تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837488805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نهاد اجتماعي«مسجد»


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: دین - سجاد نوروزي: از آغاز پيدايش انسان، اين موجود كه «خليفه اللّه» ناميده شده، هيچ گاه خود را از مفهومي به نام «دين» بي‌نياز نديده است. با اين سوگيري ما در ابتداي امر به سير تكويني هويت «مسجد» در عرصه تمدن اسلامي مي‌پردازيم. اولين نهاد اسلامي ـ اجتماعي كه پيامبر بنيان‌گذاري كرد، «مسجد» نام گرفت. آنچه كه به اين نهاد جداي از صبغه ديني خود، وجهي اجتماعي ـ معنوي مي‌بخشد، كاركرد ويژه آن در شكل دهي به كنش فرد مسلمان در عرصه كنش و واكنش اجتماعي است. كليسا به عنوان مكان مقدس در دين مسيحيت، تنها در يك روز هفته، براي اعمال ديني اختصاص مي‌يابد و فقط يك كاركرد ديني دارد نه كاركردي اجتماعي. و اين وجه تفكيك دهنده هويت «كليسا» و «مسجد» است. در واقع كليسا وجه تام اجتماعي مساجد را دارا نيست. مسجد مكاني است كه در روز دست‌كم 2 بار محل تجمع انسان‌هايي با يك باور مشترك و حس «همبستگي اجتماعي » ميان آنها را تقويت مي‌كند. در اين راستا و در جوامع اسلامي، مسجد نقشي بي‌بديل در شكل دهي به رفتار اجتماعي يك مسلمان را داراست. رفتار اجتماعي كه وجه بارز كنش در حيطه يك اجتماع و مختص به جوامع كوچك روستايي است، در اثر ممارست حضور در ساحت ديني مسجد، داراي يك نمود ديني و بافت عقيدتي اسلامي مي‌شود كه به وضوح در رفتار انسان اجتماعي (انسان روستايي) به چشم مي‌خورد. تشكيل «هيات مذهبي» نمود اين رفتار اسلامي و ديني است، مسجد و خاصيت اجتماعي آن باعث مي‌شود، عرصه زيست اجتماعي به واسطه حضور بي‌انفصال دين توان تداوم حيات را بيابد و بدون دين ورزي بقايي را براي خود متصور نباشد. دين در كنه و بن اين اجتماعات ريشه مي‌دواند و به علت خاصيت فرازميني و قدسي خود هيچگاه مانند ديگر شئون و صور اجتماعي به نوعي بداهت حضور مبتلا نمي‌شود.در عرصه زيست اجتماعي كه مبين زندگي در جوامع شهري است بار ديگر كاركرد اجتماعي «مسجد» رخ عيان مي‌كند. زندگي شهري، يك زندگي بي‌روح و ماشيني و خالي از هرگونه عطوفت در روابط گنگ صرفا نفع گرايانه است و در چنين گستره‌اي مسجد چه كاركردي مي‌تواند داشته باشد؟ بديهي است كه خصايص زندگي شهري، اصل مشترك ميان جوامع اسلامي و غيراسلامي است. في‌الواقع شئون بنيادي زيست شهري تا حدي در همه جوامع يكسان است. اما آنچه كه وجه اجتماعي «مسجد» را در عرصه زيست شهري تقويت مي‌كند، همانا بسط روحيه عطوفت گرايانه و گسترش حس يكپارچگي ميان شهروندان است. در جوامع اسلامي، كاركرد اجتماعي مسجد گاه يك كاركرد كاملا «مدني» است. بدين معنا كه جداي از خصايص قدسي و لاهوتي كنش ديني در «مسجد»، اين مكان مقدس در حيطه كنش اجتماعي مسلمانان نيز تاثيرگذار است. «مسجد» در «شهر» مي‌تواند بدل به جايگاهي براي جامعه پذيري و تطابق هنجاري شهروندان با جامعه باشد. در ايران، «مسجد» در روستاها نقش پررنگ تري نسبت به‌شهرها دارد. روستاهاي ايران هنوز بافت مذهبي خود را تا حد زيادي حفظ كرده‌اند. اگرچه پارادايم «سنت ديني» هنوز در ابعاد عقيدتي روستاها نمود بيشتري دارد، ولي اندك‌اندك «سنت ديني» و «احساس مذهبي» به سمت تاكيد بر «وجوه متوني دين» و «درك مذهبي» پيش مي‌رود. به همين دليل اكنون در روستاهاي ايران «مسجد» جداي از اينكه وجه قدسي خود را مستحكم‌تر از قبل حفظ كرده است، به نوعي در حال ايجاد يك كاركرد اجتماعي براي خويش است. از همين منظر مي‌توان گفت كه وجه كاركرد اجتماعي «مسجد» كه در سيره پيامبر(ص) و امامان شيعه(ع) نهفته بود، امروزه بعد از روزگار درازي كه مغفول واقع شده بود، در حال بازيابي خويش است. اما در شهرها اين امر كمتر ديده مي‌شود.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1580]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن