تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بنده اى نيست كه به خداوند خوش گمان باشد مگر آن كه خداوند نيز طبق همان گمان با او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842124455




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حرکت در علوم اجتماعی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مقاله؛
حرکت در علوم اجتماعی

علوم اجتماعی


شناسهٔ خبر: 2530412 دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
دین و اندیشه > اندیشکده ها

در دنیای معاصر به دنبال تحرکهای متعدد مردم، ابژه ها، تصاویر، اطلاعات و ... پارادایمی در علوم اجتماعی شکل گرفته است که از آن به عنوان پارادیم تحرکات نام می برند. به گزارش خبرگزاری مهر، مقاله پیش رو اثر علیرضا امیری است که در سایت انسان شناسی و فرهنگ منتشر شده است شما را به مطالعه آن دعوت می کنیم.علوم اجتماعی سالهای متمادی به اهمیت حرکت انسانها در پدیده های مختلف زندگیشان همچون کار و زندگی خانوادگی، استراحت و سرگرمی، سیاست و مقاومتهای مدنی و ... توجه چندانی نداشته است. اما این پارادایم جدید این مسئله را به پرسش می گیرد. زمانیکه تحلیلها درباره فضای انسانی در علوم اجتماعی در حال افزایش است، چگونگی پیش فرض قرار دادن فضامندی زندگی اجتماعی در جابه جایی و حرکت انسانها و رویدادهای مرتبط به آن موضوعی بحث بر انگیز است.در دنیای معاصر به دنبال تحرکهای متعدد مردم، ابژه ها، تصاویر، اطلاعات و ... پارادایمی در علوم اجتماعی شکل گرفته است که از آن به عنوان پارادیم تحرکات نام می برند. در واقع در دهه ۱۹۹۰ در واکنش به افزایش اهمیت تاریخی و معاصر حرکت در جامعه و دلالتهای فرهنگی آن تحولی  گسترده در کشف و فهم پدیده حرکت در جوامع معاصر شکل گرفت. افزایش حجم و سرعت حرکت و شکلهای جدید آن باعث باب شدن  اصطلاح چرخش تحرکی شد که علوم اجتماعی را به چالش می طلبید و الزام خود را در بستر جامعه شناسی متحرک جستجو می کرد. چرخش حرکتی در واقع بر اهمیت حرکت بر انسانها و جوامع تاکید دارد. در حالیکه فهم حرکت و پارادایمی که در شناخت آن و وابستگی های متقابل پیچیده تحرکات در اجتماع شکل گرفته است، عمدتاً با جامعه شناسی گره خورده است، اما ریشه های ادبیات آن را می توان در انسان شناسی، اقتصاد، جغرافیا، مطالعات فرهنگی، مطالعات مهاجرت، علم و تکنولوژی، توریسم و حمل و نقل دنبال کرد.به نظر می رسد که امروزه همه جهان در حال حرکت می باشد. میزان حرکت انسانها در دوران معاصر شگفت انگیز است. تکنولوژیها ومکانهای جدید، حرکت انسانها وحتی مکانها را افزایش داده است. بدنهای مختلف در حرکتند و اغلب از میان حرکتها و همجواریهای شان است که این بدنها به عنوان چیزی متفاوت از یکدیگر نشان دار می شوند .همزمان اینترنت بیش از هر تکنولوژی که از قبل وجود داشته است تاثیرات عمیقی بر روی پدیده حرکت گذارده است. شکلهای جدیدی از حرکتهای مجازی و تصوری به وجود آمده است که به شیوه های غیر قابل انتظاری با حرکت فیزیکی ترکیب می شوند .علاوه بر حرکت گسترده انسانها که می توان عواقب آن را در همه چیز و همه جا مشاهده کرد، کالاهای مادی نیز در حرکت سریع و عظیم خود قابل بررسی هستند .علوم اجتماعی سالهای متمادی به اهمیت حرکت انسانها در پدیده های مختلف زندگی شان همچون کار و زندگی خانوادگی، استراحت و سرگرمی، سیاست و مقاومتهای مدنی و ... توجه چندانی نداشته است. اما این پارادایم جدید این مسئله را به پرسش می گیرد. زمانی که تحلیلها در باره فضای انسانی در علوم اجتماعی در حال افزایش است، چگونگی پیش فرض قرار دادن فضامندی زندگی اجتماعی در جابه جایی و حرکت انسانها و رویدادهای مرتبط به آن موضوعی بحث بر انگیز است.  توجه به حرکت و متحرکات و شکل گیری پارادایمی که به بررسی آنها در بستر جوامع معاصر می پردازد تحت تأثیر گروهی از محققان عمدتاً انگلیسی از جمله جان اری، می می شل، دیوید بیزل و تیم کراسول بوده است. اگرچه کراسول (۲۰۱۱) به این نکته اذعان دارد که امروز تحقیق روی موضوع حرکت توسط محققان بسیاری دنبال می شود ،حتی اگر آنان خود را و موضوع کارشان را در درون پارادایم جدید نمی بینند.اما در این میان شاید مهمترین متفکرکلاسیک زیمل باشد که بتوان ریشه های این پارادایم را در کارهای وی یافت. اندیشه زیمل بر روی همجواری، فاصله و حرکت در شهر می تواند در فهم شبکه های پیچیده کنشهای متقابل اجتماعی امروز، هم در درون و هم ورای زندگی شهری موثر باشد. بر طبق نظر زیمل نشان زندگی در کلان شهر مدرن تحریک فزاینده حسها است که نشات گرفته از محیط شهری است. از چراغهای راهنمایی تا حجم انبوه شهرنشینان در حال حرکت و تبلیغات و صداها و... همچنین برای فهم حرکت در کارهای زیمل و بازخوانی وی از تحرکات در شهر، فهم وی ازاقتصاد پولی مدرنیته مهم می باشد. همچنان که جریان پول درشهر سرعت را تغییر می دهد، سرعت زندگی و همچنین تجربه فضا و زمان نیز تغییر می یابد.در واقع افزایش تأثیر پول باعث تغییرات محسوس در سرعت زندگی می شود. از طرف دیگر زیمل به شکل گیری حمل ونقل عمومی در قرن ۱۹ توجه می کند که باعث ایجاد راهی جدید در خیره شدن و نگاه به مردم و شهر شده است. بدینسان قدرت تأثیر چشم انداز شهری بر روی حواس ساکنین در حرکت شهر و رابطه آن با تکنولوژیهای حرکتی نمایان می شود. همچنین زیمل بر روی افزایش آهنگ و ریتم زندگی در شهر وارتباط آن از یک طرف با اشکال اقتصادی، اجتماعی و زیرساختارهای آن و از طرف دیگر با حیات ذهنی ساکنین شهر متمرکز شد و به امر دقت و باریک بینی در تعیین زمان و موقعیت برای جلوگیری از هجمه در شهر با توجه به پیچیدگی ارتباطات جدید  به وجود آمده در آن توجه کرد. شری و اری(۲۰۰۶) برای پارادایم جدید تحرکات در علوم اجتماعی از خاستگاههای دیگری نیز نام می برند که بعضاً عبارتند از:۱- مطالعات علم و تکنولوژی که در آن به بازتعریف شرایط بدیهی گرفته شده جامعوی می پردازند. در اینجا شناخت سیستمهای تکنیکی متحرک در جامعه که مولفه های انسانی و غیر انسانی جغرافیاهای پیوندی  را درهم می آمیزد، مدنظر می باشد. برای مثال سیستمهای حمل و نقل، شبکه های پیچیده ای را تشکیل می دهند که بر جامعه تأثیر می گذارند و از آن تأثیر می پذیرند. این شبکه ها می توانند قسمتهای پویا و پردوامی داشته باشند. شبکه های اطلاعاتی هم می توانند اثرات غیرقابل پیش بینی بر تشویق یا مهار تحرکات فیزیکی داشته باشند. درواقع در اینجا توجه به عناصر گوناگون در تشکیل جامعه (بدنها، ماشینها، معماریها، متنها و...) است که دارای اهمیت می باشد.۲- چرخش فضایی در علوم اجتماعی و مفهوم پست مدرن فضامندی برای بازپیکربندی مجددی که به شناسایی ارتباطات نسبی ای می پردازند که منطق دوقطبی محلی- جهانی و سکون-حرکت را پس زده و مفصلبندی جدیدی از آنها ارائه می دهد.۳-توجه دوباره به بدن جسمانی به عنوان وسیله ای موثر که انسانها ار طریق آن فضا و حرکت را احساس می کنند و برساخته شدن جغرافیاهای احساسی. برای مثال هر وسیله حمل و نقلی همچون اتوموبیل تجربه متفاوتی را سبب می شود که از طریق ترکیب حسها و امور حس شده از طریق حرکت به وجود می آیند.به طور کلی موضوعاتی که در پارادایم تحرکات مورد بررسی قرار می گیرند عبارتند از: زمانمندی و مکان مندی متحرک، تحرکات جایگزین و پایدار، قوانین و خطرات متحرک، شبکه های جدید اجتماعی و رسانه های متحرک، عدم تحرک و حذف اجتماعی، توریسم، مهاجرت و دیاسپورا، تکنولوژیهای ارتباطی و حمل و نقل و در نهایت گذار در سیستمهای پیچیده. در واقع در این پارادایم هم حرکتهای پهن دامنه مردم، سرمای، اطلاعات و...در سراسر جهان مورد توجه است وهم تحرکات در زندگی روزمره وحمل و نقل و حرکت در فضاهای خصوصی و عمومی شهری هستند که نیاز به تبیین دارند .  “اری” که وی را از متفکران پیشرو در این پارادایم می دانند در مقاله "جامعه شناسی متحرک " می گوید:"برخی از تحرکهای گوناگون که به شکل مادی در حال تبدیل "امر اجتماعی بعنوان جامعه" به "امر اجتماعی بعنوان تحرک "هستند عبارتند از سفرخیالی و جنبشهای تصاویر و اطلاعات و سفر مجازی و سفرمادی و سفر جسمانی. پیامدهای چنان تحرکهای گوناگون فراهم ساختن چیزی است که "بک" آن را رشد تحرک درونی نام گذاری کرده است .تحرک درونی ای که برای آن رفتن و آمدن و دریک زمان در اینجا وآنجا بودن به امری هرچه بیشتر معمولی بدل شده است ".از نظر وی تکنولوژیهای جدید که زمان-مکان را فشرده یا کوتاه می کنند و مردم، اطلاعات، تصاویر و خطرات را حمل می کنند باعث شکل گیری فضاهای اجتماعی همچون جریانهایی می شوند که دیگر شیئ گون کردن مفهوم امر اجتماعی و متجسد ساختن آن با توجه به  جاری بودن مداومش  قابل دفاع نباشد. پارادیم جدید تحرکات سعی در ترسیم بستری دارد که در آن شاخصهای سکون و جابه جایی جهان اجتماعی به وجود می آید و این پرسش را طرح می کند که چگونه این بستر خودش  از طریق کنشهای تکنیکی-اجتماعی سیال و جهان مادی متحرک، در حال حرکت می باشد. باید توجه داشت که در اینجا هدف ساخت فراروایتی از حرکت و سیالیت نمی باشد. بلکه  این پارادایم جدید مجموعه ای از پرسشها، نظریه ها و روشهایی را مطرح می کند که می توان آنها را همپای مدرنیته سیال باومن در نظرگرفت که از ساختارهای ایستای جهان مدرن به سمت این امر خیز برمی داند که چگونه مردم، ماشین، اطلاعات و تصاویر در کنارهم و در سیستمهای حرکتی جدید بازتعریف می شوند. افزایش سرعت و رشد عظیم نقل و انتقال در جهان جدید نسبت به گذشته و تأثیرات وسایل حمل و نقل جدید بر فضای عمومی و مخصوصاً بر فضای تکه تکه شده شهرهای امروز باعث شده است که دیگر توصیفات تقلیل گرا از این فرمهای رها و منطقه زدایی شده کافی نباشد.همانطور که ملاحظه شد، در این پارادایم می توان شاهد مطالعه هرنوع تحرکی در جوامع انسانی بود. راه رفتن، دوچرخه سواری، پرواز و سفر با مترو ،هواپیما، قطار، اتوموبیل و همچنین حرکت کالاها، تصاویر و اطلاعاتی که از طریق تلفن، اینترنت و... صورت می گیرد و سیالیت وابسته شان به یکدیگر و پراکندگی و تنوع زندگیهای فردی و اجتماعی که لازم و ملزوم این تحرکات هستند، ازجمله موضوعاتی هستند که مورد توجه محققان درگیر در این پارادایم، می باشد.همچنین از نظر کراسول (۲۰۱۱) باید به این نکته نیز توجه داشت که مطالعه  سکون و ایستایی نیز در این پارادایم به همان اندازه حرکت مهم می باشد. درک این نکته که چگونه همه حرکتها اغلب مستلزم زیرساختارهای غیرمتحرک می باشند مهم می باشد. از طرف دیگر امروزه دنیاهای انسانی و فیزیکی به شکلی درهم تنیده شده اند که دیگر نمی توانند جدای از یکدیگر به عنوان جامعه یا طبیعت یا انسانها و ابژه ها مورد تجزیه وتحلیل قرار گیرند (اری ،۱۳۸۴) .برای مثال پمپ بنزین بعنوان مکانی ثابت پیش درآمدی برای حرکت اتوموبیل می باشد .درواقع سیستمهای ثابت به هم وابسته ای باید باشند(جاده ها،فرودگاهها ،ایستگاهها ، دکلهای تلفن و...) که  تحرکات صورت گیرد. بدین ترتیب است که حرکت همواره مادی و محلی می شود و اغلب از طریق تحرک محلی و بازنظم مادی مکانهاست که شکل می گیرد و مدیریت می شود. بنابراین اگر ازدیاد مکانها وتکنولوژیها تحرک را برای بعضی از انسانها افزایش داده است، درهمان زمان دیگرانی را مجبور به سکون می کند. گسترش و چندگانگی ارتباطاتی که در این زندگی اجتماعی متحرک به وجود آمده در گره گاههای بعضاً مشخصی سازماندهی می شود. لذا تحرکات شامل فضاهای اجتماعی مشخصی می شوند که این شکلهای جدید زندگی اجتماعی در اطراف آنها هدایت می شوند و فضای مکانها بوسیله فضای جریانها تفوق می یابد.منابع:-اری.جان (۱۳۸۳ )."جامعه شناسی متحرک".ترجمه یوسف اباذری .ارغنون .۲۴ صص۱۶۵-۱۹۲Sheller,M.Urry,J.۲۰۰۵.”The new mobilities paradigm”.Enviroment and Planing.      ۳۸.۲۰۷-۲۲۶                        -Jensn,O.۲۰۰۶ “Facework,Flow and the City:Simmel,Goffman,and Mobility in the Contemporary city”.Mobilities,۱:۲.۱۴۳-۱۵۶









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن