تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831346419




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استثناء نسل دوم روشنفكري ايران


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: انديشه‌اجتماعی - سهند ميرقادري: درباره جلال آل احمد چه مقوله جديدي قابليت طرح دارد و فراتر از آن، جلال چه ويژگي‌ منحصر به فردي را دارا بود، كه اين چنين هنوز هم بحث راجع به آن ادامه دارد؟ آل احمد را مي‌توان يكي از سمبل‌هاي نسل دوم روشنفكري ايران دانست كه از اتخاذ رويكرد ماده‌گرايانه جامعه به ادراكي معنوي رسيد. شايد همين امر است كه از جلال آل احمد چهره‌اي متفاوت ساخته است. او از معدود روشنفكران منتسب به نسل دوم روشنفكري ايران است كه به «انتقاد روشنفكرانه» از آنچه كه فضاي روشنفكري ايران به شمار مي‌آمد، پرداخت. «غربزدگي» نقد ويرانگري از روشنفكري ايران را به نمايش درآورد كه پيش از اين بي‌سابقه بود. بي‌سابقه از اين جهت كه آل احمد خود در متن اين سنخ از روشنفكري چهره عيان كرده بود و از فعالين آن محسوب مي‌شد.«حزب توده» در آن روزگار اگرچه ماهيتي نيمه چپ، التقاطي و گاه ضد مذهبي را يدك مي‌كشيد، اما به علت نبود نهادهاي اجتماعي پويا حتي ميان برخي از دينداران به عنوان يك «گروه پيشرو» شناخته مي‌شد. اين «جذب‌كاذب» در بادي امر جلال را نيز جذب كرد و به سوي خود خواند اما ادراك معنوي اي كه او به آن دست يافت در تلفيق با روحيه پرسشگري روشنفكرانه (كه البته آن هم مي‌تواند صبغه‌اي دين مدارانه داشته باشد) از او روشنفكري ساخت كه آراء او در پيوندي تئوريك با جهت‌گيري‌هاي روشنفكران نسل چهارم، معطوف به نقد روشنفكري نسل اول، دوم و سوم ايران است. اما نقد آل‌احمد بر روشنفكران هم عصر خويش، هم از مشاهده رويكرد نتيجه‌گرايانه و پراگماتيستي آنان نشأت مي‌گرفت و هم در مباني تئوريك نمود‌مي يافت. در واقع آل احمد هم عصران خويش را هم نظراً نقد كرد و هم عملاً. بنابراين اين امكان وجود دارد كه «خسي در ميقات» را پاسخي معنا‌گرايانه به تفوق تلقي‌هاي ماترياليستي و جبري از ساحت اجتماعي دانست و «غربزدگي» را واكنشي در برابر دلالت‌هاي عملي اين قشر




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن