واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
هويت ملى و ديني از منظر ولایت هويت ملي و جمعى چيست و چه جايگاهى دارد؟ پاسخ مقام معظم رهبري: هر مجموعه انسانى به يك هويت جمعى احتياج دارد و بايد احساس اجتماع و بستگى به هويت جمعى كند. در كشورهاي دنيا معمولا روي مفهوم مليت تكيه مي كنند، بعضى جاها روي قوميت تكيه مي كنند. مليت چيست؟ يك هويت جمعى است كه با برخورداري از آن هر كشور مى تواند از همه امكانات خود براي پيشرفت و موفقيت استفاده كند. اگراين احساس هويت جمعى وجود نداشته باشد، بسياري از مشكلات براي آن مجموعه پيش مى آيد و بسياري از موفقيت ها براي آنها حاصل نخواهد شد. يعنى پاره اي از موفقيت ها در يك كشور جز با احساس هويت جمعى به دست نخواهد آمد. رابطه ي هويت ملى و هويت دينى در نظام جمهوري اسلامى چگونه است؟ اين هويت ملى و جمعى در كشور ما حتى از مليت هم فراتر است. ما با اينكه مليت را محترم و مقدس مى شمريم و خيلى هم روي مليت به معناي مثبت آن نه به معناي منفى آن - همان چيزي كه در عرف سياسى دنيا به آن (ناسيوناليسم) گفته مى شود - تكيه مي كنيم. اما «هويت جمعى و ملى» ملت ايران «نظام اسلامى» است كه حتى از «مليت ايرانى» كارايى و جذابيت بيشتر و حوزه ي تأثير وسيعتري دارد. آيا هويت دينى از هويت ملى عام تر و جامع تر مى باشد؟ پاسخ مقام معظم رهبري: هويت جمعى و ملى ملت ايران؛ نظام اسلامى است. اهميت اين«هويت جمعى» به اين است كه هم در مقياس «ايرانى» داراي بازده و تأثيراست هم در مقياس «اسلامى» چنين تأثيري دارد هم در مقياس جهانى موثر است. يعنى؛ چيزي كه ديگر مليت ها هيچ كدام اينها را ندارند. يك چيز «فراملى» است. دايره ي بعضى از شعارهاي فراملى محدود است. مثلا عرب ها به هويت عربى و ناسيوناليستى يا قوميت عربى تكيه مي كنند. اما اين هويت اولا محدود در دايره ي عرب هاست و فراتر از آنها را شامل نمى شود؛ ثانيا چون عربيت يك واقعيت است حاوي متضمن يك آرمان فرامليتى نيست كه براي ديگر ملتهاي جهان جاذبه اي داشته باشد. لذا در يك كمربند محصور مى ماند. حتى با افرادي كه آن سوي مرز هستند تعارض هم پيدا مي كند. عرب و غيرعرب، عرب و فارس، عرب و ترك، چون آرمانى در آن نيست كه بتواند يك دايره ي وسيعتر از اين هويت را فرا بگيرد. اما «نظام اسلامى» اين گونه نيست. «نظام اسلامى» هم داراي«کاربرد ملى» است هم داراي «کاربرد اسلامى» است هم داراي «كاربرد جهانى» است؛ يعنى «فرااسلامى» است. اهميت «ايرانى نظام اسلامى» به خاطر اين است كه نظام سياسى مستقر پايداري ريشه داري است كه به دست خود مردم به وجود آمده است. يك نظام تحميل شده بر مردم نيست. ضد ايدئولوژي سلطنت است. ش منبع: بيانات مقام معظم رهبري در سفر به استان اصفهان، سال 1382 /ج
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]