تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826614745




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«رخ دیوانه» بر ترازوی نقد؛ ظریف و دقیق اما ناکافی


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
«رخ دیوانه» بر ترازوی نقد؛ ظریف و دقیق اما ناکافی

تاریخ انتشار : سه شنبه 5 خرداد 1394 ساعت 06:40 | شماره خبر : 1953691277758177429 تعداد بازدید: 0
پ پ









رخ دیوانه را می‌توان ظریف ارزیابی کرد. در سینمای درام اجتماعی کارگردان ـ ابوالحسن داوودی ـ باید قصه را سرراست بگوید و تماشاگرش را همراه کند. او در تمام این مسیر موفق نیست، اما هرچه باشد، قصه رخ دیوانه حقیقتا نو است و این یک امتیاز جلوه‌گری می‌کند.


چند جوان شهری (دختر و پسر) از طبقه‌های فرودست و فرادست از طریق شبکه‌های اجتماعی با هم آشنا می‌شوند. این دوستی‌ها ابتدا به ساکن متعارف به نظر می‌رسد، اما در ادامه به مشکلی حل‌ناشدنی تبدیل می‌شود. قصه نو در جامعه‌ای که جوانان بی‌شمار عاشق سینما دارد، یک نعمت است. داوودی با رخ دیوانه یک قصه نو به سینمای ایران آورده، آن هم پس از 6 سال دور بودن از سینما. داستان او روایت جوانانی است که تمام یا بخشی از اوقات خود را در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند و به دوستیابی مشغولند. پرداخت این کاراکترها و داستانک‌های مربوط به هرکدام نیز طبیعتا سوی دیگر ماجراست. تمام این انگاره‌ها دارای جذابیت‌های خاص خود هستند. قصه؛ کاراکترها، فضا و فرم و محتوای رخ دیوانه همگی تازه جلوه‌گری می‌کند، اما متاسفانه این همه ماجرا نیست. سکانس افتتاحیه و تا حدود 15 دقیقه شروع فیلم داوودی تر و تمیز از آب درآمده است. کاراکترهایش را بدون پرداخت معرفی کرده؛ فضا روبه‌روی تماشاگر شکل گرفته و قطعیت‌هایی برای وی صورت پذیرفته که همین‌ها بارها از سوی داوودی با ظرافت و ترفند نقض می‌شود و تماشاگر رودست می‌خورد، اما در هنگامه داستان (گیر افتادن مسعود و ماندانا در خانه خالی و حضور سرایدار) دیگر از هیچ چیز نویی خبری نیست و ورود فیلم فارسی و تکه‌پرانی‌های گاه و بیگاه آغاز می‌شود. کاراکترهای فیلم داوودی همگی در حد اسم حضور دارند. در سینمای درام اجتماعی ایران شما اگر زبردست‌ترین دیالوگ‌نویس هم باشید، فیلمتان در نمایش تصویر به چشم نمی‌آید؛ اگر بخواهید با دیالوگ بازیگران به پرداخت آنها بپردازید. در رخ دیوانه دقیقا همین اتفاق می‌افتد. با این تفاوت که این روند به سبب ذات این داستان ابتدا به ساکن پذیرفته است، زیرا در شبکه‌های اجتماعی شما دریافت خاصی از طرف مقابل ندارید. چیزی در حد اسم و سن و سال و احتمالا یک شغل که ممکن است حقیقی هم نباشد. ماندانا و مسعود همین‌گونه با هم در شبکه‌های اجتماعی آشنا می‌شوند. در ادامه پرداخت این دو فقط با دیالوگ رفع و رجوع می‌شود. ماندانا از طبقه فرادست است و مسعود از پایین‌دست است. ماندانا و مسعود شرط مسخره‌ای می‌گذارند مبنی بر دزدی از یک خانه خالی که اگر به موفقیت بینجامد، در نهایت یک موبایل به مسعود برسد... نقطه عطف فیلم زمانی است که ما این گروه جوان را در یک دیدار مشترک می‌بینیم. حال و روزشان کمی روشن می‌شود، اما انتظار داریم بیشتر بدانیم. داوودی در مقوله شرط‌گذاری ماندانا و مسعود قمار می‌کند، اما این قمار جواب می‌دهد و تماشاگر غافلگیر می‌شود، اما ادامه ماجرا فقط دیالوگ است که جولان می‌دهد. از طریق دیالوگ است که درمی‌یابیم آن جوان بظاهر پولدار هم چقدر بدبختی دارد و آن جوان متعلق به قشر فرودست چقدر می‌تواند معنویت خرج کند و طرف مربوط به طبقه متوسط چقدر می‌تواند ایثار رو کند. اینها همه خوب است ولی بشدت ناکافی به شمار می‌آید. شیوه تدوین رخ دیوانه نیز می‌توانست به این پرداخت کاراکتر بیشتر خدمت کند، اما دور تند همه جا پاسخگو نیست. روی دیگر پرداخت کاراکترها و نقش‌آفرینی و داستانک‌ها، رویکرد برخی از شخصیت‌های اضافی و همچنین داستان غیرقابل باور در 25 دقیقه پایانی است. اینجا ماندانا تطهیر می‌شود و شکوفه گناهکار جلوه‌گر می‌کند. تازه اخاذی او از ماندانا برای چیست؟ او می‌خواهد به یک گروه خیریه کمک مالی کند و... حرافی‌های رخ دیوانه حقیقتا به ضررش تمام شده و داوودی خیلی راحت باید چند نفر از کاراکترهای داستانش را کنار می‌گذاشت. با تمام این حرف‌ها رخ دیوانه نتوانسته مخاطبان واقعی خود را پیدا کند. برخی نیز از دیدن فیلم دلزده می‌شوند، اما باید پذیرفت رخ دیوانه متعلق به طبقه جوان است. قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)


تاریخ انتشار : سه شنبه 5 خرداد 1394 ساعت 06:40 | شماره خبر : 1953691277758177429 تعداد بازدید: 0





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن