تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798321246




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرد یا زن بدون دیگری هرگز نمی تواند به مدارج کمال دست پیدا کند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: جایگاه زن در جامعه اسلامی در گفتگو با مرتضی جوادی‌آملی:
مرد یا زن بدون دیگری هرگز نمی تواند به مدارج کمال دست پیدا کند

مرتضی جوادی آملی


شناسهٔ خبر: 2522437 سه‌شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
دین و اندیشه > اندیشمندان

اسلام موقعیت زن را بسیار کریمانه و ارزشمند معرفی کرده و ضمن اینکه او را به لحاظ همسطحی برابر با انسان و مرد دانسته و می گوید خداوند حقیقت زن و مرد را از حقیقت واحد آفریده است. به گزاش خبرگزاری مهر، اگر جامعه موضع تفکر و اندیشه اسلامی را بهتر بشناسد، در مناسبات با این مقوله شاید بتواند در شرایط بهتری قرار گیرد تا از آن بیشتر بهره مند شود. ازجمله مسائلی که جا دارد به درستی به آن پرداخته شود مقوله زن است. این مقوله با توجه به شرایط خاص اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اقتضائاتی دارد که اگر شناخته شود ممکن است بهتر سامان داده شود و جامعه در شرایط بهتری قرار گیرد. در گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به بررسی جایگاه و مقام زن در اسلام و چگونگی بهره‌گیری از مقام و شخصیت حضرت زهرا(س) برای بهتر شدن وضع زنان در جامعه پرداخته شده است که اکنون از نظر شما می‌گذرد. 

*امروزه جامعه زنان درگیر سوء تفاهمهای مختلفی است برخی از گروه های فمنیسم با ایجاد شبهاتی سعی در مخدوش کردن جایگاه زن در دین اسلام را دارند. در ابتدای این گفتگو لازم است مروری بر جایگاه زن در اسلام داشته باشید؟ 

اسلام موقعیت زن را بسیار کریمانه و ارزشمند معرفی کرده و ضمن اینکه او را به لحاظ همسطحی برابر با انسان و مرد دانسته و می گوید خداوند حقیقت زن و مرد را از حقیقت واحد آفریده است. اسلام همه کمالاتی که برای مرد امکان پذیر است برای زن هم امکان پذیر معرفی می کند و برمی شمارد. هیچ کمالی از کمالات انسانی نیست، مگر اینکه زن هم می تواند به آن کمال دست پیدا کند و به تعبیر آیت الله جوادی آملی نه ذکورت و مرد بودن، شرط رسیدن به کمال است و نه انوثت و زن بودن مانعی برای رسیدن به آن، بلکه از آن جهت که هر دو انسان هستند برای راهیابی به همه مدارج کمال و فضائل انسانی مستعد هستند، البته هر کدام صنفی از انسان هستند که اقتضای این صنف یکسری تفاوتهایی است که البته این تفاوتها هرگز ارزش اضافی را برای یکی، بدون دیگری نمی آورد بلکه از آن جهت که این دو صنف مکمل یکدیگر هستند و طبق نظام هستی زوج آفریده شده اند تا بتوانند ضعفها و نقصهای یکدیگر را پوشش دهند و به تعبیر رسای قرآنی که می فرماید: «هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ»(آیه 187 سوره بقره) مردها برای پوشش دادن نسبت به زنها و احیانا نقصهایی که در حوزه زنها و خانمها مشاهده می شود و هم زنها برای رفع نقصها و ضعفهایی که احیانا در جنبه مردها وجود دارد. خدای عالم آنها را اینگونه قرار داد و فرمود: «هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ»، بنابراین دو صنف بودن در جهت تکمیل یکدیگر است و هرگز موجب اختلاف، تهافت و رودررویی نیست بلکه زمینه توسعه و تکمیل و راهیابی به کمال برای یکدیگر شناخته می شوند و هر کدام برای دیگری فرصت و امکان رشد و سعادت را فراهم می آورند، به گونه ای که هر یک بدون دیگری هرگز نمی تواند به مدارج کمال خود دست پیدا کند. 

*در مورد اینکه زن و مرد، هر یک بدون دیگری هرگز نمی تواند به مدارج کمال خوش دست پیدا کند، بیشتر توضیح می دهید؛ علت این امر چیست؟ 

به اقتضای اینکه هر کدام(زن یا مرد) یک صنفی هستند شرایط بدنی و فیزیکی خاصی را خدای عالم برای آنها قرار داده است که باید آن شرایط برای ما مورد توجه قرار گیرد و هویت مرد یا زن با آن شرایط بدنی مد نظر قرار گیرد. زنها از آن جهت که حیثیت مادری و پرورش انسانها را برعهده دارند مظهر ربوبیت پروردگار عالم هستند و از جهت اینکه بتوانند صحنه ربوبیت الهی را برای فرزندانشان به درستی فراهم کنند خدای عالم شرایطی را برای آنها قرار داد تا این امر امکان پذیر باشد. همان طور که برای مردها شرایط دیگری را قرار داد که در زمینه خالقیت و ایجاد وضعیتی که به آفرینش و حقیقت انسانها می انجامد این امر سپرده شده است. بنابراین هر کدام از این دو صنف بعدی از ابعاد حقیقت انسانی هستند که با یکدیگر کامل می شوند و بدون یکدیگر هر کدام به تنهایی، ناقص خواهند بود، اما گاهی اوقات نه به بعد انسانی و نه به بخش صنف مرد یا زن توجه می شود. انسانهایی که این دو بخش از هستی انسان اعم از مرد یا زن را نشناسند طبیعی است که با او نمی توانند مناسبات و روابط شایسته ای را برقرار کنند لذا گاهی اوقات در هم شکستن و نابودی و انحطاط انسانها اعم از مرد و زن از این راه طی مسیر می کند. وقتی هم به انسان بودن و هم به مرد یا زن بودن توجه شود می بینیم که اقتضائاتی برای اینها وجود دارد که اگر این اقتضائات انسانی و صنفی مورد توجه قرار گیرد و به درستی شناخته شود مسیر اجتماعی مردها و زنها هم مشخص خواهد شد. نباید شغلها، کارها یا فعالیتهایی را در مسیر زنها یا مردها قرار دهیم که با انسانیت آنها یا با مرد و زن بودن آنها در تضاد و تعارض باشد. اگر پیشه ای، شغلی، فعالیتی و عملی در راستای انسانیت انسان یا مرد بودن انسان یا زن بودن انسان قرار نداشته باشد انسان همیشه در درون چالش درونی و جدی قرار خواهد گرفت. یکی از مشکلاتی که امروزه جوامع بشر خصوصا غربیها به شدت به آن مبتلا هستند و راه مفر و گریزی برای آنها نیست این است که نه انسان را آن گونه که باید بشناسند، می شناسند و نه زن و یا مرد بودن را، لذا یکسری حقوق و ارزشها و اصولی را بر مرد یا زن محکم می کنند که گرچه انسان براساس مبانی ساختگی فلسفی آنها را ممکن است باور کند اما در درون خود این تضاد و تعارض را می بیند و کاملا احساس می کند نه به انسانیت بهایی داده شده است و نه به صنف مرد بودن یا زن بودن. بنابراین نکته ای که قابل توجه است و می خواهم بر روی آن تأکید کنم این است که اگر به این دو جهت توجه شود که مرد و زن اولا انسان هستند و ثانیا با هویت صنفی خاصی هستند و این دو جریان اقتضائات و تقاضاهایی دارد، مناسباتی را مطالبه می کنند، انتظاراتی را دارند و ارزشهایی را در نهان خودشان می شناسند و باور دارند اگر مطابق با آنها اقدام نشود و شئونی را برای مرد یا زن تعریف کنند که این شئون در تضاد و تعارض با آن اصول باشد قطعا انسان به موفقیت و کمال خود، نخواهد رسید و موفقیت برای او حاصل نخواهد شد. 

*در راستای تأمین این اهداف و رسیدن به وضع مطلوب مورد نظر اسلام چه کار باید کرد؟ 

وظیفه متولیان فرهنگ، نخبگان و فرهیختگان است که با شناخت این دو موقعیت برای انسان اعم از مرد یا زن، اقتضائات و تقاضا و استعدادهای طبیعی آنها را مد نظر قرار دهند و مطابق با آنها اینها را به عرصه سیاست، فرهنگ و اجتماع بیاورند. بسیاری از مردها وارد نوع فعالیتهایی می شوند که این فعالیتها با ذات و هویت خودشان سازگار نیست و لذا تضاد درونی آنها را آزار می دهد و همچنین چنین وضعیتی برای خانمها وجود دارد. یکی از مشکلاتی که امروزه مخصوصا در مسیر درسهای دانشگاهی، علوم دانشگاهی و امثال و ذلک وجود دارد این است که دانشجویان مدت زیادی را سپری می کند تا به علم و دانش و تخصصی دست پیدا کنند اما وقتی به آنجا رسیدند و اقتضائاتش را دیدند، متوجه می شوند گاهی وقتها حتی استفاده حداقلی هم امکان پذیر نیست و این رشته در مسیر خواسته های درونی و اقتضائات ذاتی و هویتی او نبوده است. به نظر می رسد که اگر متولیان فرهنگ چاره اندیشی نکنند و مسیر اقتضائات انسانی را مخصوصا برای جامعه ایرانی و اسلامی که علقه شدید فرهنگی، دینی و اعتقادی بین خود و باورهای خود احساس می کند و اگر به او توجه نشود قطعا آسیب خواهد دید و مسیر رشد و تعالی خود را گم خواهد کرد. 

*برای رسیدن به این وضعیت، از سیره اهل بیت(ع) و خصوصا حضرت فاطمه زهرا چه بهره‌هایی می توانیم ببریم؟ 

اهل بیت عصمت و طهارت(ع) عموما و صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا(س) خصوصا مسیر تعالی و رشد انسان و زن بودن و حضور در عرصه های اجتماعی و فعالیتهایی که به حوزه زنان بر می‌گردد را به زیبایی ترسیم کردند و با نوع زندگی ای که ارائه فرمودند ضمن حضور در عرصه های اجتماعی و فرهنگی هم به کمالات متوقع انسانی توجه داشتند و هرگز وارد چالشها و درون سوزیهایی که این تقابلات و تعارضات فرهنگی ممکن است برای انسان ایجاد کند واقع نشده اند. ایشان به عنوان همسر نمونه، مادر نمونه و انسانی که در مسیر تعالی و رشد او هیچ کاری که او را با اقتضائات وجودی اش در تضاد قرار دهد نبوده است او را به عنوان یک زن نمونه و تعبیر روایی ما سیده زنان عالم و جهانیان قرار داده است. متأسفانه ارزشهایی که امروز در جامعه کمرنگ شده به جهت بی توجهی و بی اعتنایی به آن چیزی است که در باور و اعتقادات و فرهنگ ما نسبت به اهل بیت(ع) عموما و حضرت زهرا(س) خصوصا وجود دارد. اگر جوانها، نوجوانها، اطفال و کودکان نتوانستند شکل درست انسانی خودشان را به درستی پیدا کنند و در مسیر تعالی و رشد با دشواریها و صعوبتهایی روبرو هستند برای این است که از این آموزه های اصیل وحیانی دور ماندند. اتفاقا خدای متعال در قرآن توصیه کرده است به انسانهایی که برای کمال و سعادت پر گشوده اند و امید به رحمت الهی دارند و به عاقبت برای رسیدن به لقاء الهی با کمال جدیت اهتمام می کنند که در مسیر زندگی خودشان اسوه و نمونه هایی را انتخاب می کنند. کسانی که امید به رحمت الهی دارند اسوه ها و انسانهای نمونه ای را انتخاب می کنند. 

*با توجه به سیره و رفتار حضرت فاطمه زهرا(س) در چه ابعادی می توان آن حضرت را الگو قرار داد و جامعه ما خصوصا جامعه نسوان می توانند از ایشان بهره مند شوند؟ 

طبق بیان رسول مکرم اسلام(ص) نمونه ای برتر از فاطمه زهرا(س) در همه ابعاد زندگی انسانی، فردی و اجتماعی خصوصا برای جامعه زنان وجود ندارد؛ از عفت مداری، رعایت مرزهای انسانی، رعایت اخلاق و ارزشهای انسانی، جدیت و اهتمام در امر همسرداری و فرزندداری گرفته تا این گونه از امور را شئون اصلی دیدن و به اینها به عنوان امر سوم و چهارم ننگریستن. 
وقتی از علی بن ابیطالب(ع) سؤال کردند فاطمه زهرا(س) را چگونه دیدی؟ فرمود: «نعم العون فی طاعة الله» در مسیر طاعت و بندگی خدا برای من هیچ گونه ممانعتی ایجاد نمی کرد بلکه همواره مسیر را هموار و راه را برای تعالی و رشد فراهم می کند. بنابراین امروزه جا دارد همچنان که جامعه ما اعتقادات و باورهای خودش را با این دسته از انسانها بسته، مراجعه جدیدی نسبت به زندگی و حیات خود از منظر اهل بیت(ع) داشته باشد تا بهره بیشتری را ببرد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن