محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832901434
اگر حسودی و بدخواهی، بدان که منافقی!
واضح آرشیو وب فارسی:بیتوته:
از آیات كریمه استفاده شد كه یكی از علایم نفاق، حالت بد خواهی و حسد است و جایگاه منافق نیز پایین ترین دركات جهنّم:
إنَّ الْمُنافِقِینَ فِی الدَّرْكِ الْأسْفَلِ مِنَ النَّارِ ...
بد خواهی و حسد علامت نفاق است، كارشكنی و مشكل تراشی علامت نفاق است.
هر كس باید در خود تجسّس و تفحّص كند كه آیا حالت بد خواهی و حسد دارد، اگر دارد در مقام اصلاح قلب و نفس خویش برآید كه مبادا مبتلا به بیماری مهلك نفاق باشد و خودش نداند.
متأسفانه امروزه در خیلی از اداره جات به جای اینکه در راستای مشکل زدایی باشند، در راه مشکل تراشی، ایجاد سد بر کارها قدم بر می دارند.
حسد ـ كه یكی از مهلكات است ـ از نشانه های نفاق است كه قرآن می فرماید:
إنْ تُصِبْكَ حَسَنَةٌ تَسُوْهُمْ
«منافقان از اینكه خوشی به تو برسد ناراحت میشوند.»
أمْ یحْسُدُونَ النَّاسَ عَلی ما آتاهُمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ ... ؛
«آیا به مردم حسد می ورزند به خاطر اینكه خدا از فضل خود به آنها نعمت داده است.»
حسد یعنی کسی یک نعمتی دارد ولی حاسد (حسد ورزنده) دوست دارد و می خواهد که آن نعمت از محسود زایل شود.
غبطه نقطه مقابل حسد است یعنی فرد تلاش می کند آن نعمتی که آن شخص دارد او هم از آن برخوردار شود. پیامبر (صلی الله و علیه وآله) فرموده اند: مومن غبطه می خورد ولی منافق حسد می ورزد. این تعریف صریح و روشنی از حسد و غبطه است.
مشکل در اینجا بدتر می شود که در ادامه و دنبال حسد، دنبالش غیبت و تهمت هم خواهد آمد تا آن شخص محسود را در میان مردم بشكند و بی اعتبارش كند.
همان گونه كه بدخواهی از علایم و نشانه های نفاق است، خیرخواهی نیز از علایم و نشانه های ایمان است.
عواملی که آتش حسادت را روشن می کند
چند عامل باعث ایجاد حسادت در درون انسان می شود. یکی اینکه شخص ممکن است نسبت به فرد دیگری کینه و خصومت داشته باشد؛ دشمنی اقتضاء می کند که به هر شکلی که می تواند آسیبی به محسود برساند و آرزوی آسیب دیدن او را داشته باشد. یکی از مفاهیمی که آن آسیب را برای فرد تأمین می کند همین مفهوم حسادت است.
عامل دیگر حسادت عزت خواهی است. الزاماً این طور نیست که با شخص محسود دشمنی داشته باشیم اما می ترسیم از اینکه محسود به واسطه آن نعمتش، دیگر ما را تحویل نگیرد. اصل عزت خواهی امری معقول و درست است اما اینکه از یک عامل اشتباه یعنی حسد بخواهیم آنرا تأمین کنیم این مسئله اشتباه است.
ریشه دیگر حسادت تکبر است. فردی که طبع و درونش خود برتربین است نمی تواند ببیند که کسی بالاتر از او هم است. می خواهد همواره خودش بالاتر از دیگران باشد.
یک ریشه دیگر حسادت این است که حاسد بر سر چیزی با محسود رقابت دارد.
ریشه دیگر حسادت حب ریاست است. فرض کنید شما در فنی یکه تاز هستید اگر کسی آن را یاد بگیرد از جاه طلبی و یکه تازی شما کاسته می شود.
راه های درمان حسادت
یک راه علمی و یک راه عملی برای از بین بردن حسادت داریم. راه علمی آن این است که بفهمیم و باور کنیم که این سه نکته را در درون خود جا بیندازیم:
یکی اینکه حسادت حسود هیچ نفعی برای حسود ندارد بلکه یک حالت درونی است که وجود او را می خورد، زیرا نمی تواند اقدامی بر علیه فرد محسود کند و آن نعمت را از او بگیرد حسود مثل آتشی که از درون زبانه می کشد می سوزد، یعنی اگر 24 ساعت شبانه روز حسود برای از بین رفتن نعمت محسود خیال پردازی کند نه تنها صدمه ای به محسود نمی رسد بلکه خودش را از بین می برد.
دوم اینکه حسادت حسود مثل یک میکروبی است که مرتب از درون، حاسد را می خورد و فضا را پر از آلودگی و میکروب می کند.
سوم اینکه از امام علی(علیه السلام) روایت شده که حسد ایمان فرد را می خورد آن چنان که آتش هیزم را می بلعد. هر لحظه که بیشتر حسودی کنیم یا به فکر آن باشیم هیزم بیشتری برای آتش مهیا کرده ایم دیگر ایمانی برایمان باقی نمی ماند.
راه عملی هم این است که همه عواملی که به عنوان ریشه ها از آن یاد کردم ضد آنها عمل کنیم. یعنی اگر دیدیم کسی زیبا سخن می گوید از او پیش دیگران تعریف کنیم و به همه بگوییم که چقدر در سخن گفتن تواناست یا اگر رقابتی در گرفتن پستی با کسی داشتیم از تصاحب آن پست به نفع او انصراف دهیم. این راه ها روش درمان رفتاری است.
اما درمان ریشه ای تر حسادت این است که به مرور زمان با یک استمراری فرد آن قدر تلاش کند که بتواند ریشه حسادت در وجودش را بخشکاند، یعنی حسادتی در وجودش ایجاد نشود تا به درمان آن بپردازیم.
آداب معاشرت با حسود
گاهى انسان با اشخاصى مواجه مى شود كه از روى حسادت، رفتارى ناشایست از خود نشان مى دهند و گاهى حسادت، آنان را وا مى دارد كه در هنگام معاشرت با دیگران، رفتارى را از خود بروز دهند كه به دیگران زیان مى رساند. سخن در این است كه در مواجهه با این افراد، انسان چه رویه اى را باید پیش بگیرد؛ زیرا اگر انسان در برابر كسى كه در حقّ او دشمنى و یا كوتاهى و بى ادبى مى كند، بخواهد همانند او رفتار كند، كار به درگیرى و برخورد مى انجامد و با همان مشكلى مواجه مى شود كه انسان در برخورد با نادانان با آن مواجه مى شود.
در چنین مواردى، انسان باید از برخورد و مقابله به مثل، صرف نظر كند و خُلق و خوى مدارا پیش بگیرد. او باید سعى كند با تمرین گذشت و چشم پوشى، با چنین افرادى مدارا كرده، زود عكس العمل نشان ندهد.
به عبارت دیگر، انسان باید در برخى موارد، خود را به تغافل بزند، گویى متوجّه نشده كه دیگرى چه كرده و یا چه گفته است. او باید برخورد ناسالم دیگران را ندیده بگیرد و با این كه در حقّ او دشمنى كرده اند، نه تنها با آنان دشمنى نورزد، بلكه به آنان خدمت كند. اگر انسان در زندگى اش از چنین خلق و خویى برخوردار باشد كه در برابر غرض ورزى و آزار و اذیّت دیگران مدارا كند، مى تواند بارش را به منزل برساند.
امام صادق علیه السلام مى فرماید:
مرد را از سه چیز، گریزى نیست: مشاوره با نصیحت كننده، مدارا با حسود، و دوستى با مردم
مدارا، از نظر معنا به «رِفق» نزدیك است؛ زیرا مدارا به معناى نرمى، ملایمت در رفتار، حسن معاشرت با مردم و تحمّل ناگوارى و آزار آنهاست.
پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله مى فرماید:
سه چیز است كه اگر در كسى نباشد، عملش تمام نمى گردد: ورعى كه وى را از گناه باز دارد، اخلاقى كه با آن با مردم مدارا كند، و حلمى كه با آن، نابخردى سبُك سران را دفع كند.
پیامبر خدا در جاى دیگر، « مدارا با مردم » را در ردیف انجام دادن واجبات مى شمرند
ما پیامبران به مدارا با مردم، مأمور گشته ایم، چنان كه به انجام دادن واجبات مأمور گشته ایم.
====================
منابع:
کتاب شعله های سرد
خبرگزاری ایکنا
صفیر هدایت
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بیتوته]
[مشاهده در: www.beytoote.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]
صفحات پیشنهادی
فیرحی: اگر علوم انسانی رونق پیدا کند فقه نیز رونق پیدا خواهد کرد
گزارش از نشریات فیرحی اگر علوم انسانی رونق پیدا کند فقه نیز رونق پیدا خواهد کرد شناسهٔ خبر 2504484 دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۰ دین و اندیشه > اندیشمندان داود فیرحی گفت عقب افتادگی علوم انسانی باعث تأخیر فقهی شده است اگر علوم انسانی رونق پیدا کند فقه نیز رونق پیدا خواهد کراگر زندگیتان گره کور دارد بخوانید!
این روزها روزگارِ خیلی ها بر وفق مراد نیست حالِ خیلی ها خوبِ خوب نیست خیلی ها مشکلشان کمبودِ وقت نیست بلکه فقط برای شمردن مشکلاتشان وقت کم می آورند خیلی ها برای درد دل کردن نمی دانند از کجا شروع کنند موازنه ی انرژی های مثبت و منفی شان حسابی به سودِ منفی ها کشیدهسردار نقدی در دومین روز از چهارمین هماندیشی جهادگران بسیجی: فردی که پیشرفت کشور را منوط به تعامل با غرب بداند
سردار نقدی در دومین روز از چهارمین هماندیشی جهادگران بسیجی فردی که پیشرفت کشور را منوط به تعامل با غرب بداند تنبل میدانیم حتی اگر سرسوزنی وارد کشور نشود نیازهایمان را تأمین میکنیمرئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت فردی که پیشرفت کشور را منوط به تعامل با غرب بداند تنبل میدانیم بخواجهنصیر بایکدهم درآمداوقاف چهکرد/ احیاگرحیات عقلی جهان اسلام
به مناسبت روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی خواجهنصیر بایکدهم درآمداوقاف چهکرد احیاگرحیات عقلی جهان اسلام شناسهٔ خبر 2505020 سهشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشمندان هلاکوخان مدیریت اوقاف را به خواجه نصیر داد و خواجه نیز یک دهم آنرا هزینه ساخت رصدخانه مراغهاگر قیامتی نباشد عدالت نخواهد بود!
اگر قیامتی نباشد عدالت نخواهد بود عـدالت نـیـکو لازم و ضرورى است عدالت یعنى قرار دادن هر چیز در جاى مناسب و لایـق خـود و رعـایـت اسـتـحـقـاق هـا ایـن واژه در مـقـابـل ظـلم قـرار دارد مقتضای عدل الهی این است که هر کس کوچک ترین کار خوب یا بدی انجام دهد به نتیجه آن برسد پس بایمدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس همدان: اگر فرهنگ دفاع مقدس را متعلق به زمان خاص بدانیم دچار اشت
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس همدان اگر فرهنگ دفاع مقدس را متعلق به زمان خاص بدانیم دچار اشتباه تاریخی هستیممدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس همدان با بیان اینکه دفاع مقدس متعلق به یک زمان مشخص نیست و اگر آن را متعلق به زمان خاص بدانیم دچار اشتباه تاآخرین توصیه آیتالله انصاری شیرازی به شاگردان قبل از رحلت+فیلم
منتشر نشدههایی از آیتالله انصاری شیرازی و استاد ابوالحسنی منذر آخرین توصیه آیتالله انصاری شیرازی به شاگردان قبل از رحلت فیلم آیتالله یحیی انصاری شیرازی یکی از استادان برجسته عرفان و فلسفه شامگاه شنبه ۱۳ دی ۹۳ دار فانی را وداع گفت به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت ا- امیر پوردستان: شهدای انقلاب شاگردان مکتب امام حسین (ع) هستند
امیر پوردستان شهدای انقلاب شاگردان مکتب امام حسین ع هستند اصفهان – ایرنا - فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نقش تربیتی مکتب امام حسین ع در اعتلای روح انسانی و کوچک شدن سختی ها در این مکتب گفت شهدای انقلاب شاگردان مکتب امام حسین ع هستند به گزارش اشعار علیه درخشان و تشویق دایی/ اعتراض تماشاگران به قائم مقام
شعار علیه درخشان و تشویق دایی اعتراض تماشاگران به قائم مقام تماشاگران کم تعداد حاضر در ورزشگاه آزادی خواستار ترک پرسپولیس توسط حمید درخشان شدند و شعارهایی را هم علیه او سر دادند آفتاب به گزارش مهر تیم فوتبال پرسپولیس دردیدار هفته بیست و یکم لیگ برتر عصر پنجشنبه برابر صبای قمتوقف یکنیمهای سرخپوشان در شب قهر تماشاگران!
توقف یکنیمهای سرخپوشان در شب قهر تماشاگران بهترین فرصت پرسپولیس در وقتهای تلف شده نیمه نخست به دست آمد اما ضربه سر طارمی روی ارسال گابریل میلیمتری از کنار دروازه راهی اوت شد تا نیمه نخست با تساوی بدون گل به پایان برسد آفتاب نیمه نخست دیدار تیمهای پرسپولیس و صبای قم در حالشکوري: اگر نمي خواهند تيم داري کنند، بگويند
شکوری اگر نمی خواهند تیم داری کنند بگویند مدافع تيم صبا که امروز دقايق کوتاهي در زمين بود نسبت به شرايط صبا اعتراض دارد به گزارش "ورزش سه" از میکسدزون ورزشگاه آزادی هادی شکوری مدافع باتجربه صبا گفت امروز فرصت زیادی روی دروازهها ایجاد نشد و هر دو تیم محتاط بازصحبتهای درگوشی کیم و خادم در حضور هزار تماشاگر |اخبار ایران و جهان
صحبتهای درگوشی کیم و خادم در حضور هزار تماشاگر نماینده اتحادیه جهانی کشتی و رئیس فدراسیون کشتی کشورمان برای دقایقی با یکدیگر گفتوگو کردند کد خبر ۴۷۶۷۳۹ تاریخ انتشار ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹ ۳۷ - 19 February 2015 به گزارش خبرگزاری تسنیم پیش از آغاز دیدار تیمهای کشتی ایران و آلمانحواشی دیدار پرسپولیس - صبا/ اعتراض سرمربی و هواداران پرسپولیس به داور/ 2500 تماشاگر در ورزشگاه آزادی
تا پایان نیمه اول دیدار پرسپولیس و صبای قم حواشی دیدار پرسپولیس - صبا اعتراض سرمربی و هواداران پرسپولیس به داور 2500 تماشاگر در ورزشگاه آزادی به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز تا پایان نیمه اول دیدار پرسپولیس و صبای قم حدود نزدیک به 2500 تماشاگر در ورزشگاه آزادی حاضر هستندتوضیحات وزیر نیرو درباره قطعی ۷۲ ساعته برق در آبدانان
توضیحات وزیر نیرو درباره قطعی ۷۲ ساعته برق در آبدانان اقتصاد > انرژی - ایسنا نوشت وزیر نیرو گفت قطعی 72 ساعته برق در آبدانان به دلیل گرد و غبار به ما هشدار داد که برای بهسازی و بهبود زیرساختهای آب برق و تلفن چارهاندیشی کنیم که شاهد چنین اتفاقاتی نباشیماگر رئيس فيفاشوم جام جهاني را48 تيمي ميکنم
اگر رئیس فیفاشوم جام جهانی را48 تیمی میکنم لوئيس فيگو يکي از رقباي جدي سپ بلاتر براي تصدي پست رياست فيفاست به گزارش "ورزش سه" ماه گذشته بود که فیگو رسما نامزدی خود برای انتخابات ریاست فیفا را اعلام کرد و حالا او خود را مهیای این چالش بزرگ می کند فیگو که سابقه بازی برتوضیحات وزیر نیرو درباره قطعی 72 ساعته برق در آبدانان
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۰ وزیر نیرو گفت قطعی 72 ساعته برق در آبدانان به دلیل گرد و غبار به ما هشدار داد که برای بهسازی و بهبود زیرساختهای آب برق و تلفن چارهاندیشی کنیم که شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم به گزارش خبرنگار ایسنا در ایلام حمید چیتچیان در آبدانان با اشاره به قطعیجام جهانی کشتی فرنگی - تهران حضور اندک تماشاگران، آرایش زیبای سالن 12 هزار نفری و رونمایی از تشکهای جدید
جام جهانی کشتی فرنگی - تهرانحضور اندک تماشاگران آرایش زیبای سالن 12 هزار نفری و رونمایی از تشکهای جدیدتماشاگران کمی برای مشاهده مسابقات روز نخست جام جهانی کشتی فرنگی به سالن 12 هزار نفری آزادی تهران آمدهاند به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس رقابت های جام جهانی کشتی فرنگی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها