تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798045894




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زخمی شدن آثار تاریخی توسط کارشناسان!


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: زخمی شدن آثار تاریخی توسط کارشناسان!
بازسازی بعضی از اماکن تاریخی به روشی غیر اصولی صورت می‌گیرد، به گونه‌ای که به نظر می‌رسد بنا را یکبار کوبانده و دوباره از اول ساخته‌اند.


به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بازسازی اماکن تاریخی در رشته دانشگاهی ««احیاء و مرمت بناهای تاریخی» تعریف می شود که فارغ التحصیلان آن در واقع مهندسین معماری هستند؛ با تفاوت هایی در واحدهای درسی از جمله تاریخ شناسی.


مرمت بعضی بناهای تاریخی باید به گونه‌ای صورت پذیرد که ارزش باستانی آن بنا حفظ شود و در وضعیت ظاهری آن تغییر چشمگیری صورت نگیرد، اما متاسفانه بازسازی بعضی از این اماکن تاریخی به روشی غیر اصولی صورت می‌گیرد، به شکلی که به نظر می‌رسد بنا را یکبار کوبانده و دوباره از اول ساخته‌اند.


نمونه‌اش بازسازی بعضی پل‌های تاریخی استان لرستان که با به کار بردن مصالح جدید در بخش عمده‌ای از بنا از ارزش تاریخی آن کاسته شده است.


بعضی از بناهای مرمت شده به روشی غیر استاندارد و توسط اداره‌های میراث فرهنگی استان‌ها بازسازی شده‌اند که به نظر می‌رسد ضعف در مرمت آثار یا به دلیل به کار نگرفتن نیروهای متخصص است و یا نیروهای دانشگاهی خوب آموزش ندیده‌اند.


از پل‌های تاریخی استان لرستان بگذریم، به ستون‌های چوبی عالی قاپو در اصفهان می‌رسیم که در اردیبهشت سال نود و سه خبر موریانه زدنشان رسانه‌ای شد. موضوعی که کارشناسان میراث فرهنگی اصفهان با بریدن بخشی از ستون آن را مورد بررسی قرار دادند و از قضا موریانه‌ای هم ندیدند که این مساله مورد انتقاد شدید بسیاری از مرمت کاران آثار تاریخی قرار گرفت. بریدن بخشی از ستون و مرمتی که هیچ گاه مانند روز اول نشد!


بسیاری از آثار تاریخی با دلایل و علوم گذشتگان ما ساخته شده‌اند و برای مثال کاخ عالی قاپو در زمان خودش به نوعی ضد زلزله ساخته شده است و یا گنبد تاج‌الملک اصفهان که بزرگترین دستاورد معماری ایران است، از نظر زیبایی، سازه، هندسه و دقت بی‌نظیر است و یا وجود نه مناره شگفت انگیز در شهر اصفهان که از نظر بار وزن، زلزله، دما و باد در وضعیت مطلوبی قرار دارند و از مهندسی و معماری بسیار خوبی برخوردار هستند. اینها نمونه‌هایی از معماری‌هایی هستند که سالیان گذشته با منطق و معماری خاصی ساخته شده‌اند، اما متاسفانه بعضی از کارشناسان علم کافی از این منطق و معماری خاص گذشتگان ندارند و برای همین وقتی بنایی را بازسازی می‌کنند، علاوه بر اینکه از ارزش تاریخی آن می‌کاهند، دو قانون مرمت یعنی برگشت پذیری و حداقل مقاومت را هم رعایت نمی کنند.


به نظر می‌رسد بعضی کارشناسان رشته مرمت و احیای بافت‌های تاریخی تنها مهندسین معماری هستند که با تاریخ و گذشته هنری آن ارتباطی خوب و مناسبی برقرار نکرده‌اند و مسئولین بازسازی ابنیه و آثار تاریخی هم از نیروهای زبده استفاده نمی‌کنند.




گزارش از: پوریا سلیمان‌زاده







۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن