تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزايد و گناهان را پا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798212603




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش گرانی در اخلاق و رفتار مردم | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: عقب ماندگی اقتصادی، هم فقر دینی در جامعه ایجاد می کند و هم موجب بروز فقر فرهنگی در جامعه می شود.

پایگاه خبری تحلیلی تراز: مدل حکومت جمهوری اسلامی که بر پایه تعالیم اسلامی شکل گرفته است، در بُعد اقتصادی نیز باید همچون سایر ابعاد خصوصاً در روزهای بحرانی اقتصاد درخشش بی‌نظیر خود را در جامعه جهانی به رخ بکشد و از این رو مسئولان می‌بایست با همت بلند و با شناخت اهمیت این جهاد عظیم در ابعاد گوناگون، زمینه‌های تحقق آن را فراهم کنند.
در حال حاضر گرانی و افزایش قیمت‌ ها به مردم به ویژه اقشار کم درآمد فشار زیادی وارد کرده که مسئولان اقتصادی کشور باید ضمن بررسی علل، با عوامل ایجاد کننده آن به شدت برخورد کنند و نگذارند که نبض زندگی مردم به دست طماعان و گردن‌ کشان اقتصادی و قارون صفتان بیفتد.
یكی از وظایف اصلی  مسئولین در  جامعه اسلامی توجه به بعد اخلاق و فرهنگ مردم در جامعه است كه با ارائه برنامه های متنوع از طریق رسانه های مختلف باید درصدد افزایش كیفیت و سطح فرهنگ و اصول اخلاقی جامعه اسلامی باشد، اما در این میان گرانی قیمت اجناس و مایحتاج مردم یكی از عواملی است كه حكومت اسلامی باید به عنوان داعیه دار فرهنگ و اصول اخلاقی با آن به شدت مبارزه و آن را ریشه كن كند چرا كه طبق فرمایش امام صادق علیه السلام یكی از مهمترین تاثیرات گرانی بر اخلاق و رفتار مردم است.
حضرت درباره تاثیر منفی افزایش قیمت ها بر رفتار مردم می فرماید:
«غَلَاءُ السِّعْرِ یُسِیءُ الْخُلُقَ وَ یُذْهِبُ الْأَمَانَةَ وَ یُضْجِرُ الْمَرْءَ الْمُسْلِمَ»
«گرانی قیمت ها اخلاق و رفتار مردم را بد می کند. امانت داری را از بین می برد و مردم مسلمان را در فشار و سختی به ستوه می آورد.» (فروع کافی ، جلد 5 ، ح 164)
                                                                        ***
دو نکته:
** ارتباط مستقیم جهاد اقتصادی و جهاد فرهنگی
بیان امام صادق (ع) تأکیدی است که نشان‌دهنده آثار سوء عقب ماندگی اقتصادی است و موجب می‌شود تا بر اثر گرانی و تورم، بخش‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به ویژه ارزش‌های اخلاقی جامعه به شدت آسیب ببیند که این‌ها همه از آثار عقب ماندگی اقتصادی است. بنابر این روایت و روایات متعدد دیگری که تأیید کننده این موضوع است، جهاد اقتصادی با جهاد فرهنگی ارتباط مستقیم پیدا می‌کند. در این میدان مبارزه، تلاش برای تولید انبوه محصولات فاسد فرهنگی با بهره‌گیری از ابزارها و تکنیک‌های متعدد از یک سو و از سوی دیگر برنامه‌ریزی برای تحریم همه‌جانبه اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران با یک هدف مشخص صورت می‌گیرد که آن افول اخلاق در جامعه اسلامی است. در صورت تحقق این هدف شوم دشمنان، همه آرمان های نظام مورد تهدید قرار می گیرند.
** فقر اقتصادی، زمینه ساز جهل فرهنگی
یکی از سپاهیان جهل، فقر است. امام صادق (ع) درباره جنود (لشکر و سپاه) عقل و جهل می فرمایند: «یکی از سپاهیان عقل، غنا و یکی از سپاهیان جهل، فقر است.» (کافی، کتاب العقل و الجهل، ح 14) با این تعبیر مشخص می شود که فقر در واقع زمینه ساز جهل در جامعه است و این دو موضوع یک رابطه مشخص و تعریف شده در حوزه های اجتماعی دارند. بر این اساس می توان اینگونه نتیجه گرفت که عقب ماندگی اقتصادی، هم فقر دینی در جامعه ایجاد می کند و هم موجب بروز فقر فرهنگی در جامعه می شود.
بنابراین در شرایط کنونی که روش‌های دشمنان در مقابله با نظام جمهوری اسلامی به روش‌های مختلفی از جمله استفاده از ابزارهای رسانه‌ای و ابزارهای اقتصادی برای تضعیف و تحت کنترل در آوردن فضای جامعه تغییر یافته است، از این روایت شریف به صورت شفاف‌تری می‌توان به ابعاد مهم لزوم تحقق اهداف «جهاد اقتصادی» در نظام اسلامی پی برد؛ چنانچه جهاد اقتصادی، جهاد فرهنگی نیز به شمار می رود و موجب رشد فرهنگی و بلکه رشد دینی جامعه خواهد شد.



تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 5 بهمن 1395 - 05:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن