تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 دی 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844120771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ویژگیهای حکومت و کارگزاران حضرت مهدی(عج) در قرآن و حدیث


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ویژگیهای حکومت و کارگزاران حضرت مهدی(عج) در قرآن و حدیث
ویژگیهای حکومت و کارگزاران حضرت مهدی(عج) در قرآن و حدیث نويسنده: حجة‏الاسلام محمدعلی حائری مقدمهموضوع حکومت حضرت مهدی(عج) و کارگزاران او از مهمترین و بحث‏انگیزترین موضوعاتی است که از گذشته‏های دور در میان ادیان مختلف آسمانی مطرح بوده است، که پیروان ادیان آسمانی حداقل سه دین اسلام، مسیحیّت و یهود در این عقیده مشترک است که آینده‏ی جهان به‏دست صالحان و خداپرستان است. از این‏رو هرکدام از ادیان، حکومت آخرالزمان را از آن خود می‏دانند به‏طور مثال مسیحیان، منجی آخرالزّمان را حضرت مسیح می‏دانند در حالی‏که مسلمانان معتقدند او از نسل پیامبر اسلام(ص) است و دین او اسلام و براساس شریعت محمّدی قیام و حکم می‏راند.از این‏رو در این نوشته برآنیم که ویژگیهای حکومت و کارگزاران حضرت مهدی(عج) را به‏طور مختصر از منظر قرآن و حدیث مورد تحقیق و بررسی قرار دهیم.ماهیّت حکومت جهانی مهدویتحکومت جهان اسلام به رهبری امام زمان(عج) دارای روح و ماهیت ویژه‏ای است که دیگر حکومتها از آن بی‏بهره‏اند. ماهیت حکومت اسلام، آموزه‏های وحیانی است که به او تعلیم می‏دهد که خدای او یکی است و فقط باید در برابر او عبادت و کرنش کند و در رفتار و کردارش از دایره بندگی خدا بیرون نرود زیرا فرمود: «یعبدوننی لا تشرکون بی شیئاً» این حکومت پیامی دارد که در بستر عمل به ارزشهای وحیانی، دنیای بهتری را به وی ارزانی بدارد و متأسفانه آنچه در حکومت امروز بشری کمتر یا اصلاً به چشم نمی‏خورد خداست و عدم پای‏بندی به وحی و اخلاق و ارزشهای معنوی است .اساساً تاروپود حکومت مادی بر سرمایه‏اندوزی، مال‏پرستی و سود بیشتر از هر طریق و ترفندی بناگذاری شده است. و این تاروپود جای عشق به خوبی‏ها، ارزشها، ایثار و مجاهدت‏ها و بالأخره زیبائیهای زندگی را اشغال کرده به‏طوری که جامعه‏ی انسانی را از گردونه‏ی خوبی‏ها حذف نموده .بنابراین حکومت مادی بر این پندار است که دین و امور معنوی در پیوندهای اجتماعی ناکارآمد است و این پندار تا جایی در افکار و اندیشه جامعه بشری ریشه کرده که معتقد است تمدّن و حکومت را باید بدون در نظر گرفتن ارزشها پایه‏ریزی کرد.استاد شهید مرتضی مطهری در این باره می‏نویسد: «فکر خدا و زندگی اخروی را باید کنار گذاشت ... باید رأفت و رقت قلب را دور انداخت، رأفت از عجز است. فروتنی و فرمانبرداری از فرومایگی است . حلم و حوصله، عفو و اغماض، از بی‏همّتی و مستی است . مردانگی باید اختیار کرد . بشر باید به مرحله مرد برتر برسد، عزم و اراده داشته باشد این است روح حکومت مادی غرب که از باب نمونه به آن اشاره کردیم .»ولی حکومت جهانی مهدویت که به همّت توانای امام عصر(عج) توسعه و گسترش می‏یابد براساس وحی و ماهیت دینی جلوه‏گری می‏کند دارای چند ویژگی خواهد بود.1 - عدل و احساندر حکومت جهانی اسلام عدل و احسان سنگ زیرین است.اجرای عدالت اجتماعی و گسترش آن از بنیادی‏ترین حکومت مهدویّت است که پیامبر اکرم(ص) نیز و امام بعد از آن بر این حقیقت انگشت نهاده‏اند که امام زمان(عج) خواهد آمد و جهان پر از ظلم و جور را پر از عدل و داد خواهد کرد . بنابراین می‏توان گفت سرآغاز انقلاب اجتماعی و حکومت جهانی آن حضرت اجرای عدالت براساس دین است. و این اجرای عدالت نیازمند کارگزاران و کارکنانی عادل و نیکوکار است .او، ادامه‏دهنده‏ی راه پیامبران و اولیاء است .«لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط؛ ما فرستادگان خود را با نشانه‏های روشن و پیغامهای راست فرستادیم و با ایشان کتاب و ترازو فرستادیم تا مردمان را به دادگری به پا دارند». از این‏رو همانطور که پیامبران وظیفه داشتند که برابر کتاب و میزان، مردمان را به دادگری به پا دارند حضرت مهدی(عج) نیز وظیفه دارد بر سیره پیامبران، جامعه انسانی را به دادگری به پا دارد و از نارواها و ستم بازدارد .«انّ الله یأمر بالعدل والاحسان و ایتاء ذی القربی و ینهی عن الفحشاء والمنکر والبغی ...؛ خدا به عدل و احسان و بخشش به خویشاوندان فرمان می‏دهد از فحشا و زشتکاری و ستم نهی می‏کند».این آیه اصول ارزشهای فردی و اجتماعی را ترسیم کرده و نیز از ضد ارزش‏ها و پلیدی‏ها بازداشته است و این آیه به معنای واقعی و کامل در عصر ظهور پیاده خواهد شد، عدل یعنی نگهداشت دقیق حقوق مردمان و مبارزه فراگیر، و همه‏سویه با نابرابریها و احسان، جایگاه برتری در میان ارزشهای اجتماعی اسلام دارد که به یک معنا بالاتر از عدالت است. زیرا اگر در هر حکومتی پایه‏های حقوقی انسانی، براساس عدالت اجتماعی استوار گردد، در این صورت جلوه‏های احسان و نیکوکاری، فضای جامعه را می‏آکند.به فرموده امام علی(ع) عدل قانونی است فراگیر و قابل گسترش «سائس عام» و احسان نیز ارزشی است ویژه: «عارض خاص». وظیفه اولیه در هر حکومت و جامعه‏ای به‏خصوص در جامعه‏ی دینی نهادینه کردن بنیادهای اجتماعی براساس عدل است اگر مردم در حکومتی که همه‏ی نهادها و ارکان آن بر هِرم عدل استوار گشته باشند. در آنوقت است که ریشه‏های نوع‏دوستی، برادری، مهرورزی، توانا می‏گردند. همانطور که در ابتدای این فصل اشاره شد ماهیت اصلی حکومت جهانی مهدویت دائرمدار بندگی و عبودیت است، همان که خدای متعال به آن فرمان داده .«امر الاّ تعبدوا الاّ ایّاه».عبودیت و بندگی وقتی به اوج می‏رسد که بنده آنچه را که معبودش از همه چیز بیشتر دوست دارد. در راه پیاده کردن آن تلاش ورزد. اسماعیل بن مسلم می‏گوید: در محضر امام صادق(ع) بودم که شخصی از آن حضرت پرسید بین این دو آیه: «انّ الله یأمر بالعدل والاحسان» و «امر ربی الّا تعبدوا الاّ ایّاه» چگونه می‏توان جمع کرد. حضرت فرمود: «نعم، لیس فی عباده امر الاّ العدل والاحسان» بلی، خداوند برای بندگان خود دستوری ندارد جز اجرای عدالت و عمل به احسان .به‏عبارت دیگر «عدل» نماد فرهنگ اجتماعی اسلام است و «احسان» نماد فرهنگ اخلاقی آن . اگر این دو رکن رکین در جامعه و حکومتی رواج یابد و ساختار اجتماعی آن حکومت بر این دو استوار و پایه‏ریزی گردد دو واقعیت دیگر که از ویژگیهای فرهنگ و حکومت جهانی مهدویت است روشن می‏گردد.تراز حکومت حضرت مهدی(عج) عدل است که در پرتوی آن، دیگر ارزشها جایگاه واقعی خود را می‏یابند.مرحوم شیخ صدوق در این باره می‏گوید: «یظهر الله به الأرض من کلّ جور و یقدسها من کل ظلم ... فاذا خرج وضع میزان العدل بین النّاس، فلا یظلم احدٌ احداً.»در حکومت جهانی حضرت مهدی جهان از هرگونه ستم پاک می‏شود. آن‏گاه که ظهور کند، میزان عدل را در میان جامعه بشری بنا خواهد کرد، هیچ‏کس به دیگری ستم روا نخواهد داشت .2 - استحکام پیوندهای اجتماعیبه‏طور کلی تاروپود و ساختار هر تمدّنی و حکومتی را افراد آن می‏سازند. جامعه بشری با برخورداری از روح جمعی، پایه‏های حکومت را بنا می‏کنند و بر پویایی و شکوفایی آن می‏افزایند. انسانها پاره‏های پیکر هر حکومت می‏مانند که به هر نسبت پیوند و زندگی جمعی آنان بیشتر باشد آثار پیشرفت و توسعه در آن حکومت نمایان‏تر است .در آموزه‏های اسلامی مفاهیم و واژه‏هایی وجود دارد که پیام آنها بنیان‏گذاری و شکوفاسازی و استحکام روحیه جمعی و اجتماعی است. مانند این کلمات «توادّ» «تراحم» «تعاضد» «تواصی» و از همه گویاتر واژه «تعاون» که خداوند در قرآن بعنوان یک دستور اجتماعی به انسانها می‏فرماید.«تعاونوا علی البرّ والتّقوی ولا تعاونوا علی الأثم والعدوان» در نیکوکاری و خویشتن‏داری یکدیگر را همکاری کنید، در گناه و تجاوز همکاری نکنید ».بنابراین از آیات و روایات بخوبی استفاده می‏شود که تعاون بر نیکی و نیکویی، به مفهوم گسترده آن فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در یکی از ابزارهای تمدّن اسلامی است و روشن است که پیدایش روح جمعی و تعاون ساخته و پرداخته حکومت اسلامی است .پیدایش این روحیه در جامعه اسلامی، پیشرفتهای مادی و معنوی و توسعه مادی و تکامل معنوی گسترده‏ای به‏دنبال دارد و در زمینه‏های عاطفی و اخلاقی نیز از سازندگی چشم‏گیری برخوردار است .استاد مطهری می‏نویسد: «زنده بودن اجتماع به این است که در افراد آن اجتماع روح اجتماعی و حسن اجتماعی و عاطفه اجتماعی وجود داشته باشد ... یعنی خودت را همواره به‏جای دیگران بگذار و برای آنها همان را بپسند که برای خود می‏پسندی و همان را کراهت داشته باش که برای خویشتن کراهت داری».همان‏طور که گفته شد مسئله تعاون نقش حیاتی در تمدّن و جوامع بشری دارد از این‏رو در سیره و روش زندگی پیامبر(ص) و امامان معصوم(علیهم‏السلام) به نمونه‏هایی برمی‏خوریم که بر این اصل بلند و بنیادی به روشنی تأکید شده است . در تاریخ آمده که روزی پیامبر(ص) در سفری که همراه یاران بودند در منزل‏گاهی برای پخت غذا نیاز به هیزم بود پیامبر نیز در این کار همکاری می‏کند. و یا آن حضرت در کندن خندق در اطراف مدینه برای خود سهمی قرار داد و شروع به کندن می‏کند .در سیره امام علی(ع) نیز نمونه‏هایی فراوان دیده می‏شود که آن حضرت در کارها و حرکت‏های جمعی شرکت می‏جوید. امام صادق(ع) در هنگامه‏ها با مردم همراه می‏شود که از جمله در زمان خشکسالی مدینه آنچه برای خود ذخیره کرده بود که تا پایان سال به مصرف برساند، به بازار عرضه کرد، که مبادا ذخیره‏سازی او به مردم آسیب برساند .در مدینه، داستان ایثار و تعاون انصار نسبت به مهاجران، آنچنان گویا و روشن است که هرکس اندک آشنایی با آیات قرآن داشته باشد به این حقیقت پی می‏برد. قرآن از این روحیه و سیره‏ی مسلمانان به نیکی و زیبایی یاد می‏کند و با این شیوه، ساختار حکومت اسلامی را که به دست توانای پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان با ایمان و خالص پایه‏ریزی شده، ترسیم می‏کند .«والذین تبوء الدار والایمان من قبلهم یحبّون من هاجر الیهم ولا یجدون فی صدورهم حاجة مما اوتوا و یؤثرون علی انفسهم ولو کان بهم خصاصة و من یوق شحّ نفسه فاولئک هم المفلحون؛ کسانی که قبل از ایشان در مدینه و در ایمان جای گرفتند در حالی که هرکس را که به‏سوی آنان هجرت کرد دوست می‏داشتند و در دل خویش نسبت به آنچه داشتند نیازی احساس نمی‏کردند و دیگران را بر خویش مقدم می‏داشتند، گرچه آن چیز ویژه ایشان می‏بود و کسانی که بخل از درون مهار کند، همانا رستگارانند».خلاصه سخن اینکه این ویژگی در ساختار حکومت اسلامی و شکوفایی آن نقش بنیادی و اساسی داشته است و همین ویژگی در حکومت جهانی حضرت مهدی نیز به‏گونه‏ی گسترده پدیدار خواهد شد .در حکومت جهانی مهدویت ارزشهای انسانی مانند:ایثار، انسان‏دوستی، تعاون و نوع‏دوستی، برادری، امدادرسانی آنچنان ریشه‏دار و از استحکامی برخوردار است که گویی همگی در یک خانواده زندگی می‏کنند و نیازهای خویش را از جیب و کیسه‏ی یکدیگر بدون مانع برطرف می‏سازند «من» و «تو» در آن جامعه مفهومی ندارد بلکه آنچه معنا و حقیقت دارد «ما» است که خود را می‏نمایاند .«قال اسحاق بن عمار: کنت عند ابی عبدالله(ع) فذکر مواساة الرجل لأخوانه و ما یجب علیهم فدخلنی من ذلک امر عظیم. فقال انما ذلک اذا قام قائمنا وجب علیهم ان یجهزوا اخوانهم و یقووّهم». اسحاق بن عمار می‏گوید نزد امام صادق(ع) بودم و از یاری و غمخواری هرکس با برادرانش و آنچه بر آنان واجب است سخن به میان آمد من از این موضوع در شگفت شدم امام(ع) فرمود: این هنگامی است که قائم ما قیام کند، که در آن روزگار بر همگان واجب است یکدیگر را یاری رسانند و یکدیگر را نیرو بخشند. در آخرالزمان، این مکارم اخلاقی و بزرگواری‏های انسانی است که پایه‏های حکومت جهانی اسلام را استحکام می‏سازند .اما باقر(ع) می‏فرماید: «... حتی اذا قائم القائم جاءت المزامله و یأتی الرجل الی کیس اخیه فیأخذ حاجته لا یمنعه».به هنگام قیام قائم «آل محمد» آن‏چه دیده می‏شود دوستی و یگانگی و تعاون و الفت است تا آنجا که هرکس آنچه نیاز دارد، از جیب دیگری برمی‏دارد، بدون هیچ دشواری و بازدارنده‏ای .به‏راستی تصویر و ترسیم چنین جامعه‏ای چقدر دلپذیر و دلنشین است. زیرا در حکومت و جوامع امروزی بخصوص غیرالهی رقابت و تفوق تنگاتنگ مادی در ساخته و زندگی‏های آنان موج می‏زند و اساس ارزشهای معنوی و کمالات انسانی را دگرگون ساخته و روح جمعی و تعاون و همکاری و برادری را رخت بربسته و جوامع به دو دسته تقسیم شده: جامعه‏هایی که فقیر و گرسنه هستند و هرچه تلاش می‏کنند به حقوق خویش نمی‏رسند و مداوم به‏طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت سلطه‏ی زورمداران و سلطه‏گران و بالاخره صاحبان قدرت می‏باشند و هرگز توان خروج از این وضعیت اَسفبار را ندارند. پس همیشه باید تحت سلطه و فرمان آنان باشند .دسته‏ی دیگر از جوامع صاحبان ثروت و مکنت و قدرتند که چیزی را بنام ارزش و کرامت انسانی نمی‏شناسند و اصولاً ارزشهای کمالات انسانی را همان ثروت و قدرت و سلطه تعریف می‏کنند. و این چنین است که در روزگار ما در عصر حکومت جدید متأسفانه سرنوشت بنی‏آدم را در عصر حاضر همین‏ها به‏دست گرفته‏اند و برای آنان خط و نشان می‏کشند.درست برخلاف آن در حکومت جهانی مهدویت، شیرازه نظام اجتماعی جهان بر تعادل و تعاون دور می‏زند آنچنان روحیه‏ها پرورش می‏یابد، غل و غش‏ها و ناخالصی‏ها و خودخواهی‏ها از میان می‏رود که «مزامله» یعنی دوستی‏ها خالص می‏گردد، پیوندهای اجتماعی و انسانی براساس تعادل و تعاون، راستی، درستی، یکدلی و یکرنگی استحکام پیدا می‏کند و خلاصه فرهنگ مهدویت جان‏ها را با تزکیه و افکار و اندیشه‏ها را با تعلیم به پاکی و پاکیزگی سوق می‏دهد.3 - برقراری امنیتدر هر فرهنگ و حکومتی، امنیت اجتماعی اصل است. از مهم‏ترین نیازهای اساسی بشر، برقراری امنیّت است، امنیّت سیاسی، قضایی، قانونی، اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، خانوادگی .بستر زندگی سالم و جامعه صالح و با امنیّت و آرامش را فراهم می‏سازد.قهراً جامعه‏ی این چنینی آثار و برکاتی دارد که پیوندهای انسانی و اجتماعی با آرامش و بی‏تنش شکل می‏گیرد. تلاش‏های اقتصادی با رونق و شادابی انجام می‏گیرد، رفتارهای ناهنجار اخلاقی و خشونت‏ها و خشم‏ها فروکش می‏کند، قانون‏گرایی رواج می‏یابد. صاحبان ثروت و قدرت خون فرودستان را نمی‏مکند. فاصله بین دولت‏مردان و رعیت از بین می‏رود، میدان برای نقد و نظر فراهم می‏گردد و کاستی‏ها از روی خیرخواهی گفته می‏شود. نقطه‏های قوت دولت مردان به‏دور از چاپلوسی و گزافه‏گویی مطرح می‏گردد.همه‏ی افراد جامعه براساس احترام متقابل به یکدیگر نگاه می‏کنند و به یکدیگر اعتماد می‏کنند و در نتیجه همگان با احساس مسئولیت همدیگر را نصیحت می‏کنند.از مهم‏ترین محصولات امنیّت، پدیدار شدن نشانه‏های عدالت است و مردم وحدت و همبستگی بیشتری پیدا می‏کنند و در این صورت است که راههای نفوذ هجومها و شبیخونهای دشمنان داخلی و خارجی را با تمام توان می‏بندند و آقایی و سربلندی خویش را پاس می‏دارند.و یکی از خصائص و ویژگی‏های حکومت جهانی مهدویت برقراری امنیت به معنای اعم آن است، همه‏جا و در همه‏ی موارد ذکر شده، امنیت و آرامش در حد اعلای آن توسعه و گسترش پیدا می‏کند و در آن حکومت جان و مال و ناموس و آبروی مردمان از هر گزند و آسیبی در امان می‏ماند.شاید آیه‏ی شریفه‏ی سوره نور بر همین مورد یعنی حکومت جهانی آن حضرت تطبیق پیدا کند.«ولیبدلّنهم من بعد خوفهم اَمنا».امام صادق(ع) می‏فرماید: آیه‏ی شریفه درباره‏ی حکومت امام زمان است و سپس ادامه می‏دهند «در آن زمان چندان امنیت بر سراسر جهان گسترده می‏شود که از هیچ چیز به چیز دیگر، زیان نمی‏رسد، ترس و وحشتی به چشم نمی‏خورد. حتی جانوران و حیوانات در بین مردم رفت و آمد می‏کنند و نسبت به یکدیگر آزاری ندارند.ایمان نیز که آرام‏بخشی دلهاست سایه خود را بر جامعه‏ی مهدوی می‏افکند. فضای آن روز جامعه، سرشار از اعتماد و اطمینان به یکدیگر است. در پرتو کلمه توحید دلها به هم نزدیک و ضریب ناامنیها به صفر می‏رسد.»متأسفانه در جامعه‏های عصر حاضر رقابت‏های بی‏هدف و ناسالمی که بر اثر ترس و عدم اعتماد از یکدیگر به‏وجود آمده و درد بی‏درمانی است که حکومت امروز آن‏را به ارمغان آورده و ملت‏ها را فرا گرفته، ناامنیهای خانوادگی و ناهنجاریهای اجتماعی در این‏گونه جامعه‏ها به‏خوبی نشان می‏دهد که دنیای به اصطلاح متمدّن امروز صنعتی و دارای تکنولوژی در برآوردن آرامش روحی و روانی ناتوان بوده است. گرچه توانسته است تا اندازه‏ای زمینه آسایش مادی و جسمی شهروندان را فراهم سازد. این واقعیت ثابت می‏کند که دنیای انسانها را نمی‏توان همیشه و همه‏جا با قراردادهای اجتماعی بی‏روح و خشک و بدون پشتوانه معنوی و ایمانی تربیت کرد، تا در آشکار و پنهان حریم حرمت و حقوق دیگران را نگاهدار باشند و همین حقیقت نیاز به آمدن شخص مصلح و رهایی‏بخش و نجات‏دهنده‏ای را که زمینه‏ساز امنیت همه‏جانبه باشد ثابت می‏کند.در عقاید مسلمانان و پیروان حقه محمدی(ص) آن اصلاح‏گر و نجات‏دهنده و امنیت‏گستر، امام زمان حضرت حجة بن الحسن(ع) است که با قیام و ظهور خود امنیت را توسعه و می‏گستراند و این نیاز مهم انسانی را به جامعه انسانی ارزانی می‏دارد و زندگی آرام‏بخش را برای جهان بشریت فراهم می‏سازد و با تدبیر چهره‏ی حکومت هولناک و ترس‏آلود را به حکومت انسانی و امیدبخش بدل می‏کند .4 - سامان‏دهی اقتصادیدر تعالیم دینی و آموزه‏های آن بین مسائل اقتصادی و مسائل معنوی پیوندی استوار دیده می‏شود. در این باب روایات فراوان است از جمله این روایت:پیامبر(ص) فرمود: «لولا الخبز ما صلّینا ولا صمنا ولا ادّینا فرائض ربّنا»، بدون نان، نه عبادت می‏توان کرد و نه روزه می‏توان گرفت و نه واجبات دیگر را می‏توان انجام داد .«ثلاثة تحتاج الناس طراً الیها: الامن والعدل والخصب» سه چیز است که همه مردم به آن نیاز دارند: امنیت، عدالت و فراوانی ارزاق .
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 989]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن