تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851444002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قسمهاي خداوند


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: قسم به اسبهاي دونده جنگنجويان كه به وقت دويدن نفس مي زنند قسم به اسباني كه بيرون آرندگان آتش از سنگ به سمهاي خويش هستند يعني در وقت شتاب و تاختن در جنگ از سم اسبان جرقه هاي آتشين مي جهد. قسم به سواركاراني كه صبح هنگام به غارت دشمنان مي پردازند و به سبب آن تاخت و تاز غبار يا غوغاني بر مي انگيزند و سپس با آن خيز و پرش به وقت صبح گاه خود را ميان گروه دشمن مي رسانند. چنانچه سوره عاديات مكي باشد اين قسمها تصوير از دفاع و حمله مسلمانان است كه خداوندمنان براي حالتهاي جهادي كه سواركار بر دشمن مي تازند و او را در غفلت و بي خبري به محاصره و تسليم مي گيرند سوگند مي خورد.اما احتمال ديگر اين است كه سوره مدني باشد. سعيد پسر جبير از ابن عباس نقل كرده كه او گفت من در حجره نشسته بودم مردي آمد و از من تفسير و العاديات ضجا پرسيد گفتم :اسبان غزوه هستند كه در راه مسارعت مي كردند و چون شب فرا مي رسيد سواركاران فرو مي آمدند و آتش مي افروختند و از آن طعام مي پختند آن مرد بعد از شنيدن كلام من غايب شد و نزد حضرت علي (ع )رفت و او را از والعاديات ضجا پرسيد آن حضرت فرمود:كه پيش از من از كسي سوال كرده اي ، گفت :آري از ابن عباس پرسيدم او گفت :اسبانند كه در راه صدا سرعت نمايند فرمود برو و او را به نزد من بياور. ابن عباس گفت چون من از آن حضرت رفتم حضرت فرمود:فتوي مي دهي به آنچه علم نداري .بدان كه اين آيه در روز بدر نزول يافت و به خدا سوگند كه اولين غزوه در اسلام غزوه بدر بود و هيچ اسبي با ما نبود مگر دواسب كه يكي از زبير بود و ديگري از مقداد اسوه ، پس چگونه عاديات خيل اسبان باشند بلكه مراد شترانند كه از عرفه به مزد دلفه و از آنجا به مني مي روند سپس من از قول خود برگشتم .اگر اين روايت صحيح باشد لفظ صبح براي شتر استعاره خواهد بود و سوره مدني خواهد بود. جواب قسمها به درستي كه نوع انسان نسبت به پروردگار خود ناسپاس و انكار كننده نعمت است ابو امامه از حضرت رسول (ص )روايت كرده كه آن حضرت فرمود:آيا مي دانيد معناي كنود كيست ؟ گفتند رسول (ص )و خداوند داناترند، حضرت فرمود:كنود كسي است كه تنها مي خورد و به ديگران نمي بخشد و بربنده و افراد زيردست بسيار سخت مي گيرد. و گفته مي شود اين آيه در شان ابوحاجب است ، ابوالليث آورده است كه سه نفر از عرب در يك عصر هر يك در صفتي يگانه بودند، اشعث در طمع و ابوحاجب در بخل و حاتم در سخاوتمندي و حق تعالي نوع انسان را نسبت به خودش همانند مثال ابوحاجب مي داند كه بخيل است و خير اندك دارد، سپس مي فرمايد:او يعني انسان بربخل و كفران خودگواه است و همو نسبت به دوستي خير بسيار سخت و شديد و ممسك است و به خاطر بخل و كنود بودن انسان است كه حقوق خداوند را ناديده مي انگارد. عاقبت كار آيا انسان نمي داند آنگاه كه برانگيخته شود آنچه كه در قبرها است يعني مردگان زنده شوند و ظاهر و حاصل شود آنچه كه در سينه هاي آنان از خيروشر وجود داشت مراد آن است كه خداوند حتي بهتر و دقيقتر از فرشتگان مراقب و محاسب نسبت به انسان عالم و آگاه به خفاياي قلبها است كه كساني نيت ريا و چه كساني اخلاص دارند و ظاهر اعمال انسان تنها ملاحظات دنيوي دارد ولي نزد خداوند ظواهر اعمال مطابق با قصدها و نيتها به حساب كشيده مي شود و پروردگار در آن روز رستاخيز از افعال احوال آنان آگاه است و كسي نمي تواند نيت هاي باطني خود را نزد خداوند پنهان نگاه دارد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن