محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827028820
«علم الکتاب» چیست و در نزد کیست؟!
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
مناقب امیرالمومنین؛
«علم الکتاب» چیست و در نزد کیست؟!
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله خطاب به امیرالمومنین علیه السلام فرمود: «أنت منّی بمنزله هارون من موسی»؛ تو برای من به منزله هارون برای موسی هستی.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، وَ یَقُولُ الَّذِینَ كَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ كَفَى بِاللَّهِ شَهِیدَا بَیْنىِ وَ بَیْنَكُمْ وَ مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَاب (1) نگارنده قصد دارد در این سطور با جمع شواهد و قرائن تبیین کند که: مراد از «من عنده علم الکتاب» کیست؟ آن کسی که علم الکتاب فقط در نزد اوست کیست؟ آن کسی که در آیه تعبیر از او یعنی «مَن» موصوله عطف بر لفظ جلاله «الله» شده کیست؟ آن کسی که شهادت او به رسالت، قرین شهادت خداوند قرار گرفته است کیست؟ آن کسی که شهادت او همانند شهادت خداوند تسلی بخش آلام و رنجها و ناراحتی های پیامبر صلی الله علیه وآله است، کیست؟ آن کس کیست که خداوند راجع به آن خطاب به پیامبرش می فرماید: ای پیامبر! من و او وقتی به رسالت تو شهادت دهیم، دیگر به انکار و کفر دیگران نباید توجهی کرد؟ شواهد و قرائن را در دو بخش داخلی و خارجی بررسی می نماییم و به عبارت دیگر در دو بخش قرآنی و روایی. شواهد داخلی یا قرآنی خداوند در سوره هود می فرماید: «أَ فَمَن كاَنَ عَلىَ بَیِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ وَ یَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَ مِن قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسىَ إِمَامًا وَ رَحْمَة»(2) از این آیه فهمیده می شود که پیامبر اکرم علاوه بر آیات روشن و براهینی که از طرف پروردگارش دارد، به همراه خود شاهدی از جانب خویش دارد! «شَاهِدٌ مِّنْهُ » یعنی در کنار تأیید خداوند از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، کنار او کسی می باشد که از خانواده و اهل بیت پیامبر علیهم السلام است و تأیید کننده او می باشد همانطور که در کنار موسی علیه السلام کسی از خانواده او یعنی برادرش او را تأیید می نمود: «هَارُونَ أَخِى*اشْدُدْ بِهِ أَزْرِى»(3) ؛ فلذا پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله خطاب به امیرالمومنین علیه السلام فرمود: «أنت منّی بمنزله هارون من موسی»(4)؛ تو برای من به منزله هارون برای موسی هستی.
از طرفی در جریان نزول و ابلاغ سروه برائت یا همان توبه وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله مأمور شد که این سوره را از ابوبکر پس بگیرد و وی ناراحت خدمت پیامبر اکرم آمد و علت را جوبا شد ، آن حضرت فرمود که خداوند فرموده است: «لایودّنی عنک الا أنت أو رجل منک»(5) یعنی تنها یا خودت باید ابلاغ کنی یا مردی که از تو است. و متواتر یا نزدیک به متواتر است که «رجل منک» امیرالمومنین بود، فلذا فرمود: «و علیّ منّی و لایودّی عنّی الاّ علیّ»؛ علی از من است و أداء نمی کند ابلاغ را کسی از طرف من جز علی علیه السلام. پس با این شواهد به وضوح می توان فهمید که مراد از «شَاهِدٌ مِّنْهُ» در سوره هود امیرالمومنین علیه السلام می باشد و این مویدی بسیار قوی برای این است که تشخیص دهیم منظور از «مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَاب» در سوره رعد - که قرار است همانند خداوند، شهادت و گواهی او پیامبر را کفایت نماید - امیرالمومنین علیه السلام است.
انس با قرآن شواهد خارجی یا روایی رسول خدا و امیرالمومنین و نیز امام باقر و امام صادق و موسی بن جعفر علیهم السلام و همچنین ابن عباس و سعیدبن جبیر و ابی مریم و سلمان فارسی و ابی سعید الخدری و اسماعیل السدی و عبدالله بن عطاء، همگی روایت نموده اند که مراد از «مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَاب» علی بن ابی طالب علیه السلام می باشد.(7) به عنوان مثال سیوطی سنی در تفسیر مشهور خود به نام الدّر المنثور نقل می نماید از سعید بن منصور و ابن جریر و ابن المنذر و ابن ابی حاتم و نحاس در کتاب ناسخش که عده ای گمان نموده اند مراد از «مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَاب» عبدالله بن سلام است این مسأله از سعید بن جبیر سوال شد، او در جواب گفت: هرگز، چگونه این طور باشد و حال این که این سوره مکی است (8) یعنی سوره رعد در مکه نازل شد و حال آن که عبدالله بن سلام در مدینه اسلام آورده است! حال، وقتی ثابت شد که امیرالمومنین علیه السلام تنها کسی است که علم الکتاب در نزد اوست در دو زمینه بحث پیش می آید:
زمینه اول:
اینکه علم الکتاب به چه معناست؟ اگر مراد از «الکتاب» استغراق افراد یا جنس باشد که تبادر عرفی هم همین را تأیید می نماید، در این صورت از این جمله فهمیده می شود که علم به هر کتابی در نزد حضرت است چه قرآن چه تورات چه انجیل چه زبور و چه صحف چه کتاب تشریع و چه کتاب تکوین(منظور از کتاب تکوین، کل عالم هستی می باشد) یا همان لوح محفوظ، اگر مراد از «الکتاب» عهد باشد یعنی تعریف از نوع عهد شخصی باشد، مراد به احتمال قوی قرآن و به احتمال دیگر همان لوح محفوظ است و احتمال بسیار ضعیف این است که مراد خصوص تورات و انجیل باشد. زمینه دوم: اینکه با یک مقایسه قرآنی می توان احتمال کتاب تکوین یا لوح محفوظ را تقویت نمود خداوند در سوره نمل(9) در مورد داستان سلیمان علیه السلام و تخت بلقیس می فرماید: «قَالَ الَّذِى عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَاب...» یعنی شخصی که نزد او بخشی از علم الکتاب بود گفت که من تخت بلقیس را در یک چشم بهم زدن نزد سلیمان علیه السلام حاضر می نمایم! حال کسی که در نزد او تمام «علم الکتاب» یا علم به تمام «الکتاب» حاضر است از چه نیرویی برخوردار خواهد بود! در این صورت دیگر باور کردن کَندن در خیبر و ردّ الشمس و سایر معجزات حضرتش آسان خواهد بود . آسمان و هفت اختر حلقه ی در کویش چرخ را کند چنبر یک اشاره ز ابرویش چیست قلعه خیبر با کمند نیرویش؟ چیست کندن آن در پیش زور بازویش؟ با قَدَر خداوندش از نخست مقرون کرد تا کتاب هستی را همچو لوح مکنون کرده (١٠) پی نوشت: 1- سوره رعد، 43 2- سوره هود، 17. 3- سوره طه، 30 و 31 4- صحیح مسلم، ج7، ص 120. 5- مسند احمد، ج1، ص 151 و مستدرک حاکم، ج3، ص 51. 6- المیزان، ج10، ص 169. 7- شواهد التنزل؛ ج1، ص 400 و 401 و زادالمسیر، ج4، ص 252 و المیزان، ج10، ص 390. 8- الدرالمنثور، ج4، ص 69 و ج6 ص 39 و تفسیر ابن کثیر، ج2، ص 540. 9- سوره نمل، 40. 10- دیوان مفتقر، ص 104 و 105.
۱۱/۰۲/۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]
صفحات پیشنهادی
غيور كيست و غيرت چيست؟
پاسخ به سؤالات دینی غيور كيست و غيرت چيست شناسهٔ خبر 2563518 سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی پیامبر ص فرمود إنّ الغيرة من الايمان ۱ غيرت از آثار و علائم ايمان است به گزارش خبرنگار مهر همواره سؤالهای زیادی وجود دارد که ذهنراه رسیدن به علم حقیقی چیست؟
پای درس اخلاق آیت الله قرهی راه رسیدن به علم حقیقی چیست شناسهٔ خبر 2563333 دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی گفت طوری زندگی کنید که بعد از تزکیه به علم و بعد به حکمت همه خلقت ذوالجلال والاکرام برسید اگر مردم این را می فهپاپ به نامه رئیس اتحادیه اروپایی علما شیعه پاسخ داد
نامه پاپ پاپ به نامه رئیس اتحادیه اروپایی علما شیعه پاسخ داد رهبر کاتولیکهای جهان از اقدامات رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگهای شیعه در ایجاد و گسترش صلح میان ملل جهان تشکر کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان در پاسخ به نامه حجت&zلذیذترینِ لذت های بهشتی چیست؟
استاد انصاریان لذیذترینِ لذت های بهشتی چیست لذیذترینِ لذت ها در بهشت نگاه به ابی عبدالله ع است به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و استاد برجسته حوزه در حسینیه همدانیهای تهران گفت خداوند دنیا را مانند تجارتخانه ای برای احسینیبوشهری بر تقویت ارتباط حوزه و معاونت علمی ریاستجمهوری تاکید کرد
پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۵ مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور بر تقویت و گسترش تعاملات حوزههای علمیه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیت الله سیدهاشم حسینیبوشهری روز پنجشنبه در دیدار با سورنا ستاری معمعیارهای اطلاق لفظ علامه در حوزه علمیه چیست؟
معیارهای اطلاق لفظ علامه در حوزه علمیه چیست استفاده از الفاظ با توجه به بار معنایی آنها به خصوص در فضای علم و حوزه نیازمند معیارهایی است که حداقل از نظر عرفی بتوان برای آنها توجیهی پیدا کرد و فارغ از آن بیجا و بیهوده استفاده کردن از آنها تنها جنبه سیاسی و تخریب شخصیتی خواهد دنزدیکی حمله زمینی به یمن/ واکنش ایران چیست؟
روزنامه اماراتی خبر داد نزدیکی حمله زمینی به یمن واکنش ایران چیست اسرائیل این فرصت را غنیمت می شمرد و برای برقراری روابط مبتنی بر منفعت با کشورهای عربی از طریق فاش کردن اطلاعات درباره خطر ایران تلاش می کند به گزارش سرویس بین الملل جام نیوز روزنامه اماراتی "الخلعلمای اسلامی کانادا و جلوگیری از سربازگیری داعش از میان جوانان
تلاش علمای اسلامی در کانادا علمای اسلامی کانادا و جلوگیری از سربازگیری داعش از میان جوانان کمبود آموزش های صحیح دینی و عقیدتی از جانب امامان و علمای اسلامی درکشورهای غربی باعث عقب افتادگی این جوانان از آموزه های صحیح اسلامی و درغلتیدن در آغوش گروه های تکفیری شده است به گحوزه علمیه در سیاستگذاری آموزش و پرورش حضور پیدا کند
حجت الاسلام ذوعلم در گفتگو با مهر حوزه علمیه در سیاستگذاری آموزش و پرورش حضور پیدا کند شناسهٔ خبر 2530864 شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۰ دین و اندیشه > اندیشمندان حجت الاسلام ذوعلم گفت اگر حوزه علمیه در مدیریت آموزشی برنامهریزی درسی و آموزشی و سیاستگذاری آموزش و پرورش حضشماره ۷۸ فصلنامه علمی ـ پژوهشی خردنامه صدرا منتشر شد
شماره ۷۸ فصلنامه علمی ـ پژوهشی خردنامه صدرا منتشر شد شناسهٔ خبر 2561287 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها فصلنامه علمی ـ پژوهشی خردنامه صدرا هفتاد و هشتمين شماره خود را روانه بازار نشر کرد به گزارش خبرگزاری مهر در اين شماره از خردنامه که توسط بنياد حکمنشست علمی با عنوان «گفتمانهای عثمانیگری جدید» برگزار میشود
در پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات نشست علمی با عنوان گفتمانهای عثمانیگری جدید برگزار میشود شناسهٔ خبر 2538888 سهشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست علمی با عنوان Discourses on New Ottomanism با حضور پروفسور اسماعيل صفا اوستون استاد دانشگاه مرمدوره آموزشی «علم، دین و نظریه علم دینی» برگزار میشود
به همت مدرسه آزاد فکری مهاجر دوره آموزشی علم دین و نظریه علم دینی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2561149 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها دوره آموزشی علم دین و نظریه علم دینی با حضور حسین بستان و دکتر حمیدرضا آیت اللهی در مدرسه آزاد فکری مهاجر برپا مینشست علمی عرفان و علوم انسانی برگزار میشود
نشست علمی عرفان و علوم انسانی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2562087 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها به همت گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشست علمی عرفان و علوم انسانی ۸ اردیبهشت ماه برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهدبیر شورای عالی حوزههای علمیه: مراجع عظام موافق قطع رابطه با عربستان هستند
جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۵ دبیر شورای عالی حوزههای علمیه گفت قطع رابطه با عربستان سعودی هم خواسته ملت عزیز شریف و با عزت ایران است و هم مورد تایید همه مراجع عظام قرار گرفته و تلاشها در این زمینه تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنمجموعهای از بهترین عبادتها چیست؟
دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۱۸ یک استاد حوزه و دانشگاه اعتکاف را مجموعهای از بهترین عبادتها دانست و از اقشار مختلف مردم و بهویژه جوانان خواست تا برای شرکت در مراسم معنوی اعتکاف برنامهریزی کنند محمدتقی صرفیپور در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کرمافرهنگ سرمایهداری و جهتدهی به علم!
گفتاری از محمد رجبی فرهنگ سرمایهداری و جهتدهی به علم شناسهٔ خبر 2538915 سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۲ دین و اندیشه > اندیشمندان در دوران جدید سرمایه داری جهت علم را تعیین می کند به این معنا که هر سرمایه دار شرایطی را برای پژوهشهای خاصی فراهم می کند که مورد نظر خومیرکتولی: درسهای تفسیر علوم قرآن در حوزههای علمیه 70 درصد افزایش یافته است
پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۶ دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه علمیه قم از افزایش 70 درصدی درسهای تفسیر علوم قرآن حوزههای علمیه خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجت الاسلام والمسلمین سیدمرتضی میرکتولی چهارشنبه شب در یازدهمین همایش اساتید تفسی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها