تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ما قومى هستيم كه تا گرسنه نشويم غذا نمى‏خوريم و تا سير نشده‏ايم دست از غذا مى‏ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798086845




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشست هم‌اندیشی جشنواره طراحی لباس کتابدار برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: نشست هم‌اندیشی جشنواره طراحی لباس کتابدار برگزار شد
مدیران نهاد و کارگروه و نمایندگان صنف تولیدکنندگان پوشاک و طراحان لباس مشاغل پیرامون نحوه طراحی لباس کتابداران بحث و تبادل نظر شد.


به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، نشست هم‌اندیشی جشنواره طراحی لباس کتابدار با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد، دکتر مهردخت وزیرپور مشاور دبیرکل، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، محمد الله‌یاری فومنی معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، مدیران نهاد و کارگروه ، جمعی از طراحان لباس مشاغل، نمایندگان صنف تولیدکنندگان پوشاک کشور،تعدادی از کتابداران تهران دیروز 9 خردادماه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی تهران (پارک‌ شهر) برگزار شد.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ضمن ابراز خرسندی از حضور طراحان لباس مشاغل در این نشست با طرح سؤالاتی، نکات مورد نظر برای توجه بیشتر در طراحی لباس کتابداران را بیان و تصریح کرد: آیا طراحی لباس فرم برای کتابداران با آزادی‌های فردی، مغایر نیست؟ آیا دخالت در حریم شخصی افراد محسوب نمی‌شود؟ آیا می‌توان برای شغل‌های فرهنگی، به اقتضاء شغل یا نتیجه، تعیین تکلیف کرد؟

سؤال دیگری که دبیرکل نهاد مطرح و توجه طراحان را به‌ آن جلب کرد این بود که چگونه می‌توان برای افراد شاغل در بخش فرهنگی، به اقتضاء نوع فعالیت، لباسی خاص تعیین کرد؟ آیا نقش لباس، نقش ظاهر و صورت در برابر باطن و سیرت است و یا نقش محافظت یا ایجاد تشخص را بر عهده دارد؟ از طراحی یک لباس چه هدفی داریم؟
 
وی ادامه داد: برخی افراد فعال در مشاغل خاص مانند: پزشک، پرستار، تعمیرکار و... به اقتضاء نوع کار، ابزار و محیطی که با آن سر و کار دارند، لباس خاصی نیز بر تن می‌کنند.

مختارپور با اشاره به اجباری نبودن استفاده از لباس فرم توسط کتابداران پرسش دیگری مطرح کرد و افزود: می‌توانیم با طرح‌هایی زیبا و کارا، کتابداران را با میل و انتخاب خود به سمت این لباس‌ها، سوق دهیم و اشتیاق استفاده از این پوشش را در آنها به‌وجود آوریم؛ تا الگوی مناسبی باشد که کتابداران غیر نهادی نیز از آن استفاده کنند. همچنین باید لباس‌های طراحی شده برای بانوان این قابلیت را داشته باشد که تمامی کسانی که از چادر استفاده می‌کنند نیز با حفظ حجاب برتر یعنی چادر در استفاده از این لباس با مشکلی روبرو نشوند.  
 
دبیرکل نهاد در بخش پایانی سخنانش ضمن تشریح ویژگی‌های شغلی کتابداران، آنها را قشری فرهنگی و مؤثر از جامعه برشمرد و تأکید کرد: هدف ما دستیابی به مدل‌هایی است که ضمن داشتن کارایی، کیفیت، زیبایی و تشخص، به عنوان یک لباس فرهنگی، مورد توجه جامعه قرار گیرد و راه را برای طراحی لباس‌های متعدد و متنوع متکی بر مشخصه‌های قومی، دینی، مردمی و بومی هموار کند.

در ادامه حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تقدیر از همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای استفاده از نظر کارشناسی طراحان در لباس کتابداران و اظهار امیدواری برای پیگیری این اتفاق در سایر نهادها گفت: یکی از مهم‌ترین معیارهای مطرح شده در جلسات مقدماتی طراحی لباس برای کتابداران، انتخاب لباسی مناسب و فاخر بود که قابلیت استفاده به عنوان پوششی در بیرون از محیط کار را نیز داشته باشد.

قبادی با اشاره به ظرفیت مطلوب کشور در عرصه طراحی لباس، تصریح کرد: این جلسه با هدف معرفی ظرفیت طراحان واجد شرایطی تشکیل شده است که با درک مفاهیم حرفه‌ای و شناخت و دسته‌بندی مخاطب می‌توانند فضای مناسبی در عرصه طراحی لباس در کشور ایجاد کنند.

وی با اشاره به اهمیت بازخورد طراحی لباس کتابداران بر اعضاء کتابخانه‌های عمومی افزود: مخاطبین ما در کتابخانه‌های عمومی، مخاطبینی فرهنگی هستند و انعکاس فعالیت ما در این حوزه، بسیار پر اهمیت است. در حال حاضر 6500 کتابدار در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند که نتیجه کار طراحان ما را به میلیون‌ها مخاطب کتابخانه، منتقل کرده و می‌توانند افراد بیشتری را به کتابخوانی جذب کنند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تأکید بر به‌کارگیری نماد‌های فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در طراحی لباس کتابداران بیان کرد: در طراحی این لباس‌ها، لازم است، نظرات کتابداران به روش میدانی اخذ شود؛ همچنین اقلیم و فصل‌های مختلف سال باید مورد توجه قرار گیرد.

قبادی با تأکید بر توجه و هدف نهاد از طراحی لباس،‌ خطاب به طراحان حاضر در نشست تصریح کرد: کتابداران ما از  فرهیختگان جامعه هستند؛ آگاهی و سواد آنان مثال زدنی است؛ کتاب کلید گنج اسرار است، کتابداران فکر و قلبشان مخزن اسرار، آگاهی و دانش است. رفتار اجتماعی کتابداران با سایر افراد جامعه متفاوت است؛‌ ارتباط عمومی منطقی و استدلالی کتابداران، نسبت به افراد عادی، شاخص و قابل توجه است؛ بنابراین طراحان توجه به ظرایف حرفه کتابداری و طراحی لباسی متناسب و درخور ایشان را در نظر بگیرند.

در ابتدای این نشست نیز محمد الله‌یاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اشاره به فعالیت 2200 باب کتابخانه عمومی نهادی و 1000 باب کتابخانه عمومی مشارکتی در سراسر کشور گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مجموعه‌ای فرهنگی با شبکه‌ای گسترده ‌از ارتباطات با مردم و مراجعان است و کتابداران، نمایندگان ارتباط این نهاد با جامعه به‌شمار می‌آیند.
 
 
وی با اشاره به اهمیت رعایت طراحی مناسب در لباس کتابداران ادامه داد: یکی از مطالبات کتابداران این است که مردم علاوه بر شخصیت و منش فرهنگی کتابدار، وی را در محل کارش با مجموعه‌ای از ویژگی‌های ظاهری بشناسند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم تا با توجه به تفاوت‌های اقلیمی، کاربردی، فرهنگی و... به طراحی پوشش مناسب برای بانوان و آقایان کتابدار اقدام کنیم. الله‌یاری افزود: پس از مشورت با جناب آقای قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، تصمیم گرفتیم تا در فراخوانی عمومی از طراحان لباس دعوت کنیم تا ما را در این امر مهم، یاری کنند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن دعوت از طراحان حاضر در نشست برای طراحی لباس بیش از شش هزار کتابدار شاغل در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور گفت: موضوع لباس کتابداران، بخشی از برنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در فرآیند افزایش انگیزه در کتابداران و شاداب‌سازی محیطی کتابخانه‌ها است و امیدواریم نتیجه این نشست، طراحی لباس‌هایی مناسب، موقر و متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی به دستان هنرمند طراحان کشور باشد.

الله‌یاری ادامه داد: امیدواریم آثار ارسالی طراحان در مرداد ماه سالجاری توسط کمیته‌ داوران انتخاب شده و پس از جلب نظر کتابداران به تولید انبوه برسد.

وی با اشاره به ایجاد فرصت بازدید تعدادی از کتابخانه‌ها برای طراحان گفت: طراحان می‌توانند در بازدید از تعدادی از کتابخانه‌های تهران، آشنایی بیشتری با نوع کار و خدمات کتابداران و برخود آنها با مخاطب پیدا کنند و الزامات پوششی آنان را بهتر بشناسند تا بتوانند در ارائه مدل‌های زیبا و کاربردی، موثرتر عمل کنند.

طرح سؤالات و پاسخگویی به آنها و تبادل نظرات کارشناسی از دیگر بخش‌های نشست هم‌اندیشی جشنواره طراحی لباس کتابداران بود که با مشارکت طراحان، کتابداران و مسئولین برگزار شد.







۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن