تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831121011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انسان و اندیشه درباره قیامت - قسمت دوم : گزارشی از حال انسانها در قیامت


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: انسان و انديشه درباره قيامت
قيامت
قسمت دوم : گزارشي از حال انسانها در قيامت  مساله قيامت و معاد، مورد قبول پيروان همه اديان است; حتى آنان‏كه بر اساس فطرت، ماوراء الطبيعه را پذيرفته‏اند بدان معتقدند. آنچه گذشت: قسمت اول - تصويري از قيامت! احوال زيان ديدگان و كافران در قيامتجمعيت زيان ديده در قيامت از سر زبونى و ناتوانى، از گذشته اظهار ندامت مى‏كنند، ولى براى آنان سودى ندارد، زيرا در فرصتى كه‏مى‏توانستند توشه‏اى برگيرند، به غفلت‏سپرى كردند. پيام خدا و رسولان‏را ناشنيده انگاشتند اينك به ياد تباهى‏هاى خود، ناله‏كنان راه چاره‏مى‏جويند. قرآن كريم از زبان آنان مى‏گويد: «يا ليتنى اتخذت مع‏الرسول سبيلا; اى كاش با پيامبر خدا همراه شده و از او پيروى‏مى‏كردم‏». اما پيش‏تر و در دار دنيا هرگاه مورد خطاب پيامبران قرارمى‏گرفتند و از مرگ و قيامت‏بيم داده به راه هدايت فراخوانده‏مى‏شدند به سخريه پاسخ مى‏دادند «و قالوا ان هى الا حياتنا الدنيا وما نحن بمبعوثين; و گفتند: جز زندگى دنياى ما [زندگى ديگرى] نيست‏و برانگيخته نخواهيم شد.» و از پذيرش حق گريزان بودند و مناديان‏حق را مى‏آزردند. آنان كارهاى خويش را درست و معيار عمل مى‏دانستند،هاديان راه حق را به تمسخر مى‏گرفتند، در زمين فساد و تباهى‏مى‏كردند و مى‏پنداشتند كه كارى نيكو انجام مى‏دهند. خداوند متعال در معرفى اينان كه بى‏ترديد از زيان‏كارترين افرادند،خطاب به رسول اكرم(ص) مى‏فرمايد: «قل هل ننبئكم بالاخسرين اعمالاالذين ضل سعيهم فى الحيوه الدنيا و هم يحسبون انهم يحسبون صنعا;بگو: آيا شما را از زيان‏كارترين مردم آگاه گردانم [آنان] كسانى‏اندكه كوشش‏شان در زندگى دنيا به هدر رفته و خود مى‏پندارند كه كار خوب‏انجام مى‏دهند.» مخاطبان اين آيه كسانى هستند كه در دنيا ازارتكاب هيچ خلافى دريغ نمى‏كردند، معروف را منكر و منكر را معروف‏مى‏شمردند، احكام خدا را تغيير مى‏دادند و بندگى خدا را بر خود،گران مى‏ديدند، اينان چون به عرصه قيامت درآيند با كوله‏بارى سنگين‏از گناه در انتظار حساب‏رسى مى‏ايستند، روزى كه به تعبير قرآن كريم‏معادل پنجاه هزار سال است و قرآن، آن را اين گونه معرفى مى‏فرمايد: «فكيف تتقون ان كفرتم يوما يجعل الولدان شيبا; پس اگر كفر بورزيد، چگونه از روزى كه كودكان را پير مى‏گرداند، پرهيز توانيد كرد.» بايد به حساب‏هاى آنان رسيدگى شود، حساب سركشى‏هايى كه پيشه‏ساخته بودند و گوش به هيچ بشير و نذيرى نمى‏سپردند. اين وضعيت عرصه قيامت است و حال مردم نيك كردار و بد رفتار. چون‏انسان مومن را پاداش جاودان دهند و او را به بهشت‏برند مى‏گويد: «انى ظننت اءنى ملاق حسابيه;من يقين داشتم كه به حساب خودمى‏رسم.» جمعيت زيان ديده در قيامت از سر زبونى و ناتوانى، از گذشته اظهار ندامت مى‏كنند، ولى براى آنان سودى ندارد، زيرا در فرصتى كه‏مى‏توانستند توشه‏اى برگيرند، به غفلت‏سپرى كردند.بى‏نوا آن كس كه برگ عيشى پيش نفرستاده است، قرآن كريم درتوصيف حال آنان مى‏فرمايد: «خذوه فغلوه ثم الجحيم صلوه ثم فى‏سلسله ذرعها سبعون ذراعا فاسلكوه، انه كان لايومن بالله العظيم، ولا يحض على طعام المسكين; [گويند] بگيريد او را و در غل كشيد، آن‏گاه ميان آتشش اندازيد. پس در زنجيرى كه درازى آن هفتاد گز است وى‏را در بند كشيد، چرا
قيامت
كه او به خداى بزرگ نمى‏گرويد، و به اطعام‏مسكين تشويق نمى‏كرد. و چون به دوزخ درآيند از ايشان بپرسند: «ما سلككم فى سقر قالوالم‏نك من المصلين و لم‏نك نطعم المسكين و كنا نخوض مع الخائضين وكنا نكذب بيوم الدين حتى اتانا اليقين; چه چيز شما را در آتش[سقر] درآورد. گويند: از نمازگزاران نبوديم. با هرزه درايان‏هرزه‏درايى مى‏كرديم و روز جزا را دروغ مى‏شمرديم، تا مرگ ما دررسيد.» و نيز از آنان مى‏پرسند: «تكاد تميز من الغيظ كلما القى‏فيها فوج ساءلهم خزنتها اءلم ياءتكم نذير قالوا بلى قد جاءنا نذيرفكذبنا و قلنا ما نزل الله من شى‏ء ان انتم الا فى ضلال كبير وقالوا لو كنا نسمع او نعقل ما كنا فى اصحاب السعير; نزديك است كه‏از خشم شكافته شود هر بار كه گروهى در آن افكنده شوند، نگاهبانان‏آن از ايشان پرسند: مگر شما را هشدار دهنده‏اى نيامد. گويند: چرا؟ هشدار دهنده‏اى به سوى ما آمد ولى تكذيب كرديم و گفتيم: خدا چيزى فرو نفرستاده است، شما جز در گمراهى بزرگ نيستيد،و گويند: اگر شنيده و پذيرفته بوديم يا تعقل كرده بوديم در ميان‏دوزخيان نبوديم. منكران رسالت و معاد و قيامت، زبان به اعتراف گشوده، اعمال خود راباز مى‏گويند: آنان گناهان خود را برشمرده و مى‏پذيرند كه نمازنخوانده‏اند، بر يتيمان انفاق نكرده و به روز قيامت ايمان‏نياورده‏اند. احوال مومنان در قيامتاما كسانى كه در دنيا از فرمان خدا پيروى كردند با اين خطاب الهى‏رو به رو مى‏شوند: «ادخلوها بسلام آمنين; [به آنان گويند:] با سلامت‏و ايمنى در آن جا داخل شويد.» در تفسير اين آيه آمده است كه: «سلام‏»، به معناى «ايمنى‏» و نيز سلام از سوى خداوند و فرشتگان‏است. رسيدن به اين فوز عظيم براى همه ميسر است. به شرطى كه انسان در پى رسيدن به آن باشد، چون: نابرده رنج گنج ميسر نمى‏شود مزد آن گرفت جان برادر كه كار كرد. با تفصيلى كه گفته شد، عمق فرموده امام هادى(ع) را درمى‏يابيم كه‏چگونه گروهى در اين بازار سود بردند و دسته‏اى زيان كردند. كسانى كه در دنيا از فرمان خدا پيروى كردند با اين خطاب الهى‏رو به رو مى‏شوند: «ادخلوها بسلام آمنين; [به آنان گويند:] با سلامت‏و ايمنى در آن جا داخل شويد.»دورى از منابع وحى و رهنمودهاى پيشوايان معصوم(ع) باعث تباهى ومحروم شدن از معارف اسلامى مى‏شود. حتى با اندكى توجه به گفته‏امامان عليهم السلام يقينا راه به جايى خواهيم برد و در غيراين صورت، به بى‏راهه فرو مى‏غلتيم. امام سجاد(ع) در دعا و مناجات‏خويش مى‏فرمايد: «اءبكى لخروجى من القبر عريانا; بر آن زمانى‏مى‏گريم كه برهنه گام به عرصه محشر مى‏نهم.» انديشيدن در اين دعافطرت پاك را تحت تاثير قرار مى‏دهد. سر سپردگى به شيطان و هواى‏نفس، انسان را از پذيرش اين حقايق باز مى‏دارد، شيطان و هواى نفسى‏كه انسان را به دنياطلبى فرا مى‏خواند و اين حقايق در ديدگان اوچون افسانه‏اى مى‏نماياند. همان گونه كه انسان در داد و ستدهاى رايج‏تلاشى مى‏كند تا بهترين را برگزيند، سزاوار است كه به معاد و قيامت‏خود آن چنان حساب شده بينديشد كه هرگز انگشت‏حسرت و پشيمانى به‏دندان نگيرد. بايد قدر و بهاى خويشتن را بدانيم و فقط با خدا معامله كنيم كه‏معامله با شيطان زيان ابدى به همراه دارد و هرگز امكان و فرصت‏جبران آن در عرصه قيامت فراهم نمى‏شود. شيطان هميشه در كمين است وهر كسى را به شيوه‏اى مى‏فريبد، براى مومن ده‏ها راه شرعى مى‏گشايد تااو را در يكى از آن‏ها به گمراهى و گناه بكشاند. هشدار حضرت حق درباره قيامتاى عزيز، فرصت‏ها را مغتنم بدان كه خداوند متعال مى‏فرمايد: «يوم لاينفع مال و لابنون الا من اتى الله بقلب سليم; روزى كه هيچ‏مال و فرزندى سود نمى‏دهد، مگر كسى كه دلى پاك به سوى خدابياورد.»
مرز بين مردم در قيامت
باز مى‏فرمايد: «فيومئذ لاينفع الذين ظلموا معذرتهم و لاهم يستعتبون; و در چنين روزى [ديگر] پوزش آنان كه ستم كرده‏اند سودنمى‏بخشد، و بازگشت‏به سوى حق از آنان خواسته نمى‏شود.» امروز اگراز خداوند معذرت بخواهيم يقينا مشمول الطاف او هستيم كه او ما رابراى عذاب نيافريده است. دست از «تسويف‏» بداريم و فرصت فراهم آمده را به اميد فرداى‏نيامده از دست ندهيم تا مصداق آيه «و يوم يعض الظالم على يديه‏يقول يا ليتنى اتخذت مع الرسول سبيلا; و روزى است كه ستم‏كار،دست‏هاى خود را مى‏گزد و مى‏گويد: اى كاش با پيامبر راهى برمى‏گرفتم.» خوب بودن كار دشوارى نيست، گذشتن از باطل است و پيروى‏از حق و نگاه داشتن «حرمت‏» و «حريم‏» ديگران. مبادا كه در قيامت دوستان خود را بخوانيم و بگوييم: «ينادونهم‏الم نكن معكم قالوا بلى ولكنكم فتنتم انفسكم و تربصتم و ارتبتم وغرتكم الامانى حتى جاء امرالله و غركم بالله الغرور; [دورويان]آنان را ندا مى‏دهند آيا ما با شما نبوديم، مى‏گويند چرا ولى شماخودتان را در بلا افكنديد و امروز و فردا كرديد و آرزوها شما راغره كرد تا فرمان خدا آمد و شيطان مغرور كننده، شما را درباره خدابفريفت.» آيا با شما نبوديم و با هم زندگى نمى‏كرديم چه شد كه شمارستگار شديد و ما زيان‏كار. يكى از نام‏هاى قيامت «يوم الحسره‏» است، يعنى روز حسرت و افسوس‏خوردن. اگر مثل معروف «چرا عاقل كند كارى كه باز آرد پشيمانى‏»را آويزه گوش خود كنيم يقينا در انتخاب مسير، تامل مى‏كنيم و گام‏به بى‏راهه نمى‏گذاريم. فرصت را از دست ندهيم كه وقت تنگ است، ازكرده‏هاى ناپسند توبه كنيم كه او توبه پذير و مهربان است. سختى چندروزه دنيا و به نان خشكى بسنده كردن، اما به حرام نرفتن و حرام‏نخوردن و حرام نگفتن! نعمت جاودان الهى را در پى دارد. براى‏بازگشت‏به راه راست‏بايد شتاب كرد كه غفلت، موجب پشيمانى است امااگر توان پاسخ به حساب‏رسان الهى را، كه از دانه خردل نيزنمى‏گذرند، داريد آن چه مى‏خواهيد بكنيد. بايد بينديشم و به خودآييم تا مبادا كه در محضر الهى و در ديدگان محشريان، از شرم سر به‏زير اندازيم. نوشته : آيت الله عباس محفوظى تنظيم براي تبيان: گروه دين و انديشه – حسين عسگري





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن