تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دل كنده‏اند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798243057




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

احترامي كه در رسانه ملي كم شده است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: احترامي كه در رسانه ملي كم شده است
شكي نيست كه تلويزيون به عنوان فراگيرترين رسانه در كشور تأثيرگذاري زيادي بر مخاطبان عام دارد.
نویسنده : معصومه طاهري 


 شكي نيست كه تلويزيون به عنوان فراگيرترين رسانه در كشور تأثيرگذاري زيادي بر مخاطبان عام دارد. افرادي با هر جايگاه و موقعيت و سن و سالي بيننده تلويزيون هستند به همين خاطر رسانه ملي نقش مهمي در فرهنگ عمومي جامعه ايفا مي‌كند كه بايد گفت در مقايسه با ساير رسانه‌ها از نظر كميت و كيفيت در وضعيت مطلوب‌تري قرار دارد؛ اما از آنجا كه امام روح‌الله هم زماني آن را دانشگاه عمومي لقب داده بود، رسالت تلويزيون بسيار بيشتر نمود پيدا مي‌كند. افرادي كه در برنامه‌هاي مختلف به هر شكل حضور دارند و فعاليت مي‌كنند، مي‌بايست مهم‌ترين اصل كار رسانه يعني اخلاق و ادب را در نظر بگيرند، زيرا چه بخواهند و چه نخواهند در زير ذره‌بين نگاه ميليون‌ها مخاطب هستند.
با اين وجود متأسفانه اين روزها از آنجا كه تقليد و كپي كاري از شبكه‌هاي ماهواره اپيدمي شبكه‌هاي تلويزيوني شده، به بهانه راحتي در اجرا و ارتباطات، مسائل اخلاقي و ادبي كمتر رعايت  مي‌شود. خطاب افراد با ضمير مفرد تو يا بردن اسم كوچك خانم‌ها در برنامه‌هاي مختلف و... از جمله اين ضعف‌هاي اخلاقي در تلويزيون است. براي نمونه در برنامه آشپزي «دستپخت» كه از شبكه اول پخش مي‌شود، كارشناس به راحتي خانم‌ها را با ضمير تو خطاب مي‌كند و خيلي راحت با آنها ارتباط دارد. گويا به بهانه راحتي كار و اجراي تلويزيوني مي‌بايست اصول روابط بين نامحرم را هم فاكتور گرفت و كنار گذاشت! يا در برنامه «خنداونه» كه حامد كميلي مهمان برنامه بود وقتي رامبد جوان از او درباره بازي ترانه عليدوستي سؤال كرد خيلي راحت او را با اسم كوچك ياد كرد و موارد متعدد از اين دست در رسانه ملي كم نيستند؛ چه آن كه همين تلويزيون به دليل عموميت و فراگيري در اقصي نقاط كشور مي‌تواند در ايجاد يا تغيير سبك زندگي مخاطبان عام خود اثر بسزايي داشته باشد. وقتي در برنامه‌اي افراد بدون توجه به محرم و نامحرم بودن، راحت با هم ارتباط دارند يا دو مجري زن و مرد راحت در كنار هم شوخي مي‌كنند و اجرا دارند، اين الگوسازي چگونه خواهد بود؟! مانند برنامه مناسبتي دهه فجر «ده‌شب» با اجراي روشنك عجميان و يوسف صيادي كه بسيار راحت در كنار هم اجرا داشتند طوري كه هرازگاهي ناز و كرشمه‌هاي مجري زن باعث تكدر خاطر هم مي‌شد. سؤال اينجاست با وجود چنين ضعف‌هاي اخلاقي در رسانه ملي كه رسانه‌اي عمومي است چه انتظاري مي‌توان از نوجوان و جواني داشت كه از تلويزيون الگو مي‌گيرد!!
نكته ديگر دراين خصوص، نوع ادبيات برنامه‌سازان تلويزيون به مخاطب است كه بسيار مهم دارد متأسفانه الگوگيري از ماهواره حتي در برخي برنامه‌هاي مذهبي كه به دليل نبود برنامه‌هاي مناسب مورد تقدير هم قرار مي‌گيرند چيزي است كه كم‌كم دارد در رسانه ملي بيش از قبل رخ نشان ‌مي‌دهد. كارگردان يك برنامه تلويزيوني كه از طريق برخي نهادهاي ارزشي هم به شدت حمايت و پشتيباني مي‌شود، به تبع اين حمايت‌هاي عجيب براي كاري كه تنها تكنيك‌هاي معمولي كارگرداني در آن به كار رفته و امري عادي است در مصاحبه‌هاي مطبوعاتي‌اش راز موفقيت خود را ديدن ماهواره مي‌داند! اين يعني آن كه خارج از آنچه از دست سازندگان تلويزيوني روي آنتن مي‌رود، به خاطر نبود ساختار حتي به مبلغ ناهنجاري‌هاي فرهنگي هم تبديل شده‌ايم.
تقليد طوطي‌وار و بي‌كم وكاست از شبكه‌هاي ماهواره‌اي باعث شده تا به اشكال مختلف احترام به مخاطب و فرهنگ اسلامي و ايراني در تلويزيون كمرنگ شود حتي در برنامه‌هايي كه مي‌خواهند همين فرهنگ ايراني اسلامي را نشر بدهند و چنين ويتريني دارند رفتارهاي اينچنيني به وضوح ديده مي‌شود كه جاي تأمل دارد! البته پرواضح است كه بسياري از اين اتفاقات البته به جمع‌هاي غير‌رسمي و خوراك‌هاي فكري و فرهنگي برنامه‌سازان باز‌مي‌گردد كه باز هم نمايانگر عدم مديريت فرهنگي در ساختارهاست؛ مديريتي كه دغدغه‌اش بيلان است نه فرهنگ. براي همين شكلي كاريكاتوري از فرهنگ گاهي در رسانه ملي به نمايش درمي‌آيد؛ شكلي كه جمعي از اضداد است و حرف و عمل آن با هم جور در نمي‌آيد.
 فراموش نكنيم از آنجايي كه رويكرد رسانه ملي بر امانتداري و اخلاق‌مداري استوار است، برنامه‌هاي صدا و سيما مي‌بايست نسبت به اصول اخلاقي و ادب دقت بيشتري داشته باشند البته منظور نظر ما اين نيست كه در برنامه‌ها عصا قورت داده و غيرقابل‌انعطاف عمل كنند، بلكه مي‌بايست در كنار راحتي اجرا و حضور جلوي دوربين بدانند كه اينجا محفل خصوصي و محدود بين خودشان و دوستانشان نيست كه هر طور خواستند عمل كنند و هرچه خواستند به زبان بياورند. اين خيلي مهم است كه رسانه به خصوص رسانه ملي كه از مشخصه تصوير هم برخوردار است به رعايت حريم اخلاقي اهتمام ويژه داشته باشد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن