تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798216348




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک موزه معماری به وسعت تهران


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹




Untitled_Panorama2-4.jpg

ناصر نصیر گفت:‌ تهران شهر خاطره‌هاست و به واسطه تاریخ شهرنشینی، سیاسی، اجتماعی و پایتخت بودنش به نوعی یک موزه معماری است. عضو هیات موسس و هیات مدیره موسسه «مطالعات تهران و کلانشهر» در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، با بیان اینکه در تهران مجموعه‌ای از انواع گونه‌های معماری از دوره قاجاریه، ابتدای مدرن، بعد از مدرن به گونه‌ی ایرانی داریم و به نوعی یک موزه معماری است، اظهار کرد: این موزه از دو حیث قابل اهمیت است، یکی از حیث آثار ارزش و هنر معماری، جنبه بعدی از نقطه نظر جامعه‌شناسی چون برشی از تاریخ سیاسی- اجتماعی - فرهنگی و دفتر خاطرات تاریخی جامعه ماست. دفتر خاطرات لزوما از طریق کتاب‌ها و نوشته‌ها موجودیت پیدا نمی‌کند، بلکه ساختمان‌ها هم می‌توانند شیوه‌های زندگی، افکار و عقاید و خصوصیات آدمهای دوران خودشان را به نمایش بگذارند. حمیدرضا ناصر نصیر ادامه داد:‌ در واقع دوران تحول و انتقال از دوران تاریخی قاجاریه به مدرن اهمیت ویژه‌ای دارد و آن مقطع آشنایی و مواجه جامعه ایرانی با پدیده مدرنیته است که یک مقطع منحصر بفرد است و منجر به بروز و ظهور خبط‌های متنوعی می‌شود. ما در معماری پهلوی اول همزمان هم ادامه معماری دوران قاجاریه را داریم و هم معماری ابتدای دوران مدرن که از اروپا وارد شده است و هم معماری تلفیقی که حاصل کار معمارانی که تلاش می‌کنند تا معماری جدید را با معماری گذشته ایرانی تلفیق کنند تا یک گونه‌ی آشنا و هم باستان‌گرایی را به دست بیاورند که تلاش برای کسب هویت از عظمت ایران باستان است. او افزود: این دوره با اکتشافات باستان‌شناسی جدیدی همراه است، بنابراین یک تصویر دیگری از گذشته باستانی ایران را ارائه می‌دهد. این معماری‌ها عمدتا در حلقه‌ای از پیرامون تهران دوره قاجاری شکل می‌گیرند و تا حوالی خیابان انقلاب و نواحی بالاتر هنوز هم دیده می‌شوند. این استاد دانشگاه اضافه کرد:‌ پس از آن در حوالی دهه 40 تا قبل از طرح جامعه تهران در سال 49 و تا دهه‌های 20 و 30 تجربه ایرانی معماری مدرن را داریم که آن هم در نوع خود بناهای ارزشمند و حائز اهمیتی راشکل می‌دهد و رقم می‌زند و این را می‌توان در جاهای مختلف تهران مانند خیابان‌های طالقانی، جامی، شیخ هادی و مناطق دیگر ببینیم و متوجه شویم که تهران در نوع خودش یک موزه معماری است. عضو هیات موسس و هیات مدیره موسسه «مطالعات تهران و کلانشهر» بیان کرد: همان‌طور که در عکس‌های قدیمی با روحیات آدمهای آن دوران آشنا می‌شویم در معماری‌ها هم می‌توانیم با نگاه آدم‌های آن دوران آشنا شویم. ما میراث فرهنگی ارزشمندی را تخریب می‌کنیم و به جایش ساختمان‌های بسیار بی‌کیفیت و بی‌ارزش می‌سازیم. این پیکره اقتصاد بر مسائل زیباشناسی و معماری است. ناصر نصیر گفت: از آنجایی که میراث فرهنگی مظلوم واقع شده است، نیازمند یک حمایت جدی سازمان یافته است و باید دولت به عنوان نماینده جامعه از محل اموال جامعه بتواند حمایت ویژه‌ای از میراث فرهنگی کند، طبیعتا نمی‌توانیم با فشار آوردن به مالکین و حقوقی که به عنوان مالکانه آنها تلقی شده که البته آن هم جای بازنگری دارد، را نقض کنیم. بنابراین به ناچار، دولت باید در مواردی حامی میراث فرهنگی باشد و بتواند این ساختمان‌ها را از نابودی نجات دهد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن