تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820543962




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست علمي «نماز شب؛ معراج شب زنده‌داران» در نيك‌شهر برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نشست علمي «نماز شب؛ معراج شب زنده‌داران» در نيك‌شهر برگزار شد
گروه خبرنگاران افتخاري / محمود لطفيان: نشست علمي «نماز شب؛ معراج شب زنده‌داران» شب گذشته با حضور امام جمعه نيك‌شهر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) در نيك‌شهر، در اين مراسم پس از شنيدن صحبت‌هاي تعدادي از جوانان حاضر در اين نشست، در مورد نماز، سحرخيزي و ارتباط با خدا گفت: عرفان و سير و سلوك در شكل‌هاي گوناگون در همه زمان‌ها از قديم تا امروز وجود داشته است و انسان همواره به دنبال گمشده خود يعني رسيدن به كمال مطلق و فطرت خداجويي بوده است، زيرا روح آدمي از خاك نيست بلكه آسماني و ملكوتي است، چنانچه خداوند هم در آيه 29 سوره حجر مي‌فرمايند: «پس وقتي آن را درست كردم و از خود در آن دميدم، پيش او به سجده در افتيد» از اين رو ميل به پرواز هميشه در انسان نمايان است.

حجت‌الاسلام «لطفيان‌سرگزي» با اشاره به اينكه خداوند متعال با شناختي كه از روح و نياز معنوي آدمي داشته راه شناخت رشد، رسيدن به نهايت و شنا كردن در اقيانوس معرفت را بر او گشوده وزيباترين نردبان ترقي را برايش آماده ساخته است، افزود: نماز و مناجات به درگاه به نياز يكي از نزديك‌ترين و با صفاترين راه‌هاست و بر همين اساس نماز كامل معراج مؤمن و وسيله كمال او است.

امام جمعه نيك‌شهر با اشاره به آيه 27 سوره حديد گفت: بسياري از راه‌هايي كه بعضي گروه‌ها براي عرفان آدمي عرضه كرده‌اند ناسالم است و مورد تأييد و پسند اسلام نيست، افزود: عرفان الهي از انسان، فرشته‌اي سبك‌بال مي‌‌سازد تا چشم حقيقت‌بين پيدا كند، كه گاهي از اهل عرفان كراماتي به اذن خدا بروز مي‌كند كه بيشتر مردم از آن عاجز هستند، نماز معراج و وسيله تقرب مؤمن است. به ويژه نافله شب كه از درخشندگي خاصي برخوردار است، كه اگر انسان خود را از آن محروم سازد، خسارت بزرگي دين است، نماز شب باعث جلب روزي است و رزق و روزي را ضمانت مي‌كند و باعث اداي دين است اگر به طور واقعي و با معرفت خوانده است، زيرا ارزش نماز شب در دو چيز است: 1) اخلاص كامل در تاريكي شب 2) زحمتي كه عبادت را بر خواب مقدم مي‌دارد.

امام جمعه نيك‌شهر ادامه داد: با توجه به آيه 79 سوره اسراء قرآن كريم به طور شگفت‌انگيزي از نافله شب سخن گفته و پيامبر بزرگوار را به خواندن آن مأمور كرده. مؤمنان را به انجام آن تشويق كرده و پاداشي را كه براي آن مقرر فرموده غير قابل تصور است: از جمله رسيدن به مقام و كمال دنيا و آخرت.

علماي اسلام و بزرگان دين از همان دوران اول طلبگي، نماز شب را وظيفه خود مي‌دانند، زيرا كسب كمالات علمي و معنوي در گرو شب زنده‌داري و سحرخيزي است.

حجت‌الاسلام لطفيان با اشاره به سوره آل عمران گفت: خداوند متعال شب زنده‌داران را به استغفار در دل شب توصيف كرده است و چه زيبا در آيه 16 و 17 سوره سجده فرموده «مؤمنان واقعي پهلويشان در دل شب از بسترها دور مي‌شوند (از خواب ناز برمي‌‌خيزند) و پرورگار خود را در دل شب با بيم و اميد مي‌خوانند و از آنچه به آنان روزي داديم انفاق مي‌كنند.

هيچ كس نمي‌داند چه پاداش مهمي كه مايه روشني چشم‌ها است براي آنان پنهان شده است.

امام جمعه نيك‌شهر ادامه داد: نماز شب نشانه خوبي است زيرا رسول خدا (ص) فرمودند«خوبان امت شب‌ها نخواهند خوابيد يعني هماره شب زنده دارند» و خداوند مقام محمود را وقتي به پيامبر (ص) وعده فرمود كه او را به نماز شب فرا خواند. نماز شب شادي مي‌آفريند و وسيله عزت و سربلند مؤمن است.

زيرا خداوند عبادت در دل شب را دوست دارد البته خواب مؤمن نيز عبادت است اما بايد تلاش كرد كه عبادت با رضايت و ميل باطني انجام گيرد تا تأثيرگذاري لازم را براي انسان به وجود آورد و چه زيبا فرمود: پيامبر اسلام (ص) آن‌گاه كه خداوند به ملائكه خطاب مي‌كند اي ملائكه من نگاه كنيد بنده من چگونه به عبادت مشغول شده بدنش در حال سجده و روحش نزد من است».

لطفيان با اشاره به ثواب سختي كشيدن براي نماز شب در پايان گفت: شيرين‌ترين عبادت آن است كه با سختي و زحمت همراه باشد.
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 303]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن