تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803201087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پلهای تاریخی زاینده رود حلقه های ارتباط بین طبیعت، انسان و آفرینش


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شگفتیها و رازهای معماری در بناهای تاریخی اصفهان; پلهای تاریخی زاینده رود حلقه های ارتباط بین طبیعت، انسان و آفرینش اصفهان - ایرنا - ایجاد ارتباط اندیشمندانه بین طبیعت، انسان و آفرینش یکی از شگفتیها و پیامهای پر رمز و راز در معماری بناهای تاریخی اصفهان از جمله پلهای تاریخی زاینده رود است .


زاینده رود را باید زاینده اندیشه ها نامید، آنگاه که گستره رود از دهانه پلهای تاریخی می گذرد و جلوه های بی بدیل معماری این بناها در چشمان زلال آب می درخشد، این رویش به بار می نشیند و آدمی با جسم و جان خود ثمرات آنرا می چیند.

پلهای تاریخی زاینده رود، نه تنها برای عبور افراد بلکه به منظور گذر از محصورات این جهان، ایجاد ارتباط بین آب ،باد ، طبیعت و انسان، معماری شده و هدف اصلی آن اتصال و ارتقای معنوی و بصیرت آدمی است .

در معماری این بناها، علاوه بر نیازهای زندگی روزمره شهروندان، به نیازهای روحی و ظرافتهای انسانی توجهی خاص شده بگونه ای که تاثیر پذیری همه افراد با هر ملیت،مذهب و فرهنگ از این بناها، ژرف و تعالی بخش است.

سازه پلهای تاریخی زاینده رود بازدید کنندگان را به درکی مشترک از گذر زمان و پیوند بین انسان و طبیعت دعوت کرده و به ژرفای رمز آفرینش می کشاند، یکی از جلوه های کم نظیر پلهای تاریخی زاینده رود قابلیت برقراری ارتباط معنایی بین بازدید کنندگان از طریق اشکال و زوایای هنر معماری است.

این ارتباط در پرتو هنر معماری پل خواجو و سی سه پل به نقطه اوج می رسد و اینجاست که انسان و آب، به درکی مشترک و احساسی مشابه می رسند، درکی که ناشی از فهم مشترک ، همراه با بیم و امید نسبت به آینده است .

پلهای تاریخی زاینده رود از مهمترین جاذبه های بصری و تاریخی اصفهان و مورد توجه گردشگران خارجی ، داخلی است.

برخی کارشناسان معتقدند: زاینده رود و پلهای تاریخی آن ارتباط سریع و صادقانه ای با بازدیدکنندگان برقرار می کنند و زمان ماندگاری گردشگران در این اماکن بیش از سایر اثار و بناهای تاریخی شهر اصفهان است .

* زاینده رود به عنوان بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران از زرد کوه بختیاری در حدفاصل بین لرستان و اصفهان سرچشمه می گیرد.

این رود در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می رود و باگذر از شهرستان های فارسان،داران،شهرکرد،زرین شهر و اصفهان در نهایت به باتلاق گاوخونی در حدود 120کیلومتری جنوب شرقی اصفهان می ریزد.

برروی زاینده رود مجموعا 12 پل مهم وجود دارد که از این تعداد ، شش پل با معماری جدید ساخته شده و تنها کاربری آنها ارتباط فیزیکی و تردد بین دو سوی رودخانه است اما شش پل دیگر به عنوان پلهای تاریخی علاوه بر ارتباط فیزیکی بین دو سوی رود از جاذبه های بصری این شهر محسوب می شود و به لحاظ اعجازهای معماری نقش حلقه های ارتباطی بین انسان، آب، باد، طبیعت و زیبائیهای آفرینش را ایفا می کنند.

* گذری بر پلهای زاینده رود

1- پل شهرستان

پل شهرستان یا پل " جی " یا پل "جسر حسین " قدیمی ترین پل اصفهان روی رودخانه زاینده رود است. این پل در زمان ساسانیان ایجاد شده و در دوره دیلمیان و سلجوقیان تعمیر و مرمت شده است.

پل شهرستان در جی قدیم در شرق اصفهان واقع شده و پایه ‏های آن بر روی سنگهای طبیعی کف رودخانه استوار گردیده است. طول پل از ستون مدور آجری تا انتهای سنگفرش قدیمی، حدود 105 متر و عرض آن از 4/25 تا 5 متر متغیر است.

جهت پل، شمالی - جنوبی با کمی انحراف است. پل شهرستان دارای یازده چشمه و دوازده پایه سنگی بزرگ است اما قسمت فوقانی پل که جهت عبور و مرور بوده خراب شده است و اکنون عابران پیاده از آن استفاده می کنند .

پل شهرستان در تاریخ 1 دی 1348 با شماره ثبت 889 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این پل، یک پل جنگی و نظامی بوده است. از نظر معماری و قدمت پل های قدیمی ایران، فقط پل دزفول و پل شوشتر با این پل برابری می کنند.

آثار بر جای مانده مسجد جامع جی از دوران سلاجقه و مقبره الراشد بالله خلیفه عباسی و قلعه قدیمی اصفهان به نام سارویه (کهندژ) و حصار جی را در مجاورت این پل تاریخی می توان مشاهده کرد. در مجاورت این پل از دیر باز مردمانی سخت کوش و نجیب زیسته اند که هنوز هم با پسوند فامیل شهرستانی می توان آنان را شناخت .

2- پل جویی

پل "جویی" که بدان پل چوبی نیز می گویند با عرض کم و طول 147 متر در شهر اصفهان میان دو پل " الله وردی خان" ( سی و سه پل) و پل خواجو قرار دارد.

این پل به دستور شاه عباس اول در سال 1065 قمری به منظور ارتباط باغهای سلطنتی در ساحل شمالی و جنوبی رودخانه زاینده رود بنا شد.

برج شش گوشه وسط پل با چشمه های آب جاری نظرگاه امیران، اشراف، مهمانان و سفیرانی بود که به حضور شاه می رسیدند.

در قسمت غربی این پل، آب رودخانه به صورت دریاچه ای در می آمد به همین لحاظ به آن «پل دریاچه» نیز می گفتند. نام دیگر آن پل سعادت آباد است و اکنون در خیابان کمال اسماعیل قرار دارد.

3- پل مارنان

این پل در اصل «ماربین » نام داشته است که کلمه ماربین از ریشه «مهر بین» از فرهنگ اوستایی گرفته شده است و چون قرنها قبل از ظهور زرتشت، معبد مهرپرستان بر فراز کوه آتشگاه از تمام روستاهای اطراف آن مشاهده می شده است، مهربین در زبان پهلوی ساسانی به «ماربین» در دوره ساسانیان و به دنبال آن در طول مدت 15 قرن تاریخ اسلامی ایران با همین نام شناخته شده است.

از زمانهای بسیار دور همچنان که پل جی یا پل شهرستان واسطه اتصال شمالی ترین ساحل شهری زاینده رود به جنوبی ترین ساحل مقابل بوده است، پل مارنان نیز واسطه اتصال دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه در غربی ترین قسمت شهر اصفهان بوده است و روستاهای ماربین از طریق پل مارنان (پل ماربانان و پل ماربین) به روستاهای مقابل آن در ساحل جنوبی رود خانه متصل می شده است، شکل امروزی پل مارنان با نمای ساختمانی آن در عصر صفویه تغییری نکرده ولی تعمیرات مکرر داشته است.



4- پل خواجو :

" بابا رکن الدین" یا پل "خواجو "، بر روی رودخانه زاینده رود در شرق سی وسه پل قرار دارد. این اثر در تاریخ 15 دی 1310 با شماره ثبت 111 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این پل را پل "شاهی "و "بابا رکن الدین" و "شیراز " و " حسن آباد " هم نامیده اند و از بناهای شاه عباس دوم صفوی است که در سال 1060 هجری قمری بنا شده است. درازای پل 133 متر و پهنای آن 12 متر است. این پل را به نامهای دیگری نیز خوانده اند ولی به سبب قرار گرفتن در محله خواجو به پل خواجو معروف است.

پل خواجو به خاطر معماری و تزئینات کاشیکاری آن از دیگر پلهای زاینده رود مشهورتر است. این پل که در دوران صفوی یکی از زیباترین پلهای جهان به شمار می رفت، کاربرد سد و بند نیز داشته است.

به هنگام برگزاری مسابقات شنا، قایقرانی و برگزاری جشن ها، با بستن بندها که در بین دهانه های پل قرار داشته است، دریاچه ای مصنوعی بوجود می آوردند.

در میان هریک از دو ضلع شرقی و غربی پل، ساختمانی بنا شده که شامل چند اتاق مزین به نقاشی است. این ساختمان که شاه نشین نامیده می شود در آن دوره جایگاه بزرگان و امیرانی بوده که برای تماشای مسابقات شنا و قایقرانی بر روی دریاچه مصنوعی به این مکان فراخوانده می شدند.

در گوشه های ضلع شرقی پل خواجو دو شیرسنگی وجود دارد که به ظاهر " نماد سپاهیان بختیاری محافظ اصفهان و زاینده رود" است.

پل خواجو دارای 24 دهانه است که از مکعب های به دقت تراش خورده ساخته شده و در بخش میانی، با سدهای چوبی برای جلوگیری از جریان آب رودخانه مسدود می شده است.

5- سی و سه پل

سی وسه پل یا پل لله وردیخان که شاهکاری از آثار دوره پادشاهی شاه عباس یکم است، به هزینه و بازبینی سردار سرشناس او الله وردیخان بنا شده است.

نام های دیگر این پل «سی و سه پل» و «پل سی و سه چشمه» و «پل چهارباغ» و «پل جلفا» و سرانجام «پل زاینده رود» است. تاریخ بنای این پل را شیخ علی نقی کمره ای شاعر زمان شاه عباس در شعری به گونه ماده تاریخ، سال 1005 هجری به حساب آورده است و این سال، درست همزمان با روزهایی است که خیابان بی همتای چهارباغ هم ساخته شده است. این پل 295 متر درازا و 14 متر پهنا دارد و درازترین پل زاینده رود است.

در دوره صفویان مراسم جشن آبریزان یا آب پاشان در کنار این پل صورت می گرفته است و در سفرنامه های جهانگردان اروپایی آن دوران اشاراتی به برگزاری این جشن شده است.

ارامنه جلفا هم مراسم « خاج شویان » خود را در محدوده همین پل برگزار می کرده اند.

این اثر در تاریخ 15 دی 1310 با شماره ثبت 110 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

6- پل زمانخان

این پل تاریخی در مجاورت شهر سامان در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است .این پل یکی از بناهای با ارزش و قدیمی استان چهار محال و بختیاری است که دارای دو دهانه و 30متر طول است و بر روی سه پایه سنگی طبیعی بنا شده و در 29 کیلومتری شمال شهرکرد قرار دارد.

در ادوار گذشته ایلات و عشایر بختیاری از روی پل آمد و شد می کردند. این پل به دست یکی از روسای عشایر به نام زمان خان احداث شده است . این منطقه دارای آب و هوای معتدل و بسیار لطیف و پاکیزه است و در روزهای تعطیل پذیرای سیل گردشگران می باشد.



*پل های جدید:

پلهای جدید زاینده رود بر خلاف پلهای تاریخی جاذبه بصری و معنایی ندارد و تنها کاربرد آنها تردد و عبور مرور است .

1- پل فلزی

پل فلزی اولین پلی بر روی زاینده رود در شهر اصفهان است که به صورت کاملاً فلزی با پایه های بتوتی در سال 1335 ساخته شده است و خیابان بهشتی (شاپور سابق) را به خیابان خیابان حکیم نظامی مرتبط می کند.

2- پل فردوسی

پل فردوسی از مجموعه پلهای جدید ساخته شده بر روی زاینده رود در شهر اصفهان است. این پل در حد فاصل سی وسه پل در غرب و پل جویی در شرق قرار دارد و «خیابان فردوسی» در شمال زاینده رود را به «خیابان شیخ صدوق شمالی» در جنوب این رود پیوند می دهد.

3- پل آذر

پل آذر از مجموعه پل هایی است که با معماری نو بر روی زاینده رود در شهر اصفهان ساخته شده است. به تاریخ 7 مهر1352 مراسم کلنگ زنی آن آغاز شد و در سال 1357 گشایش یافت

این پل در میان پل فلزی در غرب و سی وسه پل در شرق قرار دارد و خیابان آذر در شمال زاینده رود را به خیابان توحید در جنوب این رود پیوند می دهد. خیابان آذرجنوبی، (توحید کنونی) پیش از ساخت این پل وجود نداشت و پس از پایان ساخت پل، خیابان توحید نیز ساخته شد

4- پل بزرگمهر

پل بزرگمهر در حد فاصل پل خواجو در غرب و پل غدیر در شرق قرار دارد و خیابان بزرگمهر در شمال زاینده رود را به خیابان سجاد در جنوب این رود پیوند می دهد.

5- پل وحید

پل وحید غربی ترین پل ساخته شده بر روی زاینده رود در محدوده شهر اصفهان است. این پل در غرب پل مارنان قرار دارد و بزرگراه کمربندی اصفهان از روی آن عبور می کند. پل وحید بزرگراه خیام در شمال زاینده رود را به بزرگراه میرزا کوچک خان در جنوب این رود پیوند می دهد.

6- پل غدیر

پل غدیر جدیدترین پل ساخته شده بر روی زاینده رود در محدوده شهر اصفهان است و بزرگراه کمربندی اصفهان از روی آن عبور می کند. این پل در حد فاصل پل بزرگمهر در غرب و پل شهرستان در شرق قرار دارد و بزرگراه صیاد شیرازی در شمال زاینده رود را به بزرگراه همت در جنوب این رود پیوند می دهد.

556 /



12/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن