تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836131533




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تكليف حقيقى انسان در عالم چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: تكليف حقيقى انسان در عالم چيست؟ آيا غير از (لله شدن) مى‏توان چيزى راپذيرفت؟ 1. از نظر قرآن، انسان مسافرى است كه با شتاب و تلاش در حال سير و سفر است و پايان سير او نيز ملاقات با خداوند است، (انشقاق/6 - 12) در اين صورت حركت او سيرى است عمودى و طولى يعنى تكاملى و ملكوتى نه سيرى افقى و اقليمى زيرا خداوند در منطقه و جايگاه ويژه نيست بلكه انسان به هر سو كه روى آورد چهره به سوى خدا كرده است زيرا هُوَ اَلَّذِي فِي اَلسَّماءِ إِلهٌ وَ فِي اَلْأَرْضِ إِلهٌ‏{w2-10w}{I43:84I}/}، (زخرف/84) وجه به سوى شرق وجه به سوى غرب؛ زيرا: وَ لِلَّهِ اَلْمَشْرِقُ وَ اَلْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اَللَّهِ‏{w1- w}{I2:115I}/}، (بقره/115) . 2. خداوند كريم از سير انسان به صيرورت ياد كرده است و صيرورت يعنى تحول و شدن از نوعى به نوع ديگر و از منلى به منزل ديگر و از مرحله‏اى به مرحله ديگر تكامل يافتن است. امّا خداوند متعال با لحنهاى گوناگونى غايت اين صيرورت را بيان مى‏فرمايد: 1-2. گاهى صيرورت را به سوى «ضمير غايب» مطرح مى‏كند، (مائده/18، غافر/23، شورى/15، تغابن/3) گرچه اين ضمير به الله بر مى‏گردد، امّا چون الله به عنوان اسم ظاهر و تعينى از تعينات الهى است صيرورتى فراتر از آن هم يافت مى‏شود كه به چهره ضمير غيبت در مى‏آيد. 2-2. گاهى غايت صيرورت از چهره غيبت فراتر مى‏رود و به صورت خطاب جلوه مى‏كند وَ إِلَيْكَ اَلْمَصِيرُ{w32-34w}{I2:285I}*/}، (ممتحنه/4، بقره/285) در اين مرحله صيرورت نه به سمت اوست و نه به طرف ضمير غايب بلكه خطاب «به سوى تو» است. 3-2. دسته سوم غايت صيرورت را به صورت «به سوى ما» مطرح مى‏كند، (ق/43) وقتى خداوند به صورت جمع از كلمه «ما» استفاده مى‏كند يعنى من با همه اسماء و صفات خود غايت صيرورت شمايم. 4-2. گاهى نيز غايت صيرورت به صورت ضمير متكلم وحده است مى‏فرمايد: «صيرورت شما به سوى من است»، (لقمان/14، حج/48). گرچه هر يك از اين مراحل كمال است و صيرورت به سوى خداوند است امّا هر مرتبه‏اى نسبت به مرتبه قبلى كمال برتر است تا به آن برترين مرحله كه نهايت ظرفيت انسانى را فراهم مى‏آورد و براى شهود مبدء و منتهاى هستى انسان را به قله شهود مى‏كشاند. ولى در هر صورت غايت صيرورت انسان اوست. 3. خداوند متعال منتهاى صيرورت و هجرت انسان را با عنوان «خليفة اللهى» نيز ياد كرده است، (بقره/30) يعنى انسان در حركت خود هنگامى به مقصد نهايى بار مى‏يابد كه مظهر اسماء حسناى الهى شده باشد و اين همان مرتبه خليفة اللهى است كه تنها انسان در ميان موجودات عالم هستى شايستگى آن را پيدا كرده است. 4. تنها زمانى امكان دارد كه آدمى به مبدء غايى حقيقى خود نايل شود كه همه اعمال، رفتار، حالتها، عقايد، افكار و اوصافش براى خداوند متعال باشد و جز او هيچ چيز درك نداشته باشد همچون حضرت ابراهيم(ع) كه فرمود: إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ اَلْعالَمِينَ‏{w2-12w}{I6:162I}/}، (انعام/162). از اين رو، تنها تكليف محورى و حقيقى انسان در عالم هستى آن است كه بكوشد با شناخت راه و هدف خود را از آلودگى‏ها، گناهان و تعلقات برهاند و تنها رنگ خدايى به خود بگيرد تا بتواند به مقام مظهر اسماى الهى باريافته و در منتهاى صيرورت خويش شاهد وجه خداوند متعال باشد. {Sدانى كه چيست دولت؟ ديدار يار ديدن‏# در كوى او گدايى بر خسروى گزيدن‏S} (حافظ شيرازى) توصيه مى‏كنيم در اين باب ج 14 تفسير موضوعى قرآن كريم حضرت آيةالله جوادى آملى را تهيه و مطالعه فرماييد: صورت و سيرت انسان در قرآن، اسراء، قم، زمستان 1379، چاپ اوّل.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 303]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن