تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798078626




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قوت و ضعف رسانه ملي در ايام فجر انقلاب


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: قوت و ضعف رسانه ملي در ايام فجر انقلاب
سي‌وهشتمين سال انقلاب اسلامي هم به پايان رسيد و يك سال ديگر به سن اين انقلاب جوان اضافه شد. در اين راستا برخي رسانه‌ها با شيوه‌هاي مختلف به ذكر وقايع تاريخي و اتفاقات اين دهه پرداختند.
نویسنده : معصومه طاهري 


سي‌وهشتمين سال انقلاب اسلامي هم به پايان رسيد و يك سال ديگر به سن اين انقلاب جوان اضافه شد. در اين راستا برخي رسانه‌ها با شيوه‌هاي مختلف به ذكر وقايع تاريخي و اتفاقات اين دهه پرداختند. تلويزيون هم كه به تعبیر امام(ره) دانشگاه عمومي است و بايد براي همه مردم كه در هر جاي كشور ساكن هستند آموزنده و تأثيرگذار باشد همه ساله تلاش زيادي مي‌كند تا اين روزهاي خاطره‌انگيز را به تصوير بكشد و از آنجا كه لقب رسانه ملي را به همراه دارد بايد فارغ از سوگيري‌ها و جناح‌طلبي‌هاي چپ و راست برنامه‌سازي كند. يكي از اين امور مربوط به ذكر وقايع تاريخ معاصر و روند شكل‌گيري انقلاب اسلامي است كه از تلويزيون انتظار مي‌رود به تنوير و روشنگري عموم بپردازد؛ چراكه شبكه‌هاي معاند ضدانقلاب همواره سعي مي‌كنند تا با وارونه كردن حقايق، جنايتكاران پهلوي را تطهير كرده و اذهان عمومي به خصوص نسلي كه انقلاب را درك نكرده‌اند با جعليات خود منحرف سازند و هر آنچه خودشان مي‌خواهند به آنها تزريق كنند.
 لذا از نقاط مثبت و مطلوب تلويزيون در ايام فجر پخش مستندات تاريخي همراه با صدا و تصوير بود بدون اين‌كه مخاطب مجبور بشود نيمي از برنامه را با حواشي يا حرافي‌هاي مجري كم‌اطلاعي دنبال كند؛ به‌خصوص پخش صداي محمدرضا شاه كه از ترس با تلفن مي‌زد و به خوبي مي‌شد لرزش تن صداي او را در آن شرايط انقلاب حس كرد يا ماجراي جزء به جزء سينما ركس آبادان كه در اين چند ساله اخير چيز زيادي از آن گفته نشده بود و تنها شنيده بوديم سينمايي در آبادان به آتش كشيده شد و عده‌اي در آن سوختند اما اين بار به صورت كامل از آرشيوهاي صداوسيما اطلاعات را بيرون آورده بودند. «در برابر طوفان» هم يكي از بهترين مستند‌هايي بود كه تلويزيون پخش كرد كه از تصاوير و نگاه‌هاي   بكر در تعريف دوران پهلوي و انقلاب بهره گرفته بودند كاري كه نشان داد ما مي‌توانيم مستندهاي خوب و تأثيرگذاري بسازيم؛ البته بحق در چند ساله گذشته در زمينه انقلاب مجموعه‌ مستندهايي خوبي توليد شده است كه اگر مستندي مانند «انقلاب 57» شبکه من و تو را كنار آنها بگذاريم متوجه مي‌شويم تنها ديدگاه متفاوت و حرف‌هاي مخالف آن مستند است كه باعث ديده شدنش مي‌شود، وگرنه قدرت ساخت مستند در آثار توليدي داخلي ما ستودني است به شرطي كه مديران تلويزيون هم با مستندسازان همکاری داشته باشند و آرشيو صداوسيما را در اختيار آنها قرار بدهند؛ چه آن كه همه مي‌دانيم تولید مستند  شبكه من و تو در رابطه با انقلاب‌، تنها به واسطه آرشيوي بود كه در تلويزيون ملي خودمان بود، ولي كسي حق دسترسي به آن را نداشت؛ البته با وجود فراگيري رسانه‌هاي نوين و با همه هجمه‌هايي كه عليه صداوسيما صورت گرفته است، هنوز هم اين رسانه مهم‌ترين و جامع‌ترين ابزار اطلاع‌رساني و همگرايي براي همه اقشار جامعه محسوب مي‌شود لذا اشاره به جايگاه رسانه‌اي مثل تلويزيون ابداً به اين معنا نيست كه اين رسانه خالي از اشكال است و هيچ نقصان و ضعفي ندارد.
در كنار نقاط قوت و ستودني تلويزيون در ايام فجر، لازم است اشاره‌اي به نقاط ضعف آن هم داشته باشيم و آن نبود برنامه‌هايي مربوط به جشن ملي 22 بهمن براي كودكان و نوجوانان بود كه در اين چند روز جشن انقلاب برنامه‌هايي مختص بچه‌ها در تلويزيون چندان وجود نداشت. حتي برنامه عموپورنگ كه سال‌هاست با كودكان و نوجوانان ارتباط برقرار كرده و براي بچه‌ها شخصيتي محبوب و دوست‌داشتني است در طول دهه فجر كوچك‌ترين تغييري نكرده بود يا اشاره‌اي به جشن پيروزي انقلاب و چرايي آن به زبان كودكانه نداشت همان رويه قبل را دنبال مي‌كرد. با اين‌كه ساخت اين سري به صورت محله هم هست و مي‌توانست گوياتر و ملموس‌تر به ايام پيروزي انقلاب بپردازد يا ساير برنامه‌هاي ديگر كودكان و نوجوانان آن‌گونه كه بايد و شايد اشاره‌اي به اين ايام مهم نداشتند؛ اين درحالي است كه در همه جاي دنيا براي حفظ و ماندگاري روزهاي ملي خود روي كودكان و نوجوانان سرمايه‌گذاري مي‌كنند، زيرا كارشناسان رسانه معتقدند كودكان بيش از ديگر مخاطبان از تلويزيون تأثير مي‌گيرند چون ساختار ذهني كودك ساده است و توانايي تجزيه و تحليل پيام‌هاي اين رسانه را ندارد به همين خاطر هر آنچه دريافت مي‌كند برايش ماندگارتر است. اين جمله معروف است كه مي‌گويد: مطلبي كه در كودكي به انسان آموخته مي‌شود، گويا روي سنگ حك مي‌شود و تا پايان عمر، در ذهن او خواهد ماند.
از سوي ديگر انتظار آن مي‌رفت تا تلويزيون انيميشن‌ يا كارتون‌هاي جذاب و ديدني متناسب با اين روزها براي بچه‌ها توليد و پخش كند. مسلماً اگر خودمان در رسانه ملي‌مان روزهاي بزرگ ملي و ديني را براي فرزندان و نسل‌هاي آينده كشور به زيبايي تصوير نكشيم، ديگران اقدام مي‌كنند و از اين صفحه ساده و سفيد ذهني‌شان سوءاستفاده مي‌برند؛ بنابراين با توجه به فضاي رقابتي رسانه‌اي به‌خصوص ارائه تاريخ شفاهي، صداوسيما بايد با وجود همه كم‌داشت‌ها كه پاره‌اي از آنها رسانه‌اي شده‌اند برنامه‌هاي مناسبي را براي شبكه‌هاي مختلف سيما تدارك ببيند و از ظرفيت‌هايي كه در امر اطلاع‌رساني دارد به بهترين شكل بهره ببرد تا گوي سبقت را رسانه‌هاي رقيب بيگانه از او نربايند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن