تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798046454




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حبیبی‌كسبی: صدایی جدید به سرود بدهیم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: حبیبی‌كسبی: صدایی جدید به سرود بدهیم
یك شاعر كشور معتقد است كه برای احیای سرود باید نگاهمان را به آن اصلاح كنیم و لزوما آثاری را كه در دهه‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی مطرح بودند تكرار نكنیم و صدایی جدید به سرود بدهیم.


به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود حبیبی كسبی، شاعر، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری در تشریح و تعریف ترانه و سرود كشور اظهار كرد: ترانه و سرود در عرف ادبیات و موسیقی كشور تعریف خاصی دارد. ترانه به شكلی از موسیقی پاپ و سرود نیز به نوعی ژانر مردمی‌تر و متعهدانه ترانه گفته می‌شود.
 
وی ادامه داد: سرود علاوه بر اینكه مردمی است، نگاهی هم به موسیقی سنتی كشور دارد. حال اینكه چرا در روزگاری كه ترانه از سوی شاعران و آهنگ‌سازان و همچنین مردم مخاطب دارد باید به سراغ سرود برویم، موضوع دیگری است كه باید درباره آن بحث و پژوهش انجام شود.
 
این شاعر با تاكید بر اینكه از سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی تا اوایل دهه 70 چیزی به عنوان ترانه وجود نداشت، عنوان كرد: در آن دوران، آنچه كه موسیقی سنتی نبود، سرود بود. معروف ترین آثار انقلابی نیز در این گونه موسیقی جای می گیرند و شخصیت‌هایی همچون مرحوم حمید سبزواری، مشفق كاشانی و ... در این زمینه سرآمد بودند. اما از دهه 70 به بعد، با تحولاتی كه در فضای فرهنگی و ادبی كشور، به‌ویژه صدا و سیما صورت گرفت، ترانه نیز وارد بازار موسیقی شد و از آن دوران به بعد، سرود به انزوا رفت.
 
حبیبی‌ كسبی با بیان اینكه سرود به لحاظ محتوا، متعهد و همسو با باورهای اعتقادی مردم است، گفت: استقبال از ترانه در فضای فرهنگی كشور، باعث شد جریان موسیقی كشور، چه از حیث موسیقی و چه كلام، به انحطاط برود و به همین جهت هم امروزه سخیف ترین كلام‌ها به همراه سر و صداهایی كه نمی‌توان نام موسیقی بر آن گذاشت، به عنوان ترانه به مخاطبان جوان داده می‌شود و در چنین روزگاری است كه رهبر معظم انقلاب تاكید می‌كنند كه سرود باید احیا شود.
 
وی خاطرنشان كرد: البته این كه می گوییم سرود، متعهدانه است به این معنا نیست كه سرودها حتما باید موضوعاتی درباره انقلاب داشته باشند، بلكه یك سرود می‌تواند عاشقانه، بهاریه، اجتماعی و ... باشد. اما این نگاه های متفاوت، همگی برخاسته از نگاه دینی و انقلاب است. چیزی كه امروزه به عنوان شعر انقلاب نیز آن یاد می‌شود؛ لزوما درباره انقلاب نیست، بلكه شعری است كه پایگاه و جایگاهش نگاه متعهدانه به انقلاب اسلامی باشد.
 
شاعر مجموعه شعر «من‌شور» اظهار داشت: همانطور كه در دوره‌ای، سیاست‌های غلط باعث شد ترانه و موسیقی كشور به سمت انحطاط برود، امروز هم می‌توان با سیاست‌هایی معكوس ، این روند را اصلاح كرد. یكی از شیوه‌ها برای تغییر ذائقه مخاطبان و احیاء سرود، به روز بودن شاعران و قوت ادبی و هنری در خلق سرودهای تازه است. به روز بودن كلام و موسیقی می تواند مخاطب جوان را به سمت سرود جذب كند. در عرصه موسیقی هم باید نگاهمان را به سرود اصلاح كنیم و لزوما آثاری كه در دهه های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی مطرح بودند را تكرار نكنیم و صدایی جدید به سرود  بدهیم.





۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن