تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 27 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياران مهدى جوان‏اند و ميان‏سالى در ميان آنان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799903332




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي امروز


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي امروز روزنامه‌هاي صبح امروز ايران در سرمقاله‌هاي خود به مهمترين مسائل روز كشورو جهان پرداخته‌اند كه برخي از آنها در زير مي‌آيد. جام جم: منشور حوزويان«منشور حوزويان» عنوان سرمقاله‌ روزنامه جام جم به قلم مهندس عزت‌الله ضرغامي است كه در َآن مي‌خوانيد؛ سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع پرشور طلاب، فضلا و استادان برجسته حوزه علميه قم را مي‌توان فصل‌‌جديدي در تحکيم و تشييد پايه هاي حکومت ديني در‌دنياي معاصر تلقي کرد.همچنين مي‌توان اين سخنان را در قالب نقشه راه جديد حرکت تحولي در حوزه‌هاي علميه و به تبع آن در نظام اسلامي به شمار آورد.از نگراني‌هايي که همواره خاطر صاحبان و متوليان يک انقلاب را مي‌آزارد، موضوع حفظ خلوص و ناب ماندن انقلاب در طول زمان و در مسير دستيابي به اهداف آن است.اين نگراني و دغدغه در خصوص انقلاب اسلامي که خود را متعهد به حرکت در چارچوب اهداف و ارزش‌هاي وحياني ديانت خاتم مي‌داند، البته عظيم‌تر و خطيرتر است. چنان که استاد شهيد علامه مطهري در کتاب «آينده انقلاب اسلامي» از مهم‌ترين آفات پيش روي انقلاب اسلامي را همين خطر از دست دادن خلوص و ناب نماندن نهضت در مسير زمان دانسته است.از جمله مهم‌ترين مظاهر اين ناخالصي در حرکت رو‌به‌جلوي انقلاب اسلامي، خطر مهم عرفي شدن و بروز پديده سکولاريسم در متن جامعه و نظام اسلامي است.راقم اين سطور بر اين باور است که مهم‌ترين پيام رهبر فرزانه، ‌انديشمند و دورانديش انقلاب در اين ديدار، جلوگيري از نفوذ نرم و نامحسوس تفکرات عرفي و سکولار در متن حرکت نظام اسلامي و جامعه مديريتي آن است. نقد معظم‌له به علوم انساني مبتني بر تفکر و جهان‌بيني مادي غرب بر همين مبنا قابل تفسير است.گشودن باب گفتگو از سوي عالي‌ترين مقام نظام اسلامي با حوزه‌هاي علميه و زدودن هرگونه جدايي و فاصله تضاد آلود ميان نظام اسلامي و حوزه‌هاي علميه در عين تاکيد بر حفظ استقلال عزت‌مند حوزه‌ها و اعلام استظهار نظام به تلاش‌هاي اجتهادي و تحول‌آفرين در عرصه توليد نظريات اسلامي در عرصه سياست، اقتصاد و تعليم و تربيت و ديگر بخش‌هاي مورد نياز جامعه، به طور خلاصه و در يک کلام به معناي بيمه کردن حرکت اين نظام در مسير ارزش‌هاي ناب اسلامي و حفظ خلوص آن است. غيرت ديني مثال زدني معظم‌له در جاي‌جاي اين کلام خود را نشان مي‌دهد و به همه آحاد جامعه بخصوص نخبگان و مديران و دست‌اندرکاران نظام مي‌فهماند که هدف اصلي اين حرکت عظيم را که براساس دستورات و آموزه‌هاي دين مبين است، نبايد لحظه‌اي از خاطر دور داشت و ايشان با طرح مسووليت‌هاي حوزه‌هاي علميه در قبال ارائه چنين پشتيباني و حمايتي از نظام، مسير حرکت تحولي و راهبردي حوزه‌ها را ترسيم نمودند.حفظ و دميدن روحيه انقلابي و ارزش‌هاي انقلاب در متن حوزه و تقويت تعهد حوزويان با حضور غيورانه در دفاع از نظام اسلامي از ديگر فرازهاي مهم سخنان معظم‌له در اين ديدار بود. آن‌گاه كه بدرستي صلا در دادند كه در هنگامه پرحادثه دنياي امروز و رويارويي سهمگين ميان دنياي استكبار و مادي با جهان اسلام، حاشيه‌نشيني و تنزه‌طلبي جايي ندارد. حوزه همچون گذشته بايد به وظايف خطير خود در قبال پشتيباني از نظام اسلامي و حفظ دستاوردهاي آن اهتمام ورزد؛ چرا كه حركت در حاشيه موجب آسيب‌ دين مي‌شود و در نهايت حاشيه‌نشين شدن حوزه علميه قم به حذف آن مي‌انجامد.تذكر هوشمندانه رهبري نظام نسبت به طرح و بسط مغالطه حكومت آخوندي و آخوند حكومتي از سوي دشمنان براي به انفعال كشيدن حوزه‌ها و ايراد تهمت به نظام اسلامي، از ديگر فراز‌هاي اين سخنان بود. آنجا كه فرمودند جمهوري اسلامي، حكومت ارزش‌ها و اسلام است، حكومت شرع و فقه است و نه حكومت افراد روحاني. و رفتن به سمت حكومت اگر براي دنيا باشد بد و ضدارزش است و اگر با هدف معنوي و الهي باشد، از برترين مصاديق امر به معروف و نهي از منكر و از برترين مصاديق مجاهدت است.فراز مهم ديگر اين سخنان توجه دادن به اين نكته راهبردي است كه حوزه‌هاي علميه و خصوصا حوزه قم طراز نگاه خود را نه در سطح ملي و منطقه‌اي بلكه بايد در يك‌طراز جهاني تنظيم كند و افق نگاه خود را به اقصاي عالم دوخته و ضمن نظارت بر تمامي مكاتب موجود، با توجه به حجم توفنده شبهات فكري و كلامي و فلسفي رايج در محافل علمي به توليد فكر و نظريه بپردازد. ابراز ابتهاج معظم‌له به حضور پررنگ بانوان در عرصه مجاهدت علمي و حوزوي و اعلام اين‌كه اين حضور خود مايه آبروي نظام اسلامي و جمهوري اسلامي ايران در عرصه جهاني و بهترين پاسخ به تحركات فمينيستي غرب است، راهبرد و فراز مهم ديگري در اين ديدار تاريخي محسوب مي‌شود.اين سخنراني دقيق، صريح، شجاعانه و برخاسته از عمق معرفت نسبت به حوزه‌هاي علميه بايد نقطه عطفي در روند تكامل و رو به جلو براي آحاد حوزويان محسوب شود و انتظار مي‌رود آثار تحول براساس اين رهنمودها در آينده قابل درك باشد.كيهان:رستاخيز قم«رستاخيز قم»عنوان يادداشت روز روزنامه‌ي كيهان به قلم سعدالله زارعي است كه در آن مي‌خوانيد؛«احترام به مجامع و نهادهاي بي تفاوت و تنزه طلب كه دامن از مسايل چالشي برمي چينند يك احترام صوري است، يك احترام در معنا و در عمق خود بي احترامي است، مثل احترام به اشيا است كه احترام حقيقي محسوب نمي شود... گاهي اين احترام اهانت آميز هم هست همراه با تحقير باطني آن كسي است كه تظاهر به احترام مي كند. آن موجودي كه زنده است، فعال است، منشأ اثر است، احترام برمي انگيزد هم در دل دوستان خود و هم حتي در دل دشمنان خود.»اين بخشي از سخنان حكمت آميز رهبر معظم انقلاب اسلامي است كه اخيراً در جمع پرشور و بي نظير طلاب و اساتيد حوزه علميه قم بيان فرمودند و دقيق ترين تفسيري است كه تفاوت احترام و علاقه باطني مردم به نظام اسلامي و چهره هاي شاخص آن و احترام توام با تحقير كانون هاي خاص به بعضي از افراد مخالف نظام و يا ساكت در برابر مصالح نظام را تبيين مي كند. اما در خصوص استقبال عظيم و بي سابقه مردم قم و شور و هيجاني كه در استقبال انبوه طلاب و اساتيد مدارس علميه قم از حضرت آيت الله العظمي خامنه اي مشاهده شد و نكات كليدي كه ايشان مطرح فرمودند، نكات فراواني وجود دارد كه اين قلم از باب آيه شريفه «و اما بنعمته ربك فحدث» به بعضي از آنان اشاره مي نمايد.1- استقبال عظيم مردم و روحانيت از رهبر معظم انقلاب اسلامي در شرايطي صورت گرفت كه طي سالهاي گذشته و بخصوص از آغاز فتنه پس از انتخابات رياست جمهوري به دهها زبان وانمود شده بود كه قم و روحانيت از روند اداره كشور و برخورد با فتنه گران- به دليل اينكه چند چهره شاخص و داخلي فتنه در سلك روحانيت بودند- دلزده شده و موضعي اپوزيسيوني پيدا كرده اند. اين محافل فتنه گر آرزوهاي شيطاني خود را به صورت خبر ترويج مي دادند كه استقبال از رهبر معظم انقلاب پررنگ نخواهد بود. اما، اجتماع عظيم قمي ها در ورودي شهر و تلاش وسيع آنان براي مشاهده رهبر معظم انقلاب تا بدانجا رفت كه عليرغم آنكه موكب ولايت در ساعات اوليه صبح، به ورودي قم رسيده بود، مجال سخنراني حضرت آقا به علت حضور متراكم و بي نظير استقبال كنندگان با تاخير روبرو شده و بسيار كوتاه شود. در واقع اين استقبال همراه با اشك و هيجان- كه مورد رشك كساني واقع شد كه تا چند روز قبل از سفربر شركت اندك مردم در استقبال تاكيد مي كردند- به خوبي نشان داد كه مردم عميقا حضرت آيت الله العظمي خامنه اي را نايب بلافصل حضرت بقيه الله الاعظم (عجل الله تعالي فرجه الشريف)و اين نظام اسلامي را «مقدمه لازم» تشكيل حكومت آن «مولاي غايب از نظر» مي دانند. چه تفسيري مي توان براي چنين دويدن پشت سر موكب رهبري و سيلان اشك از ديدگان مستقبلين ارائه كرد جز اينكه آن را در مدار شناخته شده عشق عميق شيعيان به ولايت امر به نظاره و قضاوت بنشينيم.2- با اندكي غور در سخنان كساني مثل مرحوم آيت الله بهاءالديني، مرحوم آيت الله بهجت، حضرت امام خميني(ره) و اكثر مراجع بزرگوار فعلي درمي يابيم كه رهبري حضرت آيت الله خامنه اي يك موضوع عادي نيست كه مهر و عشق به آن عادي باشد. امروز بدون ترديد پس از وجود مقدس حضرت ولي عصر-ع- بزرگترين نعمت الهي بر بندگانش وجود مقدس حضرت آيت الله خامنه اي است. اين يك ارتباط الهي است كه خلل و سردي نمي پذيرد و خود بزرگترين علامت محفوظ ماندن اين انقلاب از انواع توطئه هاي عظيم است. از مسير خلوص ويژه- و نه معمولي كه هر عالمي مي تواند به آن دست يابد- فراهم آمده است. اين نشان مي دهد كه حقيقتا اين وجود شريف مظهر كامل حب في الله و بغض في الله است و اين يك مقام عادي نيست. حضرت آيت الله مصباح يزدي- كه خود يك استوانه تقوا و فقاهت است- مي فرمايد «من با وجود دقت هنوز درنيافته ام كه در آن 51-01 دقيقه پس از نماز مغرب كه وجود حضرت آيت الله خامنه اي غرق سكوت و تفكر مي شود، چه اتفاقي مي افتد همين قدر مي دانم كه اين موقعيتي است كه براي ديگران پيش نمي آيد.» حالا چنين وجود مقدسي را چگونه بايد شكر كرد؟ آيا مي توان به اندكي از «حق شكر» راه يافت؟ آيا دويدن پشت سر موكب او و نثار اشك و... تنها اندكي از آداب شكر نيست كه بعضي حسودان بر آن خرده گرفته اند و البته اين سرزمين چنين سر از پا ناشناختن و اشك تمنا ريختن را در خاطره ورود موكب حضرت علي بن موسي الرضا-عليه السلام- به اهواز و شيراز و ابركوه و نيشابور و نيز در ورود حضرت فاطمه معصومه- سلام الله عليها- به ساوه و قم در خاطره دارد.3- در اين سفر، قم و بخصوص حوزه پرعظمت علميه جايگاه خود را در اسلام و نظام اسلامي به رخ كشيد و مسلما صحنه هاي خلق شده در اين سفر، سالها مورد تحليل جدي محافل سياسي، اطلاعاتي و فرهنگي غرب و شرق قرار خواهد گرفت. حضرت آيت الله خامنه اي تعابيري درباره قم داشتند كه براي درك موقعيت آن، شايسته تامل است؛ «شهر قم، مركز معرفتي دنياي اسلام»، «اولين حوزه اساسي مهم شيعه در اين شهر است»، «حوزه علميه قم مادر اين نظام است»، «قم پايگاه برترين معارف اسلامي و الهي»، «اين شهر پايگاه بصيرت است»، «مذهبي ترين شهر كشور»، «خاستگاه بزرگترين انقلاب دوران معاصر» و «قم شهر اسلام و شهر انقلاب است».اگر نگاهي به تحركاتي كه در سطح جهان براي به انحراف كشاندن اذهان مسلمانان و جا زدن نسخه هاي تقلبي در قطر، قاهره، مدينه، پيشاور و... به عنوان نسخه اصلي اسلام نظري بياندازيم درمي يابيم كه خارج كردن قم از كانون اسلام گرايي مهمترين دستور كار محافل نظريه پردازي و برنامه ريزي دشمن بوده است. بعضي از گزارشات بيانگر آن است كه در مقاطعي- پس از انقلاب- حدود 130سازمان اطلاعاتي متعلق به غرب و بعضي كشورهاي منطقه در قم مشغول فعاليت بوده اند دستور كار همه آنان اين بوده كه راز مركزيت قم در تفكر اسلامي را دريابند و براي برهم زدن آن وارد عمل شوند.اسناد و دلايل زيادي وجود دارد كه در اين دوران دستگاههاي سياسي و اطلاعاتي غرب براي حاكم كردن نسخه هاي «مساجد محمديه اندونزي»، «انديشه فتح الله گولن در تركيه» و... كه اسلام غير مبارز و همخوان با مجامع استكباري را ترويج مي نمايند دست به كار شده اند. سازمان سيا كتب منتشره توسط اين كانونهاي به ظاهراسلامي را به زبانهاي عربي، انگليسي و فرانسه ترجمه كرده و در تيراژهاي ميليوني در خاورميانه- و بخصوص در حوزه عربي- منتشر نموده اند.تاكيد رهبر معظم انقلاب بر نقش حوزه علميه قم به عنوان مركز معرفتي دنياي اسلام- و نه فقط جهان شيعه- مسئوليت عام و حساسي را متوجه علماي ارجمند حوزه علميه قم مي نمايد و نشان مي دهد كه نظام جمهوري اسلامي و حوزه علميه قم بايد «تعامل ويژه» و كارآمدي را با هم داشته باشند. دقيقا از همين منظر مي توان راز تلاش فراوان محافل استعماري و كانونهاي فتنه گر داخلي براي جدا كردن نظام و حوزه ها را دريافت. متاسفانه بايد اذعان كرد كه افراط در اين انديشه درست كه «استقلال حوزه ها از دولت لازمه ادامه حيات حوزه هاست» از سوي عده اي معدود روزنه اميدي را براي محافل اطلاعاتي غرب به وجود آورده است.4- «اسلام منهاي روحانيت» و «اسلام منهاي سياست» دو دستور كار مهم محافل استعماري و بعضي از نحله هاي انحرافي در داخل كشورهاي اسلامي بوده اند. متاسفانه اين انديشه ابتدا در مجامع اهل سنت در كشورهاي اسلامي بخصوص در «جامعه الازهر مصر» و «جامعه مدينه» كه دو كانون اصلي فقهي اهل سنت بودند رسوخ كرد و بعد به ميان مردم اين كشورها كشيده شد. در ايران نيز اين دو انديشه طي 100 سال اخير بشدت تبليغ شد. در دهه اول انقلاب، اين دو تفكر به حاشيه رفتند اما پس از ارتحال امام بار ديگر در دستور كار عملي محافل استعماري و بعضي از گروههاي سياسي روشنفكرزده داخل ايران قرار گرفت.امروز بعضي از نحله هاي فكري و يا سياسي با اعلام نيمه رسمي استغنا از روحانيت نوعي از اسلام را تبليغ مي كنند كه با تحليل هاي بي ارتباط با متن و شيوه دين تطابق داشته باشد كما اينكه بعضي از نحله هاي فكري و به تعبير حضرت امام- مارهايي كه در بعضي از مدارس ديني ما خزيده اند- روز و شب به گوش موجهين مي خوانند كه تاييد آنان از جمهوري اسلامي، حوزه و هويت آن را مخدوش مي كند.خناسان بخصوص در يكي- دو سال اخير چندين دفتر فعال را در قم دائر كردند تا به نام نقد وضع موجود و تعيين تكليف روحانيون با حكومت، حوزه ها را از نظام جدا كنند و در نهايت به سكولاريزه كردن قم نايل گردند. اما صدالبته اجتماع عظيم روحانيت قم- اعم از طلاب و اساتيد- در مسجد اعظم، صحن هاي حرم حضرت معصومه(س) و... كه در تاريخ قم بي سابقه بود و ديدار صميمانه استوانه هاي علمي و فقهي قم با حضرت آيت الله العظمي خامنه اي- دامت بركاته- به خوبي نشان داد كه اين همه سعي جز نقشي بر آب نبوده است.5- نكته كليدي ديگر اين است كه نظام از جنبه «نظريه پردازي» متكي به حوزه علميه قم و روحانيت است. اين به آن معناست كه جريان ديگري به جز روحانيت و شهر ديگري بجز قم نمي تواند اين نياز عظيم را برآورده نمايند و هيچ جريان سياسي نمي تواند با طرح شبه نظريه هاي مذهبي، هويت اين نظام ديني برآمده از حوزه علميه قم را به انحراف بكشاند. حضرت آيت الله العظمي خامنه اي- دامت بركاته- در اين سفر اندرز داده و فرمودند: «اگر علماي ديني اين كار را نكردند نظريه هاي غربي، نظريه هاي غير ديني، نظريه هاي مادي جاي آنها را پر خواهد كرد- چرا كه- هيچ مجموعه اي در خلأ نمي تواند مديريت كند.»رهبر معظم انقلاب اسلامي در باب اصلاح وضع علوم انساني رايج در محافل علمي و دانشگاهي كشور با صراحت فرمودند: «اين علوم انساني كه امروز رايج است محتواهايي دارد كه ماهيتا معارض و مخالف با حركت اسلامي و نظام اسلامي است و متكي بر جهان بيني ديگري است. حرف ديگري دارد، هدف ديگري دارد.» و سپس اضافه كردند: «حوزه هاي علميه و علماي ديني پشتوانه هايي هستند كه موظفند نظريات اسلامي را در اين زمينه از متون الهي بيرون بكشند و براي برنامه ريزي در اختيار بگذارند.» اين نياز و اين توقع مهمترين توقع و نياز ما از حوزه مقدسه و عظيم علميه قم است و هيچ چيز ديگري نمي تواند و نبايد جاي آن را بگيرد.اگر در قم و حوزه اين توانايي وجود نداشت طبعا رهبر معظم انقلاب آن را در اجتماع بزرگ علماي قم مطالبه نمي كردند. اما طي دو سه دهه گذشته اين نياز در كانون «همه فعاليت ها»ي حوزه قرار نگرفته است و تنها بخشي از علما و مدارس علميه به آن اشتغال ورزيده اند و حال آنكه حجم نياز نظام اسلامي و فراتر از آن حجم سؤالات و نيازهاي جهان اسلام- اعم از اهل سنت و شيعيان- به يافتن پاسخ سؤالات فراوان كلامي، فقهي و اجتماعي بسيار فراتر از اين بوده است. پاسخ به فراخوان رهبر معظم انقلاب مي تواند حوزه علميه قم كه بزرگترين و متفكرترين حوزه علميه جهان اسلام و حتي فراتر از آن بزرگترين حوزه علميه ديني در جهان است را در جايگاه بايسته آن قرار دهد.پس لازم است كه در قم يك رستاخيز بزرگ علمي با حضور همه و نه بخشي از علما صورت گيرد. جهان در حال تغييرات سريع فكري است و اين قم است كه مي تواند اين تغييرات را معنايي الهي ببخشد. از ديگران توقع نيست اين كار فقط از قم برمي آيد.مردم سالاري:بي خبري مردم در عصر اطلا عات نتيجه معکوس خواهد داد«بي خبري مردم در عصر اطلا عات نتيجه معکوس خواهد داد»عنوان سرمقاله‌ي روزنامه‌ي مردم سالاري به قلم ميرزا بابا مطهري نژاد است كه در آن مي‌خوانيد؛موضوع رسيدن به جامعه توسعه يافته و حذف برنامه اي  و هدفمند يارانه ها را همه قبول دارند و از برنامه اول دغدغه آن در بين مديران و سياستگذاران کشور مطرح بوده و هست و هيچ مخالفت عقلاني با آن نيست، بحث روي روش رسيدن به اين مقصود متعالي است و بر همين اساس هدفمند کردن يارانه ها به عنوان مهمترين مولفه از فرايند توسعه و پيشرفت کشور از  ابتداي سال 89 و قدري قبل تر از مباحث مربوط به قانون هدفمندکردن يارانه ها با  فضاي خبري و سياسي و اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي جامعه  همراه است و قرار بود از اول سال اجرا شود. گفتند مجلس نمي داند دولت مي خواهد چه بکند، نگران است به نيمه دوم سال محول شد و نيمه دوم آمد و از اجراي اين قانون خبري نشد و دراول  مهر ماه با اعلام 60 ليتر بنزين سهميه اي همه فهميدند در مهر اتفا قي نخواهد افتاد ، منتظر آبان و آغازي بر نوسان بازار طلاو ارز و آهن و فولاد و مسکن و...ولي خبري نشد و باز با اعلام 60 ليتر بنزين سهميه آبان ، اين پيام آمد که در آبان هم گويا اتفاقي قرار نيست بيفتد تا اين که  هفته  گذشته بعد از مدت ها انتظار واريز يارانه هاي مربوط به هدفمند کردن يارانه ها به حساب مردم از خراسان شروع شد و در چند استان ديگر کشور هم انجام شد و ادامه دارد، از مسئول مربوط به واريز يارانه ها در رسانه ملي سئوال شد، حدود 81000 تومان واريزي غيرقابل برداشت اين طرح چه تحليلي دارد؟ ايشان فرمايش کردند که اين علي الحساب است  شايد براي يک ماه و شايد براي دو ماه و شايد براي 5 ماه، محاسبه گران و رياضيات سياسي وارد مساله تحليل و تفسير و تدقيق و محاسبه شد و مبلغ تخصيص داده شده مجلس به اين امر را بر آمار و ارقام جمعيت  رقم زد و اعلام داشت ايها الناس بدانيد يارانه براي هر نفر در ماه  16 تا 17 هزار تومان بيشتر نخواهد شد و مبلغ واريزي براي  5 ماه است، دولتيان را اين محاسبه خوش نيامد خلاصه تا اين لحظه نه مجلس و نه مردم و نه ظاهرا آنها که قرار است سکاندار اين کشتي در دولت باشند  نمي خواهند بگويند که قرار است چه اتفاقي بيفتد.برخي قيمت ها مثل آب و برق و... افزوده شده است مي گويند اين افزايش ربطي به اين قانون ندارد، در قبض هاي آب و برق و گاز و... از دوسال پيش مي نويسند که مصرف شما فلان قدر است و شما فلان مبلغ را بدهيد بقيه آن يارانه است که قرار است بر داشته شود ، مردم يارانه تخصيصي را با آن ارقام مي سنجند و نگران مي شوند. مسوولين موضوع را منکر شده و وزير نيرو اعلام مي کند قيمت بعد از هدفمندشدن ارتباطي با اين ارقام ندارد و همه را رد مي کند. به راستي اطلاعات صحيح چيست؟ چرا  گفته نمي شود؟کما اينکه معاون وزير اقتصاد مي گويد زمان دقيق اجراي هدفمندسازي مشخص نيست!عصر حاضر يعني نخستين قرن هزاره سوم را عصر اطلاعات ناميده اند و در عصر اطلاعات مي گويند هر کس زودتر و سريع تر و گسترده تر اطلاعات خود و کسب کار و مسووليت و ماموريت خود را بدهد برنده است، در غير اين صورت به سوالات و ابهامات، ديگران جواب خواهند داد و ذهنيت ها را تجميع خواهند نمود و در آنصورت هم بايد ذهنيت ها و دانسته هاي قبلي را از اذهان بزدائيد و هم بايد اطلاعات صحيح خود را بدهيد، يعني چند برابر هزينه وتلاش را بر خود و جامعه تحميل خواهيد کرد. از سويي ديگر در عصر اطلاعات و فناوري هاي نوين ارتباطي بشر دارد به جامعه اطلاعاتي و از آنجا به جامعه دانايي و دانش سفر مي کند و آن هم با سرعت، اگر موج اول يعني کشاورزي از 800 قبل از ميلاد تا قرن 17 يعني حدود 2500 سال  مهمان بشر بود، موج دوم يا موج صنعت تنها سه قرن دوام آورد و بشر وارد موج سوم شد.موج سوم با تحولات سرسام آور به پيش مي رود و طبق پيش بيني تافلر 2010 يعني  چند ماه ديگر به پايان مي رسد و موج ديگري که تافلر نمي دانست چيست ولي امروز از آن به جامعه اطلاعاتي و جامعه دانايي محور تعبير مي کنند  در پيش روي است.  براي ورود به اين جامعه نظريه پردازان ويژگي ها و مولفه هايي در نظر گرفته اند از جمله مهمترين آنها اين است.براي ورود به جامعه اطلاعاتي که مرحله گذر به جامعه دانايي محور است در بعد اجتماعي  دسترسي به اطلاعات  و در بعد اقتصادي وجود تکنولوژي نوين ارتباطي ياICT  و اطلاعات به عنوان کالاي در دسترس و قابل مبادله پيش شرط توسعه دراز مدت است. دسترسي به اطلاعات يعني همه اطلاعات  مربوط به زندگي مردم  در دسترسشان باشد و با بستر ارتباطي توانمند از هر نقطه جهان بتوانند آنرا دريافت و در اطلاعات مربوط به خود دخل و تصرف کنند، حال اگر بگوييم در زمينه توسعه فناوري هاي نوين به هر علت نتوانسته ايم به شرايط مطلوب برسيم، در بعد اجتماعي يعني دسترسي به اطلاعات مربوط به زندگي روزمره که از ضروريات است براي برنامه ريزي تا اين حد بايد محروم باشيم؟ نمي دانيم يارانه چقدر داده خواهد شد، نمي دانيم قيمت ها بعد از حذف يارانه چه خواهدشد، نمي دانيم قانون از کي اجرا خواهد شد، نمي دانيم، نمي دانيم و نمي دانيم  ! اين نمي دانيم ها تحقير است، ضد توسعه است، برنامه ريزي را مشکل مي  کند،  پيش آمد هاي اضطراري غير قابل تصور را افزايش خواهد داد،ناهنجاري هاي اجتماعي را گسترش خواهد داد و... اگر مولفه هاي 18 گانه تافلر در کتاب موج سوم را قبول نداريد، به نظريه مک لاپ نظر افکنيد که مک لاپ مي گويد در جامعه اطلاعاتي دانش توليد و توزيع مي شود و دانش يعني مخلوط سيال اطلاعات و تجربه، دانش يعني گرفتن اطلاعات و کار بردي کردن آن و جامعه دانش محور يعني جامعه اي که جريان آزاد اطلاعات امکان برنامه ريزي دراز مدت را به همگان مي دهد.به ما بگوئيد قانون هدفمندکردن يارانه ها کي اجرا مي شود؟ چگونه اجرا مي شود؟ قيمت ها چه مي شوند؟ که اگر غير ازآن شدند بدانيم که عده اي اخلال مي کنند و براي برخورد با اخلال گران با دولت همراه شويم. در دنياي نا آگاهي هيچ پيش بيني اي نمي توان کرد و هيچ برنامه ريزي هم نمي توان کرد و...  آيا چنين بايد باشيم؟ رسالت:نگاه جهاني به حوزه«نگاه جهاني به حوزه»عنوان سرمقاله‌ي روزنامه‌ي رسالت به قلم محمدكاظم انبارلويي است كه در آن مي‌خوانيد؛رهبر معظم انقلاب اسلامي پنج‌شنبه گذشته در اجتماع عظيم ده‌ها هزار نفري از اساتيد، فضلا و طلاب حوزه علميه قم مسئله "نگاه جهاني به حوزه" و "نگاه حوزه به مسائل جهاني" را مورد توجه و تاكيد قرار دادند.جهان، امروز دهه چهارم انقلاب اسلامي را به نظاره نشسته است. انقلاب اسلامي طي نيم قرن اخير و از اولين روزهايي كه جرقه‌هاي آن زده شد مورد توجه مردم جهان،‌ فيلسوفان،‌ علما، دانشمندان و نيز مردم جهان بوده است.گفتمان انقلاب اسلامي موقعي پديد آ‌مد كه دو گفتمان سرمايه‌داري و سوسياليستي در قالب دو ايدئولوژي ليبرال دموكراسي و سوسيال دموكراسي خودنمايي مي‌كرد. اين دو تفكر هيچ رقيب و حريف تازه‌اي را در ميدان به رسميت نمي‌شناختند و آن را تاب نمي‌آوردند. آنها در برخورد با اسلام چونان دو لبه قيچي عمل مي‌كردند.انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني (ره) زنگ پديداري نوعي عقلانيت مبتني بر "وحي" را به صدا در آورد و عقلانيت غربي مبتني بر "اومانيسم" را به چالش كشيد.از همان ابتدا جهان در نگاه به انقلاب ما به دنبال مقوله كارآمدي و عقلانيت اسلامي بود و به آن به ديده ترديد نگاه مي‌كرد. اما حيات شكوهمند سه دهه انقلاب اسلامي در جمهوري اسلامي ترديدها را برطرف كرد. جهان امروز خود را در برابر يك نظام با نشاط، پويا و سرزنده مي‌بيند. آنچه امروز قم به عنوان ام القراي فكري جهان اسلام در استقبال از مقام معظم رهبري - چه در سطح استقبال مردم عادي و چه در سطح استقبال مراجع، علما،‌ اساتيد، فضلا و طلاب - از خود نشان مي‌دهد بازخواني و باز توليد يك نشاط ديني،‌ علمي و ملي است.انقلاب اسلامي از ابتدا عقلانيت غربي را مهمترين چالش خود مي‌دانست و در ساحات سياست،‌ فرهنگ، اقتصاد و ... خط تمايز خود را نشان مي‌داد. قم شهري است كه زير سقف آن حداقل بيست هزار طلبه از سر تا سر جهان و ده‌ها هزار طلبه از سراسر كشور در صدها مركز علمي و تحقيقاتي مشغول تحصيل علم و اين چالش تاريخي هستند.امروز علما و دانشمندان اسلامي در قم به رصد مسائل و نيازهاي فكري و معرفتي جهان نشسته‌اند. كار آ‌نها نه تنها پاسخ به شبهات بلكه نظريه پردازي جديد در ساحات گوناگون علوم انساني است. امروز فلسفه سياسي اسلام، فلسفه سياسي غرب را در حكمراني خوب به چالش كشيده است. اين چالش از اواخر دهه چهل به هنگامي كه امام خميني (ره) بحث "ولايت فقيه" را مطرح و واژه "امت و امامت" را جايگزين مفهوم "دولت- ملت" نمود آغاز شد.امروز بزرگترين جاذبه انقلاب ما در حوزه سياسي همين نظر به ولايت فقيه است.اتقان و استحكام نظريه ولايت فقيه و ابتناي وحياني آن، مشروعيت حكومت‌هاي امروز جهان را زير سئوال برده است. آنچه سال گذشته غرب با تردستي در پوشش جنگ نرم در قالب يك رقابت انتخاباتي در كشور ما هدف قرار داده بود پيروزي يكي از دو جريان رقيب نبود. بلكه اصل نظام و ولايت فقيه را نشانه گرفته بود اما آنها از توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي ناشناخته ساختار نظام و جايگاه ولايت فقيه در آن بي‌خبر بودند. لذا در مسئله سازي و بحران آفريني شكست خوردند. حماقت آنها باعث شد انقلاب و نظام در برابر ميكروب‌هاي ناشناخته سياسي و اجتماعي واكسينه شود.ميكروب تفرقه و واگرايي يكي از ميكروب‌هاي خطرناكي است كه غرب هميشه براي تجزيه جهان اسلام و شكست مسلمانان به رگ‌هاي پيكره امت اسلامي تزريق مي‌كردند. اما حاكميت سه دهه ولايت فقيه نشان داد اين ميكروب‌ها با افزايش معرفت، بيداري و بصيرت مردم نمي‌توانند بيماري سياسي و اجتماعي در نظام ما ايجاد كنند. امروز جمهوري اسلامي چون كوه در برابر توطئه‌هاي دشمن ايستاده است و بدخواهي‌ها و دسيسه‌هاي استكبار جهاني را مديريت مي‌كند و از هر تهديد يك فرصت مي‌سازد.اكنون معادلات قدرت در منطقه و جهان به سرعت به نفع جمهوري اسلامي درحال تغيير است. انديشه اسلام،‌ انديشمندان اسلامي و بويژه ملت‌هاي مسلمان خود را به خوبي دركانون اين تحولات و تغييرات نشان مي‌دهند.مقام معظم رهبري در ديدار با اساتيد و فضلا و طلاب حوزه علميه قم به اين مهم اشاره و تاكيد مي‌كنند: "قم هيچ‌گاه به اندازه امروز در تحولات و سياست هاي بين‌المللي موثر نبوده است به علت همين موقعيت ممتاز هيچ‌گاه به اندازه امروز دوست و دشمن نداشته است." دوستان حوزه در جهان اسلام و ديگر عرصه‌هاي جهاني به اين دوستي افتخار مي‌كنند و ارتباطات خود را امروز از طريق وسايل مدرن توسعه گسترش داده‌اند. دشمنان حوزه هم بيكار ننشسته‌اند فكر مي‌كنند از طريق سربازگيري از حوزه مي‌توانند به غلبه فكر غربي در جوامع اسلامي ادامه دهند.يك قرن است برخي از روي غفلت و يا جهل به بازتوليد انديشه غربي با استفاده از انديشه گرانسنگ اسلام در جوامع اسلامي خود مي‌پردازند. انقلاب اسلامي نقطه پاياني براي فعاليت‌هاي كوركورانه آنها بود. التقاط در شكل وصله و پينه‌كردن انديشه غربي با انديشه اسلامي جواب نداده است و موج بازگشت به انديشه زلال و خالص اسلامي و پيجويي آنها از آ‌موزه‌هاي قرآن و مكتب اهل بيت عليه السلام يك موج فراگير و اكنون به صورت يك گفتمان درآمده است. اظهارات اخير شيخ احمد الطيب از علماي بزرگ الازهر مبني بر اينكه "ما پشت سر شيعه نماز مي‌خوانيم. تكفير شيعه هيچ توجيهي در قرآن و سنت رسول الله ندارد" حكايت از يك بيداري و هوشياري در جهان اسلام و حركت به سمت همگرايي وحدت امت اسلامي است.اين دستاورد بزرگي براي حوزه‌هاي علميه و بويژه مراجع عالي‌قدر كه قله‌هاي علمي حوزه‌ها هستند مي‌باشد. مفهوم اين سخن اين است كه؛ حوزه‌ها در مسير جهاني شدن و جهاني انديشيدن موفق بوده‌اند. لذا توانسته‌اند نگاه جهاني به حوزه را در سايه كارآمدي نظام اسلامي اصلاح كنند.تهران امروز:منشور جامع تحول در حوزه‌هاي علميه«منشور جامع تحول در حوزه‌هاي علميه»عنوان سرمقاله‌ي روزنامه‌ي تهران امروز به قلم آيت‌الله سيد احمد خاتمي است كه در آن مي‌خوانيد؛رهنمودها و توصيه‌هاي اخير مقام معظم رهبري درباره وضعيت، جايگاه و آينده حوزه علميه را به حق مي‌توان منشوري جامع، كاربردي و كارگشا براي اين نهاد سترگ و موثر دانست. ايشان علاوه بر توصيه‌هاي بسيار دقيق و راهبردي و تاكيدات كارشناسي درباره وجوه مختلف سابقه، فعاليت و جايگاه حوزه علميه قم، بر دو وجه مهم معرفتي نيز تاكيد فرمودند، يعني جايگاه رفيع مراجع عظام تقليد و سپس، معرفي قم به عنوان مركز معرفتي ديني اسلام و همچنين اشاره به اين مهم كه حوزه علميه قم، مولد و مادر نظام است.اين دو تاكيد كه نشان از توجه عميق و پيوند وثيق بين ولايت فقيه، مراجع تقليد و حوزه‌هاي علميه داشت، در واقع خط بطلاني بود بر توطئه‌ها و سم‌افكني‌هاي دشمنان و فتنه‌گران در سال‌ها و به ويژه ماه‌هاي اخير. به اين مقوله بايد استقبال بي‌نظير مردم از رهبرشان را نيز افزود تا اهميت و دستاوردهاي ويژه سفر اخير معظم له به قم را بيشتر درك كرد.در اين ميان اما آنچه اهميت وافر داشت، صميمت، اخلاص و مهرباني متقابلي بود كه در برخورد مقام معظم رهبري و مراجع تقليد به چشم مي‌خورد. در ماه‌هاي اخير، شاهد بوديم كه تحركات دروغ و خصمانه‌اي را كه سعي داشت به ناصواب القا كند بين نظام و حوزه شكاف‌هايي ايجاد شده است.اين تلاش‌هاي فتنه‌گرانه اما با دو رويداد خوشايند، يعني ديدارهاي مهم مراجع تقليد و مقام معظم رهبري و همچنين شوق وصف‌ناشدني انبوه طلاب مشتاق در سخنراني مقام معظم‌رهبري، به سادگي باطل شد. حتي مقام معظم رهبري در سخنان خود پيرامون تحول در حوزه، بارها به مسئله تكريم مراجع تقليد اشاره داشتند و در بحث نظام رفتاري و اخلاقي حوزه، از جمله مهم‌ترين مولفه‌ها را تكريم مراجع تقليد دانستند.البته اين موارد شگفت‌انگيز نبود و ريشه در سابقه ارادت روحانيت به مقام شامخ ولايت فقيه داشت، مردم قم نيز همين پيوند عميق و وثيق را داشته و دارند، كما اينكه سال گذشته در رويدادهايي چون نهم دي‌ماه و22 بهمن‌ماه، چنين حضوري را به تماشا گذاشته بودند. علاوه بر اين زمينه‌هاي اجتماعي و سياسي، بايد به مباني ديني و فقهي اين روابط نيز اشاره شود. امام صادق (ع) مي‌فرمايند: «اگر ولايت والي عادل شكل گرفت، همه موظف به حمايت و تقويت هستند؛ چرا كه تقويت او در حقيقت تقويت دين است».اين روايت و روايات مشابه، مبناي رابطه كنوني مردم، روحانيت و مراجع تقليد با ولايت فقيه بوده و خواهد بود. و قطعا گستردگي و موثربودن همين رابطه وثيق است كه مقام معظم رهبري نيز حوزه علميه را كما في‌السابق به مشاركت جدي در عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي و همچنين حمايت و نصيحت از دولت و دفاع توام با اصلاح فراخواندند و حاشيه‌نشيني حوزه را موجب حذف دانستند.نكته بسيار مهم ديگري كه رهبر معظم انقلاب بدان تاكيد فرمودند و بايد مورد توجه مسئولان كشور قرار گيرد،‌ اين بود كه نظريه‌پردازى سياسى و نظريه‌پردازى در همه‌ جريان‌هاى اداره‌ يك ملت و يك كشور در نظام اسلامى به عهده‌ علماى دين است. اين تاكيد در واقع تكليف خيلي از ابهامات را روشن مي‌سازد و مي‌تواند علاوه بر حوزه علميه، براي قواي سه‌گانه نيز به عنوان يك منشور راهبردي مطرح باشد.البته اين مسئوليت و وظيفه هم متوجه حوزه است كه در همين مسير، چه از حيث توليد علوم انساني، شبهه‌زدايي، تبليغ موثر، جذب مخاطب و موارد مشابه، آستين همت بالا زنند و با بازنگري شيوه‌هاي موجود، راهكارهاي راهگشا و عملي ارائه دهند. همچنين كه در باب مسئله اجتهاد، نيز تاكيد معظم‌له بر اجتهاد در علوم عقلى، در فلسفه، در كلام، علاوه بر اجتهاد در فقه، البته با تكيه بر شيوه‌هاي اصولي و معتبر، بسيار مهم بود.اين رهنمود نيز به نظر بنده، باب و مسئوليت ديگري در حوزه‌ علميه و به‌ويژه سطوح كلان حوزه بازگشود. پيامد اين رهنمودها، كه در واقع بخشي از دستاوردهاي مبارك سفر مقام معظم رهبري به قم، ديدارهاي ايشان با طلاب و همچنين مراجع معظم تقليد بود، در آينده بيشتر آشكار خواهد شد و البته كه حوزويان، چه در سطوح مديريت و چه از ناحيه طلاب، همانگونه كه مقام معظم رهبري اشاره داشتند، چه در زمينه برنامه‌ريزي اين تحول، چه از حيث هدايت و چه در بحث مديريت آن، همت مضاعف به كار خواهند بست و ميوه‌هاي گواراي اين حركت مبارك، كام نظام،‌ حوزه و مردم را شيرين خواهد ساخت. لازم به ذكر است اين يادداشت بر اساس گفت‌وگوي تلفني تنظيم شده است.جمهوري اسلامي:گستاخي خاخام‌هاي نژادپرست«گستاخي خاخام‌هاي نژادپرست»عنوان سرمقاله‌ي روزنامه‌ي جمهوري اسلامي است كه در آن مي‌خوانيد؛اظهارات جديد دو تن از خاخام‌هاي ارشد رژيم صهيونيستي درباره نحوه برخورد با فلسطيني‌ها و غيريهوديان، بار ديگر چهره واقعي و نژادپرستانه صهيونيسم را به نمايش گذاشت.عواديايوسف، از خاخام‌هاي سرشناس مقيم در فلسطين اشغالي و رهبر معنوي حزب "شاس" كه هم اكنون در دولت ائتلافي نتانياهو حضور دارد، در فتوايي جديد كه اوج نژادپرستي اين رژيم را نشان مي‌دهد، غيريهوديان را همانند چهارپايان دانست و گفت: "خلقت آنها فقط براي خدمت به يهوديان است". وي در ادامه اراجيف خود افزود: "غيريهوديان در حكم چهارپاياني هستند كه بايد در دنيا مسخر يهوديان باشند و اگر يهود را به آنها نيازي هست، فقط براي اينست كه آنها كار كنند، شخم بزنند، درو كنند و ما همانند يك آقا بنشينيم و بخوريم."اين تنها سخن افراطي و قرون وسطايي اين خاخام نيست، وي چند ماه پيش نيز در بحبوحه مذاكرات سازش مقامات رژيم صهيونيستي با تشكيلات خودگردان گفته بود مردم فلسطين شيطان و دشمني زهرآگين براي اسرائيل هستند.متأسفانه اين قبيل اظهارات، كه ريشه در تفكرات بشدت نژادپرستانه دارد، در يك خاخام اسرائيلي خلاصه نمي‌شود بلكه آنچنان عموميت و گستره‌اي دارد كه به عنوان تفكر غالب و نژادپرستانه در ماهيت رژيم صهيونيستي رسوخ كرده و تارپود صهيونيسم را شكل داده است. از اين رو به طور همزمان يك خاخام ديگر صهيونيست در اظهاراتي جنجالي خواستار استفاده ارتش رژيم صهيونيستي از فلسطيني‌ها به عنوان سپر انساني شد. خاخام "اسحاق شاپيرا" از سربازان رژيم صهيونيستي خواست در عمليات نظامي خود از فلسطيني‌ها به عنوان سپر انساني استفاده كنند تا خود در امان باشند! اين مطالب يكسال پس از آن اظهار مي‌شود كه وي در كتابي، اجازه كشتار غيرنظاميان و بي گناهان فلسطيني از جمله كودكان را به يهوديان داده بود.اين اظهارات نشان مي‌دهند موجوديت شوم رژيم صهيونيستي كه همواره با جنايت و كشتار همراه بوده و دولتهاي اين رژيم غاصب كه باخوي جنايتكاري و خون آشامي روي كار آمده اند، از چنين تفكرات نژادپرستانه و سخيفي نشأت گرفته‌اند كه با برتربيني، يهودي هيچگونه حق حيات و حقوقي براي ديگران قائل نيستند و تأسيس غيرقانوني اين رژيم در سرزمين فلسطين يك فاجعه انساني مبتني بر نژادپرستي صهيونيستي بود كه سردمداران صهيونيسم و مقامات رسمي رژيم جنايتكار اسرائيل هيچگاه وجود جماعتي به عنوان مسلمانان فلسطيني در اين سرزمين را نپذيرفته و همواره خواستار سركوب آنان تا رسيدن به مرز نابودي فلسطيني‌ها بوده‌اند و در اين مسير از هر ابزار و شيوه جنايتكارانه‌اي استفاده كرده‌اند.آنچه به عنوان خوي تجاوزكارانه سران رژيم صهيونيستي در 6 دهه گذشته انجام شده با پشتوانه تفاسير نژادپرستانه خاخام‌هايي بوده كه نه تنها از هرگونه خردورزي و منطق در استدلال بي بهره بوده‌اند بلكه با تكيه بر تفكرات ماليخوليايي و قرون وسطايي، همچنان تئوري سيطره جهان را در ذهن پريشان خود مي‌پرورانند. شايد بتوان به جرأت ادعا كرد كه مباني سياسي سران رژيم صهيونيستي متأثر از همين لاطائلات، ضدانساني و نژادپرستانه است و به همين دليل آنها برخورد حرجي نمي‌بينند كه بي محابا هرگونه اقدامات جنون آميز را عليه مسلمانان فلسطيني مرتكب شوند.اين اظهارات كه در واقع موتور فكري و ماهيت بي پرده انديشه نژادپرستانه صهونيسم است سالها مديريت صحنه كشتار و قتل عام مسلمانان را در اختيار داشته و طبعاً در اين راه از سكوت مجامع بين‌المللي و رژيم‌هاي عرب بهره برده است.اگر سازمان ملل و نهادهاي بين‌المللي و سران سازشكار عرب در طي سالهاي اخير لااقل به مسئوليت انساني خود عمل مي‌كردند شايد امروز خاخام‌هاي ارشد اسرائيل اينچنين گستاخانه در مورد مسلمانان و فلسطيني‌ها اظهارنظر نمي‌كردند! متأسفانه خواب سنگين و تغافل عميقي كه براين مجامع و مراجع سياسي حكمفرماست، به عامل اصلي جسارت صهيونيست‌ها به انسانيت و حقوق انسانها تبديل شده است. واقعاً شرم آور است كه نه تنها مراكز بين‌المللي عكس العملي نشان نمي دهند بلكه اعراب و مسلمانان نيز در مقابل چنين سخنان سخيف و چندش آوري سكوت اختيار كرده و از كنار آن به سادگي مي‌گذرند. قطعاً بيان اين مطالب به صورت علني و آشكار و بدون واهمه از عكس العمل مجامع بين‌المللي و دولت‌هاي كشورهاي اسلامي، نتيجه مماشات و بي عملي اعراب و مسلمانان در طي دهه‌هاي متمادي است ولي اكنون خاورميانه جديد نه با محاسبات و راهكارهاي آمريكايي و صهيونيستي بلكه با مقاومت ملت فلسطين درحال شكل‌گيري كه سيلي محكمي به اين اظهارات گستاخانه خواهد بود.صهيونيستها هم بايد بدانند كه اين اظهارات نه تنها نشانه‌اي از قدرت نمايي در خود ندارد بلكه به معناي بروز نشانه هاي زوال فكري و سياسي رژيم صهيونيستي است و مي‌تواند به انزواي جهاني صهيونيسم نزد افكار عمومي ملتها بينجامد. ابتكار:تکليف روحانيت در مقابل نسل بي تکليف؟«تکليف روحانيت در مقابل نسل بي تکليف؟»عنوان سرمقاله‌ي روزنامه‌ي ابتكار به قلم محمدعلي وکيلي است كه در آن مي‌خوانيد؛فاصله سفر رهبر انقلاب به قم با سفر قبلي حدود 15 سال مي‌باشد.در فاصله 15 سال،اتفاقات و تحولات مهمي در سطح ملي و در حوزه‌ها را شاهد بوديم در سفر قبل مطالبات و مسائل مهمي توسط رهبر انقلاب در خطاب به حوزويان مطرح گرديد و در طول اين سالها به مناسبت‌هاي مختلف برآنها تاکيد مکرر شد.پاسخگويي حوزويان به مسايل مهم و مورد ابتلاء کشور در حوزه‌هاي مختلف و بروزرساني علوم حوزوي محور مطالبات بود و در سفر اخير نيز با تحليل جامع و طرح پرسش‌هاي محوري،باز شاهد تاکيد معظم له بر ضرورت بروز رساني نظام حوزوي و تبيين مناسبات حوزه و حکومت بوديم که بايد اميدوار بود اين بار حوزويان براي تحقق منويات تصريح شده بايد گامهاي اساسي بردارند.اينکه چه ميزان از مطالبات رهبري در خصوص حوزويان جامه عمل پوشيد و کدام بخش مورد غفلت و بي توجهي قرار گرفته است نياز به تحليل و بررسي مستقل دارد، اما برداشت نگارنده آنست که برغم اقدامات سازنده در بخش‌هايي از حوزه همچنان بخش مهمي از مطالبات زمين مانده است و به جز تعداد افرادي که خود به صورت خودجوش قد کشيدند و متناسب با شرايط روز خود را بروز کرده اند،سيستم و نظام آموزش و پژوهش تحت تاثير دردهاي کهنه تاريخي است.حال اگر فرض را بر تحقق تمام مطالبات آن سالها بگذاريم اکنون شرايط اجتماعي،سياسي و فرهنگي تغييرات عمده‌اي يافته است و بالطبع مطالبات جديدي مطرح است.يکي از آن مطالبات که برآمده از شرايط دهه چهارم انقلاب مي‌باشد راجع به تفاوت نسل سوم با دو نسل گذشته است.مخاطب مطالبات رهبري در سفر قبل ناظر به ويژگيهاي نسل دوم بود حال ما با نسل سوم روبرو هستيم .نسل سوم که در دهه 30زندگي خود بسر مي‌برد، اين نيروي جوان در حالي پا به عرصه زيست جمعي گذاشته است که با پديده جهاني شدن دست به گريبان است.اين نسل علاوه بر اينکه تجربيات نسل‌هاي قبل از خودش را ندارد با يک تحول تکنولوژيکي مواجه شده است که اطلاعات گوناگون و متنوعي در اختيار دارد اين نسل به دليل دسترسي آسان به شبکه‌هاي اينترنتي و امکان استفاده از ماهواره گرفتار تغيير در گروههاي مرجع است اين نسل اکنون با بي تکليفي و بي هنجاري در رنج مفرط است.بي هنجاري و عدم ثبات در ارزش‌ها،زمينه بي ثباتي را فراهم آورده است .نهاد خانواده بطور کلي قدرت ايجاد نظم اخلاقي را از دست داده است .مراکز آموزشي و دانشگاهي هيچگاه قادر به انتقال هنجارها نيستند و چون انسان نمي‌تواند بدون هنجار زندگي کند به ناچار اين جوانها خود اقدام به خلق هنجار مي‌کنند. به طور طبيعي هنجاري که آنان خود ايجاد مي‌کنند نسبتي با هنجارهاي ارزشي جامعه ندارد در نتيجه بسرعت به مارک کجروي و کژ انديشي متهم مي‌شوند و مورد شماتت قرار مي‌گيرند، اکنون روحانيت در مصاف با رقيبان پر قدرتي چون اينترنت،ماهواره،ايميل و .... دها و صدها ابزار مجازي امروزي روبروست او در اين شرايط مي‌بايست به باز تعريف خود بپردازد و رسالت خويش را با سوالات و پرسشهاي امروز گره زند.ماموريت امروز روحانيت در پي پاسخ به پرسشهاي مهمي بايد تعريف شود رسالت اولي و با لذات او در اين شرايط چيست؟ نسبت روحانيت و سياست چگونه مي‌بايست باشد؟و در نهايت سوال مهم و محوري اين است که جايگاه روحانيت در فرهنگ عمومي و پروسه فرهنگ سازي در کجا قرار دارد؟آيا به جايگاه امروز خود قانع است؟با تجربه اندوخته شده در اين سي و يک سال اولويت‌هاي او کدام است؟و دهها سوال بنيادي ديگري وجود دارد که تا به آنها پاسخ داده نشود امکان طرح ماموريت جديد وجود ندارد.ايران:سرنوشت مشترك انقلاب و حوزه«سرنوشت مشترك انقلاب و حوزه»عنوان يادداشت روز روزنامه‌ي ايران به قلم پرويز كرمي است كه در آن مي‌خوانيد؛وقتي تصاوير استقبال پرشور، كم‌نظير و ميليوني مردم قم از رهبر فرزانه انقلاب اسلامي از رسانه‌هاي جهاني پخش شد، افكار عمومي دنيا بار ديگر به ماهيت كاذب تبليغات گسترده و برآمده از جنگ نرم استكبار پي برد كه طي فتنه پس از انتخابات سال 88 نظام جمهوري اسلامي ايران را فاقد پشتوانه مردمي و حمايت نخبگان و علما قلمداد مي‌كردند، چرا كه همگان به‌درستي مي‌دانند ولايت فقيه و رهبري در ايران خلاصه عصاره و نماد تماميت نظام است.آنچه اين استقبال بي‌نظير مردمي و خواص را از اهميتي فراتر برخوردار مي‌كند، رخداد آن در شهري است كه خاستگاه انقلاب و پايگاه فقاهت و مرجعيت در ايران و جهان اسلام به‌شمار مي‌رود.از سال‌ها پيش و بويژه در پي فتنه‌گري عقيم و شكست‌خورده پس از انتخابات دهم رياست جمهوري، نظام پيچيده رسانه‌اي و تبليغات غرب درصدد القاي اين امر به مخاطبان خود بود كه انقلابيون اوليه از انقلاب اسلامي فاصله گرفتند و رهبري ايران نتوانسته همچون سلف كاريزماتيك خود - امام خميني‌(ره)?- اجماع روحانيون حوزه علميه قم را در حمايت از خود به‌دست آورد. هرچند سفرهاي پيشين رهبر فرزانه انقلاب به قم اين گزاره كاذب تبليغاتي را قوياً به چالش كشيد، اما تمركز پرحجم تبليغاتي غرب مي‌طلبيد با پاسخي درخور مواجه شود كه حضور مراجع، نخبگان و خواص حوزوي در محضر فرزند خلف بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، آن را محقق كرد و گرما و صميميت اين حضور تا فرسنگ‌ها فراتر از قم پيش‌رفت و دل‌هاي شيفتگان انقلاب و رهبري نظام را در اقصي نقاط جهان اميدوارتر و مطمئن‌تر از پيش ساخت.در تحليل اقبال شخصيت‌هاي بارز و چهره‌هاي مطرح قطب مرجعيت و فقاهت تشيع (قم) به رهبر حكيم انقلاب بايد به فراگير بودن آن نيز توجه كرد. قم از ديرباز مأمن بزرگاني از جهان تشيع بوده كه هر يك در بعدي از ابعاد معنوي صاحب كرامت و فضيلت بوده‌اند. برخي چهره‌ها از حيث جامعيت و عمق علمي مورد توجه بوده‌اند و بعضي ديگر از جهت وارستگي، عرفان و اخلاق مرجع عام و مطمح نظر بوده‌اند. نگاهي گذرا به فهرست اسامي شخصيت‌هايي كه در نخستين روزهاي سفر حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي (مدظله العالي) به قم به ديدار ايشان شتافتند، نشان مي‌داد كه پايگاه ايشان در ميان برگزيدگان اخلاقي، عرفاني حوزه به همان اندازه والاست كه در بين نخ




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 591]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن