محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832820703
تجلی عدالت قرآنی در نظام مهدوی (علیه السلام)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تجلی عدالت قرآنی در نظام مهدوی (علیه السلام) نویسنده : سید ولی الله شهیدی موقعیت کنونى و مناسبات فردى و اجتماعی، فرهنگى و سیاسى جامعه بشری، ضرورت گفتگوى صریحتر و روشنترى در باره «عدالت» و «عدالتخواهی» ایجاب کرده است. ضرورت این گفتگو از دو زاویه قابل طرح است. یکى از آن جهت که دشمنی ، مهاجمتر و زهرآگین از یأس و ناامیدى از تحقق عدالت و اجراى آن ، طومار جسم و جان و فکر ملتها و حکومتها را در هم نپیچیده است، و دیگر از جهت اندیشه ساختن مدینه فاضله یا آرمان شهر، که در آن، شهروندان، فضیلت محور ارزش مدار و عدالتجو زندگى کنند و عدالت را به عنوان سرچشمه مهم نیازهاى بشری، بزرگترین گمشده انسانى بدانند و جویاى عدالتآورى باشند که شیرینى عدالت قرآنى را به مذاق انسانیت خواهد چشاند.آنچه متفکران و مفسران قرآنى با نگاهى ژرف و عمیق و واقعبینانه براى تجلى و ظهور عدالت قرآنى در نظام مهدوى مطرح میسازند، قرار گرفتن کتاب الهى قرآن در کنار مفسر و مُبیّن و مجرى آنست و بدین صورت است که عدالت قرآنى در نظام مهدوى تجلى و ظهور مییابد.• واژههاى کلیدی: عدل، عدالت قرآنی، نظام عدالگستر مهدوی، حکومت واحد جهانى.عدل: عدل یعنى قرار دادن هر چیز در سر جاى خودش را عدل گویند (وضع الشییء فى موضعه) و عادل کسى است که بتواند هر چیزى را به حقیقت سر جاى خود قرار بدهدتا امکان سیر و سفر و حرکت به سمت کمال الهى محقق شود. این رشد و حرکت باید متناسب و مطابق با فرمان و حکم خداوند تبارک و تعالى و رسول خدا (ص) و ائمه اطهار و عقل متکى به وحى باشد. خداوند عادل و عدلآفرین است و اسم عدل، اسم الله است و این خالق عدل با آگاهى کامل از نیازهاى مادى و معنوی، خلقت، رشد و تعالى را در نهایت عدل قرار داده و کوچکترین ذرهاى از ظلم در ساحت مقدس و افعال زیبایش راه ندارد. خداوند براى استمرار عدالت، رهبرانى عادل و با کفایت مبعوث و آیات وحیانى خود را بهعنوان برنامه عدالت بر آنها نازل نموده است.عدالت قرآنی:امام على (علیه السلام) قرآن را آینه تمام عیار عدالت معرفى فرموده (قرآن، معدن ایمان و چشمه سار آن، چشمههاى علم و دریاهاى آن ، باغهاى عدل و آبگیرهاى آن است).(1)قرآن کریم از اول (بسم لله الرّحمن الرّحیم) تا آخرین کلمه سوره قرآن، پیکان هدایت را به سوى عدالت چرخانیده و بیش از صدها آیه در این رابطه بیان فرموده که 207 آیه صریح و روشن و کامل (عدالت قرآنى نظام مهدوى) و تجلى ظهورش را با کمک و قرینه بیش از (6207) روایت به تصویر کشیده است.(2) قرآن کریم؛ عدالت را مناسبترین زمینه رشد و کمال انسان و بهترین راهى که انسانها را به مقصد میرساند میداند و بر این نکته که انسان در محیط بدون عدالت، امکان حرکت و اجازه رشد و ترقى پیدا نخواهد کرد تأکید میکند.- قرآن کریم برنامه عدالت خواهى و عدالتورزى و تحقق آن در جامعه بشرى را توسط انبیاء دانسته و هدفمندى بعثت انبیاء را تحقق عدالت میداند.«لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط.» (3) همانا ما پیامبران خود را با ادله و معجزات براى مردم فرستادیم و برایشان کتاب و میزان و عدل نازل کردیم تا بین مردم عدالت را بپا دارند.- عدالت، هدف و مقصود و اجراى آن برنامه انبیاء و اولیاست، پیامبران وظیفه داشتند برابر کتاب و میزان؛ مردم را به دادگرى فرا خوانند و ادامه دهنده راه آنها انبیاء، ائمه معصومین (علیهم السلام) و در زمان کنونی ولى عصر امام زمان (عج) میباشد که وظیفه دارند جامعه بشرى را به دادگرى و عدالت دعوت نموده و ظلم و ستم و ناروائى را در هم شکسته و از بین ببرند.- عدالتى را که قرآن معرفى میکند از نظر دامنه و گستره؛ عمیق، ژرف و بیهمتاست و حوزه وسیعى را شامل میشود. این عدالت محدود به صحنه حیات اجتماعى انسانها و روابط آنها با دیگران نیست بلکه شامل: روابط انسان با خدا و روابط انسان با دیگران و روابط انسان با خود و روابط انسان با جهان هستی، میشود. که البته قیام و تحقق چنین عدالت فراگیرى فقط در نظام عدلگستر مهدوى (ع) خواهد بود « بالعدل قامت السّموات والارضون»(4) نظام عدلگستر مهدوى (علیه السلام):در قرآن کریم آمده است «لقد کتبنا فى الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادى الصالحون.» به راستى ما در کتاب زبور و تمام کتب آسمانى نوشتیم که زمین را بندگان صالح من ارث خواهند برد.(5)امام باقر (ع) در این ارتباط فرمودهاند: «وجدنا فیکتاب على (علیه السلام) ان الارض لله یورثها من یشاء عباده والعاقبة للمتقین»(6) در کتاب امام على (علیه السلام) در ذیل آیه زمین از آن خداوند است و به هر کس از بندگان صالحش بخواهد آن را به میراث میدهد و سرانجام نیک ، از آن پرهیزکاران است، آمده است که حضرت فرموده: «من و اهل بیتم همان کسانى هستیم که خداوند زمین را به ما ارث میدهد.»آیات قرآنى مبین ساختار نظام عدلگستر مهدوى (ع) میباشد، نظامى که عدالت و قسط به صورت پررنگ و گسترده در آن پدیدار میگردد و مساوات، مواسات ، ایثار ، انسانیت ، دوستى و محبت در نظام مهدوى آنچنان ریشهدار و استوار تجلى مینماید که گویا مردم در این نظام اعضاى یک خانواده هستند که احتیاجات خود را از جیب و کیسه یکدیگر بدون مانعى برداشت میکنند.در نظام عدلگستر مهدوی ، انسان هیچگاه رها شده نیست ، بلکه در دایره ایمان و بندگى خدا ، زندگى ارزشمندترى به او عطا شده است که حیات طیبه نام دارد. (بندگى) هدف و ارزش بزرگى است که رشد و تعالى انسان را در پى دارد. در این حیات و نظام (بنده) در راه پیدا کردن آنچه معبود از همهبیشتر دوست دارد تلاش میورزد و هر چیزى را در جایى قرار میدهد که خداوند دوست دارد و عدالت قرآنى در نظام مهدوى بر همین اساس رخ مینماید و ظهور و تجلى خود را نشان میدهد.حضرت امام صادق (ع) در پاسخ به سؤال یکى از اصفحاب در ارتباط با آیه «ان الله یامر بالعدل و الاحسان»(7) فرمودهاند: خداوند براى بندگان دستورى جز اجراى عدالت و احسان ندارد و مهدى ما آنگاه که ظهور نماید ، جهان را از هرگونه ظلم و ستم پاک میکند و میزان و عدل را در میان مردم بنیان مینهد و هیچکس به دیگرى ستم نخواهد کرد.(8)راستى تصویر و ترسیم چنین جامعهاى توسط قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) چقدر دلپذیر و دلنشین است زمانى که امواج این واقعه بزرگ در جام زرّین خورشید ریخته شود و رایحه عشق و صفا و معنویت از کران تا کران آبادیها و شهرها را فرا گیرد و طلعت دولت عدلگستر مهدوى با زمزمه شورانگیز لااله اله الله و محمد رسول الله و على ولى الله بر سراسر جهان طلوع نماید.حکومت واحد جهانی:قرآن کریم تصاویرى از شکوفایى عصر طلائى حاکمیت عدالت قرآنى به رهبرى امام زمان (عج) را ترسیم و تصویر کرده که قلوب پاک همه منتظران را بهوجد میآورد، به چند نمونه از این تصاویر اشاره میکنیم تا تجلى عدالت قرآنى در نظام مهدوى (ع) بیش از پیش براى شما خوانندگان محترم روشن شود.الف: عدالت موعود و جهان شمولی:«اعلموا ان الله یحیى الارض بعد موتها قد بینا لکم الآیات لعلکم تعقلون.»(9)بدانید همانا خداوند زمین را پس از مرگش زنده میکند به راستى آیات خداوند را براى شما بیان کردیم تا فکر کنید.امام باقر (علیه السلام) در این ارتباط فرمودهاند: «یحیها الله عزّوجلّ بالقائم (ع) بعد موتها»(10)خداوند عزّ و جلّ به وسیله قائم آل محمد (صلی الله علیه واله) زمین را پس از مردنش زنده میکند.ب: حکومت واحد جهانی:در قرآن کریم آمده «الذین ان مکناهم فى الارض اقاموا الصّلوة……»(11)امام باقر (علیه السلام) در این ارتباط فرمودهاند: این آیه بیانگر حکومت مهدى (عج) است. خدا او و یاران او را به شرق و غرب زمین مسلط میگرداند و دین خدا را آشکار میسازد، و به وسیله او و یارانش بدعتها رامیمیراند، همچنانکه بیخردان، حق را میرانده بودند. تا آنجا که از ستم اثرى دیده نمیشود، آنان مردم را به نیکی امر کرده، از بدیها باز میدارند و براى خداست سرانجام امور.(12)ج: عدالت موعود و تکامل صنایع:در روایت اهل بیت عصمت و طهارت آمده است: «مؤمن در زمان قائم که در مشرق زندگى میکند برادر خود را در مغرب میبیند و همچنین کسى که در مغرب زندگى میکند برادر خود را که در شرق است مشاهده میکند.(13)د: عدالت موعود و پیشرفت عظیم اقتصادی:امام صادق (علیه السلام) فرمودهاند: هنگامى که قائم قیام کند حکومت را براساس عدالت قرار میدهد و ظلم و جور در دوران او برچیده میشود، جادهها در پرتو وجودش امن و امان میگردد. زمین برکاتش را خارج میسازد و هر حقى به صاحبش میرسد و در میان مردم همانند داود (ع) و محمد (صلی الله علیه واله) داورى کند، در این هنگام زمین گنجهاى خود را آشکار میسازد و برکات خود را ظاهر میکند و فقیر براى کمک یافت نشود.(14) اللهم انا نرغب الیک فى دولة کریمه.منابع و مصادر:1-نهجالبلاغه، خطبه 198، ترجمه فولادوند.2-برداشتى از سخنرانى حضرت آیة الله ناصرى دام عزه.3-قرآن کریم، سوره حدید، آیه 25.4-فرازى از ادعیّه مربوط به امام عصر (علیهالسلام).5-قرآن کریم، سوره انبیاء آیه 105.6-قرآن کریم، سوره اعراف، آیه 128.7-قرآن کریم، سوره نحل، آیه 90.8-کمالالدین شیخ صدوق(ره)، جلد 2، ص 372.9-قرآن کریم، سوره حدید، آیه 17.10-بحارالانوار، جلد 52، ص 243 به بعد.11-قرآن کریم، سوره حج، آیه 41.12-بحارالانوار، جلد 52، ص 244 به بعد.13- همان14- همانمنبع : پایگاه رسول اکرم (رسول نو) صلی الله علیه واله الف
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 369]
صفحات پیشنهادی
تجلی عدالت قرآنی در نظام مهدوی (علیه السلام)
تجلی عدالت قرآنی در نظام مهدوی (علیه السلام)-تجلی عدالت قرآنی در نظام مهدوی (علیه السلام) نویسنده : سید ولی الله شهیدی موقعیت کنونى و مناسبات فردى و اجتماعی، ...
تجلی عدالت قرآنی در نظام مهدوی (علیه السلام)-تجلی عدالت قرآنی در نظام مهدوی (علیه السلام) نویسنده : سید ولی الله شهیدی موقعیت کنونى و مناسبات فردى و اجتماعی، ...
نظام خدا و بنده
تجلی عدالت قرآنی در نظام مهدوی (علیه السلام) در این حیات و نظام (بنده) در راه پیدا کردن آنچه معبود از همهبیشتر دوست دارد تلاش میورزد و هر چیزى را در جایى قرار میدهد که ...
تجلی عدالت قرآنی در نظام مهدوی (علیه السلام) در این حیات و نظام (بنده) در راه پیدا کردن آنچه معبود از همهبیشتر دوست دارد تلاش میورزد و هر چیزى را در جایى قرار میدهد که ...
عدالت مهدوي و فلسفه تاريخ
عدالت مهدوي و فلسفه تاريخ نويسنده:دكتر عليرضا صدرا[1] چيستي «تاريخ» و فلسفه آن، ... و نگاه تاريخي به عدالت و ساختار نهايي آن تا سر حد سياست و نظام سياسي غايي است. ..... رويكرد متعالي عدالت مهدوي و فلسفه تاريخ با سه رهيافت اصلي قرآني، روايي و نظري، به ..... تجلي عدالت مهدوي در عدالت کارگزاران حضرت مهدي (علیه السلام) ...
عدالت مهدوي و فلسفه تاريخ نويسنده:دكتر عليرضا صدرا[1] چيستي «تاريخ» و فلسفه آن، ... و نگاه تاريخي به عدالت و ساختار نهايي آن تا سر حد سياست و نظام سياسي غايي است. ..... رويكرد متعالي عدالت مهدوي و فلسفه تاريخ با سه رهيافت اصلي قرآني، روايي و نظري، به ..... تجلي عدالت مهدوي در عدالت کارگزاران حضرت مهدي (علیه السلام) ...
امنیت در حکومت جهانی مهدوی
پژوهش حاضر این نتیجهگیری را در پی دارد که نظام سیاسی اسلام، نظامی است جامع که عنصر ... حضرت علی(علیه السلام) در صدمین خطبه نهج البلاغه میفرمایند:آگاه باشید! ... سیاسی ـ تاریخی سرچشمه میگیرد که تأسیس جامعه ملل و سازمان ملل متحد تجلی آن هستند. .... در امنیت اقتصادی، علاوه بر اهمیت وجود منابع و ثروتهای خدادادی، عدالت و توزیع ...
پژوهش حاضر این نتیجهگیری را در پی دارد که نظام سیاسی اسلام، نظامی است جامع که عنصر ... حضرت علی(علیه السلام) در صدمین خطبه نهج البلاغه میفرمایند:آگاه باشید! ... سیاسی ـ تاریخی سرچشمه میگیرد که تأسیس جامعه ملل و سازمان ملل متحد تجلی آن هستند. .... در امنیت اقتصادی، علاوه بر اهمیت وجود منابع و ثروتهای خدادادی، عدالت و توزیع ...
مایه حیات - ویژه نامه روز جهانی آب
مایه حیات - ویژه نامه روز جهانی آب-مایه حیات آب در آينه قرآن از اين آيه به گواهي احادث بسيار و تفاسير بر مي آيد كه سازمان و ... تجلی عدالت قرآنی در نظام مهدوی (علیه السلام) ...
مایه حیات - ویژه نامه روز جهانی آب-مایه حیات آب در آينه قرآن از اين آيه به گواهي احادث بسيار و تفاسير بر مي آيد كه سازمان و ... تجلی عدالت قرآنی در نظام مهدوی (علیه السلام) ...
پرسشهایی پیرامون شناخت امام مهدي عليه السلام
پرسشهایی پیرامون شناخت امام مهدي عليه السلام-پرسشهایی پیرامون شناخت امام مهدي ... و بردباري، عدالت و نيكوكاري؛زندگي ايشان شامل سه دوره پرفراز و نشيب است:دوران اختفا: ... آن استفاده ميبرند و نظام منظومه شمسي برقرار بود، هم چنين به بركت امام، نظام هستي ... خداي سبحان در قرآن مجيد ميفرمايد: « وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ ...
پرسشهایی پیرامون شناخت امام مهدي عليه السلام-پرسشهایی پیرامون شناخت امام مهدي ... و بردباري، عدالت و نيكوكاري؛زندگي ايشان شامل سه دوره پرفراز و نشيب است:دوران اختفا: ... آن استفاده ميبرند و نظام منظومه شمسي برقرار بود، هم چنين به بركت امام، نظام هستي ... خداي سبحان در قرآن مجيد ميفرمايد: « وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ ...
جهاني شدن اقتصاد و نياز به دکترين مهدويت
جهاني شدن اقتصاد و نياز به دکترين مهدويت نويسنده:ناصر جهانيان چكيدهاين مقاله درصدد بيان چند مطلب است: 1. ... دكترين عدالت مهدوي ضمن تبيين شاخصهاي عدالت، احكام اسلام را در زمينة رشد .... آن را هدف نهايي نظام اجتماعي فرهنگي خود در سطح محلي، ملي، منطقهاي و جهاني اعلام كرد. ..... رشد دانش و فرهنگ اسلامى در سایه حکومت امام زمان(علیه السلام) ...
جهاني شدن اقتصاد و نياز به دکترين مهدويت نويسنده:ناصر جهانيان چكيدهاين مقاله درصدد بيان چند مطلب است: 1. ... دكترين عدالت مهدوي ضمن تبيين شاخصهاي عدالت، احكام اسلام را در زمينة رشد .... آن را هدف نهايي نظام اجتماعي فرهنگي خود در سطح محلي، ملي، منطقهاي و جهاني اعلام كرد. ..... رشد دانش و فرهنگ اسلامى در سایه حکومت امام زمان(علیه السلام) ...
ظهور کارگزاران جديد
تجلي عدالت مهدوي در عدالت کارگزاران حضرت مهدي (علیه السلام) چنان كه پس از ظهور نيز، ... مدير مسئول روزنامه كارگزاران:راهاندازي بخش قرآني در مطبوعات ... سيد «مرتضي ...
تجلي عدالت مهدوي در عدالت کارگزاران حضرت مهدي (علیه السلام) چنان كه پس از ظهور نيز، ... مدير مسئول روزنامه كارگزاران:راهاندازي بخش قرآني در مطبوعات ... سيد «مرتضي ...
گفتگو با میرباقری در خصوص تدوین دکترین مهدویت
گفتگو با میرباقری در خصوص تدوین دکترین مهدویت- در این بخش، نگاه استاد به ... همچنین حدیثی را که میفرماید: 25 درجه از 27 درجه علم، در زمان امام علیهالسلام به بشر ... میکند، ارتباط دارد و حتماً یک تمدن آرمانی و یک نظام اطلاعاتی و علمی و به تعبیر .... آن در عصر ظهور تجلی پیدا میکند، معلوم نیست که مقصود از علم، اصطلاحی باشد که ...
گفتگو با میرباقری در خصوص تدوین دکترین مهدویت- در این بخش، نگاه استاد به ... همچنین حدیثی را که میفرماید: 25 درجه از 27 درجه علم، در زمان امام علیهالسلام به بشر ... میکند، ارتباط دارد و حتماً یک تمدن آرمانی و یک نظام اطلاعاتی و علمی و به تعبیر .... آن در عصر ظهور تجلی پیدا میکند، معلوم نیست که مقصود از علم، اصطلاحی باشد که ...
پرسش و پاسخ های مهدویت ( قسمت دوم )
بارها از امامان(علیه السلام)در مورد زمان خروج قائم پرسيدند، اما آنان از مشخص نمودن آن نهي .... خداي متعال در قرآن، به برخي از انبيا، سلام و درود فرستاده است براي مثال دربارة ... اين انديشه بيش از هر چيز مشتمل بر عنصر خوشبيني نسبت به جريان كلي نظام .... چرا كه منتظر واقعي مي داند كه امام عصر( ، مظهر عدالت است، و خشنودي او خشنودي خدا و رسول ...
بارها از امامان(علیه السلام)در مورد زمان خروج قائم پرسيدند، اما آنان از مشخص نمودن آن نهي .... خداي متعال در قرآن، به برخي از انبيا، سلام و درود فرستاده است براي مثال دربارة ... اين انديشه بيش از هر چيز مشتمل بر عنصر خوشبيني نسبت به جريان كلي نظام .... چرا كه منتظر واقعي مي داند كه امام عصر( ، مظهر عدالت است، و خشنودي او خشنودي خدا و رسول ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها