واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
افراطي ها کارگردان:جهانگير جهانگيري. نويسنده فيلمنامه : شبير جوانبخش شيرازي . بازيگران:اکبر عبدي، رضا شفيعي جم، فتحعلي اويسي، علي اوسيوند، ارژنگ اميرفضلي ، يوسف صيادي، مجيد سعيدي، اميد ميراعلايي، محمد سهرابي، مريم اميرجلالي ، حديث فولادوند ، رزيتا حفيظ ، آزاده مهدي زاده و...مدير فيلمبرداري:سيد محمد قاضي. تدوين :حامد رضي. طراح صحنه و لباس :محسن قاسمي . تهيه کننده : داريوش بابائيان، محصول 1388. خلاصه داستان:چند زنداني که در زندان در کنار هم زندگي مي کنند، همراه يکديگر آزاد مي شوند و در شهر اصفهان با اتفاقات گوناگوني روبرو مي شوند. در فيلم داستان زندگي هر کدام از زنداني ها را در شهر دنبال مي کنيم. درباره کارگردان جهانگير جهانگيري از سينماگران کهنه کار سينماي ايران است که اغلب فيلم هايش را در ژانر اکشن براي تماشاگران عام سينماي ايران ساخته . هر چند که چند فيلم آخرش محصولاتي کم هزينه در حاشيه سينماي ايران بودند. با افراطي ها اما او يک بار ديگر به صحنه بازگشته است. شايد ندانيد 1ـ فيلم در موج استقبال از پديده اخراجي ها ساخته شده . هم انتخاب نام اش، هم گزينش بازيگران اش، هم تبليغات اش...همه اين موضوع را نشان مي دهد . شباهت هايي به لحاظ مضموني و عبور از خط قرمز و اين ها هم وجود دارد . 2ـ تهيه کننده فيلم اول مي خواست فيلم اش را باز مثل اخراجي ها عيد نوروز اکران کند که نشد و به ميانه تابستان و اکران بعد از جام جهاني رسيد. اين اعلام روابط عمومي فيلم جالب است :«نوروز 88در حالي فيلم اخراجي ها 2اکران شد که دو گروه سينمايي براي اکران آن در بحث و جدل بودند و اکران اخراجي ها باعث شد تا مؤسسات پخش فيلم به اين نتيجه برسند که نوروز بهترين فصل اکران فيلم است . حالا در نوروز 89که مسعود ده نمکي سريالي را براي شبکه 5 آماده پخش دارد، فيلمي تحت عنوان افراطي ها به عنوان برنامه دوم اکران عيد، برپرده سينما مي نشيند.» که البته همان طور که گفتم نمايش اش عقب افتاد. 3ـ افراطي ها در شرايطي اکران شد که بحث درباره ابتذال در سينماي کمدي ايران در رسانه ها بالا گرفته بود و اين مي توانست نمونه و مصداق خوبي براي همه اين بحث ها باشد. 4ـ سازندگان فيلم روي فروش شهرستان آن حساب باز کرده بودند. افراطي ها هم زمان با تهران در 50سينماي شهرستان هم اکران شد. 5ـ فيلم در شهر اصفهان فيلمبرداري شده است. 6ـ کارگردان گفته که ابتدا قصد داشته اند يک فيلمنامه اکشن بسازند اما تهيه کننده کمدي خواسته و حاصل کار افراطي ها از آب در آمده است. حرف هاي آنهايي که فيلم را ساخته اند کارگردان:((يک آدم بايد بتواند با مزه حرف بزند و خودش هم اين جنس کار را بشناسد. يک آدم تلخي که نمي تواند يک جوک هم بگويد، نمي تواند فيلم کمدي بسازد.)) کارگردان:((اين فيلم يک کار کمدي است با يک سوژه تفريحي است و داستان گويي به آن معنا ندارد. افراطي ها زندگي آدم هايي را نشان مي دهد که نادرست اند و مي خواهند درست زندگي کنند. منتها شرايط و جامعه اي که مي خواهند در آن زندگي کنند با آنها سازگرا نيست و نمي توانند تعليم و تربيتي که در زندان پيدا کردند را در بيرون پياده کنند. اين موضوع قصه اي را ايجاد مي کند ونشان مي دهد رفقايي که معناي رفاقت ، دوستي و ناموس پرستي را مي فهمند، نمي توانند خودشان را با جماعت امروز وفق دهند.)) کارگردان:«نبايد از کارهايي که معنا و مفهوم ندارد و به صرف خنده ساخته مي شود، تقليد کنيم مثلا اگر يک بازيگر را با شلوارک در پارک بدوانيم، مردم مي خندند ولي معني اين کار، کمدي نيست. مثلا در فيلم من لحظاتي آقاي اکبر عبدي زن مي شود و از زبان اش مي شنويم که مي گويد در 20سال پيش براي سرقت از جواهر فروشي زن شده ام. اين کار نمي تواند جلف باشد ولي اگر بازيگر با لباس زنانه به خيابان بيايد و پسرها دنبالش بيفتند ، جلف و بي معنا و مفهوم خواهد بود.» کارگردان:((نطفه قصه اولي که من داشتم(غريبه اي در شهر)براساس يک نفر بود. آدم قصه من از زندان به شهري مي آمد و در شهر غريب بود و کسي او را نمي شناخت. آقاي بابائيان تهيه کننده فيلم گفتند ما هزينه زيادي براي توليد مي کنيم ولي قصه هاي تلخ و آدم هاي زندان کشيده که بيرون مي آيند و مشکلات زيادي برايشان به وجود مي آيد، الان جواب نمي دهد. وقتي که فيلمنامه تغيير و تحول پيدا کرد و يک نفر قصه به چند نفر تغيير پيدا کرد و موضوع هم کميک شد.)) تهيه کننده :((پيش بيني مي کنم افراطي ها با توجه به داستان گرم و قصه روان فيلم و نيز بازيگراني که دارد، اولين فيلم ميلياردي سال 89سينماهاي تهران و شهرستان ها باشد.)) گزارش اکران در دوران کسادي فيلم هاي کمدي روي پرده، افراطي ها فروش بدي نداشت. در شهرستان ها هم که تماشاگران اش هدف اصلي سازندگان فيلم بودند، خوب فروخت. در فضاي مجازي(اينترنت) سايت جهان نيوز:((...جداي از انتقادات به دست اندرکاران توليد چنين فيلم سخيفي که به راستي توهين به شعور مخاطب با فرهنگ ايراني است، اين روزها موج انتقاد نسبت به بازيگران فيلم همچون اکبر عبدي و اوسيوند نيز در حال افزايش است ، به گونه اي که اين منتقدان گله مند حضور هنرمنداني از اين دست در چنين آثاري هستند. گفتني است اکران چنين فيلمي در سينما آفريقا که تحت نظر بنياد مستضعفان و جانبازان نيز مي باشد کمي عجيب و قابل تامل است!)) نظر تعدادي از کاربران سايت البرز:«واقعا متافسم واسه آقاي عبدي که او سابقه هنري رو تو فيلم هاي مزخرفي مثل افراطي ها به گند کشيد. اين فيلم مزخرف ترين فيلم تاريخ سينماي ايرانه حتي فيلم هاي درجه سه قبل انقلاب شرف دارن به اين فيلم.»و اين يکي :((من اين فيلم رو ديدم و به نظرم بي محتواترين و لوده ترين فيلمي بود که تا به حال ساخته شده من فکر مي کنم کارگردان محترم با عده اي بازيگر معروف قرار داد بسته و گفته هر کاري خواستين بکنين يه فيلمي از آب در بياد. واقعا بازي بازيگران ها در اين فيلم خيلي ضعيف بود.)) نظر مرا مي خواهيد 1ـ فيلمي که انگار از دهه 1360به سينماي امروز پرتاب شده است. البته به خصوص در مورد شکستن خط قرمزها و تأثير گرفتن اش از يک فيلم پرفروش روز ، يعني اخراجي ها، سعي کرده با زمان به جلو بيايد. اما نکته اصلي اينجاست که در اغلب نشانه ها و مضامين و حتي ايده هاي بصري، قديمي جلوه مي کند. 2ـ هنگام تماشاي فيلم به بازيگر سالاري در سينماي کمدي امروز ايران ايمان مي آوريد. ستاره هاي فيلم که اغلب شهرت شان را در تلويزيون به دست آورده اند، در فيلم جولان مي دهند. هر کاري دل شان مي خواهد انجام مي دهند . کم کم به مولف هاي اصلي اثر بدل مي شوند. 3ـ نکته عجيب درباره فيلم داستان پرحجم و پرو پيمان اش است. ذکر اين جمله البته به اين معنا نيست که با داستان خوبي با ارزش هاي دراماتيک روبرو هستيم.به غذاي بدي مي ماند که زياد هم باشد. ولي باز اين حجم از اتفاقات و حوادث و شخصيت ها در چنين فيلمي جالب است. به تماشاگر بيش از آن چه انتظار دارد از همه اين ها مي دهد. حالا کيفيت اش به کنار. شايد يکي از دلايل فروش قابل قبول فيلم همين باشد. 4ـ اما باز تکرار مي کنم که تماشاي افراطي ها در اين اوضاع و احوال، مثل سوار شدن به ماشين زمان است. به همين خاطر بود که نگران بودم تماشاگران ايراني بيشتر به تماشاي آن بروند تا کمدي شهري مثل پسر آدم دختر حوا. افراطي ها اول اش البته بيشتر فروخت اما کم کم عقب افتاد. سکانسي که پيشنهاد مي کنم همه سکانس هاي آواز خواندن علي اوسيوند و صحنه هاي مربوط به حضور طلبه در زندان که در عين شکستن خطوط قرمز؛ يکي از بدترين بازي هاي تاريخ سينماي ايران در نقش همين طلبه ارائه مي شود !تماشايش را از دست ندهيد. آدم هاي مؤثر تهيه کننده فيلم داريوش بابائيان که نام اش در عنوان بندي فيلم باقي مي ماند تا اسم بقيه عوامل بيايند و از کنارش عبور کنند! منبع:دنياي تصوير 194 /ج
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 976]