محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798083447
آرشیوهایی برای نابودی برخی فیلمها
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: اصلانی در اکران «جام حسنلو» مطرح کرد
آرشیوهایی برای نابودی برخی فیلمها
محمدرضا اصلانی گفت: جای شگفتی است که فیلمهایی که متعلق به گنجینه سینمای ایران هستند در آرشیوها نابود میشوند؛ گویی این آرشیوها نه برای نگهداری از فیلمها که برای نابود کردن آنها برپا شدهاند.
خبرگزاری ایسنا: این کارگردان که همزمان با نمایش مستند «جام حسنلو» در سینما تک خانه هنرمندان ایران سخن میگفت، در سخنانی ابتدا یادآور شد:این فیلم در سال 1346 فیلمی غریب و دور از ذهن به شمار میرفت و مخالفتهای زیادی را برانگیخت؛ حتی کسانی که به ما سینمای آوانگارد تدریس میکردند، نیز از پرداخت بودجه برای ساخت چنین فیلمهایی انتقاد کردند. پس از ساخت آن، حدود دو سال نفس کشیدن هم برایم سخت شده بود اما در ادامه فریدون رهنما فیلم را ترجمه کرد و به سینماتک فرانسه فرستاد که در آنجا مورد تحسین قرار گرفت و به همین مناسبت شب فیلمهای کوتاه ایرانی را برگزار کردند. این امر موجب تعدیل نگاههای خصمانه در سینمای ایران شد و من توانستم دوباره به این عرصه برگردم. اما این برخوردها متاسفانه تبدیل به یک منش تاریخی در ایران شده است.
وی ادامه داد: اوایل سال گذشته فیلمخانه ملی ایران برای ترمیم نسخه اول فیلم ابراز تمایل کرد و من نیز از صدا و سیما خواستم کپی فیلم را در اختیار ما بگذارند. اما با وجود پادرمیانی برخی از مدیران با نفوذ صدا و سیما این اتفاق نیفتاد و متوجه شدیم نگاتیو فیلم را هم گم کردهاند. جای شگفتی است که فیلمهایی که متعلق به گنجینه سینمای ایران هستند اینگونه در آرشیوها نابود میشوند؛ گویی این آرشیوها نه برای نگهداری از فیلمها که برای نابود کردن آنها برپا شدهاند. این شکل نگهداری از فیلمها، خیانت به فرهنگ این مملکت محسوب میشود.
این کارگردان سینمای ایران در مورد ساخت نسخه دوم فیلم گفت: خوشبختانه موزه ایران باستان برای ساخت نسخه جدید نهایت همکاری را با ما داشت. بنیاد نخبگان نیز بودجهای پژوهشی برای آن تعریف کرد و توانستم بر اساس همان دکوپاژ، فیلم را به شکل رنگی بازسازی کنم. با این وجود، این فیلم کپی فیلم قبل نیست و دچار تغییراتی شده است.
در ادامه این نشست که شامگاه 5 مرداد ماه با اجرای کثیریان برگزار شد،سعید عقیقی «جام حسنلو» را یکی از نمونههای مهم سینمای آوانگارد ایران دانست و گفت: اساسا میتوان این پرسش را مطرح کرد که چه ضرورتی برای ساخت چنین فیلمهای وجود دارد و سپس شیوههای برخورد با سینما از نگاه تاریخی را مورد بررسی قرار داد؛ اگر به روش تاریخی فیلمهای سینمای ایران را ببینیم، عدم درکِ تقریبا کاملی از مفهوم سینما را شاهد خواهیم بود. این نادانی در زمینه شناخت مفهوم سینما خود را در استفاده از عناصر مدرن اما با درکی پیشامدرن نشان میدهد. سینمای داستان گوی ایران بیشتر از مدل پاورقی و روحوضی وام گرفته است؛ مدلهایی که با داستانگویی ارسطویی در تنازع قرار میگیرد و این خود از برخورد کج ما با دلالتهای ارسطویی ریشه میگیرد. عدم شناخت و تجربه الگوهای ارسطویی موجب تاکید بر واریتههای پیشا ارسطویی میشود. شاید بتوان الگویی خاورمیانهای ترسیم کرد که در آن به مفهوم ژانر بی توجهی میشود. به این معنا که پردههای مختلف صرفا به دنبال هم می آیند و برخلاف منطق ارسطویی اجازه نمیدهند داستان فرم خودش را پیدا کند.
وی سپس به استراتژی شاعرانه برای بیان تصویری در سینمای ایران پرداخت و ادامه داد: استراتژی شعر در مقابل استراتژی پاورقی قرار میگیرد و میبینیم که اکثر سینماگران آوانگارد ایران به نحوی درگیر شعر هستند. در این شکل از سینما، تصویر صرفا بهانهای برای داستان گفتن نیست. جوانانِ سازنده فیلم «جام حسنلو» در آن زمان با ادبیات و فرهنگ کهن ایرانی و همین طور بخشی از تفکر غرب آشنا بودهاند. آنها راه حل میانهای را انتخاب کردند و بر روی پل لرزانی گام گذاشتند، چرا که میخواستند راهحلهایی برای دریافت استراتژی شاعرانه به زبان تصویر پیدا کنند. این تقریبا مشابه کار پازولینی در سینماست که در آن سیلان تصویریِ ناشی از برخورد تصاویر، نوع داستان گویی را تحت تاثیر قرار می دهد. کمتر سینمای مستندی در دنیا وجود دارد که در آن تا این حد از روایت شاعرانه و متون کهن استفاده شود.
در بخش دیگری از نشست «جامحسنلو»، احمد مسجد جامعی که در میان تماشاگران حاضر بود گفت: همان گونه که در همه حوزههای علوم، صنایع و.. نیازمند بحثهای پیشینی هستیم، در عرصه فرهنگ و از جمله سینما نیز باید از پیشینه تاریخی، ادبیاتی، اسطورهای و... آگاهی داشته باشیم. چنین پایهای میتواند زمینه خلاقیت را فراهم کند و این گفتگو پیش از آنکه نمود بیرونی داشته باشد، باید در ذهن و زبان سازنده اثر ساخته و جاری شود. «جام حسنلو» نمود واقعی این اتفاق است و اصلانی توانسته این جام را به گفتگو وادارد. او برای ساحتِ هنری ما و جهان ارزش قائل بوده و این امری ستایش برانگیز است. همان گونه که پرده خوان توانایی به حرف آوردن یک تابلوی غیرمتحرک را دارد، اصلانی نیز با توانایی فرهنگی اش، از هر نقطه و خط و نشانه این جام بیانی پدید آورده و همه ی عناصر را به خدمت فهم بهتر معنا درآورده است. این توانایی کارگردان مبتنی بر آن مقدمات و داشتن دانش های لازم در این زمینه است و این نشان می دهد سینماگران ما در ابتدا باید ایرانشناس بوده و به تمدن و فرهنگ سرزمین خود آگاهی داشته باشند. خلاقیت و نوآوری محمدرضا اصلانی جای تبریک فراوان دارد.
پس از مسجد جامعی، خسرو سینایی نیز دقایقی برای حاضران سخن گفت. وی به بحث شعر و سینما پرداخت گفت: شعر در ذهن فرد شکل میگیرد اما می تواند علاوه بر کلام، در نقاشی، موسیقی و سینما نیز نمود بیرونی پیدا کند. من با فیلم قصهگو مشکلی ندارم اما باور دارم که تصویر، صدا، موسیقی و.. صرفا نباید در خدمت قصه قرار بگیرند. سینما ابزاری است که باید آن را به خوبی شناخت و با ذهنیت خود آن را بکار بست و از آن برداشت کرد. سینما هنری ترکیبی است که هم میتواند شکلی تجربی به خود بگیرد و هم شکلی ادبی-نمایشی. مهمترین ویژگی «جام حسنلو» را هم چندصدایی بودن آن میدانم که اصلانی توانسته با جرات فراوان به خلق آن دست بزند.
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]
صفحات پیشنهادی
برخی تصمیم گیری ها تنها برای نابودی بخش کشاورزی است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برخی تصمیم گیری ها تنها برای نابودی بخش کشاورزی است یاسوج - ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که برخی تصمیم گیری ها و کارها در سطح کلان کشور تنها با هدف نابود کردن کشاورزی صورت می گیرد به گزارش ایرنا و بهبرخی تصمیم گیری ها تنها با هدف نابودی کشاورزی قابل هضم است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برخی تصمیم گیری ها تنها با هدف نابودی کشاورزی قابل هضم است یاسوج - ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت برخی تصمیم گیری ها و کارها در سطح کلان کشور تنها با هدف نابود کردن کشاورزی قابل توجیه و هضم است به گزارش ایرنتانیاهو خواستار نابودی برخی تاسیسات هستهای ایران شد
نتانیاهو خواستار نابودی برخی تاسیسات هستهای ایران شد روز نو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی از جامعه بینالمللی خواست تا توافق هسته ای با ایران را بهبود بخشند و برخی تاسیسات اتمی ایران را از بین ببرند بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با کالینداچه فیلمهایی عید فطر اکران شدند؟ + فیلم
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش میدهد چه فیلمهایی عید فطر اکران شدند فیلم عید فطر امسال با فیلمهای گینس از رئیس جمهور پاداش نگیرید مزارشریف و خداحافظی طولانی آغاز میشود به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در اکران عید فطرنخستین فیلمهای پذیرفته شده در جشن خانه سینما معرفی شدند
نخستین فیلمهای پذیرفته شده در جشن خانه سینما معرفی شدند فرهنگ > سینما - هیات انتخاب بخش فیلم کوتاه هفدهمین جشن خانه سینما آثار انتخابی این بخش را معرفی کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بررسي 360 اثر رسيده به دبيرخانه هفدهمين جشن خانه سینما توسط هيئت انتخاب شامل کیاز مریل استریپ در آشپزخانه تا آلیس در سرزمین عجایب/جدول فیلمهای آخر هفته
از مریل استریپ در آشپزخانه تا آلیس در سرزمین عجایب جدول فیلمهای آخر هفته فرهنگ > تلویزیون - تلویزیون برای روزهای آخر هفته مخاطبان خود فیلمهایی چون کیفر حسن فتحی و دو سری از انیمیشن ماداگاسکار را در نظر گرفته است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین شبکههای مختلفاكران نسخه خيابانی فيلمهای خارجی در سينماها
اكران نسخه خيابانی فيلمهای خارجی در سينماها صاحبان پرديسهاي سينمايي براي كسب درآمد و سود بيشتر ترجيح ميدهند با خريد نسخه كنار خياباني فيلمهاي روز دنيا فضاي غيرقابل رقابتي را براي آثار توليدي سينماي كشورمان به وجود خواهند آورد به گزارش فرهنگ نیوز در بسياري از كشورهاي دنيا &گفتوگوی فارس با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ـ 1 مردمی کردن تقریب یکی از اهداف ماست/از نهادهای نظارتی فرهنگ
گفتوگوی فارس با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ـ 1مردمی کردن تقریب یکی از اهداف ماست از نهادهای نظارتی فرهنگی گلهمندیم برخی برنامههای رسانه ملی با تقریب فاصله دارددبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی پس از سه سال از پیام مهم رهبر انقلاب جهت انتصاب وی درباره تلاشها برای مردمی کردنمعرفی فیلمهای کوتاه پذیرفتهشده در هفدهمین جشن خانه سینما
معرفی فیلمهای کوتاه پذیرفتهشده در هفدهمین جشن خانه سینما شناسهٔ خبر 2868385 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۸ هنر > سینمای ایران هيات انتخاب بخش فیلم کوتاه هفدهمين جشن خانه سینما آثار انتخابی اين بخش را معرفی كرد به گزارش خبرگزاری مهر بررسی ۳۶۰ اثر رسيده به دبيرخانهگله همسر داوود رشیدی از برخی مصاحبهکنندگان
گله همسر داوود رشیدی از برخی مصاحبهکنندگانهمسر داوود رشیدی در سخنانی گلهآمیز از برخی مستندسازان خبرنگاران مصاحبهکنندگان گفت برخی از آنها وقتی میخواهند درمورد زندگی داوود رشیدی تحقیقاتی بکنند همه چیز را بر عهدهی ما خانوادهاش میگذارند و خودشان هیچ تحقیق و جستوجویی نمبرخی دولتیان میخواهند رسانه ملی را بدهکار جلوه دهند
رییس رسامه ملی برخی دولتیان میخواهند رسانه ملی را بدهکار جلوه دهند شناسهٔ خبر 2868327 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۷ هنر > رادیو و تلویزیون رییس سازمان صداوسیما بیان کرد نگاهی در بین برخی از دولتیان وجود دارد که معتقدند باید آنقدر سطح توقع از صداوسیما بالا رود که این سازماناعلام نحوه پذیرش دانشجو در برخی رشته های تحصیلی
اعلام نحوه پذیرش دانشجو در برخی رشته های تحصیلی تهران - ایرنا - نحوه پذیرش دانشجو در برخی رشته های تحصیلی دو یا سه گروه آزمایشی اعلام شد مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت نظر به اینکه پذیرش دانشجو در برخی از رشته های تحصیلی مانبرپایی بازار فیلمهای اسلامی در مردادماه سال جاری
برپایی بازار فیلمهای اسلامی در مردادماه سال جاریششمین بازار فیلمهای اسلامی با حضور موسسات رسانهای و شبکههای تلویزیونی اسلامی مردادماه سال جاری گردهم میآیند تا تواناییهایشان را در حوزه تولید فیلمها و سریالهای پاک و اسلامی به نمایش بگذارند به گزارش خبرگزاری فارس معرفی توامعرفی فیلمهای کوتاه راه یافته به جشن خانه سینما
دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۷ آثار پذیرفته شده فیلم کوتاه در هفدهمین جشن خانه سینما معرفی شدند به گزارش ایسنا روابط عمومی هفدهمین جشن سینمای ایران اعلام کرد هیات انتخاب بخش فیلم کوتاه هفدهمین جشن خانه سینما آثار انتخابی این بخش را معرفی کرد بررسی 360 اثر رسیده به دبیرخانه هفدبرخی وقایع انقلاب و دفاعمقدس در روز 24 تیرماه سالهای 58 تا 67
چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۱ امروز 24 تیرماه با حوادث مختلف انقلاب و دفاع مقدس مصادف شده است به همین بهانه سرویس فرهنگ حماسه ایسنا مروری دارد بر برخی وقایع روز 24 تیرماه سالهای 1358 تا 1367 درگیری در خرمشهر و پرتاب نارنجک بداخل مسجد جامع خرمشهر درگیری در اکثر شهرهای کردستان خفیلمهای تازهای که در راهاند/ از «محمد(ص)» تا «دوران عاشقی»/ «رستاخیز» همچنان
فیلمهای تازهای که در راهاند از محمد ص تا دوران عاشقی رستاخیز همچنان بلاتکلیف فرهنگ > سینما - سه فیلم جدید در راه اکران است و در این میان همچنان وضعیت نمایش عمومی رستاخیز ساخته احمدرضا درویش روشن نیست به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین شورای صنفی نمایش در تازآرامگاه «ناصر خسرو» در آستانه نابودی+تصاویر
آرامگاه ناصر خسرو در آستانه نابودی تصاویرتاریخ انتشار سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۰ ۱۱ آرامگاه «ناصر خسرو» ادیب شاعر و نویسنده شهیر فارسیگوی که در قرن پنجم زندگی میکرد در منطقه یمگان ولایت بدخشان در آستانه نابودی قرار گرفته است به گزارش فارس ناصر خسرو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها