محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832494374
۱۰ چیز که علم تجربی نمیتواند به ما بگوید
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
۱۰ چیز که علم تجربی نمیتواند به ما بگوید فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت:
فرانسیس بیکن معتقد بود که ادراک ما از حقیقت تنها در همان حدی است که مشاهدات ما اجازه میدهد و «خارج از حیطه مشاهدات» نه تنها نمیتوانیم چیزی بدانیم، شاید اصولاً شایسته دانستن آن نباشیم. پوزیتویسم یا اثباتگرایی مکتبی است مبتنی بر تجربه و استقراء که اصالت در شناخت علمی را به مشاهده و آزمایش می دهد اما امروزه در مباحث فلسفه علم انتقادات فراوانی به این رویکرد وارد شده است. شاید بزرگترین نقدی که به این رویکرد وارد است این باشد که تجربه گرایی عرصه دانش بشری را به محسوسات مادی محدود می کند. آنچه در پی میآید ترجمه مقاله ای است از دکتر خالدون سوئیس، استاد فلسفه دانشگاه آکسفورد و عضو انجمن دفاع منطقی از مسیحیت، که نویسنده طی آن ۱۰ ساحتی را که علم تجربی توان ورود به آن را ندارد بر شمرده است. «من به هیچ چیزی که فیزیکی نباشد اعتقاد ندارم. من فقط به چیزهایی اعتقاد دارم که علم تجربی[۱] به من میگوید درستاند» این حرفی بود که یکی از دانشجویانم در بهار ۲۰۱۳ در دفترم به من میگفت. او البته اشتباه میکرد. من در این مقاله، نشانی ۱۰ چیز را به شما میدهم که نمیتوانیم آنها را از علم تجربی صرف به دست بیاوریم. تفکری که «طبیعتگرایی»[۲] یا «علمگرایی»[۳] یا «مادیانگاری»[۴] خوانده میشود، قائل است هیچ چیزی جز جهان فیزیکی و مادی وجود ندارد. این دیدگاه، از بسیاری جهات غلط است. پیشتر در جاهایی در این باره نوشته و سخن گفتهام.[۵] علم تجربی (ساینس)، برگرفته از لغت لاتین scientia، راهی است برای فهم جهان و تحقیق درباره آن. من قصد ندارم علم تجربی را «بکوبم» یا تحقیقات تجربی را زیر سؤال ببرم. این یک موهبت شگفتانگیز از جانب خداست تا بتوانیم خلقت را درک کرده و ضمناً با استفاده از آن، جهان را تبدیل به «جای بهتری» کنیم. ولی علم تجربی به تنهایی نمیتواند همه چیز را به ما بگوید. الان، من ۱۰ چیز را فهرست میکنم که ما نمیتوانیم با علم تجربیِ تنها آنها را به دست بیاوریم: ۱- حقایق منطقی: ما اساساً برای اینکه بتوانیم یک پژوهش تجربی داشته باشیم، باید این حقایق را به عنوان پیشفرض قبول کرده باشیم ولی ما نمیتوانیم برای کشف حقایق منطقی از علم تجربی استفاده کنیم! در حقیقت هر کدام از اینها مسیر خود را دارند. ما برای درک علم تجربی نیاز به منطق داریم. مثلاً اینکه همسر من نمیتواند در آن واحد هم باردار باشد و هم باردار نباشد. یک فرضیه نمیتواند در آن واحد هم صحیح باشد و هم غلط. اگر همه مادرها زن هستند، پس هر مادری که ما ببینیم ضرورتاً زن خواهد بود. ما راه فراری از این قوانین نداریم. در اصل، علم تجربی خود بر همین حقایق منطقی استوار است. ۲- حقایق فرامادی: بعضی حقایق درباره جهان (مثل اینکه جهان خارجی تنها بازتابی از آن چیزی است که ما میاندیشیم یا نه، و یا بحث اراده آزاد ما و اساس خویشتن ما) ممکن نیست ازطریق به کارگیری علم تجربی و میکروسکوپ و غیره حل شود! هویت تو، درک تو از خودت و شخصیت تو چیزی نیست که تنها با بررسی «دی.ان.ای»ات مشخص شود. ۳- حقایق اخلاقی: علم تجربی نمیتواند به ما بگوید چه چیزی از نظر اخلاقی فضیلت و چه چیزی ناپسند است. علم تجربی میتواند به ما بگوید چه چیزی «هست» ولی نمیتواند بگوید چه چیزی «باید باشد» (منظور قضاوت اخلاقی است). علم تجربی میتواند بگوید چه کسی مرده، چطور مرده و به چه طریقی کشته شده است. ولی اگر او به قتل رسیده باشد، نمیتواند بگوید او باید کشته میشد یا نه. «سَم هریس» [Sam Harris ] و بسیاری از افراد دیگر تلاش کردند این کار را بکنند ولی شکست خوردند. [۶] ۴- حقایق زیباییشناسانه: علم تجربی نمیتواند به ما کمک کند که تعیین کنیم چه چیزی زیباست یا چه چیزی زشت است. حتی اگر پای «نسبت طلایی» به میان بیاید. [۷] ۵- حقایق ریاضی: اگر بخواهیم صرفاً به علم تجربی و آزمایش تکیه کنیم، ابداً نمیتوانیم یقین کنیم دفعه بعد که صد را در صد ضرب کردیم، عدد ده هزار به دست بیاید. درست است که قضیه فیثاغورث و دیگر قواعد ریاضی به ما در فهم علم تجربی کمک میکند [ولی خود برگرفته از علوم تجربی نیستند]. ما اگر تنها به علم تجربی استناد کنیم، نمیتوانیم ثابت کنیم که قوانین ریاضی، همواره نتایج ثابت می دهند. در حقیقت ما برای درک علم تجربی به ریاضیات نیازمندیم، نه اینکه برای فهم ریاضیات به علم تجربی نیازمند باشیم. ۶- حقایق شناختی: دانشمندان علوم تجربی هرگز نمیتوانند به ما بگویند تجربه عشق یا نفرت یا در معرض خیانت قرار گرفتن، «چه طور حسی دارد». ام.آر.آی و سی.تی. اسکن هم نمیتوانند چیزی در این باره بگویند. این حس، یک نوع شناخت خصوصی و شخصی است که ممکن نیست از علم تجربی حاصل شود. خود دانشمندان علوم تجربی نیز به آن Qualia [کیفیات ذهنی] لقب دادهاند. این یک جور تجربه درونی هر شخص است که نمیتوان به یک پژوهشگر علوم تجربی قرض داد [تا برای دیگری تشریح کند]. گذشته از این، این عبارت که «من نمیتوانم به چیزی که غیرفیزیکی است اعتقاد داشته باشم» خودش یک چیز غیرفیزیکی است! این نشان میدهد که چرا ما را در فلسفه از عبارات «تناقضدار» صحبت میکنیم! ۷- حقایق ادبی: ما با استفاده از علم تجربی صرف نمیتوانیم بفهمیم که هاکلبری فین (اثر مارک توآین) جذابتر از آگاممنون (اثر هومر) است. رسیدن به حقایق ادبی هم نیازمند بررسی است، اما نه آن بررسیهایی که با میکروسکوپ انجام میشود. ۸- قوانین جهانشناختی فیزیکی: قوانین و معادلاتی وجود دارد که در بسیاری از بنیادهای جهان، جاریاند. مثلاً ترمودینامیک، الکترومغناطیسم، جاذبه و ... که اکثر کیهان شناسان میگویند از ۱۳ میلیارد سال پیش وجود داشتهاند. اینها چیزهایی هستند که باعث میشود علم تجربی بتواند به کارش ادامه دهد، اما علم تجربی خود به تنهایی قادر به شرح آنها [و اینکه از کجا و چرا آمدهاند] نیست. ۹-بخشش و صلح: هرچه را میخواهی مطالعه کن ولی با بیولوژی و شیمی تنها، نخواهی توانست حتی یک قدم به یافتن بخشندگی و صلح با کسانی که به تو صدمه زدهاند نزدیک شوی. ۱۰-هدف و امید: با اینکه سراسر زندگی تو زیر ذرهبین و موشکافی دقیق پژوهشهای تجربی است، نخواهی توانست «هدف زندگی» را از خلال این پژوهشها کشف کنی. دانشمندان علوم تجربی تنها میتوانند کشف کنند موجودات زندهای که هدف دارند، ماندگارترند؛ ولی هیچ کدم از این پژوهشهای تجربی نمیتواند بگوید هدف زندگی چیست.» پینوشتها: ۱-science ۲- naturalism ۳- scientism ۴- materialis. در فارسی از واژه ماتریالیسم نیز استفاده میشود. ۵- برای خواندن مقاله وی در این باره رجوع کنید به: https://www.academia.edu/۱۵۸۴۶۳۰/The_Paradoxes_of_Naturalism و برای شنیدن گفتار وی در این باب رجوع کنید به: https://itunes.apple.com/us/podcast/socratricknights-podcast/id۳۸۱۸۸۲۱۵۸ ۶-برای مطالعه مقاله نگارنده در نقد سم هریس رجوع کنید به: http://www.logicallyfaithful.com/۷-things-science-tell/ ۷-رامین جزایری در سایت شخصی خود، تعریف موجزی از نسبت طلایی ارائه دادهاند: «نتایج تحقیقات علمی و روان شناسی اعلام می کند که زیباترین اشکال و سطوح از نظر انسانها، آنهایی هستند که در ابعاد آنها نسبت طلایی بکار رفته است. این نسبت به عنوان عدد فی خوانده می شود و معادل آن به صورت اعشاری در حدود ۱.۶۱۸ است. این نسبت را در دوره رنسانس نسبت آسمانی و از قرن ۱۹ نسبت طلایی می خوانند.» http://www.raminjazayeri.com/ReadNews.aspx?NewsId=۲۷۴ /6262
کلید واژه ها: اخلاق - فلسفه -
یکشنبه 24 اسفند 1393 - 09:28:03
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]
صفحات پیشنهادی
رئیس حوزه علمیه اصفهان: اگر تجملگرا نباشیم، دشمن هیچ غلطی نمیتواند بکند
رئیس حوزه علمیه اصفهان اگر تجملگرا نباشیم دشمن هیچ غلطی نمیتواند بکندرئیس حوزه علمیه اصفهان گفت اگر تجملگرایی باشد آنگاه بدبخت میشویم و دشمن میتواند تحریم اقتصادی کند و ما را فلج کند و الاّ اگر تجملگرا نباشیم دشمن هیچ غلطی نمیتواند بکند به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهانچه کنیم که خدا معلم اخلاق ما شود؟
پای درس اخلاق آیت الله مظاهری چه کنیم که خدا معلم اخلاق ما شود شناسهٔ خبر 2510352 سهشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله مظاهری در درس اخلاق خود گفت درسورۀ معارج دستورالعملی داده شده است هرچه تهذیب نفس مشکل است این دستورالعمل آسان اهیچ چیز نمیتواند لبخند را از چهره ما محو کند راموس: اگر رئال یک خصلت داشته باشد، آن هم خوشحالی است
هیچ چیز نمیتواند لبخند را از چهره ما محو کندراموس اگر رئال یک خصلت داشته باشد آن هم خوشحالی استمدافع رئال مادرید معتقد است که اگر تیمش تنها یک ویژگی داشته باشد آن هم شادی میان بازیکنان است به گزارش خبرگزاری فارس سرخیو راموس گرت بیل مارسلو و خاویر هرناندز شب گذشته چند ساعچرا حضرت زهرا(س) در خطبه فدک از هجوم به خود و خانه اش چيزى نفرمود؟
پرسمان چرا حضرت زهرا س در خطبه فدک از هجوم به خود و خانه اش چيزى نفرمود آیتالله العظمی سیّد صادق روحانی به پرسشی درباره شبهاتی در خصوص خطبه ی حضرت فاطمه س پاسخ دادند به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیتالله العظمی سیّد صادق روحانی به پرسشی درباره شبهاتی در زمان ایراد کربرگزاری نشست علمی با عنوان «سبک زندگی در تهران تدوام يا يکدستی»
برگزاری نشست علمی با عنوان سبک زندگی در تهران تدوام يا يکدستی شناسهٔ خبر 2511820 چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷ ۲۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست علمی با عنوان سبک زندگی در تهران تدوام يا يکدستی به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهمسأله اصلی تحول در حوزههای علمیه تمرکز بر امر پژوهش است
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۱ مدیر حوزههای علمیه خواهران کشور با اشاره به اهمیت پژوهش گفت مسأله اصلی تحول در حوزههای علمیه تمرکز بر امر پژوهش است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی در نخستین هماندیشی شورایهای علمی پژوهشششمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی منتشر شد
ششمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی منتشر شد شناسهٔ خبر 2515417 چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۷ دین و اندیشه > سایر به همت انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه ششمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر در این شماره مقالات متنوعی منتشهمایش «نسایی» از علمای اسلام و نویسنده سنن نسایی برگزار میشود
پیشنهاد ترکمان و موافقت وزیر خارجه ترکمنستان همایش نسایی از علمای اسلام و نویسنده سنن نسایی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2514709 دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان دكتر ابوذر ابراهيمی ترکمان در ديدار با وزير خارجه تركمنستان پيشنهاد برگزاری كنفرانس نسايیشرايط اهل خبره در تشخيص اعلم
احکام شرايط اهل خبره در تشخيص اعلم آيا اهل خبره - به عنوان مرجع تشخيص اعلم - بايد مجتهد باشند به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص انتخاب مرجع تقلید اینکه آيا اهل خبره - به عنوان مرجع تشخيص اعلم - بايد مجتهد باشند همه مراجع خير لازم نيست مجتهد باشند ولىمعاون فرهنگی ارشاد: هیچ چیز مانند کتاب نمیتواند رسانه مانا و جدی در عرصه فرهنگ باشد
معاون فرهنگی ارشاد هیچ چیز مانند کتاب نمیتواند رسانه مانا و جدی در عرصه فرهنگ باشد فرهنگ > کتاب - نسیم نوشت معاون فرهنگی وزیر ارشاد در افتتاحیه نخستین نمایشگاه ملی کتاب با موضوع سبک زندگی ایرانی و اسلامی گفت نمایشگاههای تخصصی کتاب به صورت عام باید افزایش پینشست علمی با عنوان« فرهنگ و تکنولوژی» برگزار میشود
نشست علمی با عنوان فرهنگ و تکنولوژی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2517906 شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی و اداره همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نشست علمی با عنوان فرهنگ و تکنولوژی برگزار می شود به گزانشست علمی نقد و بررسی مستند «انقلاب ۵۷» برگزار میشود
نشست علمی نقد و بررسی مستند انقلاب ۵۷ برگزار میشود شناسهٔ خبر 2517714 شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها نشست علمی نقد و بررسی مستند انقلاب ۵۷ به همت انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات در برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر نشست علمی نقد و بررسنقش باورداشت غیبت در پویایی حیات علمی و فکری شیعیان
نقش باورداشت غیبت در پویایی حیات علمی و فکری شیعیاناهتمام گستردۀ امامان معصوم ع در باورداشت غیبت از یک سو بیشترین نقش را در پر رنگ نمودن خطوط فکری تشکیلات شیعی ایفا نمود و از سوی دیگر با تعمیق آن زمینه را برای نقشآفرینی همهجانبۀ اندیشمندان شیعی مهیا ساخت بخش دوم و پایانیبیانیه علمای بحرینی در محکومیت تنگناهای مذهبی
بیانیه علمای بحرینی در محکومیت تنگناهای مذهبی شناسهٔ خبر 2517587 شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان علمای بحرینی با اشاره به ایجاد تنگناهای مذهبی رژیم آل خلیفه تلاش حکومت برای تسلط بر مساجد و حسینیهها را محکوم کردند به گزارش خبرگزاری مهر جمعی از علمایلغو ممنوعیت حجاب برای معلمان آلمانی
در بیانه ای اعلام شد لغو ممنوعیت حجاب برای معلمان آلمانی این قانون از سوی گروههای بینالمللی حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفت و تبعیض علیه بانوان مسلمان خوانده شد به گزارش سرویس دینی جام نیوز دادگاه عالی آلمان قانون ۱۲ ساله ممنوعیت استفاده از حجاب اسلامی برای معلمان مدانشست «جایگاه اعیان ثابته در علم خدا» برگزار میشود
نشست جایگاه اعیان ثابته در علم خدا برگزار میشود شناسهٔ خبر 2509026 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست علمی جایگاه اعیان ثابته در علم خدا پنجشنبه ۱۴ اسفند در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر در این نشست علمی که از ساعتارتباط میان حوزه علمیه قم و نجف در فضای مجازی لازم است
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۸ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت امروز ایجاد ارتباط میان حوزه علمیه قم و حوزه نجف در فضای مجازی لازم و قابل تحقق است و این ارتباط میتواند در جهت تامین نیازهای تقنینی صورت گیرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین ا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها