بیشتر در اجرای برنامههای فرهنگی و منویات مقام معظم رهبری قدمهای مثبتی برداشته شود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه ایلام حجچرا لقمان حکیم، خربزه تلخ را با لذت می خورد؟
معارف چرا لقمان حکیم خربزه تلخ را با لذت می خورد وقتی اربابِ لقمانِ حکیم متوجه شد خربزه ای که او با لذت می خورد تلخ است پرسید چطور خربزه ای به این تلخی را خوردی و ابراز تنفر نکردی به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و استاد برجسچرایی هشدار قرآن به کمفروشان
چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۳۰ یک استاد دانشگاه گفت اخلاق همانند سایر علوم در علم اقتصاد نیز تأثیرگذار است و رعایت فضایل اخلاقی در اقتصاد مشروعیت این علم را تضمین میکند مهدی اکبرنژاد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه ایلام اظهار کرد از مواردی ککفیل: انسان با اعتکاف، به آرامش میرسد
جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴ ۴۷ یک کارشناس مهدویت گفت همه ما در این دنیای پر از هیجان و آشوب نیازمند یک خلوت معتکفانه هستیم اگر نیازمند آرامش هستیم در سه روز اعتکاف میتوانیم به آن دست پیدا کنیم حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانچرا نمي توان نماز را به زبان فارسي خواند؟
پرسش و پاسخ چرا نمي توان نماز را به زبان فارسي خواند لطافت و زيبائي و اعجازينبودن سورههاي قرآن در ترجمه از دست خواهد رفت و زيباترين ترجمههاي بشري هرگز جانشين لطافت و زيبائي كلام خداوند و آهنگ دلنشين و دلنواز آن نخواهد شد به گزارش سرویس دینی جام نیوز ممكن است سؤال شود كهچرا شجریان برای بازگشت تلاش میکند؟
از توهین به اسلام تا گلایه از عدم فعالیت در ایران چرا شجریان برای بازگشت تلاش میکند به نظر میرسد موج رسانهای شبهروشنفکران داخلی و ضدانقلاب خارجنشین برای فشار به وزارت ارشاد و همچنین ترتیب دادن محافل و مجالسی مانند همایش روز گذشته دانشگاه ازاد تلاشی است برای احیای خوانندهاچرا امام موسی صدر با یهودیان گفتوگو نمیکند؟
مهدی مهریزی پاسخ می دهد چرا امام موسی صدر با یهودیان گفتوگو نمیکند شناسهٔ خبر 2569279 - چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۸ دین و اندیشه > اندیشمندان امام صدر در سخنانش ذکر میکند که اینها اسرائیلیها ظالم هستند و او با ظلم گفتگو نمی کند نه با یهودیان این نکته بسیار مهمچرا برخی آرامش را در خشونت میجویند؟
دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵ ۴۸ یک کارشناس اجتماعی گفت برخی تصور میکنند باید با خشونت رفتار کنند تا سبک شوند که تصوری غلط است یدالله متقی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقهی ایلام در خصوص خشونت و کنترل آن اظهار کرد تصور غلط بسیاری از افراد عصبی وچرا مسئله ربودن امام صدر با جدیت پیگیری نمیشود؟
مهدی محقق چرا مسئله ربودن امام صدر با جدیت پیگیری نمیشود شناسهٔ خبر 2562008 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت ما متأسفیم که امام موسی صدر را میان خودمان نداریم امید داریم که مقامات عالیۀ مملکت در جستتلاش مسلمانان امریکا برای نشان دادن چهره واقعی اسلام
تلاش مسلمانان امریکا برای نشان دادن چهره واقعی اسلام شناسهٔ خبر 2563842 سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان مسلمانان امریکا در شهر ماساچوست آمریکا برنامه ای طراحی کردند تا در یکی از مساجد این شهر تصورات غلط ضد اسلامی را از بین ببرند به گزارش خبرگزاریچرا حفظ دین در آخرالزمان سخت تر از دوران دیگر است؟!
چرا حفظ دین در آخرالزمان سخت تر از دوران دیگر است پيامبر گرامى اسلام به اصحابش فرمود به زودى گروهى بعد از شما مى آيند كه يك نفر از آنان اجر پنجاه نفر از شما صحابه را دارد در روايت است كه دين دارى در آخر الزمان مثل گرفتن آتش در دست است چرا دين دارى در اين زمان سخت تر ازتلاش برای تغییر هویت اسلامی مصر
middle east monitor گزارش داد تلاش برای تغییر هویت اسلامی مصر تعدادی از احزاب سکولار مصر از دولت این کشور خواسته اند که اسلام را از کلیه قوانین و مقررات حذف و نظامی کاملا سکولار را پیاده کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از middle east monitor تعدادی از احزاب سکولار در م-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها