تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798783068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفكر پست‌مدرن همانند تفكر مدرن در تبيين انقلاب اسلامی درمانده است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یک محقق:
تفكر پست‌مدرن همانند تفكر مدرن در تبيين انقلاب اسلامی درمانده است

فوکو


شناسهٔ خبر: 2499387 چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵
دین و اندیشه > اندیشمندان

رضا نرگسی با بیان اینکه با وجود علاقه اولیه فوکو از انقلاب، تفكر پست‌مدرن همانند تفكر مدرن در تبيين اين انقلاب درمانده است، گفت: زيرا اين تفكر نيز از زيربناها و اصول حاكم بر مدرنيته پيروی می كند. به گزارش خبرگزاری مهر، در چهارمين نشست از سلسله نشست‌هاي انقلاب اسلامي از نگاه نظريه‌پردازان غربي که به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، «دغدغه‌هاي ميشل فوكو درباره انقلاب اسلامي ايران» مورد بحث و بررسي قرار گرفت. حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رضا نرگسی در سخنرانی خود اظهار داشت: ميشل فوكو، توجه ويژه‌اي نسبت به انقلاب اسلامي ايران داشت. او دو بار به تهران آمده و طي اقامت‏ خود، ۹ مقاله درباره قيام مردم ايران براي روزنامه كورير دلاسرا (Corriere Della Sera) ارسال مي‌ کند.وی در ادامه افزود: فوكو بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران نيز «نامه سرگشاده‏ ای به مهدي بازرگان‏» مي‌نويسد. او همچنين مقاله ‏اي استفهامي تحت عنوان «طغيان بي‌حاصل» درباره ايران منتشر مي کند. «پاسخ به يك خواننده زن ايراني‏»، «پاسخ به ميشل فوكو و ايران‏» نيز عناوين جوابيه ‏هاي فوكو به كساني است كه او را متهم به طرفداري از انقلاب ايران نموده‌اند. در اين نوشتار سعي شده اولاً علت علاقه فوكو به انقلاب اسلامي و ارتباط آن‌ با نظريه‌هاي او بررسي شود و ثانياً تفاوت نگاه او به انقلاب ايران در قبل و بعد از پيروزي مورد تأمل قرار گيرد.دکتر نرگسی تصریح کرد: علاقه فوكو به انقلاب اسلامي ايران به دليل نظريه‌هاي خاصي است كه او درباره مقوله‌هاي تاريخ، قدرت و مدرنيسم دارد. او اين انقلاب اسلامي ايران را مورد مناسبي براي آن نظريه‌ها مي‌بيند. فوکو در تاريخ، نوعي عدم پيوستگي را كشف و مطرح مي‏ سازد.وی بیان کرد: به اعتقاد فوكو ماهيت قدرت بايد در تمامي سطوح خُرد جامعه تحليل شود. مدرنيسم، به گمان فوكو، انسان‌باوري كه در يك مرحله از تحول جامعه غربي، نقش نيرويي رهايي‌بخش را بازي مي‌كرد؛ اما اكنون كه سلطه در جامعة مدرن شكل‌هاي جديدي يافته است، انسان‌باوري نيز در شرايط دنياي معاصر نيروي انتقاديش را از دست داده است.حجت‌الاسلام نرگسی گفت: فوكو مهمترين علت اين انقلاب را شكست مدرنيسم در ايران مي‌داند. علل ديگر انقلاب اسلامي از نظر فوكو عبارتند از: ۱)‌ اعتقاد به امام زمان(عج) و نقش او در زندگي مردم شيعه؛ ۲) وجود روحانيت و نقش آن‌ها در حفظ دين و نحوه ارتباط آن‌ها با مردم؛ ۳) نمايش اراده كاملاً جمعي ملت در برابر قدرت حاكمه ۴) نقش فعال دين و اراده و تصميم مردم به تغيير ريشه‌اي زندگي خود ۵) وجود رهبر منحصر به فرد و افسانه‌اي امام خميني(ره) ۶) ارتباط بين آيين‌هاي مذهبي و اراده جمعي؛ همانند مراسم عزاداري سالار شهيدان امام حسين (ع) ۷) وارد كردن معنويت در سياست.

وی ادامه داد: فوكو به‌رغم تمجيدهاي فراواني كه درباره انقلاب ايران نموده ‌است، زماني‌كه جمهوري اسلامي به حاكميت مي‌رسد، موضع‌گيري‌هاي متفاوتي نسبت به اين نظام اتخاذ كرده و طي نامه‌اي سرگشاده به مهدي بازرگان  و مقاله‌اي تحت عنوان «طغيان بي‌حاصل» به انتقاد از آن مي‌پردازد. نرگسی اظهارداشت:در اين خصوص چند احتمال را مي‌توان  مطرح كرد: احتمال اول اين‌كه وي به جهت دفاع از اتهامات و حملاتي که به او براي طرفداري از انقلاب اسلامي مي‌شد، اين نظريات را مطرح كرده‌ است؛ اما با توجه به روحيه فوكو در بيان نظريه‌هاي جديد و بي‌باكي او در مواجهه با ساير انديشمندان غرب، اين احتمال درباره او بسيار ضعيف مي‌نماياند.احتمال دوم اين‌كه فوكو در بخش نفي غرب و نقد مدرنيسم با انقلاب همراه بود؛ اما در بخش اثباتي راه خود را از انقلاب جدا كرد؛ احتمال سومي كه وجود دارد اين‌كه فوكو تحت تأثير جرياني که خود از آن به جريان تماميت‌گرا نام مي‌برد، نتوانسته فضيلت يک جريان مخالف غرب را بپذيرد و به قول خودش «درک انسان غربي از خود و از جهان، راه او را براي گونه‌اي بودن ديگر بسته است، چون امكاني براي گونه‌اي ديگر انديشيدن نمي‌يابد و طالب آن نيز نيست» و اين چيزي است که خود نيز گرفتار آن شده است.حجت‌الاسلام نرگسی در پایان سخنرانی و نتيجه گیری از مطالب خود اظهار داشت: تفكر پست‌مدرن كه فوكو يكي از طلايه‌داران آن است؛ همانند تفكر مدرن در تبيين اين انقلاب درمانده است؛ زيرا اين تفكر نيز از زيربناها و اصول حاكم بر مدرنيته پيروي مي‌كند؛ به عبارت ديگر مدرنيسم و پست‌مدرنيسم دو ساقه از يك ريشه مي‌باشند. در نتيجه نظريه‌هاي فوكو با آن‌چه اين انقلاب نفي مي‌كند، مي‌توانند هم‌خواني داشته باشند؛ اما قادر به فهم و تبيين بخش اثباتي آن نيستند؛ بلكه اين انقلاب، نه يك انقلاب ارتجاعي و نه يك انقلاب مدرن و نه يك انقلاب پست‌مدرن؛ بلكه بايد گفت اين يك انقلاب «فرامدرن» يا «ترانس مدرن» است.حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کاظمی دانش‌پژوه دکتری اندیشه معاصر مسلمین به عنوان ناقد پس از پایان سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا نرگسی به بررسی بیشتر و نقد موضوع پرداخت و گفت: میشل فوکو نسبت به دیگر اندیشمندان غربی موضعی متفاوت نسبت به انقلاب اسلامی دارد و ویژگی دیگری که وی را از دیگر نظریه پردازان غربی متمایز می‌کند این است که وی به طور مستقیم در جریان انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد و به گزارشات اکتفا نمی‌کند.کاظمی افزود: سؤال این است که مسئله ما در ارتباط با میشل فوکو چیست؟ به نظر بنده مسئله ما موافقت او با انقلاب اسلامی و بعد مخالفت و بازگشت او از نظریاتش نمی‌باشد بلکه مسئله این است یک اندیشمند غربی با نقدی که نسبت به عقلانیت مدرن و اومانیسم غربی دارد آن ساختارهای حاکم بر تفکر غربی در ذهن او شکسته می‌شود و این مسئله باعث می‌شود که انقلاب مردم ایران را خارج از چارچوبهای نظری و معنایی غربی تحلیل کند و به تعبیر خود «انقلابی بر ضد نظم جهانی است و جدیدترین و دیوانه‌وارترین شروع است». هر چند این نقد فوکو به علوم غربی روشی است که سازگار با مبانی دینی ما نیست و نتیجه روش شناسی فوکو نسبیت می‌باشد. 









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن