تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820001862




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استثناء نسل دوم روشنفكري ايران


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: انديشه‌اجتماعی - سهند ميرقادري: درباره جلال آل احمد چه مقوله جديدي قابليت طرح دارد و فراتر از آن، جلال چه ويژگي‌ منحصر به فردي را دارا بود، كه اين چنين هنوز هم بحث راجع به آن ادامه دارد؟ آل احمد را مي‌توان يكي از سمبل‌هاي نسل دوم روشنفكري ايران دانست كه از اتخاذ رويكرد ماده‌گرايانه جامعه به ادراكي معنوي رسيد. شايد همين امر است كه از جلال آل احمد چهره‌اي متفاوت ساخته است. او از معدود روشنفكران منتسب به نسل دوم روشنفكري ايران است كه به «انتقاد روشنفكرانه» از آنچه كه فضاي روشنفكري ايران به شمار مي‌آمد، پرداخت. «غربزدگي» نقد ويرانگري از روشنفكري ايران را به نمايش درآورد كه پيش از اين بي‌سابقه بود. بي‌سابقه از اين جهت كه آل احمد خود در متن اين سنخ از روشنفكري چهره عيان كرده بود و از فعالين آن محسوب مي‌شد.«حزب توده» در آن روزگار اگرچه ماهيتي نيمه چپ، التقاطي و گاه ضد مذهبي را يدك مي‌كشيد، اما به علت نبود نهادهاي اجتماعي پويا حتي ميان برخي از دينداران به عنوان يك «گروه پيشرو» شناخته مي‌شد. اين «جذب‌كاذب» در بادي امر جلال را نيز جذب كرد و به سوي خود خواند اما ادراك معنوي اي كه او به آن دست يافت در تلفيق با روحيه پرسشگري روشنفكرانه (كه البته آن هم مي‌تواند صبغه‌اي دين مدارانه داشته باشد) از او روشنفكري ساخت كه آراء او در پيوندي تئوريك با جهت‌گيري‌هاي روشنفكران نسل چهارم، معطوف به نقد روشنفكري نسل اول، دوم و سوم ايران است. اما نقد آل‌احمد بر روشنفكران هم عصر خويش، هم از مشاهده رويكرد نتيجه‌گرايانه و پراگماتيستي آنان نشأت مي‌گرفت و هم در مباني تئوريك نمود‌مي يافت. در واقع آل احمد هم عصران خويش را هم نظراً نقد كرد و هم عملاً. بنابراين اين امكان وجود دارد كه «خسي در ميقات» را پاسخي معنا‌گرايانه به تفوق تلقي‌هاي ماترياليستي و جبري از ساحت اجتماعي دانست و «غربزدگي» را واكنشي در برابر دلالت‌هاي عملي اين قشر




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن