تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846603034




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانشوری خود ساخته


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
دانشوری خود ساخته
دانشوری خود ساخته نويسنده:غلامرضا گلی‏زوارهمنبع:پرسمان شماره 23 كودكی و تحصیلات محیط طباطبایی در خرداد ماه سال 1281 ش. در روستای گزلای پایین، واقع در پنجاه كیلومتری زواره و جنوب اردستان ـ كه ییلاق خانوادگی سید ابراهیم فناء توحیدی (پدرش) بود ـ دیده به جهان گشود. او تحصیلات مقدماتی را نزد مكتب‏داران معروف زواره، همچون ملاعلی حاج حسن و ملا محمدرضا آموزگار و نزد پدر فاضلش كه دانش‏آموخته حوزه اصفهان و از شاگردان آخوند ملا محمد كاشی و میرزاجهان‏گیرخان قشقایی بود، سپری كرد2؛ سپس بنا به علاقه مادرش، به تحصیل طب روی آورد و مقدمات این دانش را تا حدودی از روی كتاب‏های موجود فراگرفت3.در سال‏های پس از جنگ جهانی اوّل در مدرسه لطفعلی‏خان تُرشیزی زواره، معالم و كتاب‏های طهارت و شرح لمعه را نزد حاج سید مرتضی عالم مرتضوی آموخت. در سال 1338 ق. برای تحصیل طب به اصفهان رفت و در مدرسه كاسه‏گران این شهر اقامت نمود؛ امّا پس از چهارماه به زواره بازگشت. در سال 1300 ش. بار دیگر به اصفهان عزیمت كرد و طی شش ماه در مدرسه مذكور سكونت اختیار نمود و به تحصیل زبان فرانسه و فراگیری دروس دوره اول متوسطه پرداخت و بعد به زادگاه خویش مراجعت نمود. در سال 1301 ش. كه مدرسه ابتدایی سادات زواره به مدیریت كاوه‏زاده تأسیس گردید، محیط ضمن كمك به وی، در سامان‏دهی امور مدرسه و تدریس برخی دروس، نزد وی زبان انگلیسی را آموخت4.از آن پس، اگر چه وی در امور كشاورزی به خانواده كمك می‏كرد، امّا توأم با این تلاش، به مطالعات شخصی، مباحثه و مذاكره و یاد دادن و یاد گرفتن مشغول بود و بدین ترتیب ارتباطش با درس و تحصیل محفوظ ماند و كاستی‏هایی را كه در متون تحصیلی‏اش بود، توسط پدرش برطرف می‏نمود5. عزیمت به تهران محیط طباطبایی از دوران نوجوانی به روزنامه‏نگاری علاقه داشت و از طریق یكی از بستگان خویش كه در تشكیلات سردار صولت بختیاری در آبادی مزدآباد واقع در شرق زواره، منشی بود، به روزنامه‏هایی كه وی پس از مطالعه به منشی خویش می‏داد، دست می‏یافت و با مطالعه آنها، اندك اندك به نقش روزنامه در تحول افكار عمومی پی‏برد و در ضمن به سبك نگارش مطبوعات آشنا گردید. سرانجام در اواخر فروردین سال 1302 ش. به سلیقه خودش برای پی‏گیری كار مطبوعاتی و بنا به توصیه پدر برای ادامه تحصیلات به تهران رفت. ورود او به مركز حكومت، مصادف با بدرفتاری رضاخان ـ وزیر جنگ وقت ـ با مطبوعات و نشریات بود و این وضع، او را از روزنامه‏نگاری منصرف ساخت. چون مقداری زبان فرانسه می‏دانست، در صدد تحصیل در مقطع متوسطه برآمد و پس از یك سال دانش‏آموزی در دبیرستان قاجار، وارد دارالفنون گشت و دوره شش ساله ادبی این مركز مهم آموزشی را در مدت سه سال طی كرد. مدتی نیز در مدرسه عالی حقوق تحصیل كرد؛ ولی از ادامه آن منصرف گردید6. در این ایّام فرصتی به‏دست آورد تا زبان فرانسه را به‏طور كامل فراگیرد و از این رهگذر با آثار ادبی دنیای جدید و نویسندگان و شاعران اروپا آشنا شود. در وزارت معارف وفرهنگ در سال 1305 ش. محیط به استخدام وزارت معارف درآمد و برای امر تعلیم و تربیت، عازم خوزستان گشت. در سال 1309 ش. به تهران انتقال یافت و در دبیرستان‏های شرف، دارالفنون، ایرانشهر، مدرسه نظام و دانشسرای مقدماتی به تدریس تاریخ، جغرافیا و ادبیات روی آورد. از سال 1307 تا 1328 ش. ده‏بار برای اصلاح و تغییر برنامه‏های درسی از طرف وزارت فرهنگ دعوت گردید7.هنگامی كه طرح اصلاح تألیف و نشر كتاب‏های درسی و جلوگیری از نابسامانی در این زمینه به اجرا درآمد، وی به عضویت كمیسیون انتخاب كتاب‏های درسی ادبیات فارسی برگزیده شد و این دعوت را با شجاعت خاص پذیرفت؛ زیرا داوری درباره تألیفات استادانی چون فروزانفر، همایی، رضازاده شفق، احمد متین دفتری، علی اكبر سیاسی و...و ایستادن در برابر اعتراض‏ها و جنجال‏ها دل شیر می‏خواست و بدین صورت كتاب‏های درس انسجامی خاص پیدا كرد و روند واحدی را به دست آورد8. حضور موءثر در محافل علمی و فرهنگی محیط طباطبایی در اغلب همایش‏های ادبی ـ فرهنگی همچون همایش فردوسی، شیخ طوسی، خواجه نصیرالدین طوسی، ناصرخسرو، دقیقی، خواجه رشیدالدین فضل‏اللّه‏ همدانی، ابن‏سینا، مولوی، فارابی، بیهقی، خوارزمی، حافظ، سعدی و...با علاقه فراوان شركت نمود و مقالات و نوشته‏هایی به این مجامع ارائه داد و یا آن‏كه به ایراد خطابه پرداخت و غالباً به مناسبت مقام علمی و اشتهار اجتماعی، عضو كمیته مشورتی این همایش‏ها بود. در همایش بین‏المللی خاورشناسان ـ در پاریس ـ وی عضو هیئت اعزامی ایران بود. یكی دیگر از محافلی كه محیط در آن عضویت داشت، انجمن ایرانی فلسفه و علوم انسانی وابسته به كمیسیون ملی یونسكو در ایران بود كه وی در طی دوازده سال، به طور منظم در آن حضور می‏یافت. در سال 1369 ش. محیط طباطبایی به عضویت فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد كه در این مركز، نظرات خود را در خصوص حفظ هویت زبان و ادبیات فارسی و نیز مسائل لغوی و واژه‏شناسی ابراز می‏داشت.9محیط طباطبایی بین سال‏های 1348 تا 1371 ش. مشغول ارزیابی و بررسی كتاب‏های خطی كتابخانه مجلس شورای اسلامی بود. بیان حقایق و انتقادهای سازنده محیط طباطبایی علاوه بر آن‏كه خود مدیریت چندین نشریه از جمله مجله محیط و آموزش و پرورش را عهده‏دار بود، در چندین دهه تلاش مطبوعاتی، با بیش از پنجاه مجله و روزنامه همكاری كرد. مقالات مفید، پیشنهادهای ابتكاری و نقدهای منصفانه‏اش در جراید، شهرت علمی و فرهنگی وی را ارتقا داد. او روزنامه نگاری توانمند بود. او از افرادی بود كه با احساس مسئولیت و علاقه به كار، همراه با خلاقیت و استعداد ذاتی به این موضوع، هویت و اصالت بخشید. محققان معاصر اذعان نموده‏اند كه محیط در روزنامه‏نگاری هم كمتر از تحقیقات علمی استعداد و قریحه نشان نداد. علاقه به مسائل اجتماعی ـ فرهنگی كه در عصر او مطرح بود و در مقابل آنها نمی‏توانست آرام و خاموش بماند، او را به عرصه مطبوعات كشانید، امّا در این زمینه هم كارش مهم، اساسی، مفید، تأثیرگذار و سازنده بود. او روزنامه‏نگاری بود كه قلمش به هزل، هجو و فحش ـ كه معمول عصر بود ـ آلوده نشد؛ بلكه تلاش او به بحث و فحص در ریشه دردها و گرفتاری‏های جامعه و گره‏گشایی از مشكلات معطوف گشت. جرأت و جسارت همراه با دقت و انصاف و پرهیز از تملق و چاپلوسی، ویژگی برجسته محیط بود. وی در هر مجالی حقایق را بی پروا و بدون ملاحظه اما غالباً با رعایت انصاف و عفت كلام بر روی كاغذ می‏آورد11.محیط طباطبایی در مقالات و یادداشت‏های خود، ضمن نقد و بررسی آثار ادبی، رجالی و تاریخی، از نقد روند تصمیم‏گیری‏های فرهنگی ـ اجتماعی كارگزاران وقت ابایی نداشت. محیط در چندین شماره از روزنامه «ایران»، ضمن بررسی سیر و سابقه اعزام دانشجو به خارج از كشور، به این نتیجه رسید كه بازده چنین حركتی مثبت نخواهد بود و عوارض غیر قابل اغماضی به‏دنبال خواهد داشت. او با دلایل كافی و مدارك معتبر ثابت كرد دولت بر فارغ التحصیلان و بازگشت آنها هیچ‏گونه نظارتی ندارد و معلوم نیست این دانشجویانی كه از خارج آورده‏اند، چه معلوماتی اندوخته‏اند و نتیجه چیست و سرانجام پیشنهاد كرد مدارسی در ایران ایجاد شود. در واقع محیط اولین و تنها فردی بود كه موضوع تأسیس دانشگاه را تحت عنوان دارالعلم در ایران مطرح كرد و مقاله‏های او زمینه وجود آمدن مدرسه عالی و دانشگاه تهران را فراهم آورد. سرانجام دانشگاه تأسیس شد و برخی دوستان محیط كه در دبیرستان‏ها تدریس می‏كردند، به دانشگاه دعوت شدند؛ ولی او به دانشگاه دعوت نشد، چون استقلال فكری داشت و نمی‏خواست وابسته به تشكیلات سیاسی رژیم پهلوی یا احزاب باشد. محیط بر نوشته‏های برخی كه ادعای فضل و دانش می‏نمودند، با دلیل و سند انتقاد می‏كرد و هر بار كه تیغ انتقادش تندتر می‏گردید، آنان بیش از گذشته از وی فاصله می‏گرفتند. وی درمقاله‏های انتقادی خود عیب‏ها، كاستی‏ها و بایسته‏های مراكز علمی و آموزشی را بازگو می‏نمود و شرایط واقعی یك دانشگاه علمی ـ پژوهشی را بیان می‏كرد كه استاد محقق، باید چه توانایی‏ها و صلاحیت‏هایی را دارا باشد. برخی تنگ‏نظران تُنك‏مایه كه قلم لجاج بر احتجاج می‏كشیدند و آتش رشك و شعله‏های كینه و نقاق بر می‏افروختند، می‏گفتند: چون محیط به دانشگاه راه نیافته، این‏گونه می‏نویسد؛ امّا حقیقت غیر از این بود و هنگامی كه پروفسور عنایت‏اللّه‏ رضا، محیط طباطبایی را برای تدریس تاریخ به دانشگاه تهران دعوت كرد، باز هم انتقادات وی به دانشگاه ادامه یافت. در سال 1355 ش. كه درجه دكترای افتخاری در دانشگاه ملی (شهیدبهشتی كنونی) به او اعطا گردید، باز هم گفتارها و نوشته‏های اصلاحی و انتقادی وی درباره مراكز آموزش عالی، قطع نگردید12.محیط طباطبایی پیشنهاد كرد كه زبان فارسی باید به عنوان زبان تدریس علوم در دانشگاه‏ها انتخاب شود و این خود مستلوم ایجاد مركزی برای واژه سازی بود كه مقدمات تأسیس فرهنگستان را پدید آورد13.محیط به اتكای سوابق تاریخی كه از تفحّص در متون و اسناد تاریخی و سیاسی به دست آورده بود، به خوبی می‏دانست كه هماهنگی با رژیم كمونیستی شوروی سابق، چه عواقب و عوارض خطرناكی را به دنبال خواهد آورد و از این جهت با حركت چپ‏روی در ایران مخالفت اصولی نمود و با نگارش مقالاتی این‏گونه گرایش را تقبیح كرد.وقتی قوام‏السلطنه حزب توده را در امور اداری و سیاسی با خود شریك نمود و بر مسئله امتیاز نفت شمال و اعطای آن به روس‏ها اصرار ورزید، محیط طباطبایی نیش قلم را به جانبش روانه كرد و گفت: این رَجُل سیاسی به درد كار مثبت نمی‏خورد و برای تخریب امور مناسب است، نه سازندگی و اصلاح. محیط در مجله‏ای كه خود مدیریتش را داشت، راجع به نفت و امتیاز آن و سهم خانواده قوام و برادرش وثوق الدوله به افشاگری پرداخت كه این روشن‏گری‏ها در سقوط قوام و نفرت نسل جوان از وی موءثر بود14. مدافع راستین فرهنگ اسلامی محیط گفته است: قبل از انجام هر كاری ـ به خصوص امور تحقیقی ـ با التماس و استدعا از خداوند خواسته‏ام كه اگر انجام آن كار ممكن است موجب بدآموزی در جامعه شود، توفیق آن را از من سلب كند15. در سال‏های رواج فرهنگ جاهلیت و آن دورانی كه می‏خواستند رژیم پهلوی را به ایران قبل از اسلام وصل كنند و گروهی از نویسندگان وابسته به دستگاه ستم، از ایران باستان سخن می‏گفتند و می‏خواستند سیزده قرن تاریخ ایران را به فراموشی بسپارند و كارنامه پرشكوه و عظیم فرهنگی ـ علمی ایران را نادیده تلقی كنند تا جامعه را برای پذیرش فرهنگ بیگانه مهیا سازند، محیط با شجاعت و استواری خاص از فرهنگ اسلامی، مشاهیر ایرانی، تمدن پربار و غنی اسلام سخن گفت و افتخارات اسلامی را باز گو كرد. وقتی دانشمندان غربی كوشیدند تا در بحث از تاریخ فلسفه، دوره‏های متمایز را معرفی كنند كه یكی مربوط به یونان باستان و دیگری بعد از رنسانس اروپاییان بود، ولی درباره سرنوشت علم و فلسفه در قرون وسطی سكوت كردند و از سهم مهم و اساسی اسلام در تمدن جهان ـ جز اندكی ـ سخن نگفتند، محیط در آثار خود نوشت: مقارن دوران وحشت‏زای اروپا و فشار خفقان‏آور كلیسا بر دانشمندان، منطقه پهناوری از جهان ـ از سواحل اقیانوس اطلس تا اقیانوس هندـ در پرتو تعالیم قرآن، فرهنگی عظیم و تمدنی چشم‏گیر پیدا كرده بود. اروپاییان خود به وجود این فرهنگ ارزشمند پی‏بردند و به تعلیم و ترجمه آثار علمای اسلامی روی آوردند و چنین متون ترجمه شده‏ای را در دانشگاه‏های خویش به داوطلبان آموزش می‏دادند16.عده‏ای از نویسندگان در گفته‏ها و نوشته‏های خود فرهنگ ایران باستان را موجه جلوه دادند و پذیرش اسلام توسط ایرانیان را امری اجباری و تهاجمی تلقی نمودند، نه اختیاری و با میل باطنی و گرایش درونی. محیط طباطبایی در نوشته‏های خود خاطرنشان ساخت: عقاید، افكار و رسوم مردم ایران در زمان ساسانیان، تحت فشار نظام طبقاتی راه انحطاط را پیش گرفت و وسیع‏ترین اقشار مردم، حتی حق درس خواندن نداشتند. چنین مردمی كه از حیث استعداد ذاتی، شایستگی هر گونه رشد و ترقی فكری و فرهنگی را دارا بودند، انتظار موقع مناسب برای اظهار وجود را می‏كشیدند؛ از این‏رو با ظهور اسلام، آن را پذیرفتند و بدین ترتیب موانع طبقاتی با گرایش به آیین جدید از بین رفت و راه پیشرفت برای همه گشوده شد. عنصر شایسته ایرانی زمینه بسیار مساعدی برای ابراز لیاقت به‏دست آورد و از اواخر قرن اول اسلامی تا قرن پنجم از حیث بلوغ عقلی و طی مراحل كمال و فضیلت، جای مردم یونان را در دنیای خرد و حكمت گرفت و عصری كم‏نظیر در تاریخ فرهنگ و تمدن بشری به وجود آورد.17در سال 1313 ش. كه جشن هزاره فردوسی برپا گردید، برخی برای خوش‏آمد زمامداران وقت كه با اسلام و مظاهرش به ستیز برخاسته بودند، می‏كوشیدند فردوسی را زرتشتی و یا حداقل بی‏علاقه به دیانت معرفی كنند كه در این میان محیط طباطبایی در سلسله مقالاتی محققانه و توأم با استدلال و مدرك ثابت نمود كه فردوسی مسلمان و شیعه بوده است و چنین نوشت: تشیع فردوسی و علاقه‏مندی او به حضرت علی‏علیه‏السلام و اهل‏بیت پیامبرصلی‏اللّه‏علیه‏وآله چیزی نیست كه بتوان درباره‏اش تردیدی روا داشت و به اتكای برخی تصورات و احتمالات موهوم و دور از حقیقت، برای او دینی جز اسلام و مذهبی جز شیعه پنداشت.18در هنگامه تیرگی و تباهی رژیم پهلوی كه گروهی از نویسندگان با حمایت نظام استبدادی و بدون توجه به احساسات مسلمانان جهان، وقیحانه تجاوزهای وحشیانه رژیم صهیونیستی را می‏ستودند، محیط طباطبایی بدون هراس از این اختناق و حركت‏های تبلیغی مسموم، در سلسله مقالاتی از مسلمانان فلسطین، تشكیل دولت فلسطینی و قدس شریف به عنوان خانه مسلمانان سخن گفت و ادعای پوچ اشغال‏گران صهیونیستی را بر ملا ساخت و اشعاری نیز به دفاع از امت مظلوم و آواره فلسطین سرود.19 آثار و تألیفات محیط طباطبایی در طی بیش از هفتاد سال تحقیق و فعالیت مطبوعاتی، متجاوز از 2500 مقاله در بیش از 55 روزنامه و مجله نگاشت و برای سی جلد كتاب، مقدمه نوشت. وی نوزده جلد كتاب تألیف كرد و هشتصد سخنرانی علمی، ادبی، تاریخی و فرهنگی در رادیو تلویزیون، كنگره‏های علمی، محافل و مجالس ادبی و اجتماعی ایراد كرد و در مدارس گوناگون ـ مدارس عالی و برخی دانشگاه‏ها ـ حدود شش هزار شاگرد تربیت كرد و حدود بیست هزار شعر از خودش به یادگار گذاشت.20اگرچه محیط هر آن‏چه یاد گرفته، به صورت خودجوش بوده و تحصیلات رسمی اندكی داشته است، اما تمامی آثارش آكنده از تحقیق و ابتكار می‏باشد كه از احاطه وسیع او به علوم و معارف گوناگون، حافظه‏ای قوی، همتی بالا، كاوشی صادقانه و كوششی خالصانه حكایت دارد.برخی از آثار مستقل محیط ـ اعم از چاپ شده و یا آماده چاپ ـ عبارتنداز: 1.جغرافیای نو در دو مجلد 2.نقش سید جمال‏الدین اسدآبادی در بیداری مشرق زمین 3.دادگستری در ایران 4.آن‏چه باید درباره حافظ دانست. 6.فردوسی و شاهنامه. 7.خیّام یا خیّامی. 8.تصحیح و مقدمه دیوان حافظ. 9.تصحیح و مقدمه گلستان سعدی. 10.تصحیح و مقدمه دیوان مجمرزواره‏ای. 11.دانش و دانشوران. 12.نادرشاه افشار. 13.تاریخ تحلیلی مطبوعات ایران. 14.تاریخچه اعزام محصّل به اروپا. 15.تطوّر حكومت در ایران بعد از اسلام. 16.تاگور، شاعر و فیلسوف هندی. 17.فرهنگ اسلامی. 18.تاریخ بابیه (نقطة‏الكاف). 19.تاریخچه دارالفنون. 20.شرح حال محمد زكریای رازی. 21.مسلمانان فلسطین. 22.دیوان اشعار. سرانجام این بحر دانش، ادب و تحقیق در ظهر روز سه شنبه 27 مرداد 1371 ش. به سرای باقی شتافت و پیكرش پس از تشییع در شهرستان ری و در محوطه برج طغرل به خاك سپرده شد. پی‏نوشت 1. 1371 ـ 1281 ش.2.مقاله دكتر سید محمد رضا جلالی نائینی، مندج در كتاب محیط ادب، ص 454 ـ 455.3.دكتر اقبال قاسمی پویا، مدارس جدید در دوره قاجاریه، ص 52.4.محیط تحقیق، مقاله سید عبدالعلی فناء توحیدی، مندرج در كتاب گلشن جلوه. 5.مصاحبه محیط طباطبایی با مجله تاریخ و فرهنگ معاصر، سال اول، شماره دوم، زمستان 1370، ص 233 ـ 234. 6.یادی از استاد، مجله رهنمون، شماره دوم و سوم، پاییز و زمستان 1371 ص 13، 14.7.گلشن جلوه، ص 182 ـ 183. 8.مقاله دكتر سید هادی حائری، مجله آشنا سال سوم، مهر و آبان 1372، ص 67؛ به نقل از مجله دنیای سخن، شماره 50.9.رشد آموزش زبان و ادب فارسی، شماره 47، ص 23، مجله آینده، مقاله ایرج افشار، سال 18، ص 303 ـ 304، مجله رهنمون، همان، ص 16 و 17.10.فهرست این سخنرانی‏ها در مجله آینده، سال 19 آمده است. 11.عبدالحسین زرین كوب، حكایت همچنان باقی است، ص 401. 12.درگذشت محیط دانش و ادب، ضیاءالدین سجّادی، دنیای سخن، شماره 50، ص 26 ـ 27.13.میراث ماندگار، ج اول، ص 158.14.مجله محیط به انضمام خاطرات مطبوعاتی محیط طباطبایی، به كوشش سید فرید قاسمی، ص 238. 15.مصاحبه با مجله تاریخ و فرهنگ معاصر، همان شماره، ص 234.16.محیط طباطبایی، فرهنگ اسلامی، ص 17 ـ 18. 17.همان، ص 21 ـ 22. 18.محیط طباطبایی، فردوسی و شاهنامه، ص 111 ـ 112.19.گلی زواره، سیمای قدس. مصلای پیامبران، ص 226 ـ227،مجله تهران مصور، سال 25، شماره 1247.20.مجله محیط به انضمام خاطرات مطبوعاتی محیط طباطبایی، مقدمه سیدفرید قاسمی، ص 12.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 760]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن