محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798202120
برگریزان نتهای بارانزده در قاب سینما
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: برگریزان نتهای بارانزده در قاب سینما
بابک بیات از آنهایی است که میشود دربارهاش گفت؛ سینمای ایران بدون او یک چیزی کم داشت ...
حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شام عاشوراست. عراقیها امروز یک زن ایرانی را به اردوگاه آورده بودند و اسرا، همگی برای دفاع از ناموس وطنیشان، دست به شورش زدند. باطومهای بعثی همه اسرا را قلع و قمع کرده و حالا بعد از غروب آفتاب، اسیری که سردسته شورشها بود به فنسهای کنار اردوگاه بسته شده تا تیربارانش کنند؛ باران میبارد و موسیقی اوج میگیرد ...
تمام تـِمهای احساسی داستان، مثل نهرهایی هستند که حالا در این سکانس پایانی به رودخانه موسیقی فینال پیوند میخورند.
تم احساسات وطنی، تم غربت، تم احساس نبرد برای غرور و از همه عمیقتر عشق؛ زنی که امروز به اردوگاه آمد، همسر این اسیر اعدامی بود.
تصویر فید به سیاهی میشود و صدای غرش مسلسلها میآید. موسیقی تمام حرفهای نگفتنی را میزند و همراه با بارانی که در صحنه فیلم میبارد، چشمان مخاطبان هم ابری و بارانی میشود. موسیقی نمیگذارد که فیلم تمام شود، اگرچه تصویرها رفتهاند ... حالا موسیقی است که فیلم را تفسیر میکند و برای مخاطبی که نود دقیقه با قهرمان آن زندگی کرده بود، این را جا میاندازد که او واقعاً «مردی شبیه باران» بود.
بابک بیات از آنهایی است که میشود دربارهاش گفت؛ سینمای ایران بدون او یک چیزی کم داشت. بسیاری از تاثیرگذارترین سکانسهای سینمای ایران را بابک بیات با موسیقی تاثیرگذارش، رنگ آمیزی حسی کرد و خیلی از حرفها را که نه در دیالوگ میگنجیدند و نه میشد با تصویر توضیحشان داد، موسیقی بابک بیات زده است.
مثلاً در صحنهای که در ولایت عشق، امام رضا (ع) ناگهان از میان حلقه محافظانش بیرون میزند و به جمع مردمی میرود که در میانه راه، از روستاهای خراسان به استقبالش آمدهاند، چه چیز دیگری میتوانست مثل موسیقی بابک بیات اشکهای آن مردم را توصیف کند؟
علی حسین بیات زرندی مطلق، سال ۱۳۲۵ در یکی از محلات جنوب شهر تهران به دنیا آمد. او کودکی سخت و فقیرانهای داشت و پدرش میخواست تا این پسر یک نظامی بشود و پلههای ترقی را از همین طریق طی کند؛ اما پسرک حاضر نبود برای چیزی غیر از هنرش بجنگد. به عبارتی او فقط حاضر بود برای مردمش بجنگد نه با آنها.
بابک بیات نامی است که او بعدها برای خودش انتخاب کرد تا دوستان و علاقهمندان راحتتر صدایش کنند. بیات در طول دوران فعالیتش موسیقی ترانه هم زیاد ساخت که آثار بسیار موفقی در بین آنها به چشم میخورند؛ اما پیوند او با سینما به خلق تعدادی از ماندگارترین لحظات هنری انجامید.
اساساً موسیقی متن فیلمهایی که بابک بیات آنها را ساخته بود، مقدار زیادی از حال و هوا و روح ایرانی بودن را به بسیاری از آثار سینمای ما بخشیدند و تصاویر خیلی از سکانسها را حاشیههای صوتی دلنشین او در ذهنها ماندگار کرده است.
عمده موسیقیهایی که بابک بیات برای سینما ساخت، مربوط به دوران بعد از انقلاب اسلامی میشوند.
او پیش از انقلاب برای هفت فیلم سینمایی موسیقی متن ساخته بود و تعداد کارهای بعد از انقلاب او به هفتاد مورد میرسید.
اولین کار او در سینمای پس از انقلاب «مرگ یزدگرد» بود؛ فیلمی در حال و هوای سالهای اول انقلاب که داستان کشته شدن آخرین شاه ساسانی، توسط یک آسیابان را روایت میکرد.
او پس از آن موسیقی فیلم «نقطه ضعف» را برای مرحوم محمدرضا اعلامی ساخت و در همان سال ۶۲ با سریال «سلطان و شبان» (داریوش فرهنگ)، برای مردم ایران به نامی آشنا و محبوب تبدیل شد.
موسیقی «سلطان و شبان» از ماندگارترین موسیقیهای رمنس ایرانی است و این کار در کارنامه بابک بیات یک سکوی پرتاب به حساب میآمد. همکاری و دوستی فرهنگ و بیات هم بعد از موفقیت «سلطان و شبان»، تا پایان عمر این موزیسین ادامه پیدا کرد.
بیات سال بعد دوباره با دوست قدیمیاش یعنی سیروس الوند برای «ریشه در خون» همکاری کرد و این همکاری در سالهای بعد هم ادامه یافت.
او تا سال ۱۳۷۹همچنان به کار آهنگسازی برای آثار سینمایی مشغول بود و بیشترین همکاریها را با سیروس الوند، داریوش فرهنگ، بهرام بیضایی، محمدرضا اعلامی، مسعود کیمیایی و در دهه هفتاد با بهروز افخمی داشت.
بیات برای محمد بزرگنیا هم دو موسیقی ماندگار دریایی ساخت؛ «کشتی آنجلیکا» و «جنگ نفتکشها» و در «قرمز» (فریدون جیرانی)، ژانر جنایی و روانشناختی را هم تجربه کرد.
بابک بیات در ۱۳۷۶ موسیقی سریال «پهلوانان نمیمیرند» را نواخت که هنوز زمزمه آن در یادها مانده است.
در کارنامه کاری او طی این سالها آهنگسازی برای فیلمسازانی از قبیل تهمینه میلانی، داود میرباقری، خسرو معصومی، واروژ کریم مسیحی، احمدرضا درویش، رسول صدرعاملی، محمدرضا هنرمند، محمدعلی سجادی، امرالله احمدجو، کیومرث پوراحمد و ... هم به چشم میخورد و تنها همکاری او با سعید سهیلی در اولین (و شاید بهترین) فیلم این کارگردان یعنی «مردی شبیه باران»، بعد از «عروس» (بهروز افخمی) دومین سیمرغ بلورین را برایش از پانزدهمین جشنواره فیلم فجر به ارمغان آورد.
بیات در ۱۳۷۹ موسیقی متن «سام و نرگس» را ساخت؛ اما سال بعد پسر او فوت کرد و یکی از تلخترین دورانهای زندگی این هنرمند آغاز شد.
«بابک» بعد از مرگ «مانی» دیگر در هیچ پروژهای به آهنگسازی نپرداخت و پنج سال بعد خودش هم در بیمارستان ایرانمهر تهران، به دیدار حق شتافت.
سیروس الوند چندی پیش وقتی مهمان باشگاه خبرنگاران جوان بود راجع به دوستی قدیمیاش، با بابک بیات هم صحبت کرد و گفت: من او را از زمانی میشناسم که ایرج جنتی عطایی او را به من معرفی کرد و برای اولین بار آهنگ متن یک فیلم را ساخت و بعد از آن برای فیلم «ریشه در خون» موسیقی متن ساخت. یکی از کسانی که خوب ملودی میساخت. در آن زمان تعداد اندکی ملودی خوب میساختند. وجه غالب آثار بابک بیات، ملودیهای ترانه بود؛ ولی موسیقی فیلم را هم میشناخت. نمونه آثار خوب وی را می توان در موسیقی فیلم «مسافران» و «مرسدس» کیمیایی دید. به هر حال جایش خالی مانده است.
احمدرضا احمدی، شاعر معاصر هم از دوستان و علاقهمندان بابک بیات بود. او درباره این موزیسین خلاق گفته است: نمی دانم شما چقدر با موسیقی بابک بیات زیستهاید، اما یقین دارم هیچکدام از دوستدارانش او را فراموش نخواهند کرد و حتی چه بسا با گذشت زمان ارزش ملودیهای جاودان او بیشتر شوند.
بهروز افخمی اعتقاد دارد که با واژه نمیتوان درباره موسیقی «بابک» صحبت کرد و دکتر محمد سریر که علاوه بر کارشناسی در علم اقتصاد، موسیقیدانی برجسته هم هست و هماکنون ریاست «خانه موسیقی ایران» به عهده اوست، درباره ریشه حسی کارهای بیات میگوید: هر ملودی بابک از هستی او کنده میشد و با هر موسیقی، چیزی از وجود او تحلیل میرفت.
از بابک بیات موسیقی ترانههای بسیاری هم باقی مانده که تعدادی از آنها برای حمید حامی، مانی رهنما، محمد اصفهانی و خشایار اعتمادی ساخته شدهاند.
امروز پنجم آذرماه، سالمرگ غم انگیز بابک بیات است. روزی که صدای زندگی او خاموش شد؛ اما نوای آثارش برای همیشه در ذهن دوستدارانش جاودان ماند.
گزارش از: زهرا آقایی
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
فضای کنونی موسیقی مرا اذیت میکند/ اگر به عقب بازمیگشتم، خوانندگی را انتخاب نمیکردم
طنین آوای سمفونیک مسعود کیمیایی
توان مالی برای جمع کردن آلبوم ندارم/از خواجه امیری و عصار حلالیت طلبیدم
حمید حامی و رامتین خداپناهی روی صندلی «سین جیم» مینشینند/سوالات خود را بپرسید
پس از 4 سال دوری برای برگزاری كنسرت آماده میشوم
«تیارا» به تماشای کنسرت پدر مشکی پوشش آمد + تصاویر
کنسرت سه ساعتهی «مانی رهنما»/ «رهنما» سکوت کرد تا هوادارانش بخوانند
موسیقیهای ماندگار دهه هفتاد و هشتاد سینمای دفاع مقدس
موسیقیهای ماندگار دهه شصتی دفاع مقدس
۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]
صفحات پیشنهادی
رقابت «قربانی» و «آزادی» با آثار بخش مسابقه «سینما حقیقت»
رقابت قربانی و آزادی با آثار بخش مسابقه سینما حقیقت شناسهٔ خبر 2973370 - شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۵ هنر > سینمای ایران رضا فرهمند با دو فیلم مستند قربانی و آزادی در دو بخش مسابقه ملی مستندهای نیمهبلند و بلند نهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران سینماحقیقتگزارشی درباره روند تغییر تعریف جشنوارههای مهم جهانی از تغییر جشنوارههای فیلم الف به جشنوارههای فیلم رقابتی
گزارشی درباره روند تغییر تعریف جشنوارههای مهم جهانیاز تغییر جشنوارههای فیلم الف به جشنوارههای فیلم رقابتی تا جای خالی سینمای ایرانتغییر ۹ جشنواره سینمایی الف جهان به ۱۵ جشنواره سینمایی رقابتی تحولی بزرگ در عرصه برگزاری جشنوارههای سینمایی بینالمللی طی یک دهه اخیر بود که توسطديجيتالي كردن، مهمترين خروجي مديريت 2 سال اخير سينما
ديجيتالي كردن مهمترين خروجي مديريت 2 سال اخير سينما براساس نظرسنجي اخير پايگاه اينترنتي سازمان سينمايي مهمترين نتايج مديريت دو ساله دولت يازدهم در حوزه سينما ديجيتالي كردن سينما و عبور از شيوه آنالوگ بوده است نویسنده وحید مهری براساس نظرسنجي اخير پايگاه امعاون وزیر فرهنگ آفریقای جنوبی از سینماگران ایرانی دعوت کرد
برای برگزاری کارگاههای آموزشی معاون وزیر فرهنگ آفریقای جنوبی از سینماگران ایرانی دعوت کرد شناسهٔ خبر 2978495 - چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۹ هنر > سینمای ایران حجت الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی با مابودا فاسی معاون وزیر فرهنگ و هنر آفریقای جتاکسی نامزد دریافت جایزه سینمای نامتعارف در سال 2016 شد
تاکسی نامزد دریافت جایزه سینمای نامتعارف در سال 2016 شد فیلم تاکسى به کارگردانی جعفر پناهی کاندید دریافت سال2016سینماى نامتعارف شد به گزارش ایلنا سینما چشم روز گذشته پنج نامزد جایزه سالانه خود را اعلام کرد هر سال جایزه سینماى نامتعارف به یک فیلم سینمایى تعلق مى گیرد که که فیلمسپیش فروش ۵۰ میلیون دلاری «جنگ ستارگان» تمام رکوردهای تاریخ سینما را شکست
پیش فروش ۵۰ میلیون دلاری جنگ ستارگان تمام رکوردهای تاریخ سینما را شکستپیشفروش بلیطهای فیلم سینمایی جنگ ستارگان نیرو برمیخیزد در کمتر از یک ماه از مرز ۵۰ میلیون دلار گذشت و بدین ترتیب توانست رکورد دیگر پیشفروشهای تاریخ سینما را بشکند به گزارش خبرنگار سینمایی فارس بلیطهایانتقاد یک بازیگر از باندبازی در سینما/ مسئولان بی سروسامانی سینما منظورم را میفهمند
انتقاد یک بازیگر از باندبازی در سینما مسئولان بی سروسامانی سینما منظورم را میفهمند فرهنگ > تلویزیون - باشگاه خبرنگاران جوان نوشت سینمای ما به خاطر باندبازیهایی که بسیاری از دوستان درگیر آن هستند به کجراهههایی رفته که اگر به دادش نرسیم به جاهای بدتری کشیده خوااستقابل از عید در زمستان
یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۷ ماه نوامبر آخرین ماه سال میلادی است و افراد به استقبال سال جدید میروند به همین مناسبت مراسم مختلفی در نقاط مختلف دنیا برگزار میشود به گزارش ایسنا در ماه ژانویه و قبل از کریسمس مراسم و تعطیلات خاصی در کشورهای مختلف وجود دارد که برخی از آنها عبارتند«هنر و تجربه» در برنامه سینمای ایران بررسی شد
هنر و تجربه در برنامه سینمای ایران بررسی شدموضوع سینمای هنر و تجربه با حضور رضا درستکار منتقد و نویسنده سینمایی و مسعود امینی تیرانی فیلمساز مورد نقد و بررسی قرار گرفت به گزارش خبرگزاری فارس مسعود امینی تیرانی در برنامه سینمای ایران که پنجشنبه شب ساعت 23 از شبکه چهارم سیما پخشدیدار رئیس سازمان سینمایی با معاون وزیر فرهنگ و هنر آفریقای جنوبی
دیدار رئیس سازمان سینمایی با معاون وزیر فرهنگ و هنر آفریقای جنوبی حجت الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی با مابودا فاسی معاون وزیر فرهنگ و هنر آفریقای جنوبی دیدار و گفت و گو کرد به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها