محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853110412
انتظار در اندیشه ها(قسمت دوم)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
انتظار در اندیشه ها(قسمت دوم) نويسنده: بنیاد فرهنگي حضرت مهدي موعود شهید علامه مرتضی مطهری درباره مشخصات انتظار ظهور امام زمان(علیه السلام) می فرماید:1.خوش بيني به آينده بشريتريشه فسادها و تباهيها نقص روحي و معنوي انسان است. انسان هنوز دوره جواني و ناپختگي را طي ميکند و خشم و شهوت بر او و عقل او حاکم است. انسان بالفطره در راه تکامل فکري و اخلاقي و معنوي پيش ميرود. آيندهاي بس روشن و سعادت بخش که در آن شر و فساد از بُن برکنده خواهد شد در انتظار بشريت است.2. پيروزي نهايي صلاح و تقوا و صلح و عدالت و آزادي و صداقت، بر زور و استکبار و استعباد و ظلم و اختناق و دجل (دجالگري و فريب).3.حکومت جهاني واحد4.عمران تمام زمين در حدي که نقطه خراب و آباد ناشده باقي نماند.5.بلوغ بشريت به خردمندي کامل و پيروي از فکر و ايدئولوژي و آزادي از اسارت شرايط طبيعي و اجتماعي و غرائز حيواني.6.حداکثر بهرهگيري از مواهب زمين.7.برقراري مساوات کامل ميان انسانها در امر ثروت.8.منتفي شدن کامل مفاسد اخلاقي از قبيل زنا، شرب خمر، خيانت، دزدي، آدمکشي و خالي شدن روانها از عقدهها و کينهها.9.منتفي شدن جنگ و برقراري صلح و صفا و محبت و تعاون.10.سازگاري انسان و طبيعت. (1).انتظار، در انديشه آية اللّه شهيد محمّد باقر صدرمهدي يک الهام فطري انساني است، که در برابر بينشهاي متفکرين جهان، روزگار درخشاني را مجسم ميسازد اين الهام طبيعي و اين شعور باطني، که در افراد همه جوامع و ملل موجود است از گستردهترين و روشنترين الهامات بشري استاثر وجودي اين ايمان و باور، تنها اين نيست که در مقابل ناامنيها و پريشانيها و دردها انسان را تسلّي بدهد، و نگرانيهاي دروني را آرامش ببخشد، بلکه در برابر دل مردگي و نا اميدي که مظالم جنايتگران و تراکم ستم بيداد پيشگان به وجود ميآورد.ايمان به مهدي عليه السلام عامل نيرو بخشي است که اميد به دنياي عدل و داد آينده، حسّ مقاومت و جنبش را در افراد به وجود ميآورد و از خاموش شدن مشعل انتقام که در سينه مظلومان برافروخته شده و تند باد يأس و نوميدي با آن بازي ميکند، جلوگيري مينمايد.اين شعور باطني آميخته با اعتقاد ديني، ثابت ميکند که در روزگار آينده عدالت اين توانايي را خواهد داشت که با يک جهاني مالامال از ستم روبرو شود، و ارکان بيداد را منهدم سازد، و دنيايي از نو بنا کند. و هر اندازه ظلم و جنايت در اقطار جهان نيرومند گردد و بر سرنوشتها مسلط شود، آخرالامر بايد روزي منهدم گردد، زيرا ستم يک موجود غير طبيعي و نابودي آن حتمي استاسلام مهدي را يک حقيقت واقعي موجود و پايدار و زندهاي معرفي ميکند، که در هر آن، انتظار انقلابش را داريم، مهدي اسلام انسان معيني است، که در کنار ما با تمام وجودش زندگي ميکند، و براي ما در همه اين دردها، غصهها و آتش تاخت و تازهاي ستمگران و سوز و گداز و بخش دردمندان ميسوزد و خود او هم در انتظار آن لحظهاي است که بتواند دستش را به سوي ستمديده محروم دراز کند، و ريشه ستمگران را از بُن بِکند.اعتقاد به وجود مهدي انديشه عدم پذيرش ستم را به طور مطلق و هميشگي آن چنان به ما ميبخشد، که اين فکر را در سيماي درخشنده آن بزرگ رهبر ضد ستم آينده، مجسم ميبينيمرهبري که بزودي ظاهر ميشود، و پيمان با هيچ ستمگري بر عهده او نيست، و در تمام طول عمر منقاد ظلم و جنايتي نشده است.ايمان به او، ايمان به عدم پذيرش ستم، و يک نوع همگامي با او ميباشد.انتظار فرج مهدي عليه السلام خود بزرگترين عاملي است که اين انديشه سازنده را تقويت ميکند و ملت منتظر خود را متصل به رهبري ميبيند که نابود کننده ستم است، لذا فکر نابودي ستم در مغز آن ملت زنده ميشود، و همواره در چهره تيره بيداد، نيستي و انعدام را ميبيند. (2).انتظار، در انديشه استاد محمّد رضا حکيميانتظار؟در درون تاريکيها و سرديها، به دميدن سپيده دمان چشم داشتن، و به اميد طلوع خورشيد زيستندر جهان آکنده از ستم و بيداد دست و پا زدن و از شادماني طلوعِ طليعه جهان آکنده از داد و دادگري سرشار بودن؟در برابر کوه مشکلات زمانه قرار گرفتن، و چون کوه مقاوم بودنشمشيرها و شهادتها را پذيرا شدن و خطها و شهامتها را پاس داشتن؛ اين است انتظار، شعار شورآور منتظران، مقاوِمان، پايداران شيعيان، مهدي طلبان تاريخانتظار، آفاق مقاومتعدالت آفاقي و انفسي، کمال بشريت است و همواره موانع (دروني و بروني) بر سر راه آن بسيار است بشر کمتر موفق شده است تا عدالت جامع را به چنگ آوردمنتظران مهدي عليه السلام در طلب تحقق عدالت جامع عدالتي که پيامبران خواستهاند انتظار آنان هر چه به طول انجامد و هر چه آفاق مقاومت در راه اين آرمان بزرگ گسترده باشد، بجاستانتظار، دعوت به حماسه و اقدامنبايد پنداشت که انتظار ظهور به گونهاي، موجب از دست هشتن حرکتهاي اصلاحي، و حماسههاي ديني و اجتماعي است انتظار نپذيرفتن باطل، ستم، بردگي و ذلت و درفش بنيادگر مقاومت است، در برابر هر ناحقي و هر ستمي و هر ستمگري شيعه، با حضور در حوزه «انتظار» يعني، انتظار غلبه حق بر باطل داد بر بيداد علم بر جهل خرد بر سبکسري تقوا بر گناه آگاهي بر کوربيني، همواره آمادگي خود را براي مشارکت در نهضتهاي پاک و مقدس تجديد مينمايد و با ياد تاريخ سراسر خون و حماسه سربازان فداکار تشيع، مشعل خونين مبارزات عظيم را بر سر دست حمل ميکند.انتظار، نام قائم و قيامملتي که منتظر پيشوايي است که بيايد و ستمگران را براندازد، و از جمله القاب اين پيشوا «قائم» است، و انسان منتظر هر گاه اين نام را ميشنود، قيام ميکند، اينگونه ملتي و امتي را چگونه برخي به قعود سوق داده و برخي ميخواهند، به لذت پذيري سوق دهند.آمادگي افراد، در هر آن، براي «قيام» و مبارزه و جهاد، در راه تحکيم عدالت جهاني، و حفظ حقوق انسانها واجد اهميتي بسزاست. شيعه منتظر ـبلکه هر مسلمان ـ در عصر غيبت، بايد همواره داراي چنين هدفي باشد، و در راه تحقق آن، به وسايل گوناگون بکوشد،انتظار، ابعاد عقيدتي مکتبدر اين انتظار شکوهمند، ابعاد استوار مکتب نيز حضور دارد، هم ابعاد عقيدتي و هم ابعاد عملي.الف.بُعد توحيدانتظار، در ماهيت خود، انسان منتظر را متوجه خداي جهان ميکند منتظران چشم به راه «مهدي» هستند. مهدي بنده خدا که به قدرت خدا زنده است توجه به خدا و طلب فرج از درگاه خدا، از مهمترين اصول اين اعتقاد است منتظران بايد هميشه، روي دل به سوي خدا کنند و از پيشگاه لايزال، طلب گشايش و فرج نمايند.ب.بُعد نبوتانتظار، توجه به مکتب پيامبران و تجديد عهد با آنان است منتظران، چشم به راه کسي هستند که در او صفات و آثار پيامبران گردآمده است هر کس دوست دارد، آدم و شيث و نوح و ابراهيم و موسي و محمد صلي الله عليه و آله وسلم را ببيند ميتواند آنان را در مهدي ببيند.او ميآيد تا آرمان پيامبران را تحقق بخشد، و تا دين خدايي را بگستراند، و نداي توحيد را به همه سوي ببرد.مهدي، از اهل بيت پيامبر است. او فرزند فاطمه، علي و حسين است نخستين اصحاب او 313 تن خواهند بود، به شماره اصحاب پيامبر در جنگ «بدر». پيامبر اکرم، درباره او بسيار سخن گفته است.ج.بُعد قرآنمهدي زنده کننده همه احکام قرآن است. انسان منتظر، همواره اين آرمان را در دل زنده ميدارد، که روزي با ظهور مهدي قرآن در سراسر جهان حاکميت يابد، و برنامه زندگي گردد.د.بُعد امامتمهدي، وصيّ صديقين، و خاتم ائمه طاهرين است. امامان پيشين، يکايک او را ياد کردهاند. او فرزند آنان، و يادگار ايشان، و ادامه دهنده راه آنان است. مهدي، مظهرِ قائم جاري امامت است و انتظار ظهور او، بزرگترين تأکيد است بر اصل اعتقادي امامت و رهبري.ه. بُعد عدلانتظار مهدي، انتظار ظهور عدل است، عدل جهاني مهديتحقق والاي عدل است. اوست که جهان آکنده از بيداد را آکنده از داد ميسازد، و عدل خدايي را در همه جا و همه سو سرايت ميدهد.ز.بُعد معاددر امر انتظار، اصل اعتقادي بسيار مهم «معاد»، و بازگشت مسئولانه به نزد خداوند، همواره حضور دارد. اين حضور در سه جهت نمودار است:مهدي عليه السلام به هنگام ظهور، ستمگران را کيفر ميدهد، و ظالمان را به سزاي اعمال خود ميرساند، و مؤمنان را عزيز ميداردبه هنگام ظهور مهدي عليه السلام گروهي از پاکان و پليدان به جهان باز ميگردنداز علائم حتمي فرا رسيدن رستاخيز، ظهور مهدي عليه السلام است تا او نيايد عمر جهان به سر نميرسد، و قيامت برپا نميگردد.بدينسان مينگريم که «انتظار» شاخص مُنوّر ابعاد عقايد حقّه است.انتظار، ابعاد عملي مکتبياد کرديم که انتظار، حافظ ابعاد عقيدتي مکتب است در اينجا، به چند بُعد، از ابعاد عملي اشاره ميکنيم:الف.بُعد ديندارياز ويژگيهاي انسان منتظر، دينداري است انسان، در دوران غيبت،بايد با مواظبت بيشتر، به امر دين خود و صحت اعمال خود بپردازد، و از هر گونه سستي، انحراف دوري گزيند و در خط صحيح قرار گيردب.بُعد پارساييانسانِ منتظرِ حکومتِ علي وارِ مهدي علاوه بر تديُّن و تقوي، بايد پارسا باشد، و خود را چنان که آن پيشوا دوست دارد، بسازد و بدارد، و به او و ياران او شباهت به هم رسانده تا ـ به لطف خدا ـ در شمار آنان به حساب آيدج.بُعد تقيد مکتبييکي از ابعاد مهم، در فلسفه عالي تشيع، تقَيُد دقيق به مکتب و خط مکتب است تولي و تبري همين است. متابعت عاشقانه از حق و رهبر حق و مخالفت خصمانه با ناحق و رهبر ناحق.اين صلابت اعتقادي از ويژگيهاي رهروان راه سرخ تشيع پايدار علوي استانسانيت، و رعايت ارزش انسان، تنها و تنها در تعاليم علي و آل علي جلوهگر است، و انسان آگاه از اين تعاليم فدايي اين راه است، و دشمن هر راه ديگر و انسان منتظر مهدي چنين استد.بُعد امر به معروف و نهي از منکررضا و خشنودي مهدي عليه السلام در آن است که «معروف» عملي شود، و«منکر» ترک گردد. بنابراين، انسان منتظر، نميتواند در اين باره بي تفاوت باشد.بزرگترين امر کننده به معروف، و نهي کننده از مُنکر، در روزگار ظهور، خود مهدي عليه السلام است. پس چگونه ممکن است که جامعه منتظر، خشنودي مهدي را نخواهد، و در اين بُعد، به مهدي اقتدا نکند؟ شاخص مهم اين اقتدا، امر به معروف و نهي منکر و خروش داري براي اقامه احکام خدايي است.ه.. بُعد اخلاق اسلاميانسان منتظر بايد داراي اخلاق اسلامي باشد، و جامعه منتظر بايد مظهر اخلاق اسلامي باشد شيعه بايد با رفتار انساني همواره مايه زينت و افتخار ائمه طاهرين باشد، نه مايه ننگ آنان و اين رعايت، در دوران غيبت امام واجبتر است.و.بُعد آمادگي نظاميامر بسيار مهم امر آمادگي نظامي در عصر انتظار است مسلمان بايد هميشه آمادگي نظامي داشته باشد، تا به هنگام طلوع طلايع حق، به صف پيکارگران رکاب مهدي عليه السلام بپيوندد، و در آن نبرد بزرگ حماسه آفريند و حضور فعال داشته باشدانتظار، دوران تکليف حساسغيبت، جرياني بسيار عميق، و انتظار، جرياني بسيار سازنده و مهم است. دوره غيبت و انتظار از يک جهت، مانند مدتي است که معلم از کلاس خارج ميشود تا بنگرد که شاگردان در غياب او چه ميکنند؟ و درباره تعاليم و تکاليف خود چسان رفتار مينمايند. انسان منتظر، بايد همواره مراقب خود باشد، و در علم و عمل بکوشد، و بداند که معلم هر لحظه ممکن است برسد بايد هميشه در حالي باشد که رضايت کامل خاطر معلم را فراهم آورد.دوران انتظار، دوران تکليف است و آن تکليف نگهباني دين خداست، در سطح فرد، و در سطح اجتماعانتظار، نگهباني ايمانيکي از ابعاد عظيم تکليف حساس و بزرگ، در روزگاران انتظار، حفظ دين و نگهباني مرزهاي عقيدتي استلازم است فروغ ايمان، و نور يقين همواره در دل و جان مردم محفوظ باشدلازم است جان و دل نوجوان در برابر تابش اعتقادات حقه قرار گيردلازم است ايمان، جزء وجود آنان باشد چون خون، همه وجود آنان را گرم کند، و چون روح، جوهرِ حيات آنان باشد.لازم است سعي شود تا ايمان اعتقادي، با ايمان عملي در آنان، اتحاد يابد، و در زندگاني آنان حضور قاطع بيابد.در عصر انتظار، ممکن است شبهههايي در ذهن برخي بيايد، يا شياطين پنهان و شياطين آشکار، به سست کردن پايههاي اعتقادي جوانان برخيزند، بايد در برابر اين شبههها مقاومت کرد، و آنها را از ذهنها زدود. همچنين مسائلي، در روند زمانه، و پيدا شدن افکار بروز ميکند، که ممکن است ظلمتهاي فکري بيافريند، و به ايمانها زيان برساند، بايد در برابر اين مسائل نيز پايدار بوده و در رد و رفع آنها، و روشن کردن پوچي آنها، به کوشش برخاست.نگهبانان ميراث قرآني و فرهنگ تربيتي اسلامي، بايد در برابر همه اين تهاجمات پايداري کنند، و به تناسب هر مورد، به دفع اين زيانها و خطرها بپردازند حفظ و گسترش اعتقاد ديني، و شناخت درست اعتقادي و عملي در روزگار متصل به ظهور، مفيدتر، بلکه لازمتر است و اين بدان علت است که تنها دارندگان عقيده و عملند که در مسائل و حوادث پيش از ظهور گم نميشوند، و دچار ترديد نميگردند تا به هنگام ظهور مهدي اعتقاد صحيح و عمل صالح، در مردم منتظر حفظ گردد.در احاديث از اهميت ايمان، در عصر غيبت، به گونههايي عجيب ياد شده است، و منتظران مؤمن، داراي مقام و منزلت شمشير زنان در رکاب پيامبر دانسته شدهاند، پيامبر آنان را برادران خود خوانده است. همچنين از نظر خردمندي، و بصيرت و اعتقاد و اخلاص، مورد ستايش بسيار قرار گرفتهاند. دلهاي منتظران مؤمن چونان قنديلهاي روشن توصيف شده است.انتظار، عدل و احسانمنتظران ظهور دولت حق که در انتظار حکومت عدل جهاني به سر ميبرند، بايد پيوسته، نمونه عدل و عدلطلبي باشند، و اين چگونگي را نشان دهند، بايد جامعه آنان، نمونه آن عدل و دادي باشد که از آن دم ميزنند، و منتظر ظهور ابعاد کلي و جهانگير آن باشند.انتظار، شناخت و موضعشناخت در منطق اسلام، «شناخت نظري» و «شناخت عملي» هر دو را در بر ميگيرد. هر عقيدهاي که انسان در هر بارهاي دارد بايد از روي شناخت باشد، و هر فعلي و ترکي که از انسان سرميزند، بايد بر پايه شناخت و تشخيص باشد.اين مسئله، در عصر غيبت، بيشتر از وقتهاي ديگر اهميت پيدا ميکند. در اين روزگار، شناخت عقايد و افکار، موضعگيريها و اعمال، اهميتي ويژه مييابد. و همين داشتن «شناخت صحيح» است که از کوشش در عبادات و مستحبات افضل استاين شناخت، در دو مرحله، تبلور مييابدالف: تحمل و پايداريهنگامي که انسان، حق و راه حق را بدرستي شناخت، در آن راه پايداري ميکند، و در برابر شدايد و مشکلات بردباري به خرج ميدهد، و به هيچ گونه، دست از راه حق خود برنميداردبدينگونه انسان عصر غيبت، بايد داراي بصيرتي درخشان باشد، تا بتواند اعتقاد حق را حفظ کند انسان منتظر بايد بداند انتظار چيست؟ و براي چيست؟ او منتظر کيست؟ و ظهور مقدمه چه اموري است؟ب: پيروي از خط ممتد رهبريامامان تأکيد کردهاند که در عصر غيبت به آداب و احکام ديني خود عمل کنيد و خط اعتقادي و عملي خويش را با استواري نگاه داريد، تا ظهور فرا رسد، و پيشواي شما، از غيب، به درآيدانتظار، تمرين و رياضتاحاديث ما ميگويد: بايد در انسان منتظر، روح پارسايي، پايداري، زهد و بي نيازي، قدرت و مردانگي، شهامت سلحشوري، به وفور وجود داشته باشد. انسان منتظر، بايد اين خصلتها را در خويشتن پديد آورد و بپرورد، و به اصطلاح يک فرد انقلابي باشد. هيچگونه ضعفي و علايقي نبايد شخصيت صخره سانِ انسان منتظر را دستخوش قرار دهد دولت جهانگير عدل، بآساني، تشکيل نخواهد يافت بايد آماده بود درد آشنايان، به همراهي آن پيشوا به پا ميخيزند، و ابرقدرتان و نيروهاي آنان را از ميان برميدارند و خود مانند محرومترين محرومان زندگي ميکنند: تا محروميت را از جهان بردارند، و تا انسانيت را به جهان بازگردانند.انتظار، بسيج عموميانتظار، يک بسيج عمومي است. مکتب تشيع در عصر انتظار، پيرواني ميخواهد هميشه آماده، و همواره در سنگرآماده از نظر قدرتهاي ايماني و روحي، نيروهاي بدني و سلاحي، تمرينهاي عملي و نظامي، پرورشهاي اخلاقي و اجتماعي، و سازماندهيهاي سياسي و مرامي.و همواره در سنگر، سنگر مبارزه با تمايلات نفساني، با سستيهاي تکليفي، با فتورهاي موضعي، سنگر مبارزه با ذلت پذيري و استعمار زدگي، مبارزه با ستم و تبعيض و استثمار و انحرافاين آمادگي عمومي و هميشگي، جوهر اصلي انتظار است در احاديث رسيده است که انتظارِ فرج نيز، فرج و پارهاي از فرج بلکه افضل اعمال است انتظاري که به اندازه خود فرج اهميت دارد نميتواند امري ساده، حالتي بي تفاوت، و روزگاري خالي از تعهد و شور باشد اگر جامعه منتظر، چنان که بايد باشد باشد، و انسان منتظر، انسانِ ترازِ مکتب و ترازِ انتظار باشد، انتظار نيز به منزله فَرَج استانتظار و ضد انتظارانتظار منتظر، نميتواند به نام «صبر»، خواص اعتقادي و عملي، و آمادگيهاي نظامي و اقدامي را از کف بنهد، و از حالت حضور تکليفي انتظار، به حالت غياب تکليفي درآيد، و ضد انتظار گردد. انسان نميتواند به نام انتظار، ظلم را قبول کند، و زير بار ظالم و حکومت ظالم برود آنچه در پارهاي احاديث رسيده است که عجله نکنيد، و در اين کار شتاب نداشته باشيد، به همان معناي عجله نکردن در رسيدن دولت حقه جهاني مهدي عليه السلام است. چون اين عجله چه بسا باعث شود که کساني تحمل خويش را از دست بدهند، و آهنگ تأسيس همان حکومت جهاني مهدوي بکنند و اين امر شدني نيست. زيرا که تأسيس دولت جهاني واحد الهي ويژه دوران همان ولي الله اعظم است و بس.همچنين شتابداري ممکن است باعث شود که برخي از مردم که به حکمت غيبت و انتظار و اسرار الهي توجه ندارند، دچار نااميدي گردندخلقي که در انتظار ظهور «مصلح» است، بايد خود «صالح» باشدشيعه مهدي همان شيعه آل محمّد است، همان منتظران، همانان که پيش از قيام مهدي نيز، اقتداي به مهدي ميکنندآيا خلقي که اقتداي به مهدي عليه السلام کند، جز «خلقِ صالح» تواند بود روشن گشت که انتظار، چه تعهد بزرگ، و چه تکليف عظيمي است چه خودسازيها، و چه آمادگيها ميطلبدپيداست که جهان مقارن ظهور، آکنده است از فساد و تباهي در ميان اين جهان آکنده از ستم و مملو از گناه و فسق که همه جا را تاريکي تجاوزها و تطاولها و عدوانها گرفته است، و مردمان از اسرار عالم بيخبرند و غافل، و از دين خدا دورند آن دسته که به خدا مؤمنند و خود را اهل دين ميشمارند، و امام غايبِ ناظر بر کردارها را باور دارند، جزء جوهر اصلي دينشان «عمل صالح» است، و خود شب و روز چشم براهند، تا آن امام برسد، و جهان را به صلاح بازآورد، و پيوسته آن امام مصلح را ميطلبند، اين چنين قومي نبايد منحرف و غرق در فساد و ستم به يکديگر باشند اگر باشند، خلاف منطق «انتظار مصلح» است. بلکه چنين قومي بايد خود صالح باشند، و پيش از ظهور مهدي نيز به او اقتدا نمايند و به نشر صلاح و عدل در همه جهان، خود پايبند باشندچنين قومي بايد خود «صالح» باشند، تا با «مصلح» سنخيت داشته باشند، و چون مصلح ظاهر شود، بتوانند در کنار او قرار گيرند،آري، روزي گروهي از مردم جهان به رهبري مهدي موعود عليه السلام وارثان زمين خواهند شد، اما چه کساني؟ صالحون؛ «اَنّ الارضَ يَرثُها عبادي الصالحون» پس «خلقي که در انتظار ظهور مصلح به سر ميبرد، بايد خود صالح باشد».پی نوشت: [1] قيام و انقلاب مهدي عليه السلام / 6158. [2] انقلاب مهدي و پندارها/ 110؛ سيدمحمدباقر صدر؛ ترجمه سيداحمد علمالهدي. منبع: بنیاد فرهنگي حضرت مهدي موعود (علیه السلام)/الف
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 414]
صفحات پیشنهادی
انتظار در اندیشه ها(قسمت دوم)
انتظار در اندیشه ها(قسمت دوم) نويسنده: بنیاد فرهنگي حضرت مهدي موعود شهید علامه مرتضی مطهری درباره مشخصات انتظار ظهور امام زمان(علیه السلام) می فرماید:1.خوش بيني ...
انتظار در اندیشه ها(قسمت دوم) نويسنده: بنیاد فرهنگي حضرت مهدي موعود شهید علامه مرتضی مطهری درباره مشخصات انتظار ظهور امام زمان(علیه السلام) می فرماید:1.خوش بيني ...
مرحله اول از لوازم انتظار (قسمت دوم)
از تاثیرات نوع دوم یعنی تاثیرات پایدار و مستمر رفتاری اشاره می کنیم ؛دعا برای ... انتظار در اندیشه ها(قسمت اول) انتظار در اندیشه ها(قسمت اول) ... مرده کتاب و سنت را ...
از تاثیرات نوع دوم یعنی تاثیرات پایدار و مستمر رفتاری اشاره می کنیم ؛دعا برای ... انتظار در اندیشه ها(قسمت اول) انتظار در اندیشه ها(قسمت اول) ... مرده کتاب و سنت را ...
انتظار در اندیشه ها(قسمت اول)
انتظار در اندیشه ها(قسمت اول) نويسنده:بنیاد فرهنگي حضرت مهدي موعود مقدمهرسول اکرم ..... دعوت دوم که قيام پيغمبر خاتم و پيشواي بزرگ ما است، نيز از آن جا برخاست.
انتظار در اندیشه ها(قسمت اول) نويسنده:بنیاد فرهنگي حضرت مهدي موعود مقدمهرسول اکرم ..... دعوت دوم که قيام پيغمبر خاتم و پيشواي بزرگ ما است، نيز از آن جا برخاست.
مرحله اول از لوازم انتظار (قسمت اول)
مرحله اول از لوازم انتظار (قسمت دوم)در کنار عمل به واجبات و هم ارز آن، پرهیز و دوری از ... دارند, تغيير مي يابد و بر اين پايه, كليه لوازم آن انديشه ها نيز, راه دگرگوني در پيش ...
مرحله اول از لوازم انتظار (قسمت دوم)در کنار عمل به واجبات و هم ارز آن، پرهیز و دوری از ... دارند, تغيير مي يابد و بر اين پايه, كليه لوازم آن انديشه ها نيز, راه دگرگوني در پيش ...
مرحله اول از لوازم انتظار (قسمت سوم)
انتظار در اندیشه ها(قسمت اول) ... مرده کتاب و سنت را زنده خواهد کرد» و اين آخرين مرحله و نتيجه اين دولت است که در آن عدالت حقي که همه در آرزوي او بوده عملي خواهد شد و قوانين ...
انتظار در اندیشه ها(قسمت اول) ... مرده کتاب و سنت را زنده خواهد کرد» و اين آخرين مرحله و نتيجه اين دولت است که در آن عدالت حقي که همه در آرزوي او بوده عملي خواهد شد و قوانين ...
حافظ و انتظار(قسمت اول)
حافظ و انتظار(قسمت اول) نويسنده:مهدى كياكجورى مژده اى دل كه مسيحا نفسى ... و قرآن، جريان و ريشه در دل انسانها دارد؛ به طور مثال در عهد عتيق باب دوم به صراحت آمده ..... انتظار در اندیشه ها(قسمت اول) نويسنده:بنیاد فرهنگي حضرت مهدي موعود مقدمهرسول اکرم .
حافظ و انتظار(قسمت اول) نويسنده:مهدى كياكجورى مژده اى دل كه مسيحا نفسى ... و قرآن، جريان و ريشه در دل انسانها دارد؛ به طور مثال در عهد عتيق باب دوم به صراحت آمده ..... انتظار در اندیشه ها(قسمت اول) نويسنده:بنیاد فرهنگي حضرت مهدي موعود مقدمهرسول اکرم .
دل نوشته های انتظار(قسمت دوم)
دل نوشته های انتظار(قسمت دوم)-دل نوشته های انتظار(قسمت دوم) تهیه کننده: م. عاقبت بخیرمنبع: ... عشق آخر تیشه زد بر ریشه ام تیشه زد بر ریشه ی اندیشه ام. عشق اگر ...
دل نوشته های انتظار(قسمت دوم)-دل نوشته های انتظار(قسمت دوم) تهیه کننده: م. عاقبت بخیرمنبع: ... عشق آخر تیشه زد بر ریشه ام تیشه زد بر ریشه ی اندیشه ام. عشق اگر ...
انتظار و امنیت روانی (قسمت دوم)
انتظار و امنیت روانی (قسمت دوم) نويسنده:علی زینتی ۳- علائم و نشانگان اضطراب :علائم و نشانگان ... چون این نعمت زمینه ی بهره مندی از دیگر نعمت ها را فراهم می آورد . .... مسلمان معتقد به اندیشه ی مهدویت و به حکم این که در انتظار بسر می برد نمی تواند به هر ...
انتظار و امنیت روانی (قسمت دوم) نويسنده:علی زینتی ۳- علائم و نشانگان اضطراب :علائم و نشانگان ... چون این نعمت زمینه ی بهره مندی از دیگر نعمت ها را فراهم می آورد . .... مسلمان معتقد به اندیشه ی مهدویت و به حکم این که در انتظار بسر می برد نمی تواند به هر ...
انسان و اندیشه درباره قیامت - قسمت دوم : گزارشی از حال انسانها در ...
انسان و اندیشه درباره قیامت - قسمت دوم : گزارشی از حال انسانها در قیامت-انسان و انديشه ... به عرصه قيامت درآيند با كولهبارى سنگيناز گناه در انتظار حسابرسى مىايستند، ... براى مومن دهها راه شرعى مىگشايد تااو را در يكى از آنها به گمراهى و گناه بكشاند.
انسان و اندیشه درباره قیامت - قسمت دوم : گزارشی از حال انسانها در قیامت-انسان و انديشه ... به عرصه قيامت درآيند با كولهبارى سنگيناز گناه در انتظار حسابرسى مىايستند، ... براى مومن دهها راه شرعى مىگشايد تااو را در يكى از آنها به گمراهى و گناه بكشاند.
نیازهای عاطفی و اخلاقی مردان چیست ؟ ( قسمت دوم )
( قسمت دوم )در قسمت قبل مطالبی در مورد ، تفاوت های احساسی عاطفی و شناختی بین زنان و ... در محیط منزل و در ارتباط با همسر محبت پرداخت می كنیم، انتظار دریافت هم داریم. ... دیدن از دریچه چشم دیگری به معنای درك عواطف ، احساسات ، اندیشه ها و افكار اوست.
( قسمت دوم )در قسمت قبل مطالبی در مورد ، تفاوت های احساسی عاطفی و شناختی بین زنان و ... در محیط منزل و در ارتباط با همسر محبت پرداخت می كنیم، انتظار دریافت هم داریم. ... دیدن از دریچه چشم دیگری به معنای درك عواطف ، احساسات ، اندیشه ها و افكار اوست.
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها