تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798049001




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طنازی طنازها در نطنز


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: طنازی طنازها در نطنز
به همت مسئولان «باشگاه طنز و كاريكاتور راه راه» بستري فراهم شد تا طنز‌پردازان جوان و انقلابي از سراسر كشور در يك اردوي سه‌روزه آموزشي - پرورشي دور هم جمع شوند
نویسنده : ناصر جوادي 


به همت مسئولان «باشگاه طنز و كاريكاتور راه راه» بستري فراهم شد تا طنز‌پردازان جوان و انقلابي از سراسر كشور در يك اردوي سه‌روزه آموزشي - پرورشي دور هم جمع شوند تا علاوه بر يادگيري نكات جديد آموخته‌ها، توانايي‌هاي فردي‌شان را نيز با هم به اشتراك بگذارند.
   اردو «راه نما» داشت !
همسفر خوب اگر از نان شب واجب‌تر نباشد مستحب است! و خوشبختانه بچه‌هاي طنز‌پرداز از اين بابت شانس آورده بودند و همسفرهاي خوبي نصيب‌شان شده بود. «فيلمسازهاي جوان عمار» در جوار خيمه نطنز فانوس «راه نما» را روشن كرده و دورش جمع شده بودند.
   مهمان ويژه افتتاحيه
نفس مادرحق است و دعايش بهترين شروع ممكن براي آغاز هر كاري و چه بهتر كه اين دعا از زبان مادر شهيد باشد، آن هم مادر سه شهيد!
سخنراني و دعاي مادر شهيدان خالقي‌پور حُسن مطلع اين اردو بود.
   استارت كلاس‌ها با استاد قرايي
حسين قرايي ضمن شرح فعاليت‌هاي خود‌جوش در تاريخ ادبيات انقلاب از كم‌لطفي‌ها به شاعران طنزپرداز ارزشي گفت و از ضرورت شناخت اين بزرگان بي‌ادعا. البته خود او دارد يك تنه جور اين كم‌لطفي‌ها را مي‌كشد و سعي دارد اين ستاره‌هاي كمتر ديده شده را به همه معرفي كند. اگر بخواهيم خلاصه و با چاشني طنز هدف قرايي را بيان كنيم، بايد بگوييم حسين قرايي جمله‌اي معروف دارد كه مي‌گويد: «نمي‌دونم كدوم شاعر ارزشي هستي و كجاي ايران درگير انزوا ولي يه روز پيدات مي‌كنم و حرفت رو به گوش همه مي‌رسونم.» مگر مي‌شود دو ساعت با حسين قرايي همنشين باشي و چند كتاب خوب معرفي نكند؟!
«رزيتا خاتون» سيد‌مهدي شجاعي پيشنهاد ايشان بود به بچه‌هاي طنز‌پرداز.
   توصيه‌هاي وحيد جليلي
وحید جليلي از ضرورت وجود طنز در مبارزات فرهنگي و عقيدتي گفتند و افزودند گاهي موقعيت‌ها پيش مي‌آيد كه از هيچ ابزار و سلاح ديگري كاري ساخته نيست، در اينجاست كه طنز وارد عمل مي‌شود و اين اهميت طنز و كار طنز‌پرداز را مي‌رساند. همچنين ايشان تأكيد داشتند جوانان طنز‌پرداز انقلابي بايد علاوه بر توجه به قالب‌هاي جديد طنز مثل استندآپ كمدي به فكر ابداع و خلق قالب‌هاي بديع و نو نيز باشند. توجه به اخلاق، نگاه فرا‌جناحي در نقد رذيلت‌هاي اخلاقي اجتماعي و اقتصادي و لزوم مطالعه و توجه به تك بعدي نبودن منابع مطالعاتي از ديگر توصيه‌هاي مهم وحيد جليلي بود.
    حكمت‌هاي طنز و طنز انقلابي از زبان نعمت‌الله سعيدي
 يكي از كلاس‌هاي خوب و پر بار اين اردوي آموزشي، كلاس استاد سعيدي بود كه طنز‌پردازهاي پرجوش و خروش را به صندلي‌هايشان چهار‌ميخ كرده بود! يكي از نكات مهمي كه استاد سعيدي پيرامون آن صحبت كردند، حكمت خنده بود. اينكه چرا و به چه دليل اصلاً آدميزاد مي‌خندد. تفاوت جايگاه و نوع نگاه طنزپرداز انقلابي و غير‌انقلابي هم از ديگر بحث‌هاي مطرح شده در اين كلاس بود. معراج السعاده نراقي كتاب پيشنهادي استاد سعيدي به حاضران در كلاس بود.
   نويسنده كتاب ديپلمات نامه و بيان كليات طنز
كلاس يوسفعلي مير‌شكاك آخرين كلاس از اولين روز اردوي نطنز بود اما اثري از خستگي در چهره بچه‌ها ديده نمي‌شد. همه كنجكاو و هيجان‌زده محو صحبت‌هاي استاد شده بودند. از مهم‌ترين نكاتي كه ايشان به عنوان پير عرصه طنز‌پردازي به جوانان باشگاه «راه‌راه» متذكر شدند، مي‌توان به لزوم مطالعه فراوان به‌خصوص منابع غني ادبيات فارسي مثل تاريخ بيهقي و شاهنامه اشاره كرد. استاد ميرشكاك در جايي ديگر از صحبت‌هايشان گفتند: طنز‌پردازها بايد طنز را از جامعه بگيرند نه از روي دست هم!
   مازيار شنيدني!
اگر فكر مي‌كنيد هنر مازيار بيژني در كاريكاتور‌هايش خلاصه مي‌شود و به اصطلاح هنر او فقط ديدنيست، يك سوم از عمرتان بر فناست!
استاد بيژني از دو دهه فعاليت در عرصه طنز خاطرات شيرين و جذابي دارد كه بازگو كردن آن مثال نقض عبارت «وصف العيش نصف العيش» است چراكه بايد حتماً مستقيم بنشينيد پاي صحبت‌هايشان و ايشان با همان خونسردي مثال‌زدني‌شان خاطرات و تجربيات 20سال فعاليت‌شان را برايتان تعريف كند. فقط اگر قصد ورود به حوزه طنز را داريد سعي كنيد در بين ريسه رفتن و قهقهه زدنتان حواستان به نكات و توصيه‌هايي كه استاد بيژني در لابه‌لاي خاطراتشان مي‌گويند هم باشد!
   در جست‌وجوي جيبوتي!
علي زكريايي خواننده آهنگ «جيبوتي كجايي» هم به اردوي نطنز آمده بود تا به طناز‌هاي جوان قالب‌هاي صوتي را آموزش دهد و آموزش هم داد و علاوه بر آن به يكسري برتري‌هاي صوت بر متن هم اشاره كرد اما در پايان نااميد از يافتن جيبوتي اردو را ترك كرد!
   نمايش و نقد فيلم
در پايان كلاس‌هاي آموزشي دومين روز از اردو، طنز‌پردازان «باشگاه طنز و كاريكاتور راه‌راه» شانه به شانه فيلمسازان جوان عمار نشستند تا فيلم خانه‌اي كنار ابرها را ببينند و بعد هم با حضور نويسنده و كارگردان اين فيلم به نقد و بررسي آن بپردازند.
   گعده دوستانه
در اين نشست صميمي فعالان جوان جبهه فرهنگي انقلاب به بيان دغدغه‌ها و سؤالاتشان پرداختند و جليلي به سؤالاتشان پاسخ دادند. از جمله بحث‌هاي مطرح شده در اين گعده بايد به ضرورت ورود هنرمندان در عرصه‌هاي مربوط به دين اشاره كرد و نماز جمعه مثالي بود كه در اين رابطه مطرح شد و جليلي اين سؤال را مطرح كردند كه چرا بعد از 35 سال كه از برگزاري اولين نماز جمعه در ايران مي‌گذرد، فيلم يا اثر هنري به آن نپرداخته؟
    هول نشويد!
به اعتقاد محمد‌حسين بدري اولين نكته‌اي كه بايد در نوشتن رعايت كرد «هول نشدن» است. او كه آغاز‌گر كلاس‌هاي آخرين روز اردوي نطنز بود، از اهميت خلاقيت ذهني نيز گفت و علاوه بر آن به «آدم بودن» به عنوان يكي ديگر از نكاتي كه بايد در نگارش رعايت شود، اشاره كردند!
   پاي درس با‌حال‌ترين ناصر دنيا!
استاد ناصر فيض كه به جمع نطنزي‌ها آمده بود تا از خط قرمز و ظرافت‌هاي طنز‌پردازي بگويد، در ابتداي سخنانشان از تاريخچه طنز گفتند و قدمت آن را با زبان برابر دانستند و گفتند از زماني كه زبان به وجود آمد طنز نيز اعلام حضور كرد. ايشان هنر طنز‌پرداز را در بيان زيركانه دانستند و گفتند طنز‌پرداز بايد طوري بنويسد كه مطلبش رو و مستقيم نباشد بلكه در لفافه و رندانه بيان شود تا خودش هم زير سؤال نرود.
    دورهمي شاعرانه با عباس احمدي
در آخرين كلاس از اردوي آموزشي سه روزه باشگاه طنز و كاريكاتور انقلاب، دكترعباس احمدي شاعران «راه‌راه» را رديف كرد تا قافيه‌هايشان را بسنجد و وزنشان دستش بيايد!

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن