تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خص...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798097997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحرک و هیجان در طبقه چندم؟


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
تحرک و هیجان در طبقه چندم؟
نگاهی به نمایش «ویولن تایتانیک»
تحرک و هیجان در طبقه چندم؟ نمایش «ویولن تایتانیک» فرصتی برای بازاندیشی یا حتی تجربه چند چیز، مهاجرت، طبقات اجتماعی و حتی رسانه. نمایش پیترو فلوریدیا جامعه‌ای تعاملی می‌سازد که می‌خواهد اختلافات را درهم‌شکند؛ آن هم با نجات دادن یکدیگر.


به گزارش فرهنگ نیوز،به نقل از تسنیم در عصر تکرار مکررات در تئاتر تهران، دیدن نمایشی تازه و بدیع که برخلاف هوای سرد و آلوده این روزهای پایتخت، پرتحرک و هیجان‌انگیز باشد غنیمت بزرگی است. در فضایی که همه چیز در مونولوگ‌های بی‌سروته و نمایشهای فاقد حرف ویژه خلاصه شده است، نمایشی که شما را وارد دنیایی تعاملی کند یک فرصت است. این فرصت این روزها نه در یک تالار رسمی شهر تهران که در یک مکان مخصوص ساخت دکور همان نمایشهای پرزرق و برق کم‌بار اجرا می‌شود. «ویولن تایتانیک» کاری از پیترو فلوریدیا و به تیهه‌کنندگی آرش عباسی در ایام زمستانی میزبان علاقه‌مندان تئاتر اینتراکتیو یا تعاملی در کارگاه دکور بنیاد رودکی است.

نخست «ویولن تایتانیک» داستان کشتی مشهور بریتانیایی با اجزای مختلفش است. داستان از آنجا شروع می‌شود که کشتی میزبان آدمهایی با خواستهای متفاوت است. این خواستها بر حسب طبقه دستخوش تغییر می‌شود و مسئله آن است که شما در تعامل با کدامیک از این طبقات قرار می‌گیرید. پیترو فلوریدیا این نمایش را براساس کتاب پایان تایتانیک نوشته اثر هانس ماگنوس انتسنبرگر آماده کرده است.

این کارگردان ایتالیایی جهان تایتانیک را به سه طبقه تقسیم‌بندی کرده است. هر طبقه می‌تواند بیانگر یک طبقه اجتماعی خاص باشد. آغاز نمایش در رستوران شیک و مجلل کشتی طراحی شده است. مردان خوش‌پوش در میان میزها قدم می‌زنند و از چیزهایی حرف می‌زنند که بوی خوشی و راحتی می‌دهد. دیالوگ با کاپیتان آغاز می‌شود، کاپیتانی که بالاترین جایگاه را در میان افراد حاضر دارند. مخاطب در این ساحت تبدیل به میهمانان ضیافت عیانی کاپیتان می‌شوند. آنان به دور میزها می‌نشینند و به حرفهایی گوش می‌دهند که شاید نشنیدنشان هم مفید باشد.

همه چیز تغییر می‌کند. میزها از هم فرومی‌پاشند. چند بازیگر زیر میزهای پارچه‌ای مخفی شده‌اند. آنان اشباح سرگردانی هستند که از زجر دنیای زیرین خبر می‌دهند، دنیایی که قرار است تا دقایقی بعد قربانیان یک فاجعه باشند. ما وارد طبقه دوم می‌شویم. کاپیتان به فراز سالن عروج می‌کند. اینجا با طبقه متوسط سروکار داریم. آنان در یک سالن بزرگ مستقر هستند. بازی می‌کنند، می‌رقصند، آواز می‌خوانند و مخاطب نظاره‌گر آنان است. می‌تواند آنان را همراهی کند؛ چون برایش قابل‌درک‌تر است. بی‌گمان بیشتر مخاطبان نمایش از طبقه متوسطند. کارگردان در این میانه دست به اعتراضات استعاری می‌زند. طبقه متوسط در ظاهر رهاست؛ اما او مصرف‌کننده است. رسانه و سرگرمی محصولاتی است که او مصرف می‌کند. کارگردان به خوبی این دو را در قالب یک بازی والیبال به تصویر می‌کشاند؛ جایی که به جای توپ یک رسانه تصویری حاکم است.

دوباره همه چیز از هم می‌پاشد. این بار به دنیای پای می‌گذاریم که نمودی از جهان زیرین است. اینجا زندگی در استعاره جاری است. کاپیتان به اتاقی رفته است و کمتر مخاطبی او را می‌بیند. جهان، جهان طبقه فقیر است. نمایش به اصل ماجرای خود نزدیک می‌شود. برخی به هیبت نیروهای پلیسی در می‌آیند. مردمان طبقه سوم محدودند. سفیدی چندانی در این فضا دیده نمی‌شود. اینان قربانیان حادثه‌ای هستند که دقایقی دیگر رخ خواهد داد. جهان کن فیکون می‌شود و ما می‌دانیم قایقهای نجات برای آنانی است که پول بیشتری در جیب دارند و ما اکنون در میان قربانیانم.

دوم «ویولن تایتانیک» نمایشی است سیاسی - اجتماعی که برخلاف چنین آثاری که در ایران روی صحنه رفته است، چندان خود را مستغرق در استعاره‌های غامض نمی‌کند. دستگاه مجاز و استعاره این نمایش ساده و همه فهم است. قرار نیست کسی در پیچیدگی شاعرانه‌ای که بوی محافظه‌کاری می‌دهد، خفه شود. نمایش با بهره‌گیری از مجاز طبقات اجتماعی را در طبقات یک کشتی عظیم و شهیر به تصویر کشیده است. سپس رفتار این طبقات را برگزیده است، باز از مجاز بهره برده است و با تلفیق آنان استعاره‌ای از کنشهای آنان خلق می‌کند.

اما مهمترین کار آقای کارگردان تعاملی بودن نمایش است. او برای مخاطب خطابه خلق نمی‌کند. مانیفست دستشان نمی‌دهد تا آن را از بر کنند. او از مخاطب می‌خواهد همراهی کند. او می‌تواند هر یک از اعضای طبقه اجتماعی باشد که قرار است تا ساعاتی چند قربانی کوههای یخ شوند. اودر فرایند اخطارها و فجایع درگیر حرکت می‌شود. آسوده روی یک صندلی مخملی نمی‌نشیند. مدام کنشگری می‌کند؛ اگرچه این کنشگری چندان زیاد نیست. او در آغاز مردمان زیر میز را از شر پارچه‌های سفید نجات می‌دهد و در انتها با همان پارچه‌های سفید قربانیان را از غرق شدن نجات می‌دهد.

همه چیز در یک سادگی به تصویر درمی‌آید. حرکت کاپیتان از یک ضیافت تا پنهان شدنش ساده است. یک معادله چند مجهولی نیست. تبدیل شدن آدمها به کوه یخ یا ماهی ساده است، پیشگویانه است، قرار نیست شما را به جهانی از نشانگان در هم تنیده رهنمون کند. بازی زنان و مردان با وجود استعاره‌هایش ساده است، قرار نیست جدال مونث و مذکر در قالب دیالوگهای پیچیده ایبسن درک کنیم. قرار نیست مفهوم تأثیر رسانه بر جامعه را با خطابه‌های چند ده دقیقه‌ای تحمل کنیم. همه چیز در تصاویری بدیع و جذاب و البته ساده به تصویر کشیده می‌شود. نمایش ما را همچون آبهای سرد اقیانوس اطلس در خود غرق نمی‌کند تا تبدیل به کوههای یخ شویم.

سوم جهان بدون آدمهایش تعریف نمی‌شود. آدمهای این جهان ممکن است هر یک از طبقه‌ای خاص باشند؛ اما عاقبت همه آنان یکی است. این عاقبت رنگ و طبقه و زبان نمی‌شناسد. پس باید در این نمایش تلفیقی از آدمها ارائه شود. ترکیب بازیگران که همکاری ایرانی - افغانستانی است، چنین نگرشی را بصری‌تر می‌کند. این ترکیب در میان تماشاگران نیز به وجود می‌آید. به واسطه حضور بازیگران توانمند افغانستانی، مخاطب افغانستانی در کنار هموطن این روزهای ایرانیش پای نمایشی می‌نشیند که درد مشترکشان است: مهاجرت.

نمایش محصول زمانه خود است؛ اگرچه گذشته را نشان می‌دهد. نمایش ما را به سطوحی از وضعیت مهاجران می‌برد، افغانستانی، عراقی یا سوری و حتی ایرانی، کجایی بودنش مهم نیست. مهم انسان بودنش است. از همین روست که در پایان تعامل ما با قربانیان منجر به نجاتشان و سهیم شدن از تنها دارایی آنان - یک دانه نخود - می‌شود. همه چیز به برابری نزدیک می‌شود. نگاهمان را تغییر می‌دهیم یا شاید نگاه دیگری را تجربه می‌کنیم. شاید در میان مخاطبان فرد نژادپرستی نیز حضور داشته باشد؛ اما او فرصت دارد درباره نقیض اندیشه خود فکر کند و حتی عمل کند.

نمایش «ویولن تایتانیک» فرصت تازه‌ای است برای درک انسانیت خود، اینکه چگونه می‌توان در تصاویر بدون غرق شدن اندیشید و خود در آفرینش تصویر سهیم شویم.
 




95/10/30 - 14:07 - 2017-1-19 14:07:33





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن