تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802900135




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سپاه از منظر ولایت(1)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
سپاه از منظر ولایت(1)
سپاه از منظر ولایت(1) در این مقاله به دیدگاههای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) راجع به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می پردازیم:جايگاه و موقعيت سپاه در نظامپديده كم نظير... سپاه در تاريخ شناخته شده خود ما، يك پديده كم نظير و شايد بى نظير است ، يعنى سپاه ، مـوجـودى اسـت كه ولادت و رشد و نماى آن در صحنه انقلاب آن هم در عرصه دشوارترين آزمون هاى انقلاب بود.در اوايل شروع جنگ ، سپاه يك چيز كوچك و طفل تازه به دنيا آمده اى بود، منتها تغذيه صحيح اين مـوجـود پـديد آمده در بستر انقلاب اسلامى ، به صورت پى درپى از مواد جارى انقلاب ، او را خـوش بـنـيه و قوى و بالنده كرد، تا آن روزى كه اولين معجز نمايى ها را حقايق انقلابى به دسـت ايـن جـوانـان در جـبـهـه انـجـام داد. تـوده هـاى بـى شـكـل ، به شكل يگان هاى منظم درآمدند، عشق ها و شورهاى بى مهار، در چارچوب قواعد و قوانين زبـده رزمـى مـشـغول كار شدند. عشاق فداكارى و جهاد، راه منطقى و عاقلانه جهادِ موفق و منظورِ نظر پروردگار را در تجربه ها پيدا كردند،(1)محور اساسى انقلاببـنـده معتقدم اين انقلاب بر دوش عناصر انقلابى خواهد توانست به پيش برود و لاغير! خيلى ها هـستند كه انقلاب از آنها منتفع مى شود، اما آن كسانى كه انقلاب روى دوش آنها پيش مى رود و از انقلاب مثل يك قلعه و حصنِ حصين دفاع مى كنند، آنها صد در صد عناصر مؤ من و صادق و خالص ايـن انـقـلابـنـد ... و در ايـن مجموعه مؤ من ، آن ركن اصلى و آن محور اساسى كه مى توان به او تـكيه كرد گروه هاى ويژه و از جمله آنها شما برادران سپاه هستيد و لذا اين را قدر بدانيد و با تـكـيـه بـر روى آن بـرايـش بـرنـامـه ريـزى كـنـيـد و بـا انتقال اين فكر و اين انگيزه و اين روحيه به يكايك آحاد سپاه مواظب دشمن باشيد.(2)ركن اصلى انقلابدر هـر جـامعه اى كه بخواهد يك حركت منطقى و فكرى انجام بگيرد، يك قاعده اصلى لازم است تا اگر ديگران متزلزل مى شوند آن قاعده اصلى محكم بماند و اگر ديگران راه را گم مى كنند آن مـحـور اصـلى مـسـتـقـيـم حـركـت كـنـد و اگر دشمن توان پيدا كرد كه در نقاط ديگر خاكريزها را پركند، اين نقطه خاكريز خود را محكم نگه بدارد و راه را بر نفوذ دشمن ببندند تا بتواند به كـمـك ديـگـران بشتابد ... و ما بايستى اين را از نظر دور نداريم كه ملت بزرگمان با همه آن ايـمان شورانگيز و عميق و فداكارانه اى كه داشتند و دارند. يك ركن ركينى را در مجموعه خودش بـايـد داشـتـه باشد، حالا آن ركن ركين چيست و كجاست ؟ من در تصوير ذهنى خودم وقتى نگاه مى كـنـم ، حـداقـل بـخـش عـظـيـمـى از اين ركن عظيم را در قالب سپاه پاسداران و فرماندهان سپاه و عناصر معمولى سپاه مى بينم ... اين نقش جديدى است ، غير از نقش در ميدان جنگ است ، اما اين نقش شـايد حتى رنج و مشكل پذيرى اش بيشتر از فرماندهى در ميدان جنگ و فرماندهى قرارگاه هاى مـقدم و آن بى خوابى ها و سختى ها و آن تشنگى ها و آن دلهره ها باشد و اين را بايد حفظ كرد. مـن به سپاه با اين چشم نگاه مى كنم و اگر در امر سپاه دغدغه اى داشته باشم ـ كه بحمد الله دغـدغـه مـهـمـى نـدارم ـ از ايـن نـاحيه است كه آيا سپاه خواهد توانست اين نقش حساس و بسيار مهم يـعـنى ركن اصلى و قاعده اصلى در حفظ ايمان ها را بدرستى ايفا كند يا نه ؟ يك مجموعه اى از عـنـاصـر مـؤ مـن و مستحكم و داراى بصيرت و آماده عمل و اقدام و حاضر در صحنه هاى خطر و بى اعتناى به آنچه كه دل ها و چشم هاى معمولى به خود جذب مى كند. يك چنين مجموعه اى مى تواند تـضـمـيـن كـنـنـده بـقـاء جهتِ انقلابى در همه شرايط در مجموع جامعه باشدو سپاه اين نقش را مى تواند و بايد ايفا كند. البته من نمى خواهم منحصر كنم به سپاه ، اما همان طور كه عرض كردم بخش معظمى را سپاه تشكيل مى دهد.(3)عنصر تفكيك ناپذير انقلاب... اين جانب معتقد هستم كه در حال حاضر، سپاه يكى از ارگان هاى اين انقلاب است و اگر نباشد، همين الان انقلاب با خطرهاى جدى روبه رو مى شود. نسبت به آينده هم تا جايى كه چشم من آينده را مـى بـيـند، عينا اعتقادم اين است كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامى يك عنصر تفكيك ناپذير از انقلاب ماست و وجودش لازم است .(4)عملكرد سپاه با هيچ ارگان ديگرى قابل مقايسه نيست و از همه نيروهاى نظامى بالاتر و كميت و كيفيتش بهتر است .(5)امـروز بـه تـاءيـيـد الهى و در پناه امام عصر ـ ارواحنا له الفداء ـ و در اثر رهبرى امام عزيز و بـزرگـوار و حمايت بى دريغ و خالصانه امّت انقلابى ايران ، كشور و انقلاب و سپاه هر سه هـسـتـنـد و هر روز على رغم توطئه هاى دشمنان چپ و راست قوى تر و دشمن شكن تر از روز پيش انـد و جـهـان مـى دانـد كـه سـهم سپاه در حفظ اين موجوديّت تا چه حد سرنوشت ساز بوده و هست .(6)... مـسـاءله سپاه را از ديدگاه يك نياز طبيعى انقلاب بايد نگريست ، نه از ديدگاه ارگانى در كنار ارگان هاى ديگر.(7)مولود مبارك انقلاب... سـپـاه پـاسـداران انـقـلاب اسـلامـى كه مولود مبارك انقلاب اسلامى است ، در همه جهان پس از صـدر اسـلام پـديـده بـى سابقه اى است . اين پديده در حقيقت ، مظهر عينى و مجسّمى است براى شـعـارهـاى انـقـلاب اسـلامـى : شـعـار ايـسـتـادگـى در مـقـابـل هـمـه قدرت هاى بزرگ با سلاح اتّكال به خدا، شعار غلبه خون بر شمشير و شعار حركت براى نجات مستضعفان . و از همين رو اسـت كـه سـلطـه هـاى بـزرگ در سـراسر جهان با چشم انزجار و نفرت ، بدين پديده الهى مى نگرند، چنانكه به انقلاب اسلامى .(8)بـنـده آيـنـده سـپـاه را يك آينده بسيار مباركى مى بينم ، اين سازمان متولد شده با انقلاب كه از بـركـات انـقـلاب و از بـركـات شـخـص امـام اسـت . اگـر امـام ايـن مـسـاءله را دنـبـال نـمـى كـردنـد، سـپـاه شايد به وجود نمى آمد، يا به اين گسترش و صحّه و قدرت نمى رسيد.(9)يـك نـكـتـه اسـاسـى در باب بسيج و سپاه هست كه اين را نبايد فراموش بكنيد و آن اين است كه سـپـاه و بسيج فقط يك نيروى حرفه اى رزمنده محض نيست . يك نيروى حرفه اى رزمنده به هيچ چـيـز غـيـر از جـنـگ يـعـنـى رفـتـن در مـيدان نمى انديشد. جنگ هم يك قواعدى دارد كه به آن قواعد عـمل مى كند، سپاه و بسيج جنگ را براى يك ارزش ‍ بالاترى انجام مى دهد. چون شما ارتش متولد شده با انقلاب هستيد، همزاد با انقلابيد.(10)قشر برگزيده نظامامـروز بـچـه هـاى جـنـگ ، يـعـنى سپاه و بسيج فقط رزمنده ((آر پى جى )) به دوش و ((ژ 3)) يا كلاشينكف به دست نيستند. اين كار [را] هم مى كنند، اما نيروهاى زبده اند، نيروهاى برگزيده اند هـم در سـازمـانـدهـى ، هـم در تـاكـتـيـك جـنـگـى ، هـم در سـاخـت و سـاز نظامى ، هم در فهم و درك مسائل كشور. يك طبقه برگزيده ، طبقه برگزيده در نظام اسلامى همين قشر جوان مؤ من اند كه كـارآيـى خـودشـان را در جـنـگ و در عـلم و در سـازمـانـدهـى و در مـعـنـويـت و در عبادت و در مجموع ارزشهاى مورد نياز در نظام اسلامى نشان دادند.(11)مظهر دفاع انقلابى مردمسـپـاه مـظـهـر كـوشـش و دفـاع انـقـلابـى تـوده هـاى مـردم در شكل منظّم آن است . اين نيرو تا وقتى كه تواءم با ايمان و ابتكار باشد مايه اميد ملت و انقلاب اسلامى است .(12)... سـپـاه پـاسـداران ، ركـن ركـيـن و پايه محكم دفاع از انقلاب در كشور است ؛ يعنى يكى از دو بازوى نيرومند مسلّح جمهورى اسلامى است .(13)اعـتـقـادم ايـن اسـت كـه اگـر سـپـاه نـبـاشـد و يـا ضـعـيـف بـاشـد، امـكـان نـدارد بـتـوانـيـم در مقابل تهديدى كه وجودش را مسلّم مى دانيم دفاع كنيم ... . عقيده من بر اين است كه تنها نيرويى كـه قـادر اسـت از انـقـلاب و نظام جمهورى اسلامى ، انقلابى دفاع كند، فقط سپاه است . اگر ما سـپـاه را نـداشـتـه باشيم و يا ضعيفش را داشته باشيم قادر نخواهيم بود از انقلاب دفاع كنيم .(14)سـپـاه پـاسـداران انـقـلاب اسـلامى در سايه روحيه انقلابى و معنويتى كه از سرچشمه جوشان دل مـنـوّر و روح مـصـفـّاى آن امـام عـارفـان و قُدوَه صالحان ، پيوسته مى جوشيد و بيش از همه ، جوانان رزمنده و خالصِ سپاه و بسيج را سيراب مى كرد، توانست نقش ‍ تعيين كننده اى را در رفع حـمـله ايـادى اسـتـكـبـار به جمهورى اسلامى ايفا كند و در كنار ارتش و با به كارگيرى بسيج مـردمـى ، درس تـلخى به دشمنان اسلام بدهد و حفظ و استمرار نظام جمهورى اسلامى را تضمين كـنـد. ايـن حـجـّتى بر ملت ما و خود نيروهاى مسلح و همه دست اندركاران كشور نيز بود كه نقش تـوكـل بـر خـدا و اتـّكـا بـه روحـيـه انـقـلابـى و شـجـاعـت در مـيـدان عـمـل را بـه آنـان نـشـان داد و وسـوسـه گـرايـش بـه بـيـگـانـگـان و اسـتـمداد از نا اهلان را از دل آنان زائل ساخت .(15)بازوى قدرتمند نظام... سـپـاه را مـا بـا هـمـان چـشـمـى نگاه مى كنيم كه امام عزيزمان نگاه مى كرد؛ به عنوان بازوى قـدرتـمـنـد نـظـام ، به عنوان گام استوارى در مقابله با دشمنان انقلاب اسلامى . ما شما را به معناى حقيقى كلمه ، پاسدار انقلاب اسلامى مى دانيم .... بنده معتقدم كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامى را اگر ما امروز نداشتيم بايد آن را امروز به وجـود مـى آورديـم . ايـنـكـه بـعضى ها در گوشه و كنارِ سپاه و بيرونِ سپاه ، از بعد پذيرش ‍ قـطعنامه با زبان هاى مختلف ، زمزمه هاى ناهوشيارانه اى يا شايد بدخواهانه اى درست كردند كـه ((سـپـاه چـه خواهد شد؟...)) به اعتقاد من اين زمزمه ها يا ناآگاهانه و ناهوشيارانه بود و يا بدخواهانه و مغرضانه .... بـسـيـار نـابـخـردى مـى خـواهد براى مسؤ ولين يك نظام كه مطمئن ترين بازوى قدرتمند را قـدرنـاشـنـاسـى كـنـد، آن را از دسـت بـدهـد يـا آن را تـضـعـيـف كـنـد... . سـپـاه امروز با سپاه ده سال پيش و هشت سال پيش از زمين تا آسمان فرق كرده . مجموعه اى از تجربه ها، از آگاهى ها، از دانـش هـاى نـظـامـى ، از دانـش هـاى جـنـبـى نـظـامـى مـثـل دانـش تسليحات نظامى و پيشرفتهاى گوناگونى كه در اين زمينه داشته اند.(16)نور چشم انقلاب... سـپـاه را بـنـده به عنوان يك نور چشم انقلاب ، به عنوان يك عضو اصلى انقلاب ، به عنوان نـهـادى كـه از خـود ايـن سـرزمـين روييده ، از جاى ديگر نياوردند توى اين سرزمين غَرَسش كنند، نـبـات آن و هـسـتـه آن در خـود ايـن سـرزمـيـن (سـرزمـيـن انـقـلاب ) شـكـل گـرفـتـه ـ ايـن خـيـلى چـيـز مـهـمـّى اسـت و ذرّه ذرّه وجـودش بـا ذرّه ذرّه ايـن سرزمين انقلاب خـويـشـاونـدى دارد ـ به اين عنوان ، بنده ، سپاه را همواره شناختم و راجع به او قضاوت كردم و نـسـبـت بـه او مـحـبـّت ورزيـدم . خـدا را شـكـر مـى كـنـيـم كـه سـپـاه رشد كرد، قوى شد، رو به كـمـال رفـت . امـروز چيزهاى زيادى در سپاه است كه همه مثبت است . در گذشته اين ها نبود و سپاه اين ها را نداشت .(17)تـوصـيـه مـن ايـن اسـت كـه سپاه بايستى به عنوان يك ارگان رزمى حفظ شود. سپاه يك نيروى انـتـظـامـى نـيست و نخواهد بود. سپاه را نبايستى دنبال قاچاق مواد مخدّر و بى حجابى فرستاد. اصـلاً ايـن تـشـكـيـلات بـراى ايـن مـنـظـور سـاخـتـه نـشـده اسـت . يـك واحـد نـظـامـى است بلاشك .(18)سرمايه انقلابسـپـاه ايـن افـتخار را دارد كه زاده انقلاب است . ... ارتش جمهورى اسلامى ايران امروز يك ارتش آبـرومـنـد، يـك ارتـش پاك و يك ارتش مردمى است و هر يك از نيروهاى انتظامى ما به نوبه خود نـسـبـت بـه اشـبـاه و نـظـائرشـان در دنـيـا در يك وضعيت استثنايى هستند، اما سپاه پاسداران اين خـصـوصـيـت را دارد كـه از درون دامـان انـقـلاب روييده ... امروز سپاه ، سرمايه ذى قيمتى براى انقلاب ماست .(19)ضامن بقاى انقلاب و نظامانـقلاب اسلامى در نظام ارزشى اسلام ، اگر بخواهد بر پا بماند بايد سپاه و بسيج بماند، ايـن شـعار نيست ، اين فلسفه دارد، پايه منطقى و فلسفى دارد، چون دنيا، دنياى متعرضى است ، دنـيـاى مـادى اى اسـت ، دنـيـايـى كه در آن استكبار وجود دارد و استكبار طاقت نمى آورد كه پرچم تـوحـيد را، پرچم لا اله الا اللّه را در اهتزاز ببيند. بايد اين را محكم نگه داشت و اين بدون جهاد نـمـى شـود و آن نـيـروى مـسـلّح و سـازمان مسلّحى كه براى اين كار بوجود آمده است همين سازمان مبارك است كه (اَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِى السَّماءِ)(20)سـپـاه پـاسـداران انقلاب اسلامى يك نيروى نظامى است كه بقا و سلامت او با بقا و سلامت نظام ارتـبـاط تـنـگاتنگ دارد؛ يعنى اگر اين نيروبر حسب موازين عادى سالم و قوى باقى بماند در مـورد سـلامت انقلاب و بقاى انقلاب جاى هيچ گونه نگرانى نخواهد بود؛ زيرا وقتى يك نيروى نـظـامـى مـؤ مـن و مـخلص و فداكار كاملاً با ديد انقلابى ، بازويى به عظمت بسيج را در اختيار گـرفته و وقتى چنين نيروى نظامى در كشور وجود دارد مساءله تهديد از نوع تهديدهاى نظامى ، ديـگـر بـراى انـقـلاب حـقيقتا نگران كننده نيست ، و اين در حقيقت ، فلسفه وجودى و معناى واقعى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى است .(21)...دولت و نـظـام ، خـودش را مـديـون سـپـاه مـى دانـد و انـقـلاب را در هـمـه مراحل تا حدود زيادى وابسته به سپاه مى داند امنيت و مبارزه با ضد انقلاب و پيروزى هاى جنگ و توسعه فرهنگ انقلابى ، همه اينها از آثار شماست .(22)... آينده جمهورى اسلامى و انقلاب را به بركت آينده سپاه مى بينم .(23)فتوحات جنگ ، قرينِ نام سپاهسـپـاه بـلاشـك در طـول جـنـگ ، عـنـصـر تـعيين كننده و مؤ ثر جنگ بود و اكثر فتوحاتى كه ما از اول تـا آخـر جـنـگ داشـتيم با نام سپاه همراه است يا منحصرا از آن سپاه بوده يا سپاه در آنها نقش اصلى را يا نقش مهمى را بازى كرده است .(24)مرزبان انقلابهـمـه بـه مـعـنـاى درسـت كـلمـه مـرزبـانـيـد. بـعـضـى مـرزبـان نـظـامـى در مـقـابـل مـهـاجـمـيـنى كه اگرچه كارشان تعرض به مرزها و سرزمينهاى مرزى است ، اما تعرض واقـعـى آنـهـا بـه اسـلام و نـظام اسلامى است ، همچنانكه معلوم است ، و چه مرزبانان سياسى و اعـتقادى و فكرى كه جلوى نفوذ دشمن ، در فضاى فكرى و معنوى و سياسى و روحى سپاه را مى گيريد، اينها همه اش مرزبانى است . امروز، برادران عزيز! نظام اسلامى ، اسلام و مسلمين بيش از هـمـه ادوار گـذشـته كه ماها با آن آشنا هستيم و مى دانيم ، نيازمند مرزبانى دلسوزانه و مسؤ ولانه است . اگر دشمن بيرون مرزها نباشد، مرزبانى معنا ندارد و لازم نيست ، اما آن وقتى كه در وراى مـجـمـوعه و محدوده نظام اسلامى يا فكر اسلامى دشمنى وجود دارد، آن وقت است كه روايات مـرزبـانـى جـمـهـورى اسـلامـى و نظام اسلامى كه اين همه روايت دارد در باب حفظ مرزها ـ و به اصطلاح اسلامى و قرآنى ((مُرابطه )) معنا پيدا مى كند.(25)سپاه ، مركز تربيت مديران نظام... دولت طـبـيـعتا به آدمهاى كارآمد و مخلص و مؤ من و كاركشته نياز بيشترى دارد از لحاظ كميت ، چـه بـهـتـر كـه افـرادى بيايند در جهاد، سپاه و ارگان هاى انقلابى ديگر مدتى كار كنند، كار كشته بشوند و بعد بيايند در دولت بتوانند وظايف عمده كشور را ايفا كنند... . آن قدرت جذبى كـه سـپـاه دارد هـيـچ ارگـان ديگرى در اين كشور ندارد. البته ممكن است در شرايطى جهاد هم آن جـاذبـه را داشته باشد... اين حالت در سپاه وجود دارد، هم رشد آنجا آسان تر است و هم فضاى بـازى اسـت . مـقررات دست و پاگير ندارد و هم قدرت جذب نيروهاى مردمى اش بيشتر است . لذا شما از بابت كم شدن نيروى انسانى سپاه ، نگران نباشيد.(26)تاءثيرگذار بر جريانات سياسىشـمـا مـجـمـوعه اى هستيد كه قادر به اثر گذارى بر دنيايى هستيد كه الان عليه شما دست به دسـت هـم داده ، از سـلاح فـراوان و متنوّعى هم برخوردار است ، اما از قدرت و قوت واقعى نه ، و شما به عكس آنها از قوت و قدرت واقعى برخورداريد.(27)ماءموريت سپاهبه نظر من ، سه ماءموريت عمده براى سپاه وجود دارد كه اينها را بايد توجه كنند:اول : دفـاع مـسـلحـانـه از انـقـلاب و نظام اسلامى است كه اين ، ماءموريت محورى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى است .دوم : سـازمـانـدهـى و آمـوزش ارتـش بـيـسـت مـيـليـونـى اسـت . ايـن ارتـش كـه اول بـار امـام عـزيـزمـان در اوليـن مـاهـهـاى انـقـلاب بر زبان مباركشان جارى كردند و از آن ياد نمودند، بايد وجود خارجى پيدا كند... .ماءموريت سوم همان چيزى است كه امروز سپاه پاسداران در قالب سپاه قدس يا نيروى قدس ، از آن يـاد مى كند و امام بزرگوارمان تشكيل هسته هاى مردمى حزب الله در سراسر جهان را يكى از آرزوهاى خود و يكى از دستورهاى كارآينده انقلاب اسلامى در سطح جهان قرار دادند.بـى شك سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در اين مورد ماءموريتى خواهد داشت . ما نمى گوييم به جايى لشكركشى مى كنيم و در امور ديگران دخالت خواهيم كرد، اما مى گوييم كه نيروى نظامى مـنـظـم انـقـلابـى مـجـرّب در اوليـن كـشـورى كـه بـا انـقـلاب اسـلامـى پـديد آمده است . يقينا در قـبـال هـسته هاى مسلّح حزب اللّه در سراسر جهان خالى از مسؤ وليت نيست . كيفيّت اين مسؤ وليت بايستى به تناسب و مقتضيات روشن بشود.(28)دفاع مسلحانه از انقلابمـسـؤ وليـت سـپـاه حـقـا و انـصـافا سنگين تر از مسؤ وليت بقيه بخشهاست . اين مسؤ وليت خيلى ظـرافـت و دقـت لازم دارد، چون مسؤ وليت اصلى اش حمايت و دفاع مخاطره آميز از انقلاب در مقابله با حركات ضد انقلاب است . ضمن اينكه عند اللزوم بايد برود و از مرزها هم دفاع بكند كه هم اكـنـون عـملاً اين هر دو مسؤ وليت را سپاه بر دوش دارد و قاعدتا كمتر وقتى خواهد بود كه سپاه بتواند اين مسؤ وليت دوم را هم نداشته باشد و لذا مسؤ وليت سنگين است .(29)اصـل سـوم بـراى بـرادران سـپـاه ((در جـاى خـود قـرار گـرفـتـن )) يـعـنـى عـدل اسـت و عـدل اين است كه هر چيزى را در جاى خودش قرار بدهيم . سپاه بايد همانطور كه در شـرح وظـايـفـش آمـده اسـت ، جـاى خودش قرار بگيرد. وظيفه سپاه ، دفاع نظامى از انقلاب است . حوزه علميه هم دفاع مى كند، اما نوع دفاع آن ، دفاع ديگرى است . مسؤ ولين دولتى هم هر كدام در جـاى خـودشـان بـايـد دفـاع بـكـنـنـد، امـا دفـاعـشـان نـوع ديـگـرى اسـت . بـه هـر حـال ، هـيـچ ابـهـامـى در ايـن مـسـؤ وليت وجود ندارد، يعنى در آنجايى كه بايد قرار بگيرند و بـبـيـنـنـد بـراى ايـن مـسـؤ وليـت چـه چـيـزى لازم اسـت ؟ هـرچـه كـه لازم اسـت هـمـان را بـايـستى تحصيل كنند و شاءن سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در يك كلمه اين است كه ضمن آموزش نظامى و انضباط نظاميگرى ... از آگاهى هم برخوردار باشد.(30)...سـپـاه پـاسداران بايد در جاى خود قرار داشته باشد و با روشن بينى ، برخوردارى از شمّ سـيـاسـى ، آگـاهـى بـه زمـان و مـكـان و تـحـليـل صـحـيـح سـيـاسـى از مـسـائل داخـلى و خـارجـى ، بـه مـسـؤ وليـت مـهـم خـويـش در دفـاع نـظـامـى از انـقـلاب عـمـل كـنـد و بـه تـاءمـيـن و تـحـصـيـل آنـچـه كـه بـراى انـجـام ايـن مـسـؤ وليـت لازم اسـت بپردازد.(31)انـقـلاب مـحـتـاج حراست و حفاظت از همه جهات و از جمله حراست مادى و مسلّح ـ غير از حراست علمى و مـعـنوى و غيره ـ است و آن به عهده شماها بخصوص به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامى است كـه امـروز بـحـمـد اللّه نـهـال تـنـاورى شـده و چـشـم دوسـت و دشمن را پر كرده و براى انقلاب افتخارى شده است .(32)سازماندهى ارتش 20 ميليونى... سـپـاه بـه جـز مـاءمـوريت رزمى خود، وظيفه سنگين سازماندهى و آموزش و بسيج ارتش ‍ بيست ميليونى را هم بر عهده خواهد داشت .(33)... اين بسيج ، شايد بتوانم بگويم از لحاظ بلند مدت از تمام ماءموريتهاى سپاه ، اين بالاتر اسـت . ايـن مـلت را آماده كردن بسيار اين ماءموريت بالا و مهمى است ، به ماءموريتها بايد به حد اعـلا و اكـثـر بـرسـيـد. هـركـسـى هـمـان كـارى را كـه انـجـام مـى دهـد و بـهـش مـحـول اسـت در ايـن رونـد كـلّى ، آن را خـوب ، صـحـيـح و دقـيـق انـجـام دهـد، رحـم الله امـرءا عمل عملاً فاتقنه .(34)بـسـيـج مـردمـى پـشـتـوانـه عـظـيـم و بـا بـركـتـى اسـت كـه ارزش بـى بـديل خود را در ميدانهاى گوناگون به اثبات رسانده است به اين ذخيره الهى بايد به چشم تـكـريـم بـنـگـريـد و آن را در عـرصـه سـازمـانـدهى و آموزش و انضباط روز به روز به پيش بريد.(35)آماده هرگونه پاسدارىشـمـا يك مسؤ وليت ديگر هم به خودى خود پيدا كرده ايد و آن مسؤ وليت دلسوزى براى انقلاب اسـت . شما بايد براى انقلاب آماده هرگونه پاسدارى باشيد. اين البته لازمه هر واحد نظامى رشـدكـرده در انـقـلاب نيست ، سپاه اين طور شده . اين يك شرايط تاريخى است كه اين حالت را بـه وجـود آورده است ، انتظار از سپاه و انتظار ما هم اين است و حقيقت قضيه هم اين است يعنى شما نسبت به مسائل ارزشى جامعه و انقلاب نمى توانيد بى تفاوت بمانيد.(36)مشاركت در بازسازىسـپـاه بـحـمد اللّه كارآيى خود را [هم ] در جنگ نشان داده [و] هم در دوران بازسازى . بنده البته بـا شـركت سپاه در بازسازى موافقم منتهى نه به آن اندازه اى كه جنبه نظامى را تحت الشعاع قرار بدهد. اين را برادران مسؤ ول در سپاه در هر كجا كه هستيد بايد به اين توجه كنيد. شركت در بـازسـازى خـوب اسـت ، چـون بـازسازى كشور يك فريضه است ، بر عهده همه است . كشور اسـلام ، كـشور قرآن ، كشور اهل بيت ، بايد حقيقتا ساخته بشود و بنا بشود، حقيقتا بايد نمونه باشد و اين را همه مى توانند انجام بدهند، وقتى همه باشند انجام مى شود. كار دولت تنها، يا كـار يك يا دو قشر تنها نيست ، كار همه است . خوب سپاه بحمداللّه توان بالايى دارد، بايد در اين كار بزرگ ، در اين مجاهدت بزرگ سهيم باشد.(37)تشكيلات سپاهسازماندهىتـوصـيـه ديـگـر مـن سـازمـانـدهـى است كه از جمله اساسى ترين كار يك ارتش مى باشد. سپاه بايستى يك سيستم سازمانى قوى و تغييرناپذير ايجاد كند. نظر من اين است كه سپاه بايستى بـيـش از تـوسـعـه كمّى ، توسعه كيفى داشته باشد. الان ديگر توسعه كمّى بس است ، بايد تـوسعه كيفى شروع شود. شما دامنه سپاه را محدود نگهداريد، چند تيپ و لشكر قوى با ابزار مـدرن و بـا عـقـيـدتـى ـ سـيـاسـى لازم و مستحكم ، بهتر است از اينكه ما پنجاه الى شصت تيپ يا لشـكـر داشـته باشيم . اين خدمت به سپاه نيست كه ما از نظر كمّى سپاه را توسعه دهيم ولى از لحاظ كيفى كارى نكنيم . من اگر مسؤ ول در سپاه بودم ، بهترين كادرها از پايين مى گذاشتم تا بـالا و از نـو سـپـاه را مـى ساختم . من ، چنانچه صد لشكر هم درست كنيد براى انقلاب ، زيادى نـمـى دانـم ، ولى مـى گـويـم وقـتـى نـمـى تـوانـيـد لشـكـر كـيـفى درست كنيد، كميّت را محدود نگهداريد.(38)گـروه هـاى مـشـخـصى بايد دائماً در حال مطالعه باشند تا در مجموعه سپاه پاسداران هر روش نـوينى بر سازماندهى كه كارآمدتر به نظر مى رسد، روى او كار كنند. من طرفدار اين نيستم كـه مـا هـر روز سـازمـاندهى سپاه را عوض كنيم ، امّا طرفدار تحجّر در اين سازمان هم نيستم . ما بـايـد بـبـيـنيم اين مجموعه چگونه مى تواند سبك تر و كارآمدتر و قويدست تر در ميدانى كه مسؤ وليت متوجه اوست ، حضور پيدا بكند.(39)... سـپـاه پـاسـداران بـايـد از لحـاظ آمـوزش ، تـجهيزات ، سازماندهى و انضباط تقويت شود و همچنان در اوج معنويت و تحكيم ارتباط دل ها با خدا قرار داشته باشد.(40)سپاه اين قدرت انعطاف و تبديل را بايد داشته باشد كه از نيروهاى بسيج سرشار و پر شود تا بتواند كارش را انجام دهد و اين به روزهاى استثنايى و روزهاى بسيج مربوط مى شود، لكن در حـال عـادى بـايـد هـمـان بـُنـيه نيرومند، اما نه چندان گسترده ، با سازماندهى بسيار قوى و داراى انعطاف را داشته باشد.(41)بـايـد سـازمـانـدهى سپاه هرچه قوى تر بشود. من اعتقادى به گسترش كمى و بى رويه ندارم بـلكه اعتقاد به توان بالاى كيفى دارم ، يعنى آن چيزى كه مملكت را نجات خواهد داد و انقلاب را بـه صـورت مـسـلّحـانـه حـفـظ خـواهد كرد و پشتگرمى و اميد مسؤ ولين و ملت را براى حراست از انقلاب تشكيل خواهد داد.(42)هر يك از نيروهاى سه گانه سپاه ماءموريتى ويژه برعهده دارند و نيروى زمينى محور اصلى و مـايـه امـيد و ذخيره الهى براى انقلاب و كشور است و بايد يگانهاى خود را به كيفيّتى كه معين شده است سازماندهى و تقويت كند.(43)من به برادران مسؤ ول در سپاه گفته ام كه سپاه در هنگام لازم بايد بتواند به سه برابر خود ارتـقـاء پـيـدا كـنـد، يـعـنـى اگـر مـثـلاً امـروز ما پانزده لشگر سپاهى داريم بايد اين قدرت و تـوانـايـى سـازمـانـى در او بـاشـد كـه هـر وقـت لازم شـد هـر يـك گـروهـان سـپـاه تبديل به يك گردان بشود.(44)امروز تعداد لشكرهاى سپاه يكى از بى سابقه ترين سازماندهى هاى نظامى است و سازماندهى مـوفـقـى اسـت ، يـعـنـى همين الان اين سازماندهى دارد خودش را نشان مى دهد، سازماندهى تيپ هاى قـابـل گـسـترش به يك لشكر در هنگام لازم ، تيپ سازمانى ، يك لشكر عملياتى است ، لشكر سـازمـانـى ، سـپـاه عـمـليـاتـى اسـت ؛ يـعنى هر يك لشكر سه لشكر، هر يك تيپ سه تيپ ، اين تاكتيك مخصوص سپاه است . امروز سازماندهى هيچ يگانى ، هيچ سازمانى از سازمان هاى نظامى در ايران و در جاهاى ديگر كه ما مى شناسيم اين جور نيست ، سازماندهى بسيار دقيق و پيچيده اى است كه امروز در سپاه دارد اين سازماندهى عمل مى شود.(45)نظم و انضباط... معتقدم كه بايستى انضباط بطور صد در صد در سپاه عملى باشد. البته انضباط به معناى اطـاعـت كـوركـورانـه نيست ، بلكه انضباط خودش يك مفهوم خاصّى دارد كه آن كسى كه مى خواهد اجـرا كـنـد بـايـد درسـت تـشـريـح كـنـد بـراى بـرادران و خـواهـران سـپـاهـى كـه بـدانـند چيست .(46)... توصيه هايى براى برآمدن مقاصد،... كوشش و تلاش پيگير و همه جانبه براى ايجاد نظم و انـضـبـاط كـامـل نـظـامـى كه توصيه ارزشمندامام على بن ابيطالب (ع )در آخرين وصاياى آن حضرت بود.(47)هـمـيـن نـيروى بالقوه خداى نكرده مى تواند بى خاصيت شود، كى ؟ آن وقتى كه به آموزشش ، بـه انـضـبـاطـش و بـه اخـلاقـش اهميّت داده نشود،... مسائل جريان بازى و سياست بازى و گروه گـرايـى در آن رشـد داده بـشـود، اگـر ايـن كـارهـا انـجـام بگيرد، همين نيروى جوان ، با نشاط، فعّال و پرخون از كار خواهد افتاد... . امّا اگر چنانچه آموزش و انضباط و روح ايمان داده بشود، يعنى اين چيزهايى است كه بايد دائماً دميده شود، اين كالبد زنده تر خواهد شد و رشد بيشترى پـيـدا خـواهد كرد... . نكته اى هم كه من اينجا بايد بگويم ... مساءله انضباط است ... چيز بسيار مـهـمّى است ، نبادا بچّه ها خيال كنند اگر در حال رژه قدم را بلند بياورند، اين خجالت آور است . ايـن را يـك نـوع جـسـارت بـراى خـودشـان بدانند. آنهايى كه اين را فراهم كردند، خوب و دقيق فـراهـم كـرده انـد. نـظـم در سـپـاه ، در نـيـروهـاى نـظـامـى ـ نـظـم دقـيـق و موشكافانه ـ يكى از ضرورتهاست .... تـقـيـّد [بـه ] آن نـظـم و كـنـار هم ايستادن و آن انضباط لازم ، در خود جنگ و ماهيّت جنگ اثر مى گـذارد. آن كـسـى كـه اهـمـيـت بـه مـنـظّم بودن در دكمه لباسش ، در واكس كفش ، جورابش ، نظم ظـاهـرى اش ، مـحاسنش ، موى سرش و سينه بندش نمى دهد... هر بى نظمى و بى انضباطى كه در حركات معمولى ظاهر مى شود، اين بى نظمى خصلتى در انسان است كه بايد سركوب شود و در آنجايى كه فرمانده مى گويد پيش يا عقب گردِ قهرمانانه تاكتيكى ، اين بى نظمى آنجا خودش را نشان ندهد؛ تو بايد جلو بروى .(48)اين ديد بر اثر اشراف و نظارت است و فرمان دارد مى دهد. اينجا آلتى كه كار مى كند انضباط اسـت . اگـر يـك انضباط قطعى و خشك نظامى اينجا وجود ندا شته باشد، طرف مجتهد خواهد شد، مـى گـويـد: نـه مـن خـلاف شـرع نمى كنم هرچه فرمانده بگويد: برو! مى گويد: بنده اين را خـلاف شـرع مـى دانـم ، خـودش را هـم قـانـع مـى كـند كه خلاف شرع است !... اين انضباط را كه اثرش را در بلند كردن پا مى بينيد طاغوتى مى داند.از طاغوتى و غير طاغوتى ، چپى و راستى ، بى دين و با دين ... در همه جاى دنيا و همه تاريخ ، ايـن انضباط وجود داشته است . اين براى خاطر اين است كه آن حركت ، سخت ، روح تمرّد و روح بـى انـضباطى را در انسان سركوب مى كند و بايد هم سركوب كند. شما نگوييد اين طاغوتى است . طاغوتى اين است كه فرمانده تو اتاق خودش بنشيند، در را هم روى افراد خودش ببندد و به آنها اعتنا نكند، حرفشان را نفهمد و سلامشان را جواب ندهد. اين چنين فرماندهى طاغوتى است ، اتفاقاً انضباط هم از افرادش نخواهد.))... يـك فـرمـانـده مـى تـوانـد بـه افـراد خـودش لبـخـند بزند، تقدّم به سلام بكند... با آنها بـنشيند، غذا بخورد و غذايش را كمتر از آنها قرار دهد. غذايش را پايين تر از آنها قرار دهد، كار بـيـشـتـر بـكـنـد، مـرخـصـى كـمـتـر از آنـهـا بـگـيـرد، امـتـيـازات اصـلاً نـگـيـرد امـّا در عـيـن حـال بـگويد بايد وقتى كه از اينجا عبور مى كنيد، من سان مى بينم يا شما رژه مى رويد بايد مـنـظـّم و با انضباط رژه برويد. هيچ اشكالى ندارد، اين مى شود اسلامى و ديگر طاغوتى نيست .(49)... آيـيـن نـامـه انـضـبـاطـى را بـا قـدرت تـمـام اعـمـال كـنـيـد... آيـيـن نـامـه انـضـبـاطـى سـمـبـل انـضباط است ، اصل انضباط فرماندهى خوب است . فرماندهى آگاه ، سرپا، حسّاس نسبت به جزئيات امور، دنباله گير. البتّه در موارد خودش ، داراى انعطاف امّا بدون غفلت .... بـنـده ، مـكـرّر ايـن را به برادران سپاهى طىّ سالهاى گذشته ، هميشه تكرار مى كردم . اين چـيـزهـايـى كـه امـروز بـه صـورت آيـيـن نـامـه هـاى شـنـاخـتـه شـده نـظـامـى درآمـده ، ايـنـهـا مـال كـس ‍ خـاصـّى نـيـسـت . ايـنـهـا نـتـيـجـه چـنـد هـزار سـال نـظـامـيـگـرى اسـت در طـول تـاريـخ و در سـطـح عـالم . لشـكـركـشـى هـاى قـديـم ايـران در ايـن چـيزى كه امروز جزء تـجـربـيـّات مـاسـت تـاءثـيـر داشته . لشكركشى هاى اسكندر، لشكركشى هاى دوران اسلامى و لشـكـركـشـى هـاى اروپـا؛ مـنـتـهـا تـدويـنـش كـارى بـوده كـه اوّل يـك دسـتـه خـاصـّى ، يـك مـلّت خـاصـّى تـوانـسـتـنـد ايـنـهـا را تكميل كنند.(50)... آيـيـن نـامـه هـاى انضباطى غالباً مثل بقيّه حقيقت ها و نواميس آفرينش و طبيعت هستند. نمى خواهيم خـيـلى هم اينها را مطلق كنيم ، ممكن است البته در آنها نقص هايى هم وجود داشته باشد، البتّه هم دارد، امـّا شـبـيـه قـوانـيـن طـبـيـعـت اسـت ؛ كـشـف شـدنـى اسـت . بـر اثـر مـرور زمـان ايـنـهـا تـكـمـيـل شـده و كـشـف شـده ؛ تـدويـن شـده و حـالا بـه دسـت مـا رسـيـده . البـتـّه اصول ارزشى و مبانى ارزشى در اينها تاءثير تام و تمام دارد. شما اگر همين آيين نامه را كه ما به شما مى دهيم با آيين نامه هاى ديگران مقايسه كنيد مى بينيد در كليّات تفاوتى ندارد، [امّا] يك روح ارزشى اسلامى در اين سريان داده شده است .... هـمـه نـيروهاى مسلح ... از لحاظ ظواهر و تشريفات و مقرّرات و بقيّه امور سازمانى و ادارى هم بـايستى هرچه بيشتر با هم همرنگ بشوند. صد در صدش را نمى خواهيم چون صد در صد لازم نيست .(51)سـپـاه بـايـد در حـداكـثـر نـظـم و تـرتـيـب قـرار بـگـيـرد. بـعـضـى خـيـال مـى كـردنـد نـظـم طـاغـوتـى اسـت (نظم نظامى )... اطاعت از دستور فرمانده واجب است حكم عقل است ، حكم شرع است ، حكم تجربه است ... .... ايـنـكـه شـما مى بينيد توى ارتش هست كه اگر دكمه پيراهنش باز باشد 48 ساعت بازداشت بـهـش مـى دهـنـد، ايـن هـنـر امراى ارتش طاغوتى اصلاً نيست ... اين نتيجه تجربه چندهزار ساله نـظـامـيـگـرى اسـت در تـاريـخ بشر، بتدريج ... بشر به اينجا رسيده كه نظامى بايد در همه مَنِشهايش مرتّب و منظّم باشد حتّى در لباس پوشيدنش .... ايـنـكه آنقدر لاابالى است كه اين ادب معمولى (چون بستن دكمه پيراهن يك ادب معمولى است ) را رعـايـت نـمـى كـند اين تو ميدان جنگ نمى شود بهش اطمينان كرد و جان ها را به دست او سپرد. حـتـّى جـان خـودش را هـم نـمـى شـود بـه دسـت خـودش سـپـرد. آنـجـا دسـتـه گـل بـه آب خـواهـد داد و... مـا ايـن را تـجـربـه كـرديـم ، در هـمـيـن هـشـت سال جنگ ، ما كتك بى انضباطى و لاابالى گرى در انضباط را... خيلى خورديم .(52)... از چيزهايى كه لازمه انضباط است ، روگردان نباشيد. انضباط، منافاتى با تواضع و روح برادرى ندارد.... هـركـس از مـافـوق خـودش ، در هـمـان چـار چـوب ضـابـطـه هـا و مـقـررات انـضـبـاطـى ـ در عين حـال كـه هـر دو بـا هـم بـرادرنـد ـ بـايـسـتـى اطـاعـت كـنـد. مـثـل آن چـيـزى كـه در مـجـمـوعه هاى دينى و حوزه هاى علميه است و شاگرد با همديگر هستند، اين اسـتاد و او هم شاگرد، امّا حدود هم مشخّص است ، با هم برادرانه نشستند حرف مى زنند، يا بحث و تحقيق مى كنند.(53)... در سـپاه بايد انضباط نظامى از ايمان و عقيده سرچشمه گيرد و نظم و آموزش و رعايت مراتب بـه عـنـوان وظـيـفه اى دينى رعايت شود و در عين حال ، روح برادرى و تفقّد از زيردست و ارزش گذارى براساس ارزش هاى معنوى رواج روزافزون داشته باشد.(54)بـعـضـى خـيـال مـى كنند كه اگر ما تكيه مى كنيم بر روى ظواهر نظامى و يا لباس نظامى يا نـظـام جـمـع ، ايـن چيزها به خاطر ظواهر قضيه است ، اين سطحى نگرى است ، اين ظواهر قضيه نيست ! هر ظاهرى در اين عرصه و اين ميدان حكايت از يك امر واقعى و باطنى مى كند، نظم ظاهرى ، نظم رفتارى ، نظم در ميدان جنگ را به ارمغان مى آورد، نظم در جبهه بندى عظيم جهانى را به مـا مى دهد و اين مساءله يك اصل مهم در سازمان نظامى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى محسوب مى شود.(55)... نـكته آخر در اين باب مساءله اجراى كامل آيين نامه انضباطى است ، آيين نامه را مو به مو اجرا كـنـيـد، هـيـچ كـم نـگـذاريـد چون اجراى آيين نامه عادت نبوده مخصوصاً در سپاه چنين عادتى وجود نداشته است ... اجراى آيين نامه انضباطى ، واجب و لازم است .(56)پی نوشت:1 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 15 آبان 1370.2 - سخنرانى در جمع فرماندهان سپاه ، 26 / 6 / 71.3 - سخنرانى در جمع فرماندهان سپاه ، 26 / 6 / 71.4 - پيام انقلاب ، شماره 44، ص 51.5 - همان ، شماره 8، ص 24.6 - پيام ، وزارت ارشاد اسلامى ، ص 51.7 - رويدادها و تحليل ، شماره 20، ص 5.8 - پيام ، ص 81.9 - رويدادها و تحليل ، شماره 111، ص 13.10 - همان ، ص 7.11 - رويدادها و تحليل ، شماره 111 ، ص 10.12 - همان ، شماره 54، ص 14.13 - همان ، شماره 63، ص 4.14 - حديث ولايت ، ج 1، ص 252.15 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 26 شهريور 1370.16 - رويدادها و تحليل ، شماره 56، ص 57 و 26.17 - همان ، ص 27 ـ 26.18 - رويدادها و تحليل ، شماره 48، ص 12.19 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 30 / 8 / 68.20 - رويدادها و تحليل ، شماره 111، ص 9.21 - روزنامه كيهان ، 8 / 11 / 68.22 - رويدادها و تحليل ، شماره 33، ص 7.23 - پيام انقلاب ، شماره 87، ص 31.24 - ديدار فرماندهان نيروى زمينى ، ارديبهشت 1370.25 - پيام انقلاب ، شماره 319، ص 3.26 - پيام انقلاب ، شماره 55 ، ص 25 .27 - همان ، شماره 319 ، ص 3 .28 - حديث ولايت ، ج 3، ص 5 ـ 4.29 و 30- روزنامه جمهورى اسلامى ، 5 آبان 1370.31 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 28 / 6 / 70.32 - حديث ولايت ، ج 6، ص 253 ـ 252.33 - روزنامه كيهان ، 26 / 6 / 68.34 - رويدادها و تحليل ، شماره 66، ص 15.35 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 26 شهريور 1370.36 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 6 / 2 / 73.37 - رويدادها و تحليل ، شماره 111 ، ص 12 .38 - رويدادها و تحليل ، شماره 48 ، ص 14 ـ 13 .39 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 5 آبان 1370 .40 - همان ، 28 / 6 / 70 .41 و 42- همان ، 26 / 9 / 68 .43 - جمهورى اسلامى ، 31 / 6 / 69 .44 - همان ، 26 / 9 / 68 .45 - رويدادها و تحليل ، شماره 111 ، ص 9 .46 - پيام انقلاب ، شماره 8 ، ص 23 ـ 22 .47 - پيام ، ص 51 .48 - ضميمه رويدادها ، دفتر سياسى ، شماره 325 .49 - پيام انقلاب ، شماره 113 ، ص 54 و 17 .50 - ضميمه رويدادها ، شماره 325 .51 - ضميمه و رويدادها ، شماره 325 .52 - پيام انقلاب ، شماره 113 ، ص 17 .53 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 5 آبان 1370 .54 - همان ، 26 شهريور 1370 .55 - سخنان مقام معظم رهبرى در دانشگاه امام حسين 7 ، 17 / 8 / 74 .56 - در ديدار با فرماندهان نيروى زمينى سپاه ، ارديبهشت 1370 .منبع: سپاه از ديدگاه مقام معظم رهبري، مرکز تحقيقات اسلامي نمايندگي ولي فقيه در سپاه/خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 326]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن