تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804605267




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معرفت، از وظايف جوان منتظر (قسمت دوم و پاياني)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
معرفت، از وظايف جوان منتظر (قسمت دوم و پاياني)
معرفت، از وظايف جوان منتظر (قسمت دوم و پاياني) ب. حق شناختي شناخت حق، علاوه بر شناخت عظمت و شخصيت امام عليه السلام ، موجب دل دادگي به آن حضرت مي شود؛ زيرا امام مهدي عليه السلام بر انسان ها حقوقي دارد، که شناخت اين حقوق و مراعات آن بسيار لازم و پرنتيجه است. (1)صاحب مکيال المکارم (2) در اين باره هشت حق نام برده و توضيحات زيبايي مي نويسد که فهرست اين حقوق را اينجا ذکر مي کنيم: 1. حق وجود خداوند متعال به برکت حضرات معصومين عليهم السلام، موجودات را آفريده است و امروز وجود و هستي ما مرهون و مديون امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف است. (3)2. حق بقاء در دنياروايات زيادي قلب عالم امکان و هسته ي مرکزي جهان هستي را امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف معرفي مي کند(4)، و اين که اگر يک روز زمين خالي از حجت باشد، اهل خود را فرومي برد؛ بنابراين بقاي ما مرهون وجود امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف است. 3. حق خويشاوندي با پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم براساس آيه شريفه ( قل لا اسئلکم عليه اجرا الا الموده في القربي ) (5)امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف حق قرابت و خويشاوندي با پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم را داراست؛ که بايد مراعات آن را نمود.4. حق نعمت و واسطه آن همه ي بهره ها و استفاده هايي که مردم دارند به برکت وجود امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف است در دعاي ندبه مي گوئيم « اين السبب المتصل بين الارض والسماء»؛ يعني کجاست آن وسيله اي که فيوضات آسمان را به اهل زمين مي رساند. 5. حق پدر بر فرزند امام عليه السلام حق پدري بر همه مردم دارد. براساس روايت امام رضا عليه السلام که مي فرمايد: « امام؛ همدم همراه و پدر مهربان است» .(6)امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف پدر هستي محسوب مي شود و وظيفه همگان احسان به اوست . 6. حق سيد بر بنده همان طوري که در زيارت جامعه درباره ي اهل بيت عليهم السلام آمده است: آنان سيد و سرور عالم هستند. (7) و انسانها بايد سخنان آنان را باگوش جان شنيده و به آنها عمل کنند. همان طوري که از امام کاظم عليه السلام روايت شده که فرمود: « مردم در اطاعت کردن بندگان ما هستند.»(8)7. حق علام بر دانش پژوه براساس آيه شريفه ( ... فاسئلوا أهل الذکر ان کنتم لا تعلمون ) (9)، خداوند به همه ي مردم دستور داده است که به راسخين در علم - يعني اهل بيت عليهم السلام - رجوع کنند. (10) امروزه تنها مصداق آخرين ذخيره خداوند متعال از اهل بيت عليهم السلام وجود نازنين امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف است. 8. حق امام بر مردم از آنجا که وجود مبارک امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف امام زمان ماست، بر ما به عنوان رهبر حقوقي دارد. از امام محمد باقر عليه السلام پرسيدند که حق امام بر مردم چيست؟ فرمود: « حق او برآنها اين است که آنچه امام مي فرمايد بشنوند و از او اطاعت کنند» . (11)در روايت ديگري امام علي عليه السلام در اين رابطه مي فرمايد: « مهم ترين حق ، حق والي و زمامدار بر ملت است » . (12)ج . آسيب شناسي آسيب شناسي (13) از واژه ي(Pothos) گرفته شده، که به معناي آسيب و رنج است و ريشه اي يوناني دارد. آسيب شناسي، يعني شناخت عوامل و نشانه هاي آسيب پذيري انسان در زندگي اجتماعي. منشأ اين آسيب ها ممکن است مادي يا غيرمادي باشد. (14)دانشمندان علوم اجتماعي آسيب شناسي اجتماعي (15) را با درهم شکستن سازمان اجتماع مترادف مي دانند و بر اين باورند که آسيب شناسي اجتماعي هرگونه سستي و از هم گسيختگي الگوهاي روابط اجتماعي را دربرمي گيرد. (16)به طور کلي با توجه به مطالب ياد شده ، آسيب شناسي مهدويت عبارت است از: شناخت موارد انحراف يا سوء استفاده شده از مباحث مهدويت که باعث توقف يا از هم گسيختگي نظام ارزشي مهدويت است، همراه با بررسي علل و راه هاي درمان و پيشگيري از آن . (17)در اين بخش برآنيم تا به بررسي آسيب هايي که در مورد مسئله مهدويت امکان پذير بوده و در دوران غيبت رخ مي دهد بپردازيم. برداشت نادرست از انتظار در مورد انتظار دو ديدگاه وجود دارد: يکي انتظار سازنده؛ به اين معنا که انتظار به معناي ناخشنودي از وضعيت موجود و تلاش براي رسيدن به وضعيتي مطلوب است. در مقابل اين ديدگاه سليم، يک برداشت انحرافي وجود دارد؛ که انتظار به معناي دست روي دست گذاشتن و قانع بودن به وضع موجود و عدم کوشش براي تحقق وضعي برتر است تا خود حضرت ظهور نموده و کارها را اصلاح نمايد. بايد اذعان داشت که حرکت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف مانند ديگر امور جهان روال طبيعي دارد و بنا نيست همه ي امور به صورت معجزه باشد. بنابراين قيام آن حضرت نيز نيازمند زمينه سازي و آمادگي است. بايستي تلاش کنيم و زمينه را براي ظهور فراهم نماييم . همان طور که حکومت حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ظلم و جور را ريشه کن مي کند و عدل را در سراسر گيتي مي گستراند؛ مقدمامت آن نيز بايد اين هدف را دنبال کند و براي نزديکي آن به اصلاح امور بپردازد. تعجيل يکي ديگر از آسيب ها، عجله داشتن در تحقق امر ظهور است. شتاب زگي در اين امر، در روايات ما بسيار نکوهش شده است. مرحوم صدوق در کمال الدين نقل کرده که امام جواد عليه السلام فرمود: در دوران غيبت، شتاب زدگان در امر ظهور هلاک مي شوند. (18) امام صادق عليه السلام فرمود: شتاب مردم براي اين کار، آن ها را هلاک مي سازد. خداوند به جهت شتاب مردم، شتاب نمي کند. براي اين امر مدتي است که بايد پايان پذيرد. اگر پايانش فرارسد، آن را ساعتي پيش و پس نيفکند. (19)توقيت يکي ديگر از آسيب ها، توقيت، به معناي تعيين وقت ظهور است. چرا که حکمت الهي بر اين است که وقت ظهور امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف بر بندگان مخفي بماند. بنابراين احدي نمي تواند زماني براي ظهور تعيين کند. مفضل بن عمر مي گويد: از مولايم امام صادق عليه السلام پرسيدم: آيا ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف وقت معيني دارد که مردم آن را بدانند؟ فرمودند: اين چنين نيست که خداوند براي آن وقت تعيين کرده باشد که شيعيان ما آن را بدانند. اي مفضل، براي آن وقتي تعيين نمي کنم . وقتي هم نمي شود براي آن معين کرد. آن که براي ظهور ما وقتي تعيين کند، خود را در علم خداوند شريک دانسته و مدعي شده که از اسرار خداوند آگاه گشته است. (20) فضيل از امام باقر عليه السلام پرسيد: آيا براي اين امر وقتي معين است؟ آن حضرت سه مرتبه فرمود: آنان که وقتي براي آن تعيين مي کنند، دروغ مي گويند. (21)ابي بصير مي گويد از امام صادق عليه السلام درباره امام زمان عليه السلام پرسيدم . حضرت فرمود: آنان که وقتي براي آن تعيين مي کنند، دروغ مي گويند. ما اهل بيت زماني براي آن تعيين نمي کنيم . (22)در روايت ديگر فرموده اند: آن که وقتي تعيين کند، دروغ گفته است... ما در گذشته وقتي تعيين نکرده ايم و در آينده نيز هرگز وقتي براي آن تعيين نخواهيم کرد. (23) در برخي روايات علت عدم تعيين وقت، چنين بيان شده است. امام جواد عليه السلام فرمودند: اگر براي اين امر وقتي تعيين شود، دل ها را قساوت مي گيرد و توده مردم از اسلام برمي گردند. بگوييد: چه زود است! چقدر نزديک است! تا دل مردم آرام گيرد و فرج نزديک شود. (24)ملاقات گرايي از آسيب هايي که در عصر غيبت براي منتظران اتفاق مي افتد؛ مدعياني هستند که بي دليل يا به ساده ترين اتفاق، ادعاي ملاقات مي کنند، يا کساني که تمام وظيفه خويش را رسيدن به ديدار حضرت مي پندارند و از باقي وظايف غافل شده و افراد را تنها به اين عمل - به عنوان برترين وظيفه - فرامي خوانند. پيامدهاي اين امر عبارت است از : - يأس و نااميدي در اثر عدم توفيق ديدار؛ - توهم گرايي و خيال پردازي؛ - رويکرد به مدعيان مهدويت و مدعيان ملاقات؛ - دور ماندن از انجام وظايف اصلي، به دليل اهتمام بيش از اندازه به ديدار؛ - بدبيني به امام عجل الله تعالي فرجه الشريف به دليل عدم ديدار؛ مدعيان دروغين مهدويت و نيابت خاصه و عامه در هر عصري عده اي به دروغ ادعاي مهدويت نموده يا ديگران چنين نسبتي به آنان داده اند و بدين وسيله فرقه هايي ايجاد نموده اند. چه در دوره غيبت صغري و چه در دوره غيبت کبري. کساني نيز بوده اند که نيابت خاصه يا وکالت امام را به دروغ ادعا نموده اند. ادعاهاي اين افراد به صورت هاي متفاوتي بيان شده است؛ از قبيل: الف . ادعاي مهدويت؛ (25)ب. ادعاي نيابت خاصه، وکالت، بابيت يا افرادي که مدعي اند هر موقع بخواهند امام را مي توانند ببينند و مشکلات به واسطه آنان حل مي شود. آن ها ادعا مي کنند که واسطه و باب ميان مردم و امام هستند و پيامي را از امام آورده اند يا پيامي را براي امام مي برند. (26)ج. ادعاي نيابت عامه؛ عده اي خود را به جاي علماي رباني ، مراجع عظام و تقليد و فقها معرفي مي کنند. با اين که در اين عصر عقل و نقل، وظيفه همه را روشن ساخته است و آن مراجه به علما و فقها است. اينان راهي دور از قرآن، سنت و عقل را برگزيده و سير و سلوکي معرفي مي کنند و ره نرفته، ره مي آموزند. (27) پيامدهاي اين امر عبارت است از: - گمراهي مردم؛ - دوري از مسير اهل بيت عليهم السلام ؛ - به بازي گرفته شدن دين؛ - اختلافات ديني، در اثر متابعت از فرقه هاي انحرافي؛ عدم پيروي از ولايت فقيه و نواب عام يکي ديگر از آسيب هايي که وحدت جامعه اسلامي را خدشه دار ساخته و زمينه را براي فعاليت دشمنان دين و مهدويت فراهم مي آورد، عدم پيروي از نواب عام امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف است؛ با آن که روايات بر اطاعت از اين بزرگواران تأکيد شده است . پيامدهاي اين امر عبارت است از: - گمراهي و ضلالت؛ - پراکندگي افراد و عدم وحدت در سايه ي رهبري واحد؛ - شکست پذير بودن در مقابل دشمن. اين مسائل نمونه هاي بارزي از آسيب هاي مهدويت است. شناخت اين آفات بر همگان خصوصا جوانان لازم است، تا در دام افراد شياد و سودجو نيفتند. خلاصه کلام اينکه شناخت، امري حياتي و ضروري براي نسل جوان و اولين و مهم ترين وظيفه آنان است. در سايه انجام اين وظايف، دومين وظيفه، که همان « محبت» است، چهره مي نماياند. پي نوشت ها : 1- در اصول کافي، ج 1، ص 405، بابي با اين عنوان داريم: « باب ما يجب من حق الامام علي الرعيه و حق الرعيه علي الامام » و در دعاي ندبه عرضه مي داريم: « و اعنا علي تاديه حقوقه اليه » . 2- مکيال المکارم، ج 1، ص 89-100.3- دراين رابطه حديث نسبتا طولاني و زيبايي در کمال الدين، ج 1، ص 254 آمده است. 4- در اين رابطه بيش از پانزده روايات در کتاب او خواهد آمد، ص 185 - 178 آمده است. 5- سوره شوري، آيه 23.6- اصول کافي، ج 1، ص 200 « الامام الانيس الرفيق والد الشفيق» . 7- زيارت جامعه : « و الساده الولاه ».8- اصول کافي، ج 1، ص 187.9- سوره انبياء ، آيه 7.10- در تفسير البرهان و تفسير صافي، رواياتي ذکر شده که اهل ذکر همان اهل بيت عليهم السلام پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم هستند. 11- اصول کافي، ج 1، ص 405.12- روضه کافي، ص 35.13- Pathology.14-آراسته، فرهنگ اصطلاحات.15- Social Pathology16- هدايت الله ستوده، آسيب شناسي اجتماعي، ج 5، ص 15.17- در اين رابطه مطالب ارزشمندي در کتاب نگين آفرينش، ص 231؛ انتظار بايدها و نبايدها، ص 115؛ فصلنامه تخصصي انتظار، شماره 1، مقاله دکتر خسرو باقري و ش 15، مقاله آقاي محمد صابر جعفري آمده است؛ که از مقاله آقاي جعفري در اين بخش استفاده شده است. ضمنا اين مقاله با عنوان « انديشه مهدويت و آسيب ها» در قالب کتاب چاپ شد است. 18- صدوق، کمال الدين ، ج 2، باب 36، ص 378؛ بحارالانوار، ج 51، ص 30؛ معجم احاديث الامام المهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف، ج 4، ص 178، « يهلک فيها المستعجلون» . 19- کليني ، کافي، ج 1، ص 369؛ غيبت نعماني، ص، ب 16، ح 5؛ بحارالانوار، ج 52، ص 188؛ معجم احاديث الامام المهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف، ج 2، ص 418؛ «انما هلک الناس من استعجالهم لهذا الامر . ان الله لا يعجل لعجله العباد ان لهذا الامر غايه ينتهي اليها فلو قد بلغوها لم يستقدموا ساعه و لم يستأخروا ».20- بحارالانوار، ج 53، ص 2، باب 28، « هل للمأمور المنتظر المهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف من وقت موقت يعلمه الناس؟ فقال : حاش لله أن يوقت ظهور، يعلمه شيعتنا ... فقال: يا مفضل، لا اوقت له وقتا و لا يوقت له وقت، ان من وقت لمهدينا وقتا فقد شارک الله تعالي في علمه و ادعي انه ظهر علي سره .. ». 21- غيبت طوسي، ص 425، « هل لهذا الامور وقت؟ فقال : کذب الوقاتون، کذب الوقاتون...»22- غيبت نعماني، ص 293، « کذب الوقاتون، انا اهل بيت لانوقت» .23- غيبت طوسي، فصل 7، ص 426، « کذب الموقتون . ما وقتنا فيما مضي و لا وقت فيما يستقبل» . 24- کافي، ج 1، باب کراهيه التوقيت، ص 389؛ غيبت نعماني و معجم احاديث الامام المهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ج 4، ص 296-137، « لو عين لهذا الامر وقت لقست القلوب و لرجع عامه الناس عن الاسلام و لکن قالوا: ما اسرعه! ما اقربه ! تألفا لقلوب الناس و تقريبا للفرج» . 25- غيبت طوسي، فصل 6، باب ذکر المذمومين الذين ادعوا البابيه و السفاره کذبا و افتراء لعنهم الله، ص 397؛ فصلنامه انتظار، ش 8 و 9 و 10، مقاله متمهديان و مدعيان دروغين مهدويت، محمدرضا نصوري . 26- همان. 27- مانند دراويش، صوفيه و... .منبع:کتاب قرآن حضرت مهدي عليه السلام و جوانان
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 444]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن