تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798204707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شاعری که معیار است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۹




1429871015094_22.jpg

یک مدرس دانشگاه سعدی را معیار فصاحت و بلاغت در زبان و ادبیات فارسی توصیف کرد. مهدی رحیمی، استاد دانشگاه بیرجند و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی، به خبرنگار ایسنا گفت: آثار سعدی چه به نثر و چه به شعر در سراسر ایران دست به دست می‌شود. هرچه از دوران زندگی او فاصله­ می­‌گیریم شهرت و محبوبیتش بیش‌تر می‌شود و حلاوت سخنش مخاطبان بیش‌تری را به خود جلب می‌کند. او با اشاره به این‌که شیوه سهل و ممتنع ابداع نظریه بلاغی سعدی است، گفت: سعدی به این خاطر مخاطبان روزافزونی را در داخل و خارج کشور پیدا کرده است. این استاد دانشگاه سعدی را جزو معدود ادیبانی دانست که در همه زمینه‌های ادبی طبع آزموده و موفق بوده است و گفت: تنها جنبه‌­ای که در آثار سعدی کار نشده نوع حماسه است. رحیمی با بیان این‌که سعدی تنها در باب رضای بوستان خود در نوع حماسه طبع‌آزمایی کرده است، تصریح کرد: روزگار سعدی با فردوسی حماسه‌سرای بزرگ ایران متفاوت است. او سرودن اندیشه­‌های تعلیمی را از ضروریات روزگار سعدی دانست و افزود: اوضاع اجتماعی و فرهنگی روزگار سعدی بویژه بعد از ایلغار مغول اندیشمندان اسلامی را به سمت تجدید ساخت کاخ فرهنگ کشاند. این استاد زبان و ادبیات فارسی با اشاره به این‌که سعدی قدرت تحلیل و اندیشه و زبان‌داری را مدیون تجربه‌­های فراوان و سفرهای علمی متعدد است، گفت: بر ما فرض است هرچند مدت درباره اهمیت سعدی و سبک و سیاق زبان و اندیشه او گفت‌وگو کنیم و از دریای معرفت و دانش و سبک و بیانش تجربه­‌ها برگیریم. او با اشاره به دلیل لقب دادن سعدی به شیخ اجل گفت: سعدی تنها ادیب یا سخنوری وارسته و یا سیاح و جهانگردی مجرب نیست بلکه از تربیت‌شدگان مکتب اسلام است. رحیمی افزود: سعدی اندیشه­‌های دینی و فهم­‌های قابل اجرایی از دین را در زبانی شیرین و به قول خودش "سقمونیای شکرآلود" عرضه کرده است. ** همچنین حقدادی، استاد دانشگاه بیرجند، با اشاره به لقب افصح‌المتکلمین برای سعدی شیرازی به خبرنگار ایسنا گفت: سعدی مدت طولانی در بغداد سکونت داشته و در نظامیه بغداد و مدرسه المستنصریه به تحصیل علم پرداخته به همین دلیل به زبان عربی و سبک‌­های نظم و نثر این زبان آشنایی پیدا کرده است. او با بیان این‌که تسلط سعدی به زبان عربی سبب سرودن قصایدی به این زبان شده است، افزود: در کتاب­‌های تاریخ ادبیات عرب از سعدی به عنوان شاعری که شعر به زبان عربی سروده یاد شده است. وی با اشاره به شاعران قدیم پارسی‌گوی یادآور شد: شاعرانی چون منوچهری دامغانی، امیر معزی، شهید بلخی و ... به مضامین و کاربردهای شعر عربی علاقه‌مند بودند. حقدادی با اشاره به شاعرانی چون سنایی، عطار، مولانا، سعدی و حافظ گفت: این شاعران به شعر و لغت عرب علاقه‌مند بوده و اشعار دوزبانه سروده‌اند. او ملمعات سعدی را بهترین نمونه ملمع دانست و تصریح کرد: ملمعات به لحاظ قالب و چینش قافیه در قالب غزل سروده شده و از نظر محتوا و مضمون دارای مضامین متعارف غزل است. این استاد دانشگاه با بیان این‌که برخی از بلاغیون ملمعات را جزو آرایه­‌های ادبی به حساب آورده‌­اند افزود: در این‌گونه سروده­‌ها آراستگی ظاهری سخن مورد توجه است. او با اشاره به این‌که سعدی اوج هنر خود را در ملمعات به نمایش گذاشته است، تصریح کرد: این سروده‌­ها از انسجام معنایی بسیار مستحکمی برخوردار است و این کار دشوار از سخن‌سرایی چون سعدی برمی­‌آید. وی با اشاره به مثلثات سعدی خاطرنشان کرد: در میان اشعار سعدی به سروده­‌هایی با یک بیت فارسی، یک بیت عربی و یک بیت به لهجه شیرین شیرازی برمی‌­خوریم. حقدادی اوج کمال سعدی را در ارتقا دادن سروده­‌ها از دوزبانه به سه‌زبانه دانست و گفت: در میان شاعران عرب‌زبان شاعری چون سعدی که اشعار دوزبانه گفته باشد نداریم که این امر برتری سخن‌سرایان فارسی‌گوی بر همانندان عرب را نشان می­‌دهد. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن