تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850397299




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجرم سیاسی در اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مجرم سیاسی در اسلام
مجرم سیاسی در اسلام     اینکه در فقه و حقوق اسلام آیا عملی به عنوان جرم سیاسی داریم یا خیر سوالی است که باید به آن پاسخ داد. از نظر عده ای از دانشمندان در حقوق اسلام شاید نتوان عنوان خاص جرم سیاسی را پیدا کرد اما مصادیق آن مشخص است و کمااینکه عده ای معتقدند اسلام نیز از پیشگامان طرح جرم سیاسی بوده است. در میان این مصادیق جرایمی همچون توطئه برای براندازی حکومت اسلامی، مخالفت و ضدیت با حاکمان اسلامی و ... را می توان بیان داشت اما عبدالقادر عوده در کتاب حقوق جنایی اسلام که به فارسی ترجمه شده است و با تعلیقات آیت الله سید اسماعیل صدر به چاپ رسیده است تحت عنوان(جرایم عادی و وجرایم سیاسی«بغی») و همچنین با این عنوان که جرایم عادی با جرایم سیاسی تفاوت دارد می نویسد:[1] «شریعت اسلامی از روز نخست میان جرایم عادی و جرایم بغی یعنی جرم سیاسی تفاوت گذاشته است ولی در این تفاوت گذاری مصالح جامعه و امنیت آنرا رعایت و از نظام وکیان آن محافظت کرده است. از این رو هر جرمی که برای هدف سیاسی وقوع یابد جرم سیاسی محسوب نکرده است، هرچند برخی از جرایم عادی را که در شرایط سیاسی معینی وقوع یابد جرم سیاسی دانسته است.» جرم سیاسی از لحاظ طبیعت تفاوتی با جرم عادی ندارد... فقط از لحاظ انگیزه هایی که باعث ارتکاب این دو جرم می شود متفاونتد، چه آنکه جرم سیاسی برای تحقق اهداف سیاسی وقوع یابد ویا انگیزه سیاسی باعث ارتکاب آن می شود و...» در حقوق اسلام هنگام سخن گفتن از جرم سیاسی بلافاصله مفهوم بغی به ذهن متبادر می شود و علت این امر آن است که بارزترین مصداق جرم سیاسی در فقه اسلامی است. به همین دلیل است که گروهی از حقوقدانان اسلامی نیز جرم سیاسی را مساوی بغی دانسته و در تعریف جرم سیاسی از مفهوم بغی سود جسته اند. بغی در لغت   بغی در لغت دارای معنای متعددی است جرح: که زمانی به این معنی به کار می رود که زخم ورم کرده باشد[2] طلب شدید: که در سوره بقره آیه 198 به معنای طلب خیر به کار رفته است و در نقطه مقابل، سوره قصص آیه 77 به معنای طلب بدی به کار رفته است. بغی به معنای فاسد کردن نیز به کار رفته است و گفته اند در اصل حسد ورزیدن است و ستمگر را باغی دانسته اند چون که حسادت ورزیدن نهایتا به ستمگری و ظلم دست می آلاید. «بغی علی الناس، یعنی به مردم تعدی و ستم کردن»[3] «همچنین بغی به زن زناکار نیز اطلاق گردیده است چراکه از حد عفاف و پاکدامنی تجاوز کرده است.»[4] بغی در قرآن و روایات   در قرآن آیات بسیاری موجود است که کلمه بغی در آنها به کار رفته است و هر کدام دارای اشتقاقاتی از ریشه بغی می باشند. اما در آیه 9 سوره حجرات واژه (بغی و بغت) به معنای مورد نظر ما به کار رفته است. در این آیه خداوند می فرماید: «و ان طائفتان من المومنین اقتتلوا، فاصلحوا بینهما، فان بغت احدیهما علی الاخری فقاتلوا التی تبغی حتی تفئی الی امر الله فان فائت فاصلحوا بینهما بالعدل و اقسطوا، ان الله یحب المقسطین» ترجمه-«و اگر دو گروه از مومنان با یکدیگر مقاتله و جنگ کردند پس بین آنها صلح و آشتی کنید، و اگر گروهی بر دیگری تجاوز و ستم کند، با ستمگر به جنگ و قتال برخیزید تا به امر پروردگار گردن نهد. پس در صورت برگشت به حق و تسلیم در برابر امر خدا بین آن دو(گروه) به عدل و داد اصلاح کنید وآشتی دهید و قسط و عدل را رعایت نمایید که خداوند اهل قسط و عدل را دوست دارد.» همان طور که در سطوح آتی بیان خواهد شد اکثر دانشمندان و علماء اسلامی و فقها در مبحث بغی به آیه مبارکه فوق الذکر استناد کرده و رکن عمده تعریف بغی را که خروج بر امام عادل است از همین آیه استخراج کرده اند. کلمه اقتال و تقابل به یک معناست و برگردانیدن ضمیر جمع به دو طائفه به اعتبار معنا است( چون هر چند دو طائفه بودند و می باید ضمی آن دو برگردد ولی چون دو طاهفه چند نفر هستند پس حیث نفر جمع اند) ر تثنیه به همچنانکه در عبارت(فاصلحوا بینهما) ضمیر تثنیه به آن بر می گردد به اعتبار لفظ و در بیان سر این مطلب آورده شده است که در اول دو طائفه در حال جنگ یک طائفه مخلوط به هم هستند و چون جمعیتی هستند ضمیر جمع به آنها بر می گردد و در دومی که ضمیر تثنیه برگردانده به این جهت است که در آن حال دو طایفه جدا از هم هستند[5] در ادامه آیه گفته بیان شده است که بعد از آنکه گروهی به گروه دیگر تعدی کردند با آنها بجنگید نکته مهم این است که فرموده بعد از جنگ نباید سلاح را بر روی زمین بگذارید و دست از جنگ بکشید بلکه باید اصلاحی توام با عدل باشد به این معنا که احکام الهی را در مورد هرکسی که به او تجاوز شده مثلا کسی از او کشته شده و یا عرض و مال او و یا حق او تضییع شده اجراء کنید و بعد می فرماید (واقسطوا ان الله یحب المقسطین) که برای بار دوم تاکید می فرماید بین آن دو طائفه به عدالت اصلاح کنید و بر روی عدات بسیار تاکید دارد برای اینکه خداوند عدالت گستران را به خاطر عدالتشان دوست می دارد.[6] آیه دیگری که در قرآن کریم کلمه بغی به این مضمون در آن بکار رفته است آیه 23 سوره یونس می باشد که بیان می دارد. « فلما انجهم اذا هم یبغون فی الارض بغیر الحق یا ایها الناس انما یبغکم علی انفسکم متاع الحیوه الدنیا ثم الینا مرجعکم فننبئکم بما کنتم تعلمون» ترجمه-« پس چون خدا نجات داد در حال روی زمین سرکشی کنند ای مردم سرکشی شما به زیان خودتان است شما فقط از زندگی دنیا بهره می گیرید و سرانجام بازگشت شما به سوی ماست و آنگاه شما را با آنچه می کرده اید آگاه می سازیم» در این آیه بغی به معنی طلب است زیرا ظلم طلب حق غیر است از راه تعدی و تجاوز به آن حق و خطاب بلاواسطه خداوند بمردم است که فکر می کنند از دیدگان خداوند غایبند که خدا آنها را ظالم می شمارد چراکه به خودشان ظلم می کنند و می فرماید: من به شما و کارهایتان نزدیکتر از خودتان هستم و هر کاری می کنید و می خواهید با آن در برابر ما اًلًم طغیان بر افرازید و با ما به مکر و حیله بپردازید همه اینها با نقشه و تدبیر ما انجام می گیرد و به دست ما جریان می یابد و در این صورت شما چگونه می توانید با ما به سرکشی بپردازید و در این خصوص روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل است که می فرمایند:سه چیز است که به صاحب خود بر می گردد: پیمان شکنی، مکر و سرکشی[7] راغب اصفهانی در بیان این آیه می گوید: بغی تجاوز کردن است از حد اعتدال و معنی کبر و استعلا نیز دارد و درآیه یبغون فی الارض بغیر الحق بغی مرتبط به تجاوزگران و ظالمین است. جرم بغی با شروط و مزایایی که بیان خواهد شد بر جرم سیاسی منطبق می شود و در کلمات ائمه و اخبار و روایات این کلمه موارد استعمال زیادی دارد. روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل است که درباره عمار یاسر که از سنگینی بار سنگ موقع ساختن مسجدالنبی در مدینه شکوه کرد و از افرادی که رفتار خوبی با عمار نداشتند شکایت کرد و در این شکوه گفت: این همکاران با این بار سنگین مرا خواهند کشت پیامبر(ص) در جواب فرمود:( «تقتل عمارا، الفئه الباغیه» یعنی عمار را گروه ستمگران(فئه باغیه) می کشند و چنین نیز شد و عمار توسط بغات (گروه قاسطین) به شهادت رسید.)[8] در اسلام بغی به دو صورت مطرح گردیده است یکی همان موردی که در سوره حجرات آمده است و دوم کسانی که بر علیه حاکم اسلامی خروج کرده و به مخالفت به آن می پردازند که امروزه این نوع جرم در مباحث حقوقی مطرح شده است. با این مقدمه به تعریف جرم سیاسی از دیدگاه فقهی می پردازیم. پی نوشت ها :   [1] سید محمد اصغری بررسی تطبیقی جرم سیاسی ص43 [2] غلامرضا پیوندی جرم سیاسی ص 116 [3] سید محمد اصغری بررسیی تطبیقی جرم سیاسی ص41 [4] غلامرضا پیوندی جرم سیاسی ص116 [5] علامه سید محمد حسین طباطبائی تفسیر المیزان ج 18 ص 497 [6] علامه سید محمد حسین طباطبائی تفسیر المیزان ج 18 ص 498 [7] علامه سید محمد حسین طباطبائی تفسیرالمیزان ج10 ص 59 و 65 [8] سید محمد اصغری بررسی تطبیقی جرم سیاسی ص43   منبع: http://www.farhangnews.ir /خ  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 344]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن