پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1851162112
پويايي وشکوفايي مسلمين از منظر قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
پويايي وشکوفايي مسلمين از منظر قرآن نويسنده:سيد حسن حر چکيده : در اين اجمال با استناد به آخرين آيه سوره ي آل عمران ، عوامل فلاح و رستگاري مسلمين ، اعم از صبر و استقامت در مقابل مشکلات و هوسهاي نفساني از يک سو و شکيبايي و پايداري در برابر دشمنان اسلام از دوم سو و همچنين جهاد و مراقبت از مرزهاي مسلمين از سوم سو و نقش مهم تقوا و پرهيزکاري در عزت و سربلندي و سعادتمندي مسلمين از چهارم سو را ، بر مي رسيم . کليد واژه : صبر ، استقامت ، مسلمانان ، پرهيزکاري ، جهاد ، سعادتمندي مقدمه : توجه و به کار بستن دستورات الهي ضامن سعادتمندي مسلمين در همه ابعاد اعم از فردي ، اجتماعي ، فرهنگي ، سياسي و اقتصادي است ، که در شرايط مختلف بايد به آن توجه تام داشته باشند . در حقيقت اجراي دقيق اين دستورات باعث رشد و ارتقاي مادي و معنوي مسلمانان شده و عدم اجراي آن اسباب سرشکستگي و حقارت و ذلت آنان را مهيا مي نمايد. در راستاي همين مساله خداوند حکيم در آخرين آيه سوره آل عمران يک برنامه ي جامع چهار ماده اي را براي جميع مسلمانان ارائه نموده که شامل صبر و استقامت هم از جهت فردي و هم در مقابل دشمنان و حفاظت از مرزهاي مسلمين و از همه مهمتر به کارگيري تقواي الهي در امور مختلف را مورد تاکيد قرار داده است . در اين مقاله نقش هر يک از اين عوامل چهارگانه را با استناد به قرآن و احاديث حضرات معصومين (ع) و تفاسير مختلف مورد بررسي قرار داده و درپايان به نتايج و آثار مترتب تربيتي و اخلاقي آن ، براي آحاد مسلمين اشاره مي نمائيم . دستورات جامع چهار ماده اي براي عموم مسلمانان : « يا ايها الذين آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوالله لعلکم تفلحون »(1) اي کساني که ايمان آورده ايد ( در برابر مشکلات و هوسها ) استقامت کنيد و در برابر دشمنان ( نيز ) استقامت به خرج دهيد و از مرزهاي خود ، مراقبت به عمل آوريد و از خدا بپرهيزيد شايد رستگار شويد . 1 ـ « اصبروا » :اولين برنامه که ضامن سربلندي و پيروزي مسلمين است همان استقامت و صبر و ايستادگي در برابر حوادث است ، که در حقيقت ريشه ي اصلي هر گونه پيروزي مادي و معنوي را تشکيل مي دهد .(2) صبر هم شامل صبر بر شدائد است و هم شامل صبر در اطاعت خدا ، و همچنين صبر بر ترک معصيت .(3) و يا به عبارتي در مرحله ي اول در برابر ناگواري هاي شخصي و هوسها صبر کنيد .(4) با توجه به اينکه صبر و شکيبايي رمز و راز موفقيت و سعادتمندي انسان ها است و در شکوفايي عقل ها و استعدادها و رشد آنها و همچنين قرار گرفتن در مسير صحيح زندگي و يا به عبارتي صراط مستقيم ، بسيار مفيد و موثر است . براي تبيين بيشتر آن پاره اي از احاديث حضرات معصومين ( عليهم السلام ) را يادآور مي شويم . رسول خدا (ص) مي فرمايد : « تاني در کارها از خداست و شتاب زدگي از شيطان »(5) امام علي (ع) فرمود : « ايمان بر چهار پايه استوار است : صبر ، يقين ، عدل و جهاد و صبر نيز بر چهار پايه استوار است : شوق ، هراس ، زهد و انتظار » .(6) پيامبر اعظم (ص) مي فرمايد : « صبر مايه ي خشنودي است »(7) و باز فرمود : « تاني در همه چيز نيکو جز در کار آخرت » . (8)امام علي (ع) فرمود : « صبر کمک کارترين نيروهاست در برابر روزگار »(9) و نيز فرمود : « ايمان عبارت است از صبر در بلا و گرفتاري و شکر در وسعت و فراخي »(10) . امام سجاد (ع) فرمود : « شکيبايي نسبت به ايمان همچون سر نسبت به بدن است ، و هر که صبر ندارد، ايمان ندارد »(11).( امام باقر (ع) فرمود : « صبر دو گونه است ، صبر بر بلا که خوب و نيکو است ، ولي بهترين اين دو صبر پرهيز از محرمات است » (12). رسول خدا (ص) مي فرمايد : « ايمان دو نيمه است يکي صبر و ديگري شکر » .(13) با توجه به آنچه پيرامون دستور قرآني « صبر » به مسلمين و احاديث متعددي که در اين خصوص از حضرات معصومين ( عليهم السلام ) به ما رسيده ، مسائلي در ذهن متبادر مي شود که به قرار ذيل است : 1ـ يکي از ارکان مهم ايمان که زمينه ي رسيدن به کمالات است « صبر و شيکبايي و استقامت » مي باشد . 2 ـ صبر و شکيبايي را بايستي در تمام مراحل زندگيمان وارد نموده و پيوسته به ياد خدا باشيم و از او استمداد بگيريم . 3ـ رسيدن انسانها به سعادت واقعي و يا به عبارتي تقرب يافتن به حضرت حق که هدف نهايي از خلقت انسان است ، بدون مجاهدت و شکيابي و استقامت ميسر نمي گردد . پس راز و رمز سعادتمندي و خوشبختي در صبوري و استقامت است . 4 ـ صبر و استقامت چه در مرحله ي فردي و چه در مراحل اجتماعي ، در حقيقت ميوه ي درخت ايمان است و اين دو همراه با ايمان لازم و ملزوم يکديگرند . 5 ـ عدم صبر و استقامت مساوي با عدم ايمان واقعي و يا به عبارتي ضعف ايمان است . 2 ـ وصابروا :لفظ صابروا از باب مفاعله براي اين است که بين طرفين و دو نفر است(14) . يعني صبر و استقامت در برابر صبر و استقامت ديگران است . بنابراين قرآن نخست به افراد با ايمان دستور استقامت مي دهد ( که هرگونه جهاد با نفس و مشکلات زندگي را شامل مي شود ) و در مرحله ي دوم دستور به استقامت در برابر دشمن مي دهد ، و اين خود مي رساند که تا ملتي در جهاد با نفس و اصلاح نقاط ضعف دروني پيروز نشود . پيروزي او بر دشمن ممکن نيست . همچنين از اين دستور ( صابروا ) استفاده مي شود که هر قدر دشمن بر استقامت خود بيفزايد ما نيز بايد بر پايداري و استقامت خود بيفزاييم . (15)در همين راستا در قرآن کريم چنين آمده است : « اي کساني که ايمان آورده ايد هنگامي که با گروهي ( در ميدان نبرد ) روبرو مي شويد ثابت قدم باشيد و خدا را فراوان ياد کنيد تا رستگار شويد » .(16) درباره ي اهميت جهاد ومقابله با دشمنان خدا و اسلام و صبر و استقامت در برابر آنان ، احاديث و روايات فراواني در متون و کتب حديثي آمده است که براي تبيين بيشتر به تعدادي از آنها اشاره مي نمائيم . رسول خدا (ص) مي فرمايد : « بهترين عمل مومن ، جهاد در راه خداست »(17) و نيزفرمود : « بهشت زير سايه ي شمشيرهاست »(18) و باز فرمود : « مومن با شمشير و زبان خود جهاد مي کند »(19) و همچنين فرمود : « جهاد کنيد تا سالم باشيد و بي نياز شويد »(20) . و نيزفرمود : « بهشت را دري است که آن را « در مجاهدين » گويند و در حالي که مردم در جايگاه حسابرسي هستند آن در گشوده باشد و جهادگران در حالي که شمشيرهايشان را به خود آويخته اند و فرشتگان به آنان خوشامد مي گويند به سوي آن در ، گام سپارند ... »(21) امام علي (ع) مي فرمايد : « جهاد ستون دين و راه روشن نيکبختان است » .(22) با توجه به آنچه پيرامون دومين دستور الهي «صابروا » گفته شد نکاتي در ذهن متبادر مي شود که به قرار ذيل است : 1 ـ پر واضح است که ملتي که مسير و برنامه زندگي خود را بر اساس دستورات الهي و اسلام بنيان گذاشت و پيوسته در انتشار آئين اسلام گام برداشت ، منافع عده اي از ملاء و مترفين و طاغوتها به خطر افتاده و مي کوشند به انحاء مختلف جلو حرکت و پويايي اسلام و آن ملت را مسدود نموده و از طرق مختلف چه از طريق نبرد نظامي و چه از راه تهاجمات فرهنگي و يا تحريم اقتصادي ، ضربه وارد نموده و حتي عوامل نابودي آن را مهيا نمايند . 2 ـ مسلمانان براي رهايي از ستم ظالمان و مستکبران عالم و استثمارگران و ابر قدرتها ، نياز به همکاري و شکيبايي و استقامت بيشتري دارند و نبايد تنها به حرف زدن و محکوم کردن لفظي جنايات ظاغوتها و ابرقدرتها اکتفا کنند ، بلکه در صحفه عمل نيز بايد آماده پيکار باشند . 3 ـ بي تفاوتي برخي از مسلمانان از يک سو و بي توجهي و بي کفايتي دولتمردان آنان زمينه تسلط استعمارگران و حضور آنان در ملل جهان سوم به ويژه ملل اسلامي را فراهم نموده است . حضرت امام خميني در وصيت نامه سياسي الهي خود خطاب به ملت هاي اسلامي چنين فرمودند : « و اما به ملتهاي اسلامي توصيه مي کنم از حکومت جمهوري اسلامي و از ملت مجاهد ايران الگو بگيريد و حکومت هاي جائز خود را در صورتي که به خواست ملتها که خواست ملت ايران است ، سر فرود نيارودند ، با تمام قدرت به جاي خود بنشانيد که مايه ي بدبختي مسلمانان حکومت هاي وابسته شرق و غرب مي باشند » . (23)3 ـ و رابطوا :ربط به معناي پيوند است ، بنابراين رابطوا ، دلالت بر لزوم پيوند و ارتباط بين افراد جامعه جامعه ايماني دارد ، که از لوازم آن هماهنگي با يکديگر است . حراست و پاسداري از حدود و ثغور وطن اسلامي وظيفه همگاني مومنان است . رابطوا در معناي اصطلاحي آن ، مرزباني و حفظ ثغور نيزگفته شده است(24) . رابطوا علاوه بر حفظ مرزهاي جغرافيايي از هجوم دشمن ، حفظ مرزهاي اعتقادي و فکري ، از طريق مباحثات علمي و حفظ مرز دلها ، از هجوم وسوسه ها را نيزدر بر دارد .(25) شايان ذکر است که جمله ي رابطو ( از ماده ي « رباط » گرفته شده و آن در اصل به معني بستن و مراقبت دائم از مرزها و سر حدات کشورهاي اسلامي مي دهد ، تا هرگز گرفتار حملات غافلگيرانه دشمن نشوند . و نيز به آنها دستور آماده باش و مراقبت هميشگي در برابر حملات شيطان و هوسهاي سرکش مي دهد ، تا غافلگير نگردند .(26) در بعضي از روايات از امام علي (ع) اين جمله ، به مواظبت و انتظار نمازها يکي بعد از ديکري تفسير شده است .(27) زيرا کسي که با اين عبادت مستمر و پي درپي دل و جان خود را بيدار مي دارد همچون سربازي است که در برابر دشمن حالت آماده باش به خود گرفته است . با توجه به آنچه گفته شد « مرابطه » معني وسيعي دارد که هر گونه آمادگي براي دفاع از خود و جامعه ي اسلامي را شامل مي شود .(28) در بعضي از روايات به علما و دانشمندان نيز « مرابط » گفته شده است . اين به خاطر آن است که آنها نگهبانان عقائد و فرهنگ اسلامند . در حالي که مرز داران حافظ مرزهاي جغرافيايي هستند، مسلماً ملتي که مرزهاي عقيده اي و فرهنگي او ، مورد حملات دشمن قرار گيرد و نتواند به خوبي از آن دفاع کند در مدت کوتاهي از نظر سياسي و نظامي نيز شکست خواهد خورد .(29) با توجه به آنچه پيرامون « مرابطه » گفته شد ، نکاتي در ذهن متبادر مي شود ، حفظ مرزهاي جغرافيايي مسلمين از يک سو دربردارنده ي تثبيت موقعيت آنان و از دوم سو بيانگر اقتدار و توانمندي بالاي آنان و از سوم سو ايجاد امنيت اجتماعي و سياسي و از چهارم سو اتحاد و انسجام بيشتر ملت براي جلوگيري از تهاجم دشمنان را و از سوي پنجم شکوفايي استعدادها و نوآوري ها و خلاقيت و ابتکار به ارمغان مي آورد و بالاخره از سوي آخر مرزهاي اعتقادي و فکري مسلمين نيز محفوظ مي ماند . در همين راستا حضرت امام سجاد (ع) چنين مي فرمايد : « بارالها! بر محمد و آل او درود فرست و سوگند به عزتت که مرزهاي مسلمانان را حفظ کن ، و محافظين مرزها را به نيروي خود تاييد فرما و عطاياي ايشان را از توانگري خود سرشار ساز » .(30)4 ـ و اتقوالله : يعني از مخالفت اوامر خدا بترسيد تا با نعمتهاي جاويدان رستگاري يابيد و نيز گفته اند از عذاب خدا بترسيد به اينکه اوامرش را انجام دهيد و از نواهيش بپرهيزيد تا پيروز و رستگار شويد با رسيدن به آرزوهاي ابدي و اين است حقيقت فلاح . (31)آخرين دستوري که همچون چتري بر همه دستورهاي سابق سايه مي افکند ، دستور به پرهيزکاري است و استقامت و مصابره و مرابطه ، بايد آميخته با تقوي و پرهيزکاري باشد و ازهر گونه خودخواهي و رياکاري و اغراض شخصي به دور گردد .(32) يکي از با ارزش ترين فضايل انساني ، که زمينه سعادتمندي و رستگاري را فراهم مي نمايد ، اتصاف به تقوا و پرهيزکاري است . تقوا يعني بازداشتن نفس خويش از انواع بدي ها و آلودگي ها و پيروي از دستورات الهي در تمام جهات زندگي . امام حسن مجتبي (ع) پيرامون ارزش و اهميت تقوا چنين فرمود : « تقوا ، درب هر توبه اي بوده و سرآغاز هر حکمتي مي باشد و هر عملي با تقوا شرافت مي يابد . و هر کس از پرهيزکاران که نجات يافته است به وسيله ي تقوا نجات يافته است »(33) . امام سجاد (ع) فرمود : « هيچ بزرگواري جز به تقوا نيست ... »(34) و نيزفرمود :« اما حق نفست بر تو آن است که به تمام و کمال آن را در راه اطاعت خدا قرار دهي ، پس ادانمايي به زبان و گوش و چشم و دست و پا و شکم و دامنت حقوقشان را ، و در اداي حق آنها از خداوندکمک بجويي.»(35) امام جواد(ع) فرمود:«کسي که از خدا روي گردان شود و به غير او بپيوندد، خداوند او را به وي مي سپارد»(36) او را به وي مي سپارد » . امام حسن (ع) فرمود : « با پرهيزکاري ، خدا ترس شويد و با فرمان برداري ، به خداوند نزديکي جوييد »(37) . رسول خدا (ص) فرمود : « از ترس خدا غافل مباش که سرچشمه ي نيکي هاست »(38) و نيز فرمود : « بهترين توشه سفر حيات ، تقوا است و بهترين صفات قلب ، ايمان است »(39) امام صادق (ع) مي فرمود : « تقواي خدا پيشه کنيد و دين خود را با ورع نگهداريد » (146). با توجه به آخرين دستور جامع الهي ، در آخرين آيه سوره ي آل عمران نکاتي قابل ذکر است : 1 ـ در سايه ي ايمان حقيقي ، تقواي الهي به دست مي آيد که سرچشمه ي جميع فضايل و نيکي هاست . 2 ـ در نتيجه برخورداري از تقواي الهي ، معرفت حاصل مي گردد و در چنين شرايطي ، انسان در ادامه راه حق تزلزلي به خود راه نمي دهد و اگر در اين راه قطعه قطعه شود نيز همچنان به عهد الهي اش باقي است . 3 ـ در مسير صراط مستقيم که منتهي به تقواي الهي مي گردد ، سختي ها و مشکلات همواره وجود دارد که مسلمانان بايد با توکل به خداوند و استعانت جستن از مقام شامخ اهل بيت (عليهم السلام ) ، مشکلات را بر طرف و حل نمايند . در اين زمينه امام رضا (ع) فرمود : « هر گاه سختي بر شما واقع شود ، به واسطه ي ما از خداوند عزوجل ، استعانت جوييد » .(41) حضرت فاطمه (س) فرمود : « خداوند اطاعت و پيروي از ما اهل بيت را سبب برقراري نظم اجتماعي و رهبري ما را عامل وحدت و ايمني از تفرقه قرار داده است » .(42) ابن عباس در تفسير سخن خداوند : « يا ايها الذين آمنوا اصبروا و صابروا » گفت : يعني بر محبت علي بن ابي طالب (ع) شکيبايي کنيد . « و اتقوا الله » يعني در محبت علي بن ابي طالب (ع) و فرزندان او از خدا پروا کنيد .(43) نتيجه : از آنچه تا کنون پيرامون مقاله ي « پويايي و شکوفايي و سعادتمندي مسلمين از منظر قرآن کريم » گفته شد ، نتايج تربيتي و اخلاقي ذيل مترتب مي گردد : 1 ـ اجراي دستورات الهي ضامن سعادتمندي و شکوفايي و نوآوري مسلمين است . 2 ـ اولين ابزار مهم رستگاري و فلاح مسلمين ، صبر و استقامت در برابر حوادث مختلف است . 3 ـ صبر و شکيبايي و استقامت ورزيدن ، رمز و راز کليد موفقيت مسلمانان است . 4 ـ نتيجه ي استقامت ورزيدن در راه خداوند ، کسب رضاي الهي بوده و مقدمه اي براي رسيدن به کمال است . 5 ـ صبر و شکيبايي و استقامت ، زمينه اي براي کسب معرفت است و همچنين مصمم تر شدن در ادامه هدف و مسير صحيح زندگي و مبارزه با انواع مفاسد و رذايل است . 6 ـ مسلمانان بايستي از نظر نيروي نظامي و دفاعي خود را مستحکم نموده و در مقابل دشمنان و توطئه هاي آنان استقامت نمايند . 7 ـ مسلمانان در تمام امور بايستي به ياد خداوند بوده و خدا را فراوان ياد کنند تا رستگار شوند . 8 ـ مسلمانان بايستي مرزهاي اعتقادي و فکري خود را با تمسک به دستورات خداوند و الگو قرار دادن اهل بيت (عليهم السلام ) از هجوم دشمنان و وسوسه هاي شيطاني محفوظ نگاه دارند . 9 ـ مسلمانان بايستي از مرزهاي جغرافيايي خود براي جلوگيري از تهاجمات دشمنان ، پاسداري نمايند . 10 ـ به کارگيري تقواي الهي عامل شکوفايي و نوآوري و سعادتمندي مسلمين و سرچشمه ي فضايل و نيکي ها براي آنان است . پی نوشت : 1) سوره آل عمران ، آيه 200 2) جمعي از نويسندگان ، تفسير نمونه ، ج 3 ، ص 2233) طباطبايي ، ترجمه تفسيرالميزان ، ج 4 ، ص 1434) قرائتي ، تفسير نور ، ج 2 ، ص 233 5) مجلسي ، بحارالانوار ، ج 68 ، ص 340 ، حديث 126) دشتي ، ترجمه نهج البلاغه ، حکمت 31 ، ص 4577) نهج الفصاحه ، حديث 2380 ص 3308) همان ، منبع ، حديث 971 ، ص 142 9) رسولي محلاتي ، ترجمه غررالحکم و دررالکلم آمدي ، ج 1 ، حديث 4793 ، ص 60710) همان منبع ، حديث 4797 ، ص 60711) حرعاملي ، وسائل الشيعه ، ج 3 ، حديث 3572 ، ص 25812) کليني اصول کافي ، ج 3 ، ص 145 13) ابن شيعه الحراني ، تحف العقول ، ص 52 14) ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن ، ج 4 ، ص 399 15) تفسير نمونه ، ج 3 ، ص 233 و 234 16) سوره ي انفال ، آيه 45 17) نهج الفصاحه ، حديث شماره 1209، ص 174 18) همان منبع ، حديث شماره ي 1214 ، ص 175 19) همان منبع ، حديث شماره ي 1210 ، ص 17420) همان منبع ، حديث شماره ي 1208 ، ص 17421) شيخ صدوق ، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ، ص 43522) رسول محلاتي ، ترجمه غررالحکم و دررالکلم آمدي ، ج 1 ، حديث 1301 ، ص 201 23) امام خميني (ره) وصيتنامه سياسي ، الهي ، ص 29 24) هاشمي رفسنجاني ، تفسير راهنما ، ج 2 ، ص 26725) قرائتي ، تفسير نور ، ج 2 ، ص 233 26) تفسير نمونه ، ج 3 ، ص 23427) ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن ، ج 4 ، ص 400 28) تفسير نمونه ، ج 3 ، ص 234 29) همان منبع ، ص 235 ، 234 30) صحيفه ي کامله سجاديه ، دعاي بيست و هفتم ، ص 209 31) ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن ، ج 4 ، ص 400 32) تفسير نمونه ، ج 3 ، ص 23533) دشتي ، نهج الحياه ، ج 5 ( فرهنگ سخنان امام حسن (ع) ، ص 14434) حر عاملي ، وسائل الشيعه ، ج 1 ، ص 47 ، حديث 85 35) رساله حقوق امام سجاد (ع) ( شرح نراقي ) ص 33 36) مجلسي ، بحارالانوار ، ج 75 ، ص 363 ، حديث 4 37) اين شعبه الحراني ، تحف العقول ، ص 255 38) نهج الفصاحه ، ص 153 ، حديث 105739) همان منبع ، حديث 1051 ، 15340) کليني ، اصول کافي ، ج 3 ( باب ورع ) ص 122 41) مجلسي ، بحارالانوار ، ج 91 ، ص 22 ، حديث 17 42) ترجمه القيومي الاصفهاني ، صحيفه ي الزهرا ( س) ، ص 22243) ترجمه ي جعفري ، شواهد التنزيل لقواعد التفضيل ، ص 78 تحقيق از : سيد حسين حر مربي و مدرس در دانشگاه آزاد اسلامي خميني شهر منبع:نشريه فصلنامه قرآني کوثر شماره28/خ
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
پويايي وشکوفايي مسلمين از منظر قرآن نويسنده:سيد حسن حر چکيده : در اين اجمال با استناد به آخرين آيه سوره ي آل عمران ، عوامل فلاح و رستگاري مسلمين ، اعم از صبر و ...
پويايي وشکوفايي مسلمين از منظر قرآن نويسنده:سيد حسن حر چکيده : در اين اجمال با ... به نتايج و آثار مترتب تربيتي و اخلاقي آن ، براي آحاد مسلمين اشاره مي نمائيم .
طهارت و شکوفايي قلب از منظر قرآن کريم نويسنده:سيد محمدرضا علاءالدين چکيده : طهارت قلب و حيات آن و راهکارهاي استمرار ... پويايي وشکوفايي مسلمين از منظر قرآن ...
شکوفايي در بهار قرآن نويسنده: حجت الاسلام علي رهبر آغاز بهار ، جشم تولد طبيعت است که ما را نيز به شرکت دعوت مي کنند ! ... پويايي وشکوفايي مسلمين از منظر قرآن ...
عملکرد اخلاقي اولين مخاطب قرآن نويسنده:دکتر سيد الوهاب طالقاني چکيده : توجه تام رسول الله (ص) به قرآن کريم به عنوان ... پويايي وشکوفايي مسلمين از منظر قرآن ...
وظايف دوست در قبال دوستان : هر فردي در مقابل دوستان خود وظايفي دارد که در نظر گرفتن و پاي بندي به آن وظايف در تحکيم ..... پويايي وشکوفايي مسلمين از منظر قرآن ...
ویژگیهای حکومت و کارگزاران حضرت مهدی(عج) در قرآن و حدیث-ویژگیهای حکومت و ... حضرت مهدی(عج) را بهطور مختصر از منظر قرآن و حدیث مورد تحقیق و بررسی قرار دهیم. .... از روح جمعی، پایههای حکومت را بنا میکنند و بر پویایی و شکوفایی آن میافزایند.
(2) در باره تاریخ پیدایش علم کلام در میان مسلمانان اختلاف نظر هست. ... برداشتن مسایل زیربنایی اسلام یعنی عقاید دینی، در آیات قرآن به طور گسترده مطرح شده، و .... پیشینی» یاد میکنیم; و آن: «نقش امام محمد باقر علیه السلام» در پویایی علم کلام است.
پدیده حج از دیدگاه جامعه شناختی نويسنده: حسن ضیقه و موسی دانش ... گذاشته، به سوی حالت پیشرفت و شکوفایی مثبت ـ که روز به روز رشتههای فرمانبرداری و آزادی ... (4)نخستین اشکال1 ـ مسلمانان قرآن کریم را وحی الهی میدانند که نظامی فراگیر و جامع را .... لحاظ صورت و خواه در حالت ایستا و خواه در حالت پویایی و تحول، گام تازهای برداریم.
شاخصه های جامعه منتظر از دیدگاه مقام معظم رهبری نويسنده: محسن موحدی چکیده: اعتقاد ... اندیشه مهدویت در بطن خویش شور و شعف، پویایی و شعور و فردای تابناک را به ارمغان ..... امام علی(ع) در اینباره میفرماید: آراء را پيرو قرآن قرار میدهد، پس از آنکه قرآن را پيرو ..... سند راهبردی نظام جامع فناوری اطلاعات زمینه نوآوری و شکوفایی را فراهم میکند ...
-