تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835790102
فقها باید از دستاوردهای علوم اجتماعی و جامعهشناسی استفاده کنند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حجت الاسلام میرموسوی:
فقها باید از دستاوردهای علوم اجتماعی و جامعهشناسی استفاده کنند
شناسهٔ خبر: 2528945 شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
دین و اندیشه > اندیشمندان
عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم معتقد است: مدنیت را میتوان رسالت مشترک ادیان و حقوق بشر دانست و فقها باید از دستاوردهای علوم اجتماعی و جامعهشناسی استفاده کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سیدعلی میرموسوی در گفتوگو با نشریه «فرهنگ امروز» توجه به فقه الاجتماع را بخشی از پروژه عقلانی سازی اجتهاد معرفی کرده است. وی جماعت گرایی را رویکردی معتدل و میانه اصالت فرد و اصالت اجتماع دانسته و همچنین معتقد است احکام اجتماعی اسلام در اصل ارشادی هستند و هدف اصلی آنها این دنیایی و انتظام مدنیت است. میرموسوی ضمن اشاره به نحیف بودن فقه الاجتماع تأکید میکند فقهایی که درباره اجتماع نظر میدهند باید از دستاوردهای علوم اجتماعی و جامعهشناسی استفاده کنند.حجت الاسلام میرموسوی در ابتدای این مصاحبه میگوید: «پروژهای در دوران معاصر شکل گرفته است که میتوان از آن به عنوان عقلانی سازی اجتهاد نام برد. به این معنی که با توجه به تغییر روابط و مناسبات انسانی به فقه سنتی و رایج، باید به سوی تقویت نقش عقل در استنباط احکام مورد نظر پیش برویم. در این راستا، به نظر میرسد بهره گیری از یافتههای عقلی و دستاوردهای علوم اجتماعی جدید، در استنابط فقهی گریزناپذیر است. شهید صدر و شهید مطهری نمونههایی از اندیشمندانی هستند که هدف مشترکی به عنوان تحول در فقه را البته با رویکردهای مختلفی، پیگری میکردند.»وی معتقد است: «گسترش قلمرو فقه و برجسته شدن مباحث اجتماعی و سیاسی آن، به تدریج زمینه را برای تحول از نگرش فردی به نوعی نگرش اجتماعی، فراهم کرده است. این تحول در برخی از فقهای معاصر شیعه، همچون شهید صدر قابل مشاهده است. مرحوم صدر بر این اساس دو نوع فهم از نصوص دینی را از یکدیگر جدا میکرد: فهم فردی و فهم اجتماعی. به نظر میرسد شهید صدر قصد داشت زمینه را برای تحول از یک نگرش فردی به سوی نگرشی اجتماعی فراهم کند. در این راستا، افزون بر مرحوم صدر، میتوان از فقیهانی همچون محمدحسین فضل الله یاد کرد. این تحول در حوزه فقه سیاسی ضرورت بیشتری یافته است و در پرتو آن، میتوان به برداشتهای متناسب با روزگار کنونی دست یافت.»میرموسوی پس از اشاره به کهنه شدن دیدگاه اصالت فرد و اصالت جامعه میگوید: «دیدگاههای میانه نیز وجود دارند که جماعت گرایی یکی از آنهاست و به نوعی مابین رویکرد لیبرالیستی و مارکسیستی قرار میگیرد. این نگاه معتقد است فرد هویتش مستقل از جامعه نیست و این نه به معنای بیهویتی فرد، بلکه به عنوان تأثیر جامعه در شکل گیری هویت فرد تلقی میگردد. شهید مطهری نیز در کتاب «جامعه و تاریخ» از اصالت فرد و جامعه در کنار یکدیگر، به عنوان دیدگاه اسلامی یاد کرده است.»وی اضافه میکند: «فقه الاجتماع آن بخش از فقه است که احکام اجتماعی و یا احکام فرد مسلمان در قبال زندگی اجتماعی را بررسی میکند. البته باید گفت هم افراد و هم نهادها میتواند مورد خطاب فقه اجتماعی قرار گیرند. فرد به حسب حیثیتهایی که دارد، میتواند مورد خطاب فقه قرار گیرد... اصل بنیادین فقه الاجتماع، توجه به فرد از حیث عضویت در جامعه است که امری مستقل از موضوع فردی و شخصی است.»احکام ارشادیعضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم معتقد است: «اوامر و احکام را به صورت کلی میتوان به دو دسته تقسیم نمود: اوامر مولوی که احکام تأسیسی حاصل آن است و الزام آور است، و اوامر ارشادی که حاصل آن احکام ارشادی است. احکام اخیر در واقع بر پایه مصلحتی که در متعلق حکم وجود دارد و عقل نیز به آن هدایت میکند، وضع شدهاند و پاداش و کیفر دیگری به جز محرومیت از آن نتیجه برای آن مترتب نیست.»وی تصریح میکند: «میتوان گفت احکام اجتماعی در فقه در اصل جنبه ارشادی دارند. از این رو ثواب و عقاب آنها نیز بیشتر در همین دنیا خواهد بود. هر چند نابسامانی و خسران در دنیا، خسران در آخرت و امور معنوی را نیز در پی دارد.»میر موسوی با اشاره به دو حکم «امر به معروف و نهی از منکر» و «شورا» آنها را از احکام اجتماعی میداند که جنبه تأسیسی نداشته و در اصل ارشاد به اصول عقلایی هستند. او با یادآوری اینکه کیفر دنیوی ترک این واجبات برقراری نظام خودکامه و استبدادی خواهد بود، آثاری مثل استجابت نشدن دعا را از «تبعات معنوی» ترک آنها بر میشمارد.میرموسوی پس از معرفی معنویت به عنوان هدف احکام عبادی، مدنیت را هدف احکام اجتماعی معرفی کرده و تأکید میکند: «اسلام نوعی خاص از روابط اجتماعی را سامان میدهد که بر اساس آن، کرامت انسانی، همزیستی مسالمت آمیز، صلح، پیشرفت و آبادانی در مدنیت تضمین میگردد. میتوان گفت احکام اجتماعی در راستای تحقق همین مدنیت وضع شدهاند. مدنیت را در واقع میتوان رسالت مشترک ادیان و حقوق بشر دانست. البته جامعهای که از مدنیت برخوردار باشد، خود به خود زمنیه رشد معنویت اجتماعی و فردی را فراهم میآورد و در ساحت اخروی نیز این معنویت است که متأثر از مدنیت است.»فقها و اجتماع این استاد دانشگاه معتقد است: «فقیهی که میخواهد در حوزه فقه الاجتماع فتوا صادر کند، باید جامعه هدف خود را بشناسد و بر اساس آن، رأی خود را اعلام کند و در این راستا، باید از دستاوردهای علمی در حوزه جامعه، همچون علوم اجتماعی و جامعهشناسی، بهره ببرد. ممکن است جوامع مختلف براساس شرایط خاص خود، احکام متفاوتی داشته باشند. به نظر میرسد با توجه به بحث زمان و مکان، احکام متناسب با جامعه هدف باید منطبق گردد که این امر نیازمند شناخت عمیق جامعه توسط فقیهی است که به موضوعات اجتماعی میپردازد.»وی میافزاید: «امروز جوامع تغییر کردهاند و پدیدهای به نام دولت ـ ملت شکل گرفته است و مباحثی چون حاکمیت ملی و مبتنی بر قانون، مطرح شده است. در این وضعیت، حقوق شهروندی و اختیارات حکومت مطرح میشود. در این شرایط، هر فرد مسلمان با پرسش از نظر شریعت درباره این صورت بندی رو به رو میشود و ناگزیر از جستوجوی تکلیف شرعی در این باره است، زیرا بدون آن، نمیتواند تعامل صحیحی با شرایط جدید داشته باشد.»حجت الاسلام میرموسوی در پایان اضافه میکند: «نحیف یا لاغری این بخش از فقه، شاید تا حدودی برخاسته از ناآشنایی برخی از فقها با چنین موضوعات و مباحثی باشد و چه بسا به دلیل روند آموزشی حاکم بر حوزه، ضرورتی برای پرداختن به این مباحث احساس نمیکنند. همچنین میتوان به ریشههای سیاسی این امر اشاره کرد و نپرداختن به مسائل جدید را ناشی از نگرانیهای آنان نسبت به بهره برداری ایدئولوژیک از این مباحث در راستای تحکیم نوع خاصی از نظام سیاسی دانست.».........................................................*گفتوگوی فوق الذکر در صفحات ۱۵۲ تا ۱۵۴ از شماره ۴ نشریه «فرهنگ امروز» با عنوان «احکام اجتماعی اسلام در اصل ارشادیاند» منتشر شده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]
صفحات پیشنهادی
دوره «آموزش ترجمه» متون علوم انسانی و اجتماعی برگزار میشود
در مرکز فرهنگی شهر کتاب دوره آموزش ترجمه متون علوم انسانی و اجتماعی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2527809 سهشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها مرکز فرهنگی شهر کتاب دوره آموزش ترجمه متون علوم انسانی و اجتماعی را با تدریس علیصلحجو در ۱۵ جلسه برگزار میاسلام و مسئولیتهای اجتماعی
یادداشت اسلام و مسئولیتهای اجتماعی شناسهٔ خبر 2526732 سهشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان تفاوت اسلام با ادیان دیگر در این است که این دین مبین تأکید دارد که انسانها بهتر است برای درست زیستن به جنبه های اجتماعی توجه بیشتری داشته باشند و بی تفاوت زندگیحکم استفاده از ساق دستهای رنگی، توردار یا گیپوردار در برابر نامحرم
احکام شرعی حکم استفاده از ساق دستهای رنگی توردار یا گیپوردار در برابر نامحرم در مسئلهی حجاب زن پوشش باید به گونهای باشد که توجه نامحرم را جلب نکند به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص پوشش اینکه استفاده از ساقدستهای رنگی توردار یا گیپوردارپیام تسلیت رئیس فرهنگستان علوم به مقام معظم رهبری
پیام تسلیت رئیس فرهنگستان علوم به مقام معظم رهبری شناسهٔ خبر 2524955 سهشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۰ دین و اندیشه > اندیشمندان رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در پی درگذشت خواهر گرامی رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیتی را صادر کرده است به گزارش خبرگزاری مهر دکتر رضنحوه استفاده از بیمه بیکاری تامین اجتماعی
نحوه استفاده از بیمه بیکاری تامین اجتماعی حمایت موثر از نیروی کار یکی از ویژگیهای جوامع توسعه یافته است نیروی کار به عنوان یکی از مهمترین سرمایههای جوامع به سبب سهم و نقشی که در فرآیند توسعه دارند باید در برابر حوادث و رویدادهایی که منجر به قطع و کاهش درآمد آنان میشود موررابطة امر به معروف با تکثر دینی و اجتماعی در مبانی انقلاب اسلامی
رابطة امر به معروف با تکثر دینی و اجتماعی در مبانی انقلاب اسلامینه تنها میان امر به معروف و تکثر دینی تضادی وجود ندارد بلکه همه اقوام با سلایق مختلف مؤید و پذیرای این اصل خواهند بود بخش اول چکیده برخی با تکیه بر نظریه پلورالیسم تکثرگرایی دینی ادعا کردهاند که میان اصل دچگونگی استفاده از مقرری بیکاری تامین اجتماعی
چگونگی استفاده از مقرری بیکاری تامین اجتماعیتاریخ انتشار دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹ ۲۹ حمایت موثر از نیروی کار یکی از ویژگیهای جوامع توسعه یافته است نیروی کار به عنوان یکی از مهمترین سرمایههای جوامع به سبب سهم و نقشی که در فرآیند توسعه دارند باید در برابر حوتفاوت های استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران و جهان
تفاوت های استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران و جهان در ایران مردم شبکه های اجتماعی و به طور کلی فناوری های نوین ارتباط را آن گونه که مردم کشورهای توسعه یافته استفاده می کنند استفاده نمی کنند سالنامه شرق دکتر احسان بخشنده مدرس ارتباطات و استاد مدعو دانشگحکم استفاده از ظرفهاى مشروب خوار
احکام حکم استفاده از ظرفهاى مشروب خوار حضرت آیتالله سبحانی به پرسشی درباره استفاده از ظرفهاى مشروب خوار پاسخ دادند به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیتالله سبحانی به پرسشی درباره استفاده از ظرفهاى مشروب خوار پاسخ دادند متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلمدیر کل بهزیستی استان مرکزی: بهرهگیری از فرهنگ اسلامی و استفاده از علم آسیبهای اجتماعی را کاهش میدهد
مدیر کل بهزیستی استان مرکزی بهرهگیری از فرهنگ اسلامی و استفاده از علم آسیبهای اجتماعی را کاهش میدهدمدیر کل بهزیستی استان مرکزی گفت امیدواریم با بهرهگیری از فرهنگ والای اسلامی و استفاده از علم روز دنیا از میزان آسیبهای اجتماعی بکاهیم و جامعهای سالم و با نشاط داشته باشیم بشکلگیری کارکردی فعال، دقیق و عصری برای فقه بر عهده فقهاست
احمد مبلغی در کنفرانس توسعه علوم فقهی شکلگیری کارکردی فعال دقیق و عصری برای فقه بر عهده فقهاست شناسهٔ خبر 2527829 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت اگر چه برای تحقق عصریسازی فقه باید موضوعات عصر را در دستپیام تسلیت رئیس فرهنگستان علوم به رئیس جمهور
پیام تسلیت رئیس فرهنگستان علوم به رئیس جمهور شناسهٔ خبر 2524962 سهشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۴ دین و اندیشه > اندیشمندان رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در پی درگذشت مادر رئیس جمهور پیام تسلیتی را صادر کرده است به گزارش خبرگزاری مهر دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنسردار قجری:شعار امسال بستر استفاده از ظرفیت های اجتماعی را فراهم کرد
سردار قجری شعار امسال بستر استفاده از ظرفیت های اجتماعی را فراهم کرد اراک- ایرنا- جانشین معاونت تربیت و آموزش نیروی انتطامی جمهوری اسلامی گفت همدلی و همزبانی برای نیروی پلیس بستری در استفاده اثر بخش از ظرفیت های اجتماعی و ارتقاء مشارکت عمومی است سردار محسن قجری روز پنج شنبه درفرهنگ و رفتارهای اجتماعی را با استفاده از هنر اصلاح کنیم
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۹ استاندار اردبیل بر استفاده از هنر در بحث اصلاح فرهنگ و رفتارهای اجتماعی تاکید کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه اردبیل مجید خدابخش در نشست هم اندیشی با جوانان اردبیل با موضوع ریل توسعه استان با محوریت فرهنگی ضمن تبریک عید نورامکان تحلیل داستان با استفاده از علوم طبیعی
در داستاننویسی باید نوع خاصی از مدلهای انتقال اطلاعات وجود داشته باشد باید دید آیا میشود اطلاعات را بهصورت نقاط جاذب ارائه کرد شادمان شکروی نویسنده و منتقد ادبی معتقد است در نقد ادبی به بررسیهای چندوجهی و به نوعی فرادیسیپلینی Multidisciplinar داستان کوتاه نیاز است۷۰ درصد تهرانیها از خدمات تأمین اجتماعی استفاده میکنند
۷۰ درصد تهرانیها از خدمات تأمین اجتماعی استفاده میکنند شناسهٔ خبر 2524733 دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۹ جامعه > رفاه و آسیب های اجتماعی مدیر کل درمان تأمین اجتماعی استان تهران تعداد بیمه شدگان استان تهران را بیش از ۸ میلیون نفر برشمرد و گفت بیش از ۷۰ درصد شهروندان تهرانیپیام تسلیت آیت الله جوادی آملی در پی درگذشت علامه بحرالعلوم
پیام تسلیت آیت الله جوادی آملی در پی درگذشت علامه بحرالعلوم شناسهٔ خبر 2528865 چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۰ دین و اندیشه > سایر آیت الله جوادی آملی در پیامی ارتحال علامه سید محمد بحرالعلوم را تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری مهر متن پیام وی به شرح زیر است انا لله و انا الیه-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها