تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804818370




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عبادت نردبان ترقي


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
عبادت نردبان ترقي
عبادت نردبان ترقي اينکه مي فرمايد: و اعبد ربّک حتي يأتيک اليقين: عبادت کن تا به يقين برسي نه به اين معناست که اگر به يقين رسيدي عبادت را رها کن. مثل اينکه به انسان مي گويند اگر خواستي به سقف برسي تا پشت بام را ببيني، از نردبان استفاده کن؛ پله هاي نردبان را طي کن تا پشت بام را ببيني. اين نه به آن معناست که وقتي پشت بام را ديدي بگويي نردبان چيست؟ زيرا با تکيه به اين نردبان پشت بام را مي بيني. عارف اگر به مقام يقين مي رسد چون به عبادت متکي است و اگر به جايي رسيد که يقين پيدا کرد و عبادت را ترک کرد، ترک عبادت ملازم با سقوط است. ممکن نيست انسان در مرحله اي بي نياز از عبادت باشد.بندگي براي بنده ذاتي است؛ در دنيا يا آخرت. منتها در آخرت عبوديّت به نحوه ي ديگري ظهور مي کند. در دنيا به صورت نماز و روزه است ولي در قيامت به ايشان مي گويند: «اقرء وارقه»(1). آنجا ديگر جاي عمل نيست؛ بلکه جاي ظهور نتايج اعمال است. آنچه که در دنيا از آيات خوانده اي يکي پس از ديگري در قيامت ظهور مي کند و يکي پس از ديگري بالا مي روي.«اقرء وارقه» به معناي اين نيست که در قيامت قرائت کن و بالا برو؛ زيرا اولا در دنيا به ما مي گويند بخوان، چه اينکه آيات قرآن خزاين الهي است؛ پس بخوانيد و بالا برويد و هر درجه اي که گرفتيد، پله اي باشد که شما را بالاتر ببرد و شما را متحرک کند؛ نه اينکه همانجا بايستيد.ثانيا در قيامت هم گفته مي شود: اين درجاتي که مي بينيد، محصول کارهاي دنيايي شما است. ظهور کارهاي دنيا در قيامت به اين است که هر چه در اينجا خوانده ايد، در قيامت به صورت ترقي نصيب شما مي شود. بنابراين، عبادت نردبان است. گاهي انسان اين نردبان را مي گيرد و به درون چاه مي رود؛ مثل کسي که منافقانه يا رياکارانه عبادت مي کند. اين نردبان را وقتي به دست چاه کن بدهيد به چاه مي رود. وقتي به مهندس برق بدهيد، به طرف بالا مي رود. پس بستگي دارد که اين نردبان را به دست چه کسي بدهيد. منافقان عبادت را انجام مي دهند که پايين بروند و مؤمنان عبادت را انجام مي دهند که بالا بروند. براي آنان اين نقش را دارد که (واعبد ربّک حتي يأتيک اليقين)(2) و براي منافقان اين نقش را دارد که (فهم في ريبهم يترددون)(3).اين نردبان هرچه پله هايش بيشتر باشد منافق را بيشتر به عمق چاه فرو مي برد و هرچه بيشتر عبادت کند، شقي تر خواهد شد. از طرف ديگر هرچه درجات ايمان انسان بيشتر باشد، به باطن عبادت، يعني جايي مي رسد که به جز خدا نبيند.گر ما در باطن احساس آرامش کرديم، به حکمت عبادت رسيده ايم؛ آنگاه چيزي ما را نمي لرزاند و هيچ حادثه اي ما را نگران نمي کند. بدون عبادت انسان نمي تواند يقين پيدا کند. ممکن است کسي عالم شود و عبادت صوري داشته باشد اما اگر به سرّ عبادت نرسد، از اهل يقين نخواهد بود.«ربّ» يعني مالک، مدبر. آن مبدأ هستي که تقدير و تدبير انسان به دست اوست ربّ انسان است و انسان نمي تواند بدون او نيازهاي خود را برطرف کند. قهرا خداوند مدبّر مي شود؛ پرستش هم براي آن است که انسان از نفع و کمال معبود استفاده کند؛ لذا تعليق حکم بر اين وصف که فرمود (واعبد ربّک) ناظر به اين استدلال است که چون ربّ تو است وي را عبادت کن، عبادت براي چيست؟ آيا براي اينکه روزي شما را تأمين کند؟ او گرچه رزاق است ولي شما براي تأمين روزي او را عبادت نکنيد؛ او رحيم است اما شما براي اينکه به جهنم نرويد او را عبادت نکنيد. همت شما بلند باشد و براي جهنم نرفتن و حتي براي اينکه به بهشت برويد عبادت نکنيد؛ زيرا او شما را به بهشت مي برد. خوب است انسان خود را بالاتر از اين امور بداند و مانند امام صادق (عليه السلام) چون خدا را دوست دارد عبادت کند.تو بندگي چو گدايان به شرط مزد مکنکه خواجه خود روش بنده پروري داندپي نوشت : 1- کافي، ج 2، ص 601، ح 12؛ کنزالعمال، ج 1، ص 520، ح 2330.2- سوره ي حجر، آيه ي 99.3- سوره ي توبه، آيه ي 45.منبع : کتاب حکمت عبادات /س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 341]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن