محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798460746
چگونگی آفرینش انسانها
واضح آرشیو وب فارسی:بیتوته:
قرآن کریم موضوع آفرینش انسان و دیگر موجودات جاندار را در سورهها و آیات مختلف مطرح نموده و به بیان چگونگی آفرینش آنان پرداخته و در هر مورد از زاویهای به تشریح این آفرینش پرداخته است.
از جمله در آیه ششم سوره زمر در مورد چگونگی آفرینش انسان میفرماید:
«خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنزَلَ لَكُم مِّنْ الْأَنْعَامِ ثَمَانِیَةَ أَزْوَاجٍ یَخْلُقُكُمْ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقًا مِن بَعْدِ خَلْقٍ فِی ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ»؛
شما را از نفسى واحد آفرید سپس جفتش را از آن قرار داد و براى شما از دام ها هشت قسم پدید آورد شما را در شكم هاى مادرانتان آفرینشى پس از آفرینشى [دیگر] در تاریكی هاى سه گانه [م شیمه و رحم و شكم] خلق كرد این است خدا پروردگار شما فرمانروایى [و حكومت مطلق] از آن اوست خدایى جز او نیست پس چگونه [و كجا از حق] برگردانیده مى شوید.
اکنون به بررسی فرازهای این آیه می پردازیم:
1. «خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ»: این آیه در مقام بیان خلقت انسان و اظهار قدرت خالق هستی بر آمده و اشاره به مراتب خلقت دارد که آفرینش انسان، نخست از یک حقیقت آغاز شده و پس از آن به اعتبار وجود طبیعى او و پیدایش وى در عالم طبیعت، در شکم مادران در سه ظلمت؛ یعنى تاریکى شکم، تاریکى رحم، و تاریکى زهدان(تخمدان) براى او خلقتى پس از خلقتى پدید خواهد آمد.
مخاطب آیه عموم مردماند. مراد از «نفس واحده»، آدم ابوالبشر (علیه السلام) است. آفرینش همهی انسان ها از یک نفس، اشاره به مسئله آفرینش آدم (علیه السلام) است که این همه افراد بشر با تنوع خلقت، خلق و خوى متفاوت، استعدادها و ذوق هاى مختلف، همه به یک ریشه باز می گردد که آن حضرت آدم (علیه السلام) است.
2. «ثُمَّ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها»: منظور از «زوج ها» همسر وی بوده که از نوع خود او و در انسانیت مانند او است؛ یعنی خداى تعالى این نوع را خلق کرد، و افراد آن را از یک نفس و همسرش زیاد کرد. [1]
3. «وَ أَنْزَلَ لَکُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِیَةَ أَزْواجٍ». از چهارپایان هشت زوج براى شما نازل کرد. خداوند در این فراز به آفرینش چهارپایانی که انسان ها از پوستشان لباس تهیه کرده و از شیر و گوشت آنها تغذیه نموده، و به عنوان وسیله حمل و نقل از آنها بهره می گیرند، اشاره کرده است.
منظور از «هشت زوج» گوسفند نر و ماده، بز نر و ماده، شتر و گاو نر و ماده است. از آن جا که کلمه «زوج» به هر یک از دو جنس نر و ماده گفته می شود مجموعاً هشت زوج می شود. هر چند در تعبیرات روزمره فارسى «زوج» به مجموع دو جنس اطلاق می گردد، ولى در تعبیرات عربى چنین نیست؛ لذا در آغاز همین آیه از همسر آدم به عنوان «زوج» تعبیر شده است.
4. تعبیر به «أَنْزَلَ لَکُمْ»(براى شما نازل کرد) در مورد چهارپایان به معناى فرستادن از مکان بالا نیست، بلکه در این گونه موارد به معناى «نزول مقامى» و نعمتى است که از مقام برتر به مقام پایینتر داده شود.[2]
برخی هم میگویند؛ اگر از خلقت چارپایان در زمین، تعبیر کرده که ما آنها را نازل کردیم، با اینکه آن حیوانات از آسمان نازل نشدهاند، به این اعتبار است که خداى تعالى ظهور موجودات در زمین را بعد از آنکه نبودند، انزال آن خوانده؛ به دلیل آن که در آیه شریفه «وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ»، [3] به طور کلى موجودات را نازل شده، و اندازه گیرى شده از خزینه هایى می داند که از هر چیز بی اندازهاش در آن جا است. [4]، [5]
5. «یَخْلُقُکُمْ فِی بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ». سپس به حلقهی دیگرى از حلقه هاى آفرینش پروردگار که دوره های خلقت جنین باشد، پرداخته و می گوید: او شما را در شکم مادرانتان آفرینشى بعد از آفرینش دیگر می بخشد، آن هم در میان تاریکی هاى سهگانه! روشن است که منظور از «خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ» آفرینشهاى مکرر و پى در پى است، نه فقط دو آفرینش.
نیز روشن است «یخلقکم» به حکم اینکه فعل مضارع است، دلالت بر استمرار دارد و اشارهاى است کوتاه و پر معنا به تحولات عجیب، و چهرههاى متفاوت شگفت انگیز جنین، در مراحل مختلف در شکم مادر.[6]
در حقیقت این فراز از آیه، بیان کیفیت آفرینش نامبردگان قبلى(انسان و چهارپایان) است و اینکه خطاب را تنها متوجه انسان کرده، از آن رو است که در بین این پنج نوع جاندار، تنها انسان داراى عقل است؛ لذا جانب او را بر دیگران غلبه داده است. معناى خلق بعد از خلق، پشت سر هم بودن آن است؛ مانند نطفه را علقه کردن، و علقه را مضغه کردن.
6. «فِی ظُلُماتٍ ثَلاثٍ». نظر مشهور این است که منظور از «ظلمات ثلاث»، تاریکی شکم، تاریکی رحم، و تاریکی تخمدان است. همین معنا را امام باقر (علیه السلام) خطاب به مفضل بیان کرده است. [7]
برخی هم گفتهاند: مراد از این تاریکی ها، «صلب پدر»، «رحم مادر»، و «تخمدان» او است. [8] این معنا البته با فرازی که صراحت دارد که تمام این تاریکی ها در شکم مادران است، سازگاری ندارد. [9]
تاریکی های سه گانه در تفسیر عرفانی نیز به سه مرحله از آفرینش تفسیر شده است؛ یعنی طبیعت جسمانیة، نفس نباتی و نفس حیوانی. [10]
7. «ذلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ لَهُ الْمُلْکُ». یعنى آن حقیقتى که در این آیه و آیه پیشین به خلقت و تدبیر او اشاره شد، تنها او پروردگار شما است، نه غیر او؛ چرا که پروردگار عبارت است از کسى که مالک و مدبر امر ملک خود باشد. و چون خدا، خالق شما و خالق هر موجود دیگرى غیر از شما است، و نیز پدید آورنده نظام جارى در شما است، پس او مالک و مدبر امر شما است، در نتیجه او رب شما است، نه کسی دیگر؛ یعنى بر هر موجودى از مخلوقات دنیا و آخرت که بنگرى، مالک على الاطلاق او، خدا است.
8. «فَأَنَّى تُصْرَفُونَ». یعنى پس با این وجود چگونه از عبادت خدا به سوى عبادت غیر خدا بر می گردید، با اینکه او رب شما است که شما را خلق کرده و امرتان را تدبیر نموده، و حکمران بر شما است. [11]
پی نوشت ها:
[1]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 17، ص 238 : طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه، موسوی همدانی، سید محمد باقر، ج 17، ص 362- 364.
[2]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 19، ص 381- 382.
[3]. حجر، 21.
[4]. المیزان فی تفسیر القرآن ، ج 17، ص 238.
[5]. خزینههای نعمتهای الهی و چگونگی نزول و فرستادن این نعمتها، ۵۳۶۶۱.
[6]. تفسیر نمونه، ج 19، ص 383.
[7]. مفضل بن عمر، توحید المفضل، محقق، مصحح: مظفر، کاظم، ص 49.
[8]. ر. ک: مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 8، ص 766.
[9]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج 17، ص 238.
[10]. ابن عربى، ابو عبدالله محیى الدین محمد، تفسیر ابن عربى، تحقیق، سمیر، مصطفى رباب، ج 2، ص 198.
[11]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج 17، 238- 239.
منبع: اسلام کوئست
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بیتوته]
[مشاهده در: www.beytoote.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
چگونگی خواندن صد لعن و سلام زیارت عاشوراء
سه روش خواندن زیارت عاشوراء چگونگی خواندن صد لعن و سلام زیارت عاشوراء بعد از قرائت زیارت وقتی به عبارت لعن و سلام رسیدیم هر یک از آن عبارات را بهطور کامل ۱۰۰ بار تکرار کنیم این شیوه همان شیوه مشهور و کامل میباشد به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیا میتوان زیچگونگی و شرایط تیمم
آموزش مصور احکام چگونگی و شرایط تیمم در تیمم لازم نیست روی بینی دست کشیده شود سرویس دینی جام نیوز ۲۲ ۰۱ ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۳نکاتی جالب از ماجرای آفرینش انسان!
نکاتی جالب از ماجرای آفرینش انسان آفرینش انسان نخست از یک حقیقت آغاز شده و پس از آن به اعتبار وجود طبیعى او و پیدایش وى در عالم طبیعت در شکم مادران در سه ظلمت یعنى تاریکى شکم تاریکى رحم و تاریکى زهدان تخمدان براى او خلقتى پس از خلقتى پدید خواهد آمد قرآن کریم موضوع آفرینش اچگونگی تیمم
آموزش مصور احکام چگونگی تیمم در تیمم لازم نیست روی بینی دست کشیده شود سرویس دینی جام نیوز ۲۰ ۰۱ ۱۳۹۴ - ۱۷ ۲۷نوری که اساس آفرینش هستی است
کوثر نبی نوری که اساس آفرینش هستی است رسول گرامی اسلام خطاب به حضرت زهرا علیهاالسلام فرمود اگر تو نبودی خداوند زمین و آسمان را خلق نمی کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز ضمن روایات فراوانی آمده است که اساس و علت خلقت اهل بیت علیهم السلام هستند خداوند به پیامبر اکرم صچگونگی تعامل با متظاهران به اسلام از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
یادداشت چگونگی تعامل با متظاهران به اسلام از دیدگاه آیت الله جوادی آملی شناسهٔ خبر 2532993 دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۵ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی املی در مفاتیح الحیات با استعانت از روایات در بیان شیوه تعامل با منافقان انزجار قلبی از کردار آنان و توکل به خآسوشیتدپرس: ایران و آمریکا بر روی کلیات توافق کرده اند/اختلاف بر سر چگونگی اعلام توافق است
آسوشیتدپرس ایران و آمریکا بر روی کلیات توافق کرده اند اختلاف بر سر چگونگی اعلام توافق است آسوشیتدپرس می گوید که ایران و آمریکا بر روی کلیات توافق کرده اندو اختلاف بر سر چگونگی اعلام توافق است 94 01 13 - 19 30چگونگی رفتار با طبیعت
توصیه فعالان محیط زیستی چگونگی رفتار با طبیعت گردشگران کیسه مخصوص جمع آوری زباله را همراه خود داشته باشند و زبالههای خود را در جنگل ساحل دریا کنار چشمههای آب مناطق کوهستانی و درهها رها نکنند و پس از جمع آوری زبالههای خود آنرا به مکانهای معین انتقال دهند به گزارش گروه اس-جلیقه هوشمند به کمک انسانها میآید
جلیقه هوشمند به کمک انسانها میآید محققان در آلمان جلیقه هوشمندی ساختهاند که به فرد استفاده کننده در جابجایی آسان اجسام سنگین کمک زیادی میکند مشاغلی همچون پرستاری انجام کارهای ساخت و ساز و عمرانی و یا انبارداری که معمولا با جابجایی کالاها و وسایل حجیم و سنگین همراه استنخستین تصویر دقیق از چگونگی گسترش نواختر در فضا
فضا نخستین تصویر دقیق از چگونگی گسترش نواختر در فضا دانشمندان مرکز SPring-8 ریکن در ژاپن برای نخستین بار به بررسی یک تصویر زمانگریز پرتو ایکس از گسترش یک نواختر کلاسیک با استفاده از نواختر GK Persei پرداختند به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از ایسنا محققان امیدوارند بپلهای تاریخی زاینده رود حلقه های ارتباط بین طبیعت، انسان و آفرینش
شگفتیها و رازهای معماری در بناهای تاریخی اصفهان; پلهای تاریخی زاینده رود حلقه های ارتباط بین طبیعت انسان و آفرینش اصفهان - ایرنا - ایجاد ارتباط اندیشمندانه بین طبیعت انسان و آفرینش یکی از شگفتیها و پیامهای پر رمز و راز در معماری بناهای تاریخی اصفهان از جمله پلهای تاریخی زایندهجلیقه هوشمند به کمک انسانها میآید
در جابجایی اجسام سنگین جلیقه هوشمند به کمک انسانها میآید شناسهٔ خبر 2525487 پنجشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۱ ۰۱ دانش و فناوری > فناوری های نوین محققان در آلمان جلیقه هوشمندی ساختهاند که به فرد استفاده کننده در جابجایی آسان اجسام سنگین کمک زیادی میکند به گزارش خبرگزاری مهر مآسوشیتدپرس: ایران و آمریکا بر روی کلیات توافق کردهاند/اختلاف بر سر چگونگی اعلام توافق است
آسوشیتدپرس ایران و آمریکا بر روی کلیات توافق کردهاند اختلاف بر سر چگونگی اعلام توافق است خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات غربی میگوید که ایران و آمریکا بر سر کلیات تفاهمی که راه را برای توافق نهایی باز میکند به نقطهنظر مشترک رسیدهاند و اختلاف بر سر نحوه اعلام آن است به-چگونگی رفع تحریم ها از زبان ماری هارف
چگونگی رفع تحریم ها از زبان ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت ما همواره و به صورت شفاف گفتیم موضع ما همواره در این توافق این بوده است که مسئله تحریم ها به صورت مرحله به مرحله باشد و اگر ایران با قابلیت راستی آزمایی به تعهدات خود عمل کند تخفیف در تحریم ها صورت خواهد گچگونگی ضمانت اجرایی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل/ طرف مقابل تنها در روی کاغذ میتواند قطعنامه توافقی را ملغی
صابری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد چگونگی ضمانت اجرایی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل طرف مقابل تنها در روی کاغذ میتواند قطعنامه توافقی را ملغی کند یک کارشناس حقوقی بینالملل گفت اینکه در ادامه کار طرف مقابل بخواهد با قطعنامه دیگری این قطعنامه را نیز لغو کند روی کامقررات مربوط به مؤدیان در نگهداری دفاتر وفاكتورها وچگونگی
محسن کاویانی در جمع کارکنان اداره کل امورمالیاتی بیان کرد مقررات مربوط به مؤدیان در نگهداری دفاتر وفاكتورها وچگونگی خبرگزاری پاناک مقررات مربوط به مؤدیان در نگهداری دفاتر وفاكتورها وچگونگی ارایه آن ها به سازمان مالیاتی به صورت شفاف تبیین می شود ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ فروردين ساعت 11 18دنیای غرب ماهیت انرژی هستهای ایران را پذیرفت/ چگونگی لغو تحریمها در آینده مشخص خواهد شد/ ایران در مذاکرات نش
آیتالله امامی کاشانی در خطبههای نماز جمعه تهران دنیای غرب ماهیت انرژی هستهای ایران را پذیرفت چگونگی لغو تحریمها در آینده مشخص خواهد شد ایران در مذاکرات نشان داد اهل منطق است خطیب نماز جمعه تهران گفت دنیای غرب ماهیت انرژی هستهای ایران را پذیرفت و حال آنکه از همان ابنتدا چ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها