محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798148396
حکم روزه و نماز دانشجویی چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
حکم روزه و نماز دانشجویی چیست؟ همه مراجع: برای این گونه افراد، نماز، تمام و روزه، صحیح است.
به گزارش فرهنگ نیوز؛ با فرا رسیدن ماه رمضان یکی از سوالات شرعی متدوال دانشجویان احکام نماز و روزه در سفرهای دانشجویی است که حکم برخی از سفرها از نگاه مراجع تقلید به شرح زیر است:استادان و دانشجویان در صورتی که بیش از 10 روز با قصد اقامت در محل درس و تدریس میمانند، حکم نماز و روزه شان چگونه است؟
همه مراجع: برای این گونه افراد، نماز، تمام و روزه، صحیح است.
استادان و دانشجویان در صورتی که کمتر از 10 روز در محل تحصیل و خوابگاه می مانند، تکلیف نماز و روزه شان چیست؟
امام: نماز، شکسته است و روزه، صحیح نیست.
آیات عظام بهجت، صافی، فاضل و نوری: استادان و دانشجویان، اگر در کمتر از ده روز، حداقل یک بار، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت تا مدتی (حداقل چهار ماه)، ادامه داشته باشد - به طوری که نزد عرف، «سفر» کار آنان شمرده شود - نماز ایشان در محل تحصیل و بین راه، تمام و روزه، صحیح است.
تبصره 1: تمامی دانشجویان و استادان مذکور، هرگاه در طول مدت تحصیل بیش از ده روز در وطن خود بمانند و یا اولین مسافرت، شروع سال تحصیلی آنان باشد، باید نماز را در محل درس، شکسته بخوانند و روزه نگیرند؛ اما پس از یک رفت و برگشت میان وطن و محل تحصیل، نماز را کامل بخوانند و روزه را بگیرند.
تبصره 2: به فتوای آیت اللّه بهجت، سفر اول با طی مسیر هشت فرسخ، تحقق می یابد.
از این رو، اگر فاصلة محل درس و تدریس از وطن، بیش از هشت فرسخ باشد، در همان اولین مسافرت نیز نمازشان در محل تحصیل، کامل و روزه صحیح است.
آیت اللّه تبریزی: دانشجو اگر در مدت کمتر از ده روز، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد کند، باید احتیاط کند؛ یعنی، نماز را تمام و شکسته بخواند و اگر روزه گرفت، صحیح است و قضا ندارد. استاد اگر هر هفته، برای تدریس، به حدّ مسافت شرعی مسافرت می کند - چنانچه مدت تدریس، دو ماه یا زیادتر باشد - باید نماز را تمام بخواند و روزه بگیرد.
تبصره: با توجه به این که آیت اللّه تبریزی در این مسئله احتیاط واجب دارد، مقلدان وی می توانند در این مسئله به فتوای مرجع تقلید مساوی و یا اعلم بعدی، رجوع کنند و نمازشان را تمام بخوانند و روزه بگیرند.
آیت اللّه خامنه ای: اساتید و دانشجویان بورسیه و مأمور به تحصیل، اگر در کمتر از ده روز، حداقل یک بار بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند، نماز آنان تمام و روزه ایشان صحیح است؛ اما دیگر دانشجویان، نمازشان شکسته و روزة آنها صحیح نیست.
تبصره: با توجه به این که آیت اللّه خامنه ای در مسئلة رجوع به مرجع مساوی، احتیاط واجب دارد، دانشجویان می توانند در این مسئله به مرجع تقلید مساوی دیگر مراجعه کنند؛ به شرط این که مرجع تقلید جدید، رجوع به مرجع مساوی را جایز دانسته باشد و نماز دانشجوی مسافر را تمام و روزة او را صحیح بداند (مانند آیت اللّه بهجت).
آیت اللّه سیستانی:
1. اگر زمان تحصیل و تدریس اساتید و دانشجویان، حداقل دو سال ادامه دارد و در آن جا مستقر می شوند [گر چه در هفته دو شبانه روز کامل باشند؛ به نحوی که به آنان مسافر گفته نشود، آن جا در حکم وطن است و باید نمازشان را در محل تحصیل، تمام بخوانند و روزه را بگیرند.
2. اگر اساتید و دانشجویان در هفته، حداقل سه روز بیش از مسافت شرعی، رفت و آمد کنند و یا در سفر باشند و این برنامه برای مدتی (به طور مثال شش ماه در یک سال و یا حداقل سه ماه در چند سال تحصیلی) ادامه یابد؛ کثیرالسفر محسوب می شوند و نماز ایشان در محل تحصیل و بین راه، تمام و روزه شان صحیح است.
تبصره 1: در هر دو صورت، اگر در ماه اول، قصد اقامت ده روز نکنند، باید احتیاط نمایند؛ یعنی نمازشان را هم تمام و هم شکسته بخوانند و روزه را هم بگیرند و هم قضا نمایند.
تبصره 2: با توجه به این که آیت اللّه سیستانی، رجوع به مرجع تقلید مساوی را جایز می داند، مقلدان وی می توانند در این مسئله به مرجع مساوی دیگری که نماز را کامل و روزه را صحیح می داند، مراجعه کنند.
آیت اللّه مکارم: 1. اساتید و دانشجویان اگر برای مدت قابل ملاحظه ای - مثلاً یک سال یا بیشتر - در محل تحصیل یا تدریس بمانند، آن محل، در حکم وطن است و نماز و روزه در آن جا تمام می باشد و ماندن ده روز پی در پی در آن جا شرط نیست.
تبصره: این گروه از دانشگاهیان از هنگام شروع به درس، سه روز اول را در محل درس و تدریس، احتیاط کنند؛ یعنی نماز را هم کامل و هم شکسته بخوانند و روزه را هم بگیرند و هم قضا کنند و پس از آن در همان سفر اول، نماز را تمام بخوانند و روزه بگیرند؛ مگر آن که قصد ده روز نمایند. در این صورت، احتیاط مذکور، لازم نیست.
2. کسانی که همه روزه یا حداقل سه روز در هفته، به محل تحصیل یا تدریس می روند، یعنی صبح به محل تحصیل یا تدریس می روند و عصر باز می گردند و این کار مدتی ادامه می یابد، کثیرالسفر محسوب می شوند و نماز و روزه ایشان در آن محل و به هنگام رفت و برگشت، تمام است.
تبصره: این گروه از دانشگاهیان از هنگام شروع به درس، در چند سفر اول، احتیاط کنند؛ یعنی نماز را شکسته و تمام بخوانند و اگر روزه گرفتند، آن را قضا کنند.
آیت اللّه وحید: اگر در هفته حداقل چهار روز بین وطن و دانشگاه رفت و آمد کند و این کار برای مدت یک سال یا بیشتر ادامه داشته باشد، آن جا در حکم وطن است و نماز در آن جا تمام و روزه صحیح است و در بین راه، باید احتیاط کند؛ یعنی نماز را تمام و شکسته بخواند و روزه بگیرد و قضای آن را نیز به جا آورد و اگر رفت و آمد سه روز باشد، در این مورد نیز باید احتیاط کند.
دانشجویانی که در خوابگاه ده روز یا بیشتر می مانند و بین آن جا و محل تحصیل رفت و آمد می کنند و فاصلة بین آن دو، کمتر از چهار فرسخ شرعی (5/22 کیلومتر) است، حکم نماز و روزه شان چگونه است؟
امام: اگر در مدت ده روز، تنها یک مرتبه و به اندازه دو ساعت، از خوابگاه به دانشگاه بروند، نماز، تمام و روزه، صحیح است و در غیر این صورت، نماز، شکسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام بهجت، سیستانی، فاضل، صافی، مکارم، نوری و وحید: در فرض یاد شده، نماز، تمام و روزه، صحیح است.
آیت اللّه تبریزی: بنابر احتیاط واجب، باید نماز را بین شکسته و تمام جمع کنند و اگر روزه بگیرند، صحیح است و قضا ندارد.
آیت اللّه خامنه ای: اگر در مدت ده روز، به اندازة یک تا دو ساعت در روز- یا چند روز که مجموع آن به مقدار یک سوم روز یا یک سوم شب باشد- از خوابگاه به دانشگاه بروند، نماز، تمام و روزه، صحیح است و در غیر این صورت، نماز، شکسته است و روزه، صحیح نیست.
اگر استاد یا دانشجو به طور اتفاقی به شهری غیر از محل درس مسافرت کند، نماز و روزه او چگونه است؟
همه مراجع (به جز سیستانی): نماز، شکسته است و روزه، صحیح نیست.
آیت اللّه سیستانی: نماز، تمام و روزه، صحیح است.
حکم نماز و روزه استادانی که یک یا چند روز در هفته، به محل تدریس (که فاصلة آن با وطن بیش از مسافت شرعی است)، رفت و آمد دارند؛ در دو صورت زیر در محل تدریس و بین راه چگونه است؟
الف. محل تدریس، یک شهر است.
ب. محل تدریس، شهرهای مختلف است.
امام: نماز، شکسته است و روزه، صحیح نیست.
آیات عظام بهجت، خامنه ای، فاضل و نوری: اگر رفت و آمد حداقل تا مدتی ادامه داشته باشد - که عرف، این کار را شغل او بداند - نماز، تمام و روزه، صحیح است.
آیت اللّه تبریزی: اگر در هفته حد اقل یک بار برای تدریس، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد می کنند، نماز، تمام و روزه، صحیح است. اگر رفت و آمدشان در مدت هشت یا نُه روز، یک بار انجام می گیرد، باید احتیاط کنند؛ یعنی نماز را تمام و شکسته بخوانند و اگر روزه بگیرند، صحیح است و قضا ندارد.
آیت اللّه سیستانی: اگر در ماه، ده روز یا بیشتر در سفر باشند و این امر در مدت یک سال، شش ماه و در مدت بیش از یک سال، تا سه ماه ادامه داشته باشد، نماز، تمام و روزه، صحیح است. اگر در ماه، نه یا هشت روز در سفر باشند، باید احتیاط کنند؛ یعنی نماز را تمام و شکسته بخوانند و روزه بگیرند و قضای آن را نیز به جا آورند.
آیت اللّه صافی: اگر رفت و آمد حد اقل برای مدت چهار ماه ادامه داشته باشد، نماز، تمام و روزه، صحیح است.
آیت اللّه وحید: اگر چهار روز در هفته را به محل تدریس رفت و آمد داشته باشند، نماز آنان تمام و روزه شان صحیح است. اگر سه روز در سفر باشند، بنابر احتیاط، بین نماز شکسته و تمام، جمع کنند و بنابر احتیاط، روزه بگیرند و قضای آن را نیز به جا آورند و اگر کمتر از سه روز باشد، نماز، شکسته است و روزه، صحیح نیست.
آیا محل تحصیل، در حکم وطن محسوب می شود؟
همة مراجع (به جز سیستانی، مکارم و وحید): خیر، در حکم وطن محسوب نمی شود.
آیت اللّه سیستانی: اگر برای مدت دو سال یا بیشتر، دو روز در هفته کاملاً می ماند، آن جا در حکم وطن است.
آیت اللّه مکارم: اگر برای مدت یک سال یا بیشتر، سه روز در هفته کاملاً می ماند، آن جا در حکم وطن است.
آیت اللّه وحید: اگر برای مدت یک سال یا بیشتر، چهار روز در هفته در سفر باشد، آن جا در حکم وطن است.
حکم نماز و روزة دانشجوی مسافر در سفر اول چگونه است؟
آیات عظام امام و خامنه ای: در همة سفرها شکسته است.
آیت اللّه بهجت: اگر در سفر اول، فاصلة آن از مسافت هشت فرسخ، بیشتر باشد، باید نماز را تمام بخواند و اگر کمتر از این مقدار باشد، باید شکسته بخواند.
آیت اللّه تبریزی: باید احتیاط کند؛ یعنی نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، صحیح است و قضا ندارد.
آیت اللّه سیستانی: باید در ماه اول، احتیاط کند؛ یعنی نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا کند.
آیات عظام فاضل، نوری و صافی: در سفر اول، باید نماز را شکسته بخواند و روزه، صحیح نیست.
آیت اللّه وحید: در ماه اول و دوم، باید احتیاط کند؛ یعنی نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا کند.
آیت اللّه مکارم: باید در چند سفر اول، احتیاط کند؛ یعنی نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران
96/3/6 - 21:52 - 2017-5-27 21:52:16
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 157]
صفحات پیشنهادی
آخرین حکم مراجع درباره سیگار کشیدن روزهدار
آخرین حکم مراجع درباره سیگار کشیدن روزهدارتاریخ انتشار جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱ ۰۴ مسأله ابطال یا عدم ابطال روزه ماه مبارک رمضان برای افراد سیگاری موضوعی است که همواره مورد پرسش مقلدان از مراجع عظام تقلید بوده است به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا مسأله ابطال یا عدم ابطال روزهره آورد نماز چیست؟ - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق
عقیق امیرالمومنین علی ع در بخشی از خطبه 199 کتاب شریف نهج البلاغه در مورد اهمیت دادن به نماز می فرماید ای مردم خواندن و اقامه نماز را برعهده بگیرید و آن را حفظ کنید زیاد نماز بخوانید و با نماز خود را به خدا نزدیک کنید نماز دستوری است که در وقت های خاص بر مومنان واجب شده استآیتالله نمازی در نشست خبری مطرح کرد برگزاری اولین نشست تخصصی دبیران تشکلهای دانشجویی دانشگاه آزاد/ در اداره
آیتالله نمازی در نشست خبری مطرح کردبرگزاری اولین نشست تخصصی دبیران تشکلهای دانشجویی دانشگاه آزاد در اداره کل تشکلهای دانشگاه نباید سلیقه سیاسی وجود داشته باشد مدیرکل اداره تشکلهای اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد گفت اولین نشست تخصصی دبیران تشکلهای دانشجویی دانشگاه آزاد با حضور رتخم مرغی که درونش خون است | حکم خونى که گاهى در تخم مرغ پیدا مى شود چیست؟
تخم مرغ که درونش خون است میشود خورد تخم مرغ که درونش خون است حضرت امام این خون پاک است ولى بنابر احتیاط واجب باید از خوردن آن اجتناب کرد و اگر خون را با زرده تخم مرغ به هم بزنند که از بین برود خوردن آن اشکال ندارد آیات عظام سیستانى و فاضل این خون نجس نیست ولى احتیاط مستحدلیل تاخیر صدورحکم ذی حسابی رسول خادم برای کمیته ملی المپیک چیست؟ - آخرین خبر
مهر بیش از دو ماه از معرفی سرپرست خزانه داری کمیته ملی المپیک می گذرد اما هنوز حکم ذی حساب رسول خادم صادر نشده و به همین دلیل وی حق امضا ندارد ظاهرا قرار نیست داستان خزانه دار کمیته ملی المپیک و کش و قوس هایی که از سال گذشته با استعفای محمدعلی شجاعی ایجاد شده تمام شود چراکه بااستفاده از رونالدو برای ترویج نماز و روزه
استفاده از رونالدو برای ترویج نماز و روزه شبکه تلویزیونی مصر با نمایش عکسی عجیب از کریستیانو رونالدو به استقبال ماه رمضان رفته است روز نو شبکه تلویزیونی مصر با نمایش عکسی عجیب از کریستیانو رونالدو به استقبال ماه رمضان رفته است در آستانه ماه مبارک رمضان شبکه های تلتفاوتهای حکم حضوری و غیابی چیست؟
تفاوتهای حکم حضوری و غیابی چیست تاریخ انتشار چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱ ۴۸ حکم دادگاه حضوری است مگر اینکه خوانده یا وکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی وی در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشده باشد و به طور کتبی نیز دفاع نکرده باشد و یا اخطاریه ابلاغ واقعی نشده باشد بهقرارگاه شهید احمدیروشن بسیج دانشجویی منتشرکرد صفر تا صد ماجرای بزرگترین قرارداد پسابرجامی دولت/نظر رهبر انقلا
قرارگاه شهید احمدیروشن بسیج دانشجویی منتشرکردصفر تا صد ماجرای بزرگترین قرارداد پسابرجامی دولت نظر رهبر انقلاب درباره نیروگاهسازی خارجیها چیست به همت قرارگاه شهید احمدی روشن سازمان بسیج دانشجویی جزئیات ماجرای قرارداد نیروگاه سازی وزارت نیرو با شرکت ترکیهای و بزرگترین قراردادبرخورد قانون با روزه خواران در ملأ عام چیست؟
برخورد قانون با روزه خواران در ملأ عام چیست تاریخ انتشار شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹ ۰۶ با حلول ماه مبارک رمضان عده ای به صورت عمد و یا غیرعمد اقدام به روزه خواری در ملأ عام می کنند که قانون با هنجارشکنان در این ماه برخورد خواهد کرد به گزارش باشگاه خبرنگاران با حلول ماه مبارک رمطالباتی که معوق ماند/مهمترین دغدغه اینروزهای کارگران چیست؟
مطالباتی که معوق ماند مهمترین دغدغه اینروزهای کارگران چیست تاریخ انتشار چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۷ ۲۲ در بین دهها دغدغه گروههای کارگری هفته کارگر بهانهای برای بررسی تعدادی از مطالبات گروههای کارگری شد حدود ۱۳ میلیون کارگر در کشور وجود دارد که با-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها