محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842180408
تبیین دورههای گوناگون تحولات غرب و جهان اسلام
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محمد رجبی عنوان کرد؛
تبیین دورههای گوناگون تحولات غرب و جهان اسلام
شناسهٔ خبر: 2505050 پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵
دین و اندیشه > اندیشمندان
محمد رجبی در این گفتار با تحلیل عوامل مکانیستی (خارجی) و دینامیستی (داخلی) هر واقعه به تبیین تحولات فکری غرب و ایران می پردازد. به گزارش خبرگزاری مهر، نوشتار پیش رو، خلاصهای است از سخنرانی محمد رجبی، رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در موضوع خودآگاهی که به تبیین دورههای گوناگون تحولات غرب و جهان اسلام می پردازند.رجبی با بیان اینکه هر واقعه ای را باید از طریق عوامل خارجی (تحلیل مکانیستی) و عوامل داخلی (تحلیل دینامیستی) مؤثر بر آن پدیده تحلیل کرد، به تبیین عوامل مؤثر در تحول فکری غرب میپردازد.وی در تبیین خودآگاهی غرب، دوره های تاریخی گوناگون آن را و در پایان، دوره های تاریخی جهان اسلام به خصوص ایران را بررسی می کنند.اکنون متن کامل را با هم می خوانیم.خودآگاهی در غرب و اسلام و سیر تحول فکریاز نظر روشی، دو نوع تحلیل وجود دارد: تحلیلهای مکانیستی و تحلیلهای دینامیستی. تحلیلهای مکانیستی به دنبال علل بیرونی هستند؛ به این معنا که چه عواملی از بیرون رخ داده که سبب شده است یک پدیده به عنوان تحول در یک جامعه یا هر چیز دیگری ظاهر شود، اما تحلیلهای دینامیستی، تحلیلهایی هستند که در اینگونه تحلیلها، به جای بررسی عوامل خارجی به عوامل درونی یک شیء توجه میکنیم. در این تحلیل، طبیعتاً عوامل خارجی نیز مؤثر هستند، اما اصل، عامل درونی است.به عنوان مثال، وقتی علل انحطاط مسلمین را بررسی می کنند، برخی صرفاً عوامل بیرونی مانند حملۀ مغول، جنگهای صلیبی و... را عامل عقب ماندگی می دانند. این تحلیل، دینامیستی است، اما برخی عوامل درونی را مورد بررسی قرار میدهند و تحلیلشان دینامیستی است. البته هردو لازم است و باید انجام شود.بررسی سیر تحول فکری در مغربزمین بررسی این مسئله که غربیها که ابتدا اقوامی بدوی بودند، چگونه در اروپا ساکن شدند و پس از پانصد سال متحول شدند و این تحول رنسانس نام گرفت، بسیار سخت و پیچیده است. یکی از عواملی که باعث این تحول شد، مسئله بیداری عمومی ملت غرب بود که زمینه را برای چنین تحولی فراهم کرد.بیداری عمومی که اصطلاحاً به آن خودآگاهی می گویند، به این معناست که یک جامعه یکباره به خود بیاید، بخواهد خود را بشناسد و آگاهانه مسیری را برای خود انتخاب کند. در قرون وسطی غربیها یک امت بودند، زیرا همه مسیحی و پیرو پاپ بودند. بنابراین اتفاقی که افتاد در سطح یک جامعۀ کوچک نبود، بلکه در سطح یک امت بود.یک وجه خودآگاهی، به خود آمدن است؛ اگر خودآگاهی تاریخی نباشد، حتی اگر در یک جامعه تمام مردم گمان کنند که در مسیر کمال و ترقی حرکت میکنند، اگر بپرسیم این مسیری که حرکت می کنید در گذشته چطور بوده است، اکنون با مسیرهایی که دیگران می روند چه تفاوتهایی دارد و می خواهید در آینده چگونه باشد، پاسخ روشن و توضیح قانع کننده ای ندارند.پس در واقع، روح مرموزی در کل اروپا حکومت میکرد که حکومت این روح مرموز باعث شده بود تمام اروپاییان با وجود اختلافاتی که با یکدیگر داشتند، تصور کنند که از یک خانواده هستند، همه با هم خویشاوند و برادر هستند و برادری آنان نیز از دین می آید. به همین دلیل، زمانی که پاپ فتوای جنگ صلیبی داد، از تمام اروپا برای جنگ با مسلمانان حرکت کردند.
چه شد که غربیها متحول شدند؟ انسان اروپایی قرون وسطی، زمانی که خود را شناخت و دانست که علاوه بر خودش، دیگرانی به نام مسلمانان و مانند آنها وجود دارند، در صدد برآمد تا کاری برای خود انجام دهد. بنابراین شروع به ترجمة کتابهای عربی و لاتین کرد که بحثهای فراوانی در آنها وجود داشت. شرق شناسی با شاخه های مختلف ایران شناسی، عرب شناسی، چین شناسی و از سوی دیگر، اسلام شناسی، یهودشناسی، بوداشناسی و هندوشناسی آغاز شد.در قرون وسطی این کار را ذیل دیانت انجام می دادند، به این معنا که به همه چیز رنگ مسیحی می دادند. از اینرو با سَرخوردگی از مسیحیت در اواخر قرون وسطی، پتانسیلی که وجود داشت در مسیر دیگری که غیردینی بود جریان پیدا کرد. همان مردمی که بیدار شده بودند، تمام همتشان صرف امور مادی شد. بنابراین پیشرفتهای دنیوی آنها بسیار سریع شد و پیشرفتهای معنوی آنها سیر نزولی پیدا کرد.بنابراین، عامل اصلی تحولات غرب، بیداری اروپاییها و خودآگاهی آنها نسبت به این است که چه کسانی هستند و چه چیزی می خواهند. خواست آنها در قرون وسطی یک چیز بود قصد داشتند تمام عالم را مسیحی کنند و زیر نظر پاپ بیاورند، اما پس از قرون وسطی، این خواسته تغییر کرد و می خواستند تمام عالم را برده و بازار خود و محل تأمین مواد خام خود کنند.سرخوردگی از ایسمها!پس از آن دوباره به علت سرخوردگی از سرمایه داری در دوران جدید، به کمونیسم و سپس به فاشیسم روی آوردند که قائل به این بود که امتیازات جامعة سرمایه داری و جامعة کمونیستی را دارد، اما مضرات آنها را ندارد. فاشیسم، با تأکید بر نژادگرایی، حماسه سرایی برای ملت و اینکه ملت باید بر جهان حاکم باشد، کار را به جنگ و فشار بر اقلیتهای داخلی و از سوی دیگر فشار بر همسایگان خارجی رساند تا جایی که جنگ جهانی دوم در واقع نتیجة جریان فاشیستی بود.اگرچه آنها می گفتند ما می خواهیم جنبه های منفی سرمایه داری و کمونیسم را نداشته باشیم، اما نقصهای آن دیکتاتوری کمونیستی را داشتند، زیرا تکحزبی بودند. در هر حال سَرخوردگی از فاشیسم سبب شد که مردم به این فکر بیفتند تا به نظام دیگری روی بیاورند.سَرخوردگی از این ایسمها سبب شده است که در دنیای امروز، دیگر هیچ ایسمي در اروپا و مناطق مختلف دنیا وجود ندشته باشد. این پایان ایسمها به معنای پایان حکومت و حاکمیت مدرنیته است و این همان چیزی است که به آن پُستمدرن میگویند.اندیشمندان زیادی در غرب، قائلند که غرب، دچار انحطاط شده و به بن بست رسیده است. بسیاری از دانشمندان غرب، مانند هایدگر معتقد بودند اگر غرب بخواهد به انحطاط کشیده نشود، باید به خدا برگردد و دوباره زندگی جدیدی را برای خود رقم بزند. این در واقع یک جریان تحول اجتماعی غرب، از گذشته تا امروز بود.
سیر تحول جامعه اسلامی در تاریخزمانی که اولین اقوام آریایی، پس از ظهورشان آرام آرام در حال پیشرفت بودند، موج دوم آریاییها پانصد سال بعد آمدند و زمانی رسید که احساس کردند برای خود کسی هستند و با خود گفتند: «زبان ما به یکدیگر نزدیک است. اگرچه ما پارسی و آنها مادی، سکایی یا پارتی هستند، اما در ظاهر، از نظر قیافه و برخی مشترکات در کلام و آداب و رسوم با یکدیگر خویشاوندی داریم».زمانی که این احساس به وجود آمد، یک تحول در ایران رخ داد؛ مادها بقیه را علیه آشوریها متحد نمودند و اعلام استقلال کردند و سپس پارسها، مادها را مطیع خود کردند. در زمان کورش، تمام طوایف ایرانی را با یکدیگر متحد کردند و دیگران را تابع خود کردند که در نتیجة آن، نخستین امپراطوری تشکیل شد.نخستین آثار غفلت تاریخیدر زمانی که یک ایران بزرگ ساخته شد، ناگهان یک غفلت تاریخی بر مردم عارض شد و آن غفلت این بود که ما گمان کردیم به این دلیل که تمام دنیا را گرفته ایم، خیالمان راحت است، به چیزی نیاز نداریم و به یک خواب عمیق تاریخی فرو رفتیم. از نظر فرهنگی چنان انحطاط پیدا کردیم که زبانمان از دست رفت. زبانی که ایرانیها در آن زمان صحبت می کردند، زبان فارسی باستان با گرامر خاص خود بود. این زبان چنان نابود شد و تبدیل به زبانی دیگر شد که دیگر آن قواعد را نداشت و به آن فارسی میانه میگفتند.ناگهان اقوامی که تابع ما بودند شروع به شورش کردند و یونانیها که کوچکترین قوم تابع ما بودند، بیداری پیدا کردند، با یکدیگر متحد شدند و یکی یکی سرزمینهای ما را اشغال کردند. حدود نود سال، یونانیها بر ما حکومت کردند که در واقع یک قوم اقلیت بر کشوری به این بزرگی حاکم بودند تا اینکه پارتیها که اقوام دیگر ایرانی در خراسان و گرگان امروزی بودند، قیام کردند. به این ترتیب ایران دوباره مستقل شد، اما از نظر فرهنگی خودآگاهی لازم را پیدا نکرد.رنسانس دینی ایرانیدر دوره ساسانی، آن خودآگاهی که ما یک دوره داشتیم، دوباره پیدا شد. ما زبان، خط، حرف و دین خود را داشتیم. زمانی که اردشیر بابکان علیه اشکانیان قیام کرد، یک رنسانس دینی در ایران پدید آمد. بنابراین در دوره ساسانیان، شروع به یونانی زدایی کردند و سعی کردند تمام آثار غربی یونانی را از بین ببرند، اما توجه نکردند که مبارزه به معنای یک خودآگاهی واقعی، مستلزم این است که ما علاوه بر ضعفهای طرف مقابل، ضعفها و قوتهای خود را نیز بشناسیم. در نتیجه ضعفهایی که در ایران قدیم بود همچنان باقی ماند و همین امر سبب یک خواب عجیب و غریب در دورة ساسانی شد و با وجود اوجی که گرفتیم، دوباره یک سراشیبی شروع شد.خواب و بیداری ایرانیان!این خواب تا جایی پیش رفت که ما از خارجیها و نیز از رومیان شکستهای پی در پی خوردیم. کشور از نظر فرهنگی و تمدنی به شدت شروع به بلعیدهشدن کرد، مسیحیت از غرب آمد و در ایران نفوذ کرد، کلیساهای بسیاری ساخته شد و گروه زیادی از مردم، مسیحی شدند. از شرق نیز بودائیسم وارد شد.موج بعدی بیداری ایرانیان، زمانی است که اسلام وارد ایران شد. این دوره، برای ایرانیان جهش و تحولی ایجاد کرد که در واقع، بیداری اسلامی بود. این بیداری اسلامی که تمام امت را فرا گرفت، سبب شد تا مسلمانان پس از عرضة آنچه خود داشتند، ببینند بقیۀ دنیا چه دارد و به سراغ روم، هند و ایران قدیم رفتند تا ببینند چه چیزی باقی مانده است.ورود اسلام به ایران در واقع یک تولد جدید بود. در قرن چهارم نیز که اوج کار ما بود، دوباره خواب بر ما عارض شد که دلیل آن اسلام ناقصی بود که به دست ما رسیده بود. اسلامی که به جای حکومت اهل بیت(علیهم السلام)، حکومت خلفایی را پیش بگیرد و در نهایت به معاویه، یزید و خلفای بنی عباس ختم بشود، مشخص است که اسلام ناب نیست.در اوج این پیشرفتها یک خواب عمومی تمام ایران حتی فلاسفه، علما و فقهای ما را فرا گرفت. در زمان صفویه، رنسانس اروپا به ثمر نشسته بود و اختراعات، اکتشافات و مانند اینها پشت سر یکدیگر بود. کالای اروپایی وارد ایران می شد، کاروانهای اروپایی مدام به اصفهان و شهرهای مختف ایران رفت و آمد میکردند. این نشان دهندة خواب است که انسان متوجه نباشد اطراف او چه میگذرد.این خواب ادامه پیدا کرد تا اینکه در اواخر دورة قاجار به دلیل شکستها و ضربه هایی که روسیه در جنگ به ما زد و قفقاز را از ما گرفت، دوباره یک بیداری و تکانی ایجاد شد. قرار بر این شد که حرکت تازه ای انجام شود و این حرکت در نهایت به صورت جنبش مشروطه درآمد. جنبش مشروطه بر جاهای دیگر مانند هند و... تأثیر زیادی گذاشت، اما برای خود ما دستاوردی نداشت.در پایان باید بگوییم باید مراقب باشیم تا در این تحول و بیداری که در انقلاب اسلامی اتفاق افتاده و حرکتی را که شروع کرده ایم، بقیه بهتر از ما انجام دهند. نباید چنین شود که آنچه را گفتیم، فرو بگذاریم، دیگران از حرف ما به جایی برسند و متأسفانه خودمان نتوانیم به جایی برسیم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]
صفحات پیشنهادی
برگزاری کنفرانس بینالمللی «آلماتی پایتخت جهان اسلام» در قزاقستان
با حضور معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزاری کنفرانس بینالمللی آلماتی پایتخت جهان اسلام در قزاقستان شناسهٔ خبر 2506379 چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۷ دین و اندیشه > اسلام در جهان کنفرانس بینالمللی آلماتی پایتخت جهان اسلام با حضور و سخنرانی سید محمدحسین هاغرب بقای خود را در حذف و طرد انقلاب اسلامی میبیند
حسین کلباسی اشتری غرب بقای خود را در حذف و طرد انقلاب اسلامی میبیند شناسهٔ خبر 2493674 پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۰ دین و اندیشه > اندیشمندان غرب لااقل در دو سه دهه اخير و به خصوص بعد از وقوع انقلاب اسلامی متوجه چيزی شده است كه استيلای او را تحت تأثير و تحت شعاع قرار میانقلاب اسلامی، پروژه جهانى شدن و مسئله مهدویت
انقلاب اسلامی پروژه جهانى شدن و مسئله مهدویتانقلاب اسلامی ایران برای پرهیز از آسیبهای جهانی شدن و مستقر کردن جهانی با الگوهای دینی باید بتواند اولاً از میزان آسیبهای جهانی شدن بر خود بکاهد و در مرحله بعد باید بکوشد از سد جهانی شدن بگذرد تا زمینههای استقرار حکومت مطلوب جهانیایران مركزی برای وحدت جهان اسلام است
کرسی تلاوت قرآن و وحدت در راولپندی ایران مركزی برای وحدت جهان اسلام است شناسهٔ خبر 2494370 یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۲ دین و اندیشه > اسلام در جهان در دوازدهمین کرسی تلاوت قرآن و وحدت در خانه فرهنگ ایران در راولپندی ایران به عنوان مرکزی برای وحدت جهان اسلام بیداری اسلاغربزده ها در ایران، سخنان اسلام ناب درباره زن را فیلتر کرده اند
رضا غلامی در هماندیشی مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی غربزده ها در ایران سخنان اسلام ناب درباره زن را فیلتر کرده اند شناسهٔ خبر 2500881 پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۵ دین و اندیشه > اندیشمندان رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا صبح امروز در نشست هم اندیشی مجمع زنانبرای اسلامیسازی تعلیم و تربیت باید مبانی نظری این عرصه تبیین شود
برای اسلامیسازی تعلیم و تربیت باید مبانی نظری این عرصه تبیین شود شناسهٔ خبر 2505278 سهشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها یک محقق در نشست بایستههای اسلامیسازی تعلیم و تربیت گفت از منظر استاد اعرافی برای اسلامیسازی تعلیم و تربیت باید مبانی نظریاقدامات تروریستها به زیان همه کشورهای اسلامی جهان است
عباس شومان معاون الازهر مصر اقدامات تروریستها به زیان همه کشورهای اسلامی جهان است معاون الازهر مصر قتل سه جوان مسلمان آمریکایی را محکوم کرد و خاطرنشان ساخت کشورهای غربی در برابر حوادث جهان با سیاست یک بام و دو هوا برخورد میکنند به گزارش سرویس دینی جام نیوز عباس شومان معاداعش با مدیریت پنهان استکبار جهانی به دنبال تخریب چهره اسلام است
رئیس مرکز اسلامی هامبورگ داعش با مدیریت پنهان استکبار جهانی به دنبال تخریب چهره اسلام است شناسهٔ خبر 2505442 سهشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان رئیس مرکز اسلامی هامبورگ گفت آنچه که امروزه در گروههای تکفیری و جهادی متحجر همچون داعش تبلور یافته در حقیقدین اسلام، مفهوم انسان را در مقابل تفکرات پوچ غربی مصون داشته است
سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۵ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه س گفت اسلام زندگی را برای انسان با معنا و مفهوم کرده است و این معنا و مفهوم انسان را در مقابل همه تفکرات منفی و پوچ غربی و شرقی مصون داشته است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والخواجهنصیر بایکدهم درآمداوقاف چهکرد/ احیاگرحیات عقلی جهان اسلام
به مناسبت روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی خواجهنصیر بایکدهم درآمداوقاف چهکرد احیاگرحیات عقلی جهان اسلام شناسهٔ خبر 2505020 سهشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشمندان هلاکوخان مدیریت اوقاف را به خواجه نصیر داد و خواجه نیز یک دهم آنرا هزینه ساخت رصدخانه مراغهتفكر پستمدرن همانند تفكر مدرن در تبيين انقلاب اسلامی درمانده است
یک محقق تفكر پستمدرن همانند تفكر مدرن در تبيين انقلاب اسلامی درمانده است شناسهٔ خبر 2499387 چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۵ دین و اندیشه > اندیشمندان رضا نرگسی با بیان اینکه با وجود علاقه اولیه فوکو از انقلاب تفكر پستمدرن همانند تفكر مدرن در تبيين اين انقلاب درمانده است گفیک مدرس حوزه: بیشترین گرایشها در جهان بهسمت اسلام است
دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۱ یک مدرس حوزه علمیه قم گفت با وجود همه تبلیغات منفی دشمنان علیه اسلام شاهدیم بیشترین گرایش انسانها بهویژه در اروپا بهسمت اسلام است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان حجتالاسلام سیدمسعود معصومی در همایش منجی و آیندهپژهمایش تبیین انقلاب و بیداری اسلامی در اراک با حضور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
۲۴۶۴۶۰ ۱۳۹۳ ۱۱ ۲۳ - ۱۰ ۹عکس خبری همایش تبیین انقلاب و بیداری اسلامی در اراک با حضور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عکاس رضا صفایی نسب اجرا توقف ذخيره تمام تصاوير ۱۳۹۳ ۱۱ ۲۳ - ۱۰ ۹- مدیرکل آیسسکو: جهان اسلام با افراط گرایی تندروها و غربی ها مواجه است
مدیرکل آیسسکو جهان اسلام با افراط گرایی تندروها و غربی ها مواجه است تهران- ایرنا- عبدالعزیز بن عثمان تویجری مدیر کل سازمان اسلامی آموزشی علمی و فرهنگی آیسسکو گفت جهان اسلام امروز با خطر افراط گرایی از دو ناحیه تکفیری ها و غربی ها که درصدد توهین به مسلمانان هستند مواجه استرضا جلالی در همایش « واکابی نامه رهبری به جوانان غربی از منظر روابط بینالملل» گروههای اسلامنما بز
رضا جلالی در همایش واکابی نامه رهبری به جوانان غربی از منظر روابط بینالمللگروههای اسلامنما بزرگترین دشمنان اسلامند نیازمند مخاطبشناسی در جهان هستیمیک فعال رسانهای گفت قرائتی از اسلام که ایران مدعی آن است اسلام ناب محمدی است که من فکر میکنم این اسلام فقط در ادبیات و الفاظ شاوباما: جنگغرب و اسلام، دروغیزشتاست |اخبار ایران و جهان
اوباما جنگغرب و اسلام دروغیزشتاست رئیسجمهور آمریکا امروز در همایش مقابله با خشونت و افراطیگرایی گفت که اسلام و غرب به هیچوجه در جنگ نیستند و مسلمانان اهداف حملات تبلیغاتی القاعده و داعشاند کد خبر ۴۷۶۷۸۳ تاریخ انتشار ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲ ۰۵ - 19 February 2015 رئیسجمهورترقی در گفتوگو فارس مطرح کرد عجز و ناتوانی لیبرال دموکراسی غرب در مقابل اسلام / اقبال جهانی از اسلام با پرچمد
ترقی در گفتوگو فارس مطرح کردعجز و ناتوانی لیبرال دموکراسی غرب در مقابل اسلام اقبال جهانی از اسلام با پرچمداری انقلاب اسلامی استرئیس مرکز امر بینالملل حزب موتلفه با بیان ضرورت وحدت جوامع مسلمان به منظور ناامن کردن رژیم صهیونیستی گفت امروز شاهد عجز و ناتوانی ایدئولوژی و لیبرال-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها