محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829770408
سیدقطب مشروعیت حاکم را عدالت میداند/ تعریض سید به تشیع صحت ندارد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سیدهادی خسروشاهی در همایش سید قطب؛
سیدقطب مشروعیت حاکم را عدالت میداند/ تعریض سید به تشیع صحت ندارد
شناسهٔ خبر: 2496279 دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
آیت الله خسروشاهی گفت: تعریض سید قطب به تشیع صحت ندارد. در کنفرانسی که در مصر برگزار شد و سید قطب از نواب صفوی دعوت کرده بود می گوید: شهادت حسین ابن علی مسلمان شیعی و غیر شیعی را به خروش می آورد. به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سیدهادی خسروشاهی، نویسنده و پژوهشگر، عصر روز گذشته ۲۶ بهمن ماه در همایش بازخوانی و بررسی ديدگاه های سيد قطب که به همت كانون انديشه جوان، موسسه اشراق و نهاد نمايندگي مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در تالار علامه امینی كتابخانه مركزی دانشگاه تهران در مورد «اندیشه سیاسی سید قطب» به ارائه سخن پرداخت.وی در ابتدای سخنانش مروری اجمالی به زندگی سید قطب کرد و گفت: سید قطب ابراهیم حسین شازلی در سال ۱۹۰۶ در روستای موشا از توابع استان اسیوط در منطقه السعید مصر به دنیا آمد. برادرش نیز محمد قطب از اندیشمندان و نویسندگان مشهور مصر است. سید قطب در ۱۰ سالگی حافظ کل قرآن شد و عضویت حزب وفد را در دوره دانشجویی پذیرفت اما طولی نکشید که از آن بیرون آمد. مدتی هم با بورسیه به آمریکا سفر کرد که در کتاب «أمریکا التی رأیت» محصول مشاهدات و تحقیقات خود را نوشته است.خسروشاهی با بیان اینکه زندگی سید قطب به چند بخش از چپگرایی، دوران شک و تردید تا بازگشت به خویشتن تقسیم میشود، افزود: سیدقطب در مقدمه تفسیر قرآنی خود گفته که قصدش تفسیر قرآن نیست، بلکه برداشتهای خود را راجع به قرآن نوشته است. سید قطب آثار گران بهایی دارد که اغلب آنها منتشر شده و به فارسی هم ترجمه شده است. در کتاب «العدالة الاجتماعیة فی الاسلام»، سید قطب به علت استدلال در روشی که داشت جامعه را به دو جامعه؛ اسلامی و جاهلی تقسیم کرد. به خاطر فعالیتهای سیاسی در دادگاه نظامی محاکمه شد و علی رغم دفاع جهان اسلام، متأسفانه ایشان را اعدام کردند.سفیر سابق ایران در واتیکان در تبیین اندیشه سیاسی سید قطب درباره نوع حکومت اسلامی، اظهارداشت: اندیشمندان همواره برای ایجاد تحول بنیادین برنامه حساب شدهای دارند. سید قطب دارای چهار عنصر است؛ پویا بودن مفاهیم، بنیادها، روشها و هدفها. این عناصر چهارگانه را همیشه در نظر داشت. سید قطب در کتاب تفسیر فی ظلال القرآن این اندیشه را به تصویر می کشد و میگوید از بچگی قرآن را میخواندم اما هنر آن را درک نکرده بودم.این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه سید قطب درباره حکومت اسلامی در دو کتاب «العدالة الاجتماعیة فی الاسلام» و «السلام العالمی و الاسلام» کلیاتی را بیان و از ورود به جزئیات خودداری میکند، گفت: او خلافت دو خلیفه اول را میپذیرد اما خلافت خلیفه سوم را نمیپذیرد. معتقد است که اگر حضرت علی(ع) بعد از دو خلیفه اول به خلافت میرسید قبل از اینکه بنی امیه شاخ و برگ بگیرد و بر ثروت و قدرت خود بیفزاید حکومت را در دست می گرفت، وضع به گونه دیگری میشد و تاریخ اسلام تغییر مییافت. آل سعود این قسمتها را در تجدید چاپ کتاب حذف کرده اما در چاپهای قدیمیتر این مطالب وجود دارد.این استاد حوزه با اشاره به اینکه سید قطب به این مسأله می پردازد و می گوید کسانی که نگرش اسلامی دارند باید بدانند که انقلاب علیه عثمان با روح و روش اسلام نزدیک است، بیان کرد: سید قطب عقیده دارد فرمانروایان اگر عدالت اجتماعی نداشته باشند حاکمیتشان ملغی است و مشروعیت ندارند. شورا را نیز اصلی برای حیات اجتماعی میداند و میگوید نظام اسلامی بدون شورا پابرجا نخواهد بود. وی در جایی در توضیح اینکه آیا نظام اسلامی، نظام دموکراتیک است، میگوید لزومی ندارد که برای تبیین اندیشههای خود از کلمات غربی استفاده کنیم و نظام اسلامی نظام مبتنی بر «الله» است.وی با اشاره به نوع حکومت در اندیشه گروه اخوان المسلمین، تصریح کرد: یکی از مشکلات اخوان المسلمین در انتخاب مرشد است که اکبر السن را ملاک قرار دادهاند. در جریان شکست اخوان، علت آن اندیشه و انگیزه نبود، بلکه موانع آنها زیاد بود. رهبر آنها ابتدا به نزد آل سعود رفت و بعد هم که به ایران آمد دیدیم در همایش بینالمللی برای خوش آمدی آل سعود چه چیزهایی گفت و با رهبر معظم انقلاب ملاقات نکرد و رفت. در نهایت آل سعود هم به اندازه یک ریال هم به آنها کمک نکرد.خسروشاهی اظهار کرد: آخرین مرحله فکری سید قطب در مورد حکومت اسلامی در کتاب «معالم فی الطریق» است که پس از دو بار زندانی شدن تألیف کرد و جامعه را به جامعه بدتر از جاهلیت قبل از اسلام تشبیه کرد. مراد ایشان تکفیر جامعه نبوده است؛ اما افرادی مثل ایمن الظواهری نادرست متوجه شدند و از حرفهای او مصادره به مطلوب کردند و سازمانهای جهادی تشکیل دادند و شروع به ترور کردند. حسن البنا، بیانگذار جماعت اخوان المسلمین اعلامیهای صادر کرد که برنامههای طالبانی و ... ربطی به اخوان ندارد.این مترجم و نویسنده کشورمان گفت: اخوانیها بعد از قتل عام در دوره حکومت سرهنگ ناصر جایی نداشتند که بروند. یک عده به سوریه، به عراق و به سعودی رفتند. اعتقادی به بنی سعود نداشتند بلکه آنجا را پناهگاهی برای ادامه کار انتخاب کردهاند.آیت الله خسروشاهی با اشاره به ابهاماتی که در مورد تعریض سید قطب به تشیع وجود دارد، تصریح کرد: تعریض سید قطب به تشیع مطلقاً صحت ندارد. در کنفرانسی که در مصر برگزار شد و سید قطب دبیر آن بود از حجتالاسلام نواب صفوی دعوت کرده بود. سید قطب به آیه ۵۵ سوره غافر اشاره میکند و میگوید حسین ابن علی از یکسو با آن شکل بزرگ و سترگ شهید میشود و این سؤال را مطرح می کند که آیا چنین شهادتی پیروزی است یا شکست؟ بعد پاسخ می دهد چنین شهادتی با معیار بزرگ الهی پیروزی است، زیرا چه مسلمان شیعی و چه غیر شیعی از حرکت حسین به جوش و خروش درمیآیند.در پایان این نشست حسن رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تشابه و دوگانگی در آثار سید قطب دیده میشود گفت: امروز برچسبهای زیادی به افرادی مثل سید قطب زده میشود که در تلاش برای نظریه پردازی در جهان اسلام بودهاند. اگر به تعداد انگشت دست افرادی را بخواهیم نام ببریم که در بنیانگذاری اسلامگرایی انقلابی نقش داشتند، یکی از آنها سید قطب است.وی ادامه داد: اگر آثار او را بررسی انتقادی کنیم میتوان به لحاظ کلامی، فقهی، حقوقی و ... او را نقد کرد، اما اگر از دریچه امروز نگاه کنیم، میبینیم که سید قطب قطعاً از کسانی است که به گردن مسلمین در دوره کنونی و در حرکات آزادیبخش نقش جدی داشته است اما چرا با برچسب زدن نسبت به او باید حساس بود؟ نه فقط سید قطب بلکه همه کسانی که تا نیم قرن پیش نظریهپردازیهایی کردند، امروز جزو مشهورات ایدئولوژی جریان فکری انقلابیاند و اساسا بسیاری از مفاهیم آن روز، در آن شرایط پیام دیگری داشت.رحیمپور ازغدی تصریح کرد: تاریخ تفکر را معکوس نمیتوان معنا کرد. از آنچه امروز گفته میشود نتیجه دیگری نمیگیرند. اگر منشأ افکار را در آن دوران ندانیم جای مقدم و مؤخر را عوض میکنیم و در تفسیر اندیشههای افرادی همچون سید قطب دچار مشکل میشویم.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با تأکید بر اینکه هم اکنون میبینیم هر چند ماه یک حکومت در جهان عرب سقوط میکند، یادآور شد: بسیاری پایتختهای عربی به اردوگاه انقلاب اسلامی ملحق شدند و تشکیل حکومت با ادبیات جمهوری اسلامی است که این کلید واژهها خیلی در ایران دیده میشود، پس اتفاقاتی در حال افتادن است، نباید گفت ادبیات تکفیری داعش از منشأ تفکر سید قطب است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]
صفحات پیشنهادی
مقام معظم رهبری تنها متفکر بینالمللی جهان تشیع است
یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۷ یک مبلغ آفریقایی گفت جوانان ایرانی باید با همه توان از آرمانهای اسلام و انقلاب اسلامی دفاع کنند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه اصفهان رستمی در مراسم تبیین نقش انقلاب اسلامی در قاره آفریقا ضمن گرامیداشت ایام دهه مبارک فجررشد سریع تشیع درالجزائر
روزنامه العرب مدعی شد رشد سریع تشیع درالجزائر تشیع با سرعت بسیاری در شهرهای مختلف الجزائر در حال گسترش است به گزارش سرویس دینی جام نیوز روزنامه "العرب" چاپ لندن درمقالهای به قلم "صابر بلیدی" مدعی شد تشیع با سرعت بسیاری در شهرهای مختلف اآیتالله مکارم شیرازی: اعمال و رفتار صحیح بهترین تبلیغ برای مکتب تشیع است
پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۶ آیتالله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید با تأکید بر این که امروز شیعه ستیزی فراوان شده است گفت با وجود همه تبلیغات ضد شیعه مکتب اهل بیت در حال ترویج بوده و این مسأله نشان دهنده حقانیت اهل بیت ع است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناسیدان: مکتب تفکیک با فلسفه به معنای تعقل مخالف نیست
یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۶ یک استاد حوزه علمیه گفت ما به هیچ عنوان با مساله تعقل و خردورزی مخالف نیستیم بلکه از روی تعقل و اندیشهورزی به مکتب تفکیک رسیدهایم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان آیتالله سیدجعفر سیدان در جریان دیدار با اعضای خبرگزارچهارمین مرحله اردوی استعدادهای درخشان قرآنی کشور به پایان رسید
چهارمین مرحله اردوی استعدادهای درخشان قرآنی کشور به پایان رسید شناسهٔ خبر 2495095 شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۵ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی چهارمین مرحله اردوی استعدادهای درخشان قرآنی کشور که از ۲۱ بهمن ماه در سازمان دارالقرآن الکریم دایر شده بود ظهر جمعه ۲۴ بهمن ماه به پایاننامه سرگشاده 1235 دانشجوی بورسیه خطاب به معاون قضایی دیوان عدالت اداری: اعتراض دانشجویان به توقف رسیدگی به شکا
نامه سرگشاده 1235 دانشجوی بورسیه خطاب به معاون قضایی دیوان عدالت اداری اعتراض دانشجویان به توقف رسیدگی به شکایت بورسیهها تعقیب قضایی مسئولان متخلف سازمان امور دانشجویان را در دستور کار قرار دهیدبه دنبال اظهارات معاون قضایی دیوان عدالت اداری در مورد توقف رسیدگی به شکایات بورسیههامام خمینی(ره) برای اصلاح زندگی انسان به سیر«بالحق فی الخلق» رسیده بود - اخبار ایران و جهان |
امام خمینی ره برای اصلاح زندگی انسان به سیر بالحق فی الخلق رسیده بود شناسهٔ خبر 2482298 دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشمندان یکی از وقایع تاریخی و به یاد ماندنی تاریخ انقلاب اسلامی را سالروز ورود با شکوه امام امت به میهن عزیزمان باید دانست او که با مقدمش بتآداب گفتارى حاکم بر سبک زندگى اسلامى از دیدگاه قرآن
آداب گفتارى حاکم بر سبک زندگى اسلامى از دیدگاه قرآنسبک زندگى اسلامى از لایه ها و عناصر متعددى تشکیل یافته است که آداب گفتارى به عنوان یکى از لایه هاى ظاهرى و سطحى آن بر پایه لایه هاى عمیق اعتقادى و ارزشى شکل مى پذیرد نظام گفتارى قرآن بر محوریت مبانى دینى و اعتقادى بنیادین در فرسبک زندگی، متأثر از نوع باورها و ارزشهای حاکم بر فرد و جامعه است
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸ ۰۷ یک محقق فلسفه و کلام اسلامی گفت اسلامی بودن آداب و توحیدیبودن شیوه زندگی بدین معناست که سبک زندگی بتواند بسترساز عبودیت الهی در حیات انسانی باشد زینب بیرانوند در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان بیان کرد یافتههاکتاب «منابع مالی در حاکمیت فقیه» آیتالله مؤمن منتشر شد - اخبار ایران و جهان |
کتاب منابع مالی در حاکمیت فقیه آیتالله مؤمن منتشر شد شناسهٔ خبر 2480578 یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۸ دین و اندیشه > اندیشمندان کتاب منابع مالی در حاکمیت فقیه برگرفته از درسهای خارج فقه علامه آیت الله محمدمؤمن قمی با تحقیق و نگارش حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی بسیدقطب و اخوانالمسلمین خاستگاه نظری داعش هستند
سرکرده سابق افراطیون مصر سیدقطب و اخوانالمسلمین خاستگاه نظری داعش هستند سرکرده سابق گروههای افراطی در مصر افزود در سال 1990 افکار تکفیری در میان گروههایی که خود را جهادی می نامیدند انتشار یافت و اندیشه اساسی آنها برخاسته از افکار و آثار سید قطب نظریه پرداز پیشین اخوان القدرت سلاح گریه بر سیدالشهدا(ع) از بمب اتم هم بیشتر است
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۶ آیتالله جوادیآملی عزاداری مردم متدین یزد در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان را در کشور نمونه دانست و خواستار توسعه الگوی عزاداری یزد حسینیه ایران در سایر استانهای کشور شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه یزد این مرجع تقلید درسید عمار حکیم: در این جهان سرشار از افراط و نفرت به همبستگی میان پیروان ادیان و طوایف نیازمندیم
سید عمار حکیم در این جهان سرشار از افراط و نفرت به همبستگی میان پیروان ادیان و طوایف نیازمندیم فرهنگ > دین و اندیشه - سید حکیم گفت ما امروز به مناسبت هفته جهانی همبستگی ادیان گرد هم جمع شده ایم تا تاکید کنیم همه ما در این جهان سرشار از افراط و نفرت به همبستگی میانپنجمین شماره دوفصلنامه میراث علمی اسلام و ایران به چاپ رسید - اخبار ایران و جهان |
پنجمین شماره دوفصلنامه میراث علمی اسلام و ایران به چاپ رسید شناسهٔ خبر 2488080 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها شماره پنجم دوفصلنامه میراث علمی اسلام و ایران به صاحب امتیازی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر شماره پنجم دوفصلنامه مدرد مصرف فرهنگی ما درد تازه به دوران رسیدههاست
ناصر فکوهی درد مصرف فرهنگی ما درد تازه به دوران رسیدههاست شناسهٔ خبر 2484128 چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۴ دین و اندیشه > اندیشمندان امروز در کشور ما فرودستان باید در حد ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمد خود را صرف تامین نخستین اولویتها غذا مسکن و کنند در نتیجه تقریبا چیزی برای بهاومانیسم انسان را جایگزین خدا میداند نه جانشین خدا - اخبار ایران و جهان |
آیت الله جوادی آملی اومانیسم انسان را جایگزین خدا میداند نه جانشین خدا شناسهٔ خبر 2487951 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۴ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی گفت کسی که حرف انبيا را بر فکر خودش تطبيق کند و آن را ميزان سخن انبيا و به اصطلاح ميزان الوحی قرار بدهد خود6 هزار پرونده تعرض به موقوفات در محاکم قضایی کشور وجود دارد
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۹ معاون اوقافی حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف گفت بسیاری از افراد خواسته یا ناخواسته مقابل وقف قرار گرفتهاند که دادگاه و قوه قضائیه نسبت به برخورد با آن اقدام میکند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین محمدم-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها