تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798110472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«فراری»؛ روایت طغیان «بحران هویت» و معناسازی عصر مجازی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: «فراری»؛ روایت طغیان «بحران هویت» و معناسازی عصر مجازی تهران - ایرنا - اینکه چرا باید فیلم سینمایی «فراری» ساخته می شد، پاسخ مشخص است، «فراری» مبین رابطه تنگاتنگ میان فضای مجازی و «بحران هویت اجتماعی» برای نسلی است که «لغزش»، چندان هم در اختیار او نیست.


فیلم نمایشگر نمودهای تلخ و تاسف باری است که به واسطه نبود هویت و ارزش، معنا سازی رنگی دگر به خود می گیرد، این نمود همین می شود که دختری در حاشیه شهری در شمال کشور به چیزهایی دل می بندد که در شان و طبقه اجتماعی او نیست، او و همسن و سالانش در مواجهه با این فضا و تکثر دسترسی به راحتی هویت را می بازند و معلق و سردرگم در ناکجاآبادها به سیر و سلوک می پردازند.از این منظر، این بی هویتی آنقدر تکثیر می شود، آنقدر ولنگارمی شود، آنقدر لازمان و لامکان می شود تا جایی که «طغیان آدمی» با گستردگی و قدرت دنیای مجازی ناکنترل و افسونگر می شود.«گلنار» دختر نوجوان ساده و معصوم داستان، دیگر آنقدر تاب و توان ندارد که با مواجهه های، بی حدومرز خود، هویتش را به دست بگیرد، او متزلزل، مردد و مضطرب در یک دلدادگی و واماندگی متوسل می شود به رویایی که پایان راه سیاه است.حال از سویی «بحران هویت» زمانی که دختری چون گلنار را در ورطه ناهمگونی های هویتی می اندازد، او قد و اندازه خود را نمی داند، دنیایش فراتر از جایگاه و طبقه اجتماعی اش است، او حتی تعادل اجتماعی را متأثر کرده است.تعلق خاطر به موبایلش و خط ارتباطیش به جهانی عظیم باعث شده که نهادهای هویت‌ساز هم خدشه دار شوند و بی معنایی را برایش تداعی کنند. او حتی راننده مثبت جامعه اش را نیک متصور نمی شود چرا که الگوهای اطراف او همه یا قصد دریدنش را داشته اند یا مقلد خوبی نبوده اند، از مشتری طلا فروش گرفته تا زنی که در تاکسی خود را مهیا می کند و مالک پیر نمایشگاه که قصد تعرض دارد.گلنار نماینده نسل سومی است که نظام ارزشی برای او بی معناست، دلسوزی و حمایت راننده برای او تداعی یک درخواست شوم است و همراهی با آقازاده عیاش عین ارزش و هنجار است، با او همکلام گشتن و سوار بر مرکبش شدن نهایت خواست انسانی اوست، حتی عکس گرفتن را هم فضیلتی بزرگ می داند، فضلیتی که حتی با جان و تنش بازی می کند.«فراری» روایتگر دوران کنونی عصری مجازی است و راوی دوران بلاتکلیفی در فرجام این فرایند است، عصری که حتی هویت را در ذهن شکل نمی دهد.عوامل بحران ساز هویتی برای این دختر کوچک شهرستانی از هیچ تلاش فرو گذار نبوده است، از تنش فرهنگی تا هویت شخصی او، از تعلق او به گروه های دوستی اش تا ارزشهای حاکم در جامعه کوچک خود تا کلانشهر پایتخت همه و همه بحرانی شده که حتی فراتر از گلنار و سن وسالش رسوخ کرده است، شاگرد نمایشگاه می داند که خیلی ها همچون گلنار برای عکس گرفتن با پورشه نمایشگاه می آیند و دلخوشی می کنند. از سویی دیگر حتی جامعه کوچک گلنار هم به او الگوی دیگری را تحمیل کرده و فضای مجازی دلبسته شده اش دنیای او را تا پایتخت و تا اطلاع از قیمت و آپشن گرانقیمت ترین اتومبیل ها پرواز داده و حال دیگر هیچ هویتی برای او قابل پذیرش نیست.استفاده گریز ناپذیر‌ از ارتباطات مجازی طیف وسیعی از گلنارها باعث شده که فرد به واسطه امکان تغییر در هویت واقعی در فضای مجازی با معانی و هویت جدیدی رو به رو شود که ساخته، دلپذیر و مطبوع اوست، خیال پنداری و رویاهایی را برایش می سازد که حتی حاضر است برای رسیدن به «فراری» و اثبات خود به دوستانش، دنیای کوچکش را بزرگی سراب واری ببازد.فیلم سینمایی «فراری» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد درباره دختری است که از شهرستان به تهران می‌آید و تلاش می‌کند تا با خودروی «فِراری» هشت میلیاردی، عکس یادگاری بگیرد و درگیر ماجرا هایی می شود.در این اثر سینمایی محسن تنابنده، ترلان پروانه، سیامک صفری، محمدرضا داوودنژاد، سیما تیرانداز و رضا داوودنژاد ایفای نقش می کنند.«فراری» از جمله آثار بخش سودای سیمرغ سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر است.سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر از 9 تا 21 بهمن ماه برگزار می شود.از: محسن سلیمانی فاخرفراهنگ ** 9246 ** 1071 ** انتشار دهنده: امید غیاثوند



17/11/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن