تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798137368




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«رخ دیوانه» بر ترازوی نقد؛ ظریف و دقیق اما ناکافی


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
«رخ دیوانه» بر ترازوی نقد؛ ظریف و دقیق اما ناکافی

تاریخ انتشار : سه شنبه 5 خرداد 1394 ساعت 06:40 | شماره خبر : 1953691277758177429 تعداد بازدید: 0
پ پ









رخ دیوانه را می‌توان ظریف ارزیابی کرد. در سینمای درام اجتماعی کارگردان ـ ابوالحسن داوودی ـ باید قصه را سرراست بگوید و تماشاگرش را همراه کند. او در تمام این مسیر موفق نیست، اما هرچه باشد، قصه رخ دیوانه حقیقتا نو است و این یک امتیاز جلوه‌گری می‌کند.


چند جوان شهری (دختر و پسر) از طبقه‌های فرودست و فرادست از طریق شبکه‌های اجتماعی با هم آشنا می‌شوند. این دوستی‌ها ابتدا به ساکن متعارف به نظر می‌رسد، اما در ادامه به مشکلی حل‌ناشدنی تبدیل می‌شود. قصه نو در جامعه‌ای که جوانان بی‌شمار عاشق سینما دارد، یک نعمت است. داوودی با رخ دیوانه یک قصه نو به سینمای ایران آورده، آن هم پس از 6 سال دور بودن از سینما. داستان او روایت جوانانی است که تمام یا بخشی از اوقات خود را در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند و به دوستیابی مشغولند. پرداخت این کاراکترها و داستانک‌های مربوط به هرکدام نیز طبیعتا سوی دیگر ماجراست. تمام این انگاره‌ها دارای جذابیت‌های خاص خود هستند. قصه؛ کاراکترها، فضا و فرم و محتوای رخ دیوانه همگی تازه جلوه‌گری می‌کند، اما متاسفانه این همه ماجرا نیست. سکانس افتتاحیه و تا حدود 15 دقیقه شروع فیلم داوودی تر و تمیز از آب درآمده است. کاراکترهایش را بدون پرداخت معرفی کرده؛ فضا روبه‌روی تماشاگر شکل گرفته و قطعیت‌هایی برای وی صورت پذیرفته که همین‌ها بارها از سوی داوودی با ظرافت و ترفند نقض می‌شود و تماشاگر رودست می‌خورد، اما در هنگامه داستان (گیر افتادن مسعود و ماندانا در خانه خالی و حضور سرایدار) دیگر از هیچ چیز نویی خبری نیست و ورود فیلم فارسی و تکه‌پرانی‌های گاه و بیگاه آغاز می‌شود. کاراکترهای فیلم داوودی همگی در حد اسم حضور دارند. در سینمای درام اجتماعی ایران شما اگر زبردست‌ترین دیالوگ‌نویس هم باشید، فیلمتان در نمایش تصویر به چشم نمی‌آید؛ اگر بخواهید با دیالوگ بازیگران به پرداخت آنها بپردازید. در رخ دیوانه دقیقا همین اتفاق می‌افتد. با این تفاوت که این روند به سبب ذات این داستان ابتدا به ساکن پذیرفته است، زیرا در شبکه‌های اجتماعی شما دریافت خاصی از طرف مقابل ندارید. چیزی در حد اسم و سن و سال و احتمالا یک شغل که ممکن است حقیقی هم نباشد. ماندانا و مسعود همین‌گونه با هم در شبکه‌های اجتماعی آشنا می‌شوند. در ادامه پرداخت این دو فقط با دیالوگ رفع و رجوع می‌شود. ماندانا از طبقه فرادست است و مسعود از پایین‌دست است. ماندانا و مسعود شرط مسخره‌ای می‌گذارند مبنی بر دزدی از یک خانه خالی که اگر به موفقیت بینجامد، در نهایت یک موبایل به مسعود برسد... نقطه عطف فیلم زمانی است که ما این گروه جوان را در یک دیدار مشترک می‌بینیم. حال و روزشان کمی روشن می‌شود، اما انتظار داریم بیشتر بدانیم. داوودی در مقوله شرط‌گذاری ماندانا و مسعود قمار می‌کند، اما این قمار جواب می‌دهد و تماشاگر غافلگیر می‌شود، اما ادامه ماجرا فقط دیالوگ است که جولان می‌دهد. از طریق دیالوگ است که درمی‌یابیم آن جوان بظاهر پولدار هم چقدر بدبختی دارد و آن جوان متعلق به قشر فرودست چقدر می‌تواند معنویت خرج کند و طرف مربوط به طبقه متوسط چقدر می‌تواند ایثار رو کند. اینها همه خوب است ولی بشدت ناکافی به شمار می‌آید. شیوه تدوین رخ دیوانه نیز می‌توانست به این پرداخت کاراکتر بیشتر خدمت کند، اما دور تند همه جا پاسخگو نیست. روی دیگر پرداخت کاراکترها و نقش‌آفرینی و داستانک‌ها، رویکرد برخی از شخصیت‌های اضافی و همچنین داستان غیرقابل باور در 25 دقیقه پایانی است. اینجا ماندانا تطهیر می‌شود و شکوفه گناهکار جلوه‌گر می‌کند. تازه اخاذی او از ماندانا برای چیست؟ او می‌خواهد به یک گروه خیریه کمک مالی کند و... حرافی‌های رخ دیوانه حقیقتا به ضررش تمام شده و داوودی خیلی راحت باید چند نفر از کاراکترهای داستانش را کنار می‌گذاشت. با تمام این حرف‌ها رخ دیوانه نتوانسته مخاطبان واقعی خود را پیدا کند. برخی نیز از دیدن فیلم دلزده می‌شوند، اما باید پذیرفت رخ دیوانه متعلق به طبقه جوان است. قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)


تاریخ انتشار : سه شنبه 5 خرداد 1394 ساعت 06:40 | شماره خبر : 1953691277758177429 تعداد بازدید: 0





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن