تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805530074
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: فدك، ارثیه الهی (1) refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
فدك، ارثیه الهی (1)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
![فدك، ارثیه الهی (1)](http://rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1110/1115/1167/1196/MAFM01.jpg)
فدك، ارثیه الهی (1) نويسنده:ابراهیم چراغیمنبع:مجله ديدار آشنا در اطراف مدینه قریهای استبه نام فدك . در روزگار قدیم ده آباد و پر درختی بوده است . دارای درختان خرمای فروان و چشمههای جوشان و املاك آباد و قابل توجهی بود . این قریه در تصرف یهود بود . در سال هفتم هجری، كه خیبر برای مسلمانان فتح شد، یهودیان فدك، مرعوب فتوحات آن شده شخصی را نزد رسول خداصلی الله علیه وآله فرستاده تقاضای صلح نمودند . رسول خداصلی الله علیه وآله تقاضایشان را قبول كرد و در میان آنان قرارداد صلح به امضا رسید . بدین وسیله، یهودیان فدك تحت الحمایه مسلمانان قرار گرفتند . یهودیان فدك در مقابل قرارداد صلح، نصف زمینهای فدك را به رسول خدا واگذار نمودند . به شهادت تاریخ، براساس قرارداد، نصف مجموع اراضی، درختان و اموال یهودیان در اختیار رسول خدا قرار گرفت . لذا فدك بدون توسل به جنگ برای مسلمانان فتح شد، و بر طبق قوانین اسلام در جایی كه بدون جنگ مفتوح گردد، از اموال خالصه رسول خدا محسوب میشود . (1) پس در اینكه فدك از اموال خالصه پیامبراكرمصلی الله علیه وآله بوده است تردیدی نیست . اینگونه املاك از اموال دولت اسلامی محسوب میشد و در اختیار حاكم شرع اسلامی قرار میگرفته و در مورد مصرف آنها اختیار تام داشت . حق داشت در هرموردی كه صلاح بداند به مصرف برساند . اگر مصالح عالیه اسلام و حكومت اسلامی اقتضا میكرد حق داشت قطعه یا قطعاتی از آن را به كسی واگذار كند كه از عواید آن بهرهمند گردد و حق داشتحق آباد كردن و بهرهبرداری از زمینهای بایر آن را مجانا یا در مقابل پرداخت مالیات به كسی واگذار كند . میتوانست از درآمد آنها به بودجه حكومت اسلامی و تامین حوایج عمومی كمك كند . حتی حق داشت قطعه یا قطعاتی از آن را برای تامین مخارج شخصی خودش و خانوادهاش كنار بگذارد و حق استفاده از آن را به خودش اختصاص دهد . پیامبراكرمصلی الله علیه وآله از جانب خدا مامور بود كه علیعلیه السلام را به خلافت و جانشینی خودش تعیین كند و میدانست كه مردم به آسانی زیربار زمامداری او نمیروند و برای خلافتش كارشكنی خواهند كرد . نیك میدانست كه بسیاری از خانوادههای عرب نسبتبه حضرت علیعلیه السلام عقدههایی دارند; زیرا علیعلیه السلام مرد شمشیر و عدالت است . نیز میدانست كه برای خلافت و اداره ملتبودجه لازم است و با آن اوضاع و شرایط تهیه فوری بودجه كار دشواری بود . میدانست كه حضرت علیعلیه السلام اگر بتواند به فقرا و درماندگان كمك كند و نیازمندیهای جامعه را برطرف سازد، كدورتها را تا حدی برطرف و دلها بسویش متمایل خواهد شد . از این رهگذر بود كه فدك را به فاطمهعلیها السلام بخشید . در واقع در اختیار خلیفه آیندهاش قرار داد تا درآمد سرشارش را در بین فقرا و درماندگان تقسیم كند و در اوضاع بحرانی آغاز خلافت از آن اموال استفاده كند و در راه پیشبرد اهداف رسول خدا از آنها بهرهبرداری نماید . در واقع، میتوان گفت: فدك را به حضرت فاطمه تنها نبخشید بلكه به خانه ولایت تقدیم فرمود . فدك در زمان حیات رسول خدا در اختیار فاطمهعلیها السلام قرار گرفت . آن حضرت به قدر قوت لایموتی از آن برمیداشت و بقیه را در راه خدا صرف میكرد و در بین بیچارگان تقسیم مینمود . هنگامی كه خلیفه اول حكومت مسلمین را قبضه كرد، تصمیم گرفت فدك را مصادره كند . دستور داد عمال و كاركنان فاطمهعلیها السلام را از فدك بیرون كردند و عمالی را در جایشان نصب نمود . (2) هنگامی كه حضرت فاطمه اطلاع یافت كه عمالش را از فدك بیرون كردهاند، اندوهناك شده خودش را در قبال مشكل تازهای دید . زیرا نقشه دستگاه خلافتبر علیعلیه السلام و زهراعلیها السلام پوشیده نبوده و از انگیزه اصلی آن اقدام بیاطلاع نبودند . در اینجا فاطمه یكی از دو راه را میتوانست انتخاب كند: یا اینكه در مقابل دستگاه خلافتسكوت كند و از حق مشروع خود چشمپوشی كند و یا اینكه از حق خودش دفاع كند . البته، انتخاب راه اول برای آن حضرت امكان نداشت; زیرا از نقشههای پشت پرده دستگاه خلافتبیاطلاع نبود و میدانست میخواهند به وسیله فشار اقتصادی و قطع بودجه، نفوذ خلیفه حقیقی اسلام را قطع كنند تا برای همیشه دستش از حكومت قطع شود و از هرگونه اقدامی علیه دستگاه خلافت مایوس گردد . اگر از حق خودش دفاع نكند، مردم خیال میكند چشمپوشی از حق و زیر بار ظلم و ستم رفتن، كار پسندیدهای است و مسلمانان خیال میكنند زن از تمام حقوق اجتماعی محروم است و حق ندارد برای احقاق حق خودش مبارزه كند . من تربیتیافته دامن وحی و خانه ولایتم، نمونه زنان اسلام هستم . مرا به عنوان یك بانوی تربیتشده اسلامی میشناسند ، اعمال و رفتار را به عنوان اعمال و رفتار زیبنده یك بانوی اسلامی میدانند، اگر در این مقام سستی كنم، و از احقاق حق خودم اظهار عجز نمایم . موقعیت و مقام واقعی زن در اسلام مجهول میماند و زن را یك عضو بیكار و بیلیاقت میپندارند . البته، این كار، چندان سهل و آسان نبود; زیرا مقابله یك زن در مقابل دستگاه خلافتبسی خطرناك بود . اما او كه خوی فداكاری و شجاعت و بردباری و پایداری را از مادرش خدیجه و پدرش ارث برده بود و در خانه نیرومندترین و فداكارترین افراد زندگی كرده و صدها مرتبه، لباسهای خون آلود شوهرش را شسته و جراحتهای بدنش را پانسمان كرده، از این حوادث جزئی نمیهراسد و مرعوب دستگاه خلافت واقع نمیشد . حضرت فاطمهعلیها السلام نزد ابوبكر رفته فرمود: چرا كاركنان مرا از ملكم بیرون نمودی؟ پدرم در زمان حیاتش فدك را به من بخشید . ابوبكر پاسخ داد: با اینكه میدانم دروغ نمیگویی، اما باید برای مدعای خودت شاهد بیاوری . زهراعلیها السلام، ام ایمن و علیعلیه السلام را به عنوان شاهد معرفی نمود . ام ایمن به ابوبكر گفت: ترا به خدا سوگند آیا میدانی كه رسول خدا درباره من فرمود: ام ایمن از اهل بهشت است؟ پاسخ داد: آری خبر دارم، در آن هنگام ام ایمن گفت: اكنون شهادت میدهم هنگامی كه آیه «و آت ذا القربی حقه» نازل شد، رسول خدا فدك را به فاطمهعلیها السلام واگذار نمود . علیعلیه السلام نیز بدین موضوع شهادت داد، ابوبكر چارهای ندید جز اینكه فدك را به فاطمه برگرداند . پس نوشتهای در اینباره صادر كرد و به دست او داد . ناگاه عمربن خطاب وارد شده از جریان پرسید . ابوبكر پاسخ داد: چون فاطمهعلیها السلام مدعی فدك بود واقامه شهود نمود، فدك را به او واگذاركردم . عمر نوشته را از دست زهراعلیها السلام گرفت آب دهان بر آن افكند و پاره كرد . ابوبكر هم برای تایید عمر به فاطمه گفت: یا باید غیر از علیعلیه السلام یك شاهد مرد دیگری بیاوری یا علاوه بر ام ایمن یك زن دیگر شهادت بدهد . فاطمهعلیها السلام با چشم گریان از خانه ابوبكر خارج شد . (3) روز دیگر علیعلیه السلام نزد ابوبكر رفته فرمود: چرا فدكی را كه رسول خدا به فاطمه بخشیده از او گرفتی؟ پاسخ داد: باید برای ادعای خودش شاهد بیاورد و چون شهودش ناقص بود پذیرفته نشد . حضرت فرمود: ای ابوبكر، آیا میخواهی درباره ما برخلاف احكام سایر مسلمین قضاوت كنی؟ گفت: نه، سپس فرمود: اكنون از تو سؤال میكنم; اگر مالی در دستشخصی بود و من ادعا كردم كه این مال از آن من است و برای قضاوت پیش تو آمدیم، آیا از كدامیك از ما مطالبه شاهد میكنی؟ گفت: از تو گواه میخواهم; زیرا مال دراختیار شخص دیگری قرار دارد . فرمود; پس چرا از فاطمهعلیها السلام مطالبه گواه كردی با اینكه فدك در تملك و تصرف او بود؟ ابوبكر جز سكوت چارهای نداشت . ولی عمر گفت: علی اینگونه حرفها را رها كن . (4) انصافا در این محاكمه حق با حضرت زهراعلیها السلام بود; زیرا فدك در تصرف آن جناب بود، بدین ترتیب حضرت علیعلیه السلام در یكی از نامههایش مینویسد: «آری از اموال دنیا فدك در اختیار ما بود، لیكن گروهی بدان بخل ورزیدند و گروهی دیگر راضی بودند .» (5) روزی دیگر حضرت فاطمه نزد ابوبكر رفته راجع به میراث پدر وارد بحث و احتجاج شد و فرمود: ای ابوبكر چرا ارث پدرم را نمیدهی؟ پاسخ داد: پیغمبران ارث نمیگذارند . حضرت فرمود: مگر خدا در قرآن نمیفرماید: «وورث سلیمان داود» (6) مگر سلیمان از داود ارث نبرد؟ ابوبكر در غضب گفت: به تو گفتم: پیغمبر ارث نمیگذارد . فرمود: مگر زكریای پیغمبر به خدا نگفت: «فهب لی من لدنك ولیا یرثنی و یرث من آل یعقوب» (7) ابوبكر باز هم پاسخ داد: گفتم پیغمبران ارث نمیگذارند . فرمود: مگر خدا در قرآن نمیفرماید: «یوصیكم الله فی اولادكم للذكر مثل حظ الانثیین .» (8) ای ابوبكر! مگر نه از اولاد رسول خدا نیستم؟ باز ابوبكر كه در مقابل منطق استوار حضرت قرار گرفته بود، چارهای جز سخن سابقش را تكرار كند و بگوید: به تو گفتم پیغمبر ارث نمیگذارد . (9) ابوبكر برای تصحیح عمل غیرمشروعش حدیثی جعل كرد كه رسول خدا فرمود: "ما پیغمبران ارث نمیگذاریم . " عاشیه و حفصه هم گفتار ابوبكر را تایید كردند . (10) چنانكه ملاحظه میفرمایید: در این مباحثه هم زهراعلیها السلام پیروز شده و به وسیله برهان و استدلال برای ابوبكر اثبات كرد كه حدیثی كه تو مدعی آن هستی، برخلاف نص صریح قرآن است . و هر حدیثی كه بر خلاف نص صریح قرآن باشد، معتبر نیست . نكته جالب این است كه همین عایشهای كه در اینجا به صحتحدیث مجعول پدرش گواهی داد، در زمان خلافت عثمان نزد او رفته ارث پیغمبر را مطالبه نمود . عثمان پاسخ داد: مگر تو شهادت ندادی كه پیغمبرصلی الله علیه وآله فرمود: ما پیغمبران ارث نمیگذاریم؟ و بدین وسیله فاطمهعلیها السلام را از ارث محروم نمودی؟ پس چطور شد اكنون خودت ارث رسول خدا را مطالبه میكنی؟ ! (11) حضرت فاطمه در این مبارزه پیروز شد و توانستبا منطق و برهان، حریفش را محكوم سازد، با آیات قرآن حقانیتخویش را به اثبات رسانید و رقیب را در مقابل استدلال خود ناتوان نماید . حتی پس از نطق آتشین حضرت زهراعلیها السلام در مسجد مدینه; با حضورمردم ابوبكر استیضاح شد و حقانیتحضرت به اثبات رسید ولی خلیفه با عوامفریبی و تهدید و تطمیع مردم با كمك و مكر عمر توانست افكار عمومی را نسبتبه خود تخدیر نموده و به وسیله ظاهرسازی و طرفداری از دین توانست دلهای مردم عوام را تسخیر كند . اما حضرت زهراعلیها السلام به وسیله مبارزاتش ستمكاری دستگاه خلافت و حاكمیت و حقانیتخودش را برای جهان و مردم به اثبات رسانید . همان فدك برای دستگاه خلافت نقطه انفجاری شد و همانند استخوانی در گلویشان گیر كرد . تا مدتها این موضوع یكی از وسایل تبلیغاتی مهم علیه دستگاه خلافت و یكی از نقاط ضعف آن دستگاه به شمار میرفت كه از حل آن عاجز بودند . پینوشتها × برگرفته از كتاب بانوی نمونه اسلام، تالیف ابراهیم امینی، چاپ سوم . 1 . سوره حشر، آیه 6 2 . تفسیر نورالثقلین، ج 4، ص 272 3 . احتجاج طبرسی، ج 1، ص 121/كشف الغمه، ج 2، ص 102 در المنثور، تالیف جلالالدین سیوطی، ج 4، ص 177 4 . همان، 104 5 . نهجالبلاغه، ج 3، كتاب 45 6 . سوره نمل، آیه 16 7 . سوره مریم، آیه 6 8 . سوره نساء آیه 11 9الی 11 . كشف الغمه، ج 2/ص 104 و ص 105
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 342]
صفحات پیشنهادی
فدك، ارثیه الهی (1)
فدك، ارثیه الهی (1) نويسنده:ابراهیم چراغیمنبع:مجله ديدار آشنا در اطراف مدینه قریهای استبه نام فدك . در روزگار قدیم ده آباد و پر درختی بوده است . دارای درختان خرمای ...
فدك، ارثیه الهی (1) نويسنده:ابراهیم چراغیمنبع:مجله ديدار آشنا در اطراف مدینه قریهای استبه نام فدك . در روزگار قدیم ده آباد و پر درختی بوده است . دارای درختان خرمای ...
فدك حق چه كسی است؟!
فدک حق چه کسی است؟مردان خدایی و برخوردهای با صلابت از آنجایی كه اولیای خدا به امدادهای خداوندی باور قطعی دارند، در برخوردهای خود با دنیاپرستان ... فدك، ارثیه الهی (1) ...
فدک حق چه کسی است؟مردان خدایی و برخوردهای با صلابت از آنجایی كه اولیای خدا به امدادهای خداوندی باور قطعی دارند، در برخوردهای خود با دنیاپرستان ... فدك، ارثیه الهی (1) ...
غصب عطيه ي الهي ( قسمت دوم )
غصب عطيه ي الهي ( قسمت دوم ) نويسنده: آيت الله جعفر سبحاني پرونده فدک در ... ارائه مي دهيم.1- اموال خالصهاز اصول مسلم اسلام اين است که در هر سرزميني که بدون جنگ و غلبه ... پس از درگذشت وي مطابق قانون ارث اسلام، به وارث آن حضرت منتقل مي گردد، مگر ...
غصب عطيه ي الهي ( قسمت دوم ) نويسنده: آيت الله جعفر سبحاني پرونده فدک در ... ارائه مي دهيم.1- اموال خالصهاز اصول مسلم اسلام اين است که در هر سرزميني که بدون جنگ و غلبه ... پس از درگذشت وي مطابق قانون ارث اسلام، به وارث آن حضرت منتقل مي گردد، مگر ...
فدک رمز خلافت (1)
فدک رمز خلافت (1) نویسنده : سید اسماعیل حسینی منبع : راسخون نگاهی اجمالی به ... پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به فاطمه (سلام لله علیها) به اذن الهی اشاراتی شده است. ... با خود او بود وپس از گذشت وی مطابق قانون ارث در اسلام به وارث آن منتقل می شود.
فدک رمز خلافت (1) نویسنده : سید اسماعیل حسینی منبع : راسخون نگاهی اجمالی به ... پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به فاطمه (سلام لله علیها) به اذن الهی اشاراتی شده است. ... با خود او بود وپس از گذشت وی مطابق قانون ارث در اسلام به وارث آن منتقل می شود.
غصب عطيه ي الهي (1)
غصب عطيه ي الهي (1) نويسنده: آيت الله جعفر سبحاني « دامت برکاته » مي توانست از ... علي براي حفظ اين مقام و منصب، مي توانسد از درآمد «فدک» حداکثر استفاده را بنمايد. ..... بخشيد و او نيز آن را به فرزند خود، عمربن عبدالعزيز هديه کرد و يا به ارث برد.
غصب عطيه ي الهي (1) نويسنده: آيت الله جعفر سبحاني « دامت برکاته » مي توانست از ... علي براي حفظ اين مقام و منصب، مي توانسد از درآمد «فدک» حداکثر استفاده را بنمايد. ..... بخشيد و او نيز آن را به فرزند خود، عمربن عبدالعزيز هديه کرد و يا به ارث برد.
نهي از منكر در سيره حضرت زهرا (س)
در آنجا خداوند ميفرمايد: )و ورث سليمان داود([4]؛ سليمان از پدرش داود ارث برد و در ... هم به آيات قرآن تمسك كرد و بعد از حمد و ثناي الهي به آنان فرمود: واي بر دوستان دنيا! ... روزي آن حضرت به نزد ابوبكر رفت و او را از عمل زشت غصب فدك بر حذر داشت. .... احتجاج طبرسي، ج 1، ص 108؛ بحارالانوار، ج 42، ص 159؛ فرهنگ سخنان حضرت فاطمه(س)، ص92.
در آنجا خداوند ميفرمايد: )و ورث سليمان داود([4]؛ سليمان از پدرش داود ارث برد و در ... هم به آيات قرآن تمسك كرد و بعد از حمد و ثناي الهي به آنان فرمود: واي بر دوستان دنيا! ... روزي آن حضرت به نزد ابوبكر رفت و او را از عمل زشت غصب فدك بر حذر داشت. .... احتجاج طبرسي، ج 1، ص 108؛ بحارالانوار، ج 42، ص 159؛ فرهنگ سخنان حضرت فاطمه(س)، ص92.
زمینه سازی خطبه فدکیه
خطبه فدكیه تفسیرى بر آیات قرآن كریم(1)زمینه سازی خطبه فدكیه ... «خطبه فدك» علاوه بر قاطعیت فاطمه زهرا علیهاالسلام در حقخواهى نسبت به ارث خویش، .... این زمین ها به تصریح آیات الهی(مانند آیه 6/ سوره حشر) ملک خاص رسول خدا است.6- مفهوم اصلی ...
خطبه فدكیه تفسیرى بر آیات قرآن كریم(1)زمینه سازی خطبه فدكیه ... «خطبه فدك» علاوه بر قاطعیت فاطمه زهرا علیهاالسلام در حقخواهى نسبت به ارث خویش، .... این زمین ها به تصریح آیات الهی(مانند آیه 6/ سوره حشر) ملک خاص رسول خدا است.6- مفهوم اصلی ...
پاسخ کوبنده آیت الله جوادی آملی
به این معنا ، همه چیز برای همه امّت، چه ظالم، چه صالح، چه طالح ارث است. ... بعدی، اینها هر کدام بر اساس "اعطاء الهی" به نبوت رسیدند، نه این که ارث برده باشند. ... آنها این را جعل کردند تا بگویند این "فدک" و امثال فدک صدقه است؛ وقتی صدقه .... پینوشتها :1.
به این معنا ، همه چیز برای همه امّت، چه ظالم، چه صالح، چه طالح ارث است. ... بعدی، اینها هر کدام بر اساس "اعطاء الهی" به نبوت رسیدند، نه این که ارث برده باشند. ... آنها این را جعل کردند تا بگویند این "فدک" و امثال فدک صدقه است؛ وقتی صدقه .... پینوشتها :1.
- چگونه امت پيامبر از راه منحرف گرديدند
«خطبه فدك» علاوه بر قاطعيت فاطمه زهرا عليهاالسلام در حقخواهى نسبت به ارث خويش، ... (1) بلاذرى، طبرى، ابن اثير و ابن ابى الحديد نيز مىگويند: «خيبر» فىء مسلمانان .... ترجمه متن خطبه: * حمد و سپاس الهي حضرت لحظهاي مكث كردند تا هم همه جمعيت فرو ...
«خطبه فدك» علاوه بر قاطعيت فاطمه زهرا عليهاالسلام در حقخواهى نسبت به ارث خويش، ... (1) بلاذرى، طبرى، ابن اثير و ابن ابى الحديد نيز مىگويند: «خيبر» فىء مسلمانان .... ترجمه متن خطبه: * حمد و سپاس الهي حضرت لحظهاي مكث كردند تا هم همه جمعيت فرو ...
زندگینامه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
این آیات با تکیه بر توفیق الهی، در مقالات دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ... راضیه به معنای راضی به قضا و قدر الهی و مرضیه یعنی مورد رضایت الهی.(1) ..... در زمان حیات خویش فدک را به او بخشیده است و در نتیجه فدک چیزی نبوده که به صورت ارث به ...
این آیات با تکیه بر توفیق الهی، در مقالات دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ... راضیه به معنای راضی به قضا و قدر الهی و مرضیه یعنی مورد رضایت الهی.(1) ..... در زمان حیات خویش فدک را به او بخشیده است و در نتیجه فدک چیزی نبوده که به صورت ارث به ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها